Core i7 920 | Asus P6T Deluxe V2 | OCZ 6GB | EVGA 260GT 216c | OCZ Vertex 3 60GB | WD vRaptor 150GB | Adaptec 5805 - RAID5: 5,4TB | Lian-Li PC-A7110
http://gathering.tweakers...verticaal&where=Dit+forum
Het laatste topic hierover is van krap een week terug.
En de meningen zijn verdeeld, maar het kan volgens mij geen enkel kwaad.
Tegenwoordig gebruiken de meeste fabrikanten geen lagers met kogels maar een "fluid bearing".fleppuhstein schreef op zondag 19 november 2006 @ 21:38:
En als lagers gaan slijten dan is je disk vrij snel stuk, wat versleten lagers zijn geen lagers. Daarbij komt, lagers zijn ronde kogels. Dus al zouden ze slijten dan slijten ze gewoon naar kleinere kogeltjes.
[ Voor 53% gewijzigd door Guardian Angel op 19-11-2006 21:47 ]
ARME AOW’er
Dit klopt! Tenminste, als je een HDD uit de jaren 90 hebt.Rob1106 schreef op zondag 19 november 2006 @ 21:35:
Maar wat ik dus wel eens eerder heb gelezen ergens is dat als een harde schijf eenmaal op een stand is gemonteerd en hier een tijdje op heeft gedraaid, en je veranderd hierna de stand van de hd dat de schijf kapot zou kunnen gaan.. Dit zou dan komen doordat de lagers al zijn ingesleten..
Nieuwere HDD's hebben dit probleem niet of amper. Als je HDD na een half jaar gebruik last van heeft, dan zijn de lagers sowieso slecht en zal hij iig binnenkort kapot gaan. Je kan hem dus zonder problemen hermonteren. Zorg wel dat hij uit staat. Draaiende harde schijven herorienteren is als spelen met vuur. Grote kans dat dat fout gaat.
Edit:
Dat is niet het probleem met slijtende lagers. Als de kogels niet rond zijn gaat het sowieso kapot. het probleem is dat de lager, door de zwartekracht niet gelijkmatig slijt. Dat is in principe geen probleem, maar bij het herorienteren geeft dat grote onbalans en gaat de boel stuk.fleppuhstein schreef op zondag 19 november 2006 @ 21:38:
Daarbij komt, lagers zijn ronde kogels. Dus al zouden ze slijten dan slijten ze gewoon naar kleinere kogeltjes.
Maar dit is een probleem van vroeger. Tegenwoordig zijn de materialen vele malen sterker en is de slijtage minimaal. En vloeistoflagers hebben dit probleem nog minder of helemaal niet.
[ Voor 27% gewijzigd door ShadowLord op 19-11-2006 22:12 ]
You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"
Core i7 920 | Asus P6T Deluxe V2 | OCZ 6GB | EVGA 260GT 216c | OCZ Vertex 3 60GB | WD vRaptor 150GB | Adaptec 5805 - RAID5: 5,4TB | Lian-Li PC-A7110
ik garandeer je dat je binnen 6 maanden neiuwe harddisk kan kopen.
[ Voor 51% gewijzigd door Guardian Angel op 19-11-2006 22:40 ]
ARME AOW’er
Verwijderd
Dus een website waar een of andere malloot zegt dat het niet kan geloof je eerder als iemand van GOT met een eigen ervaring?Guardian Angel schreef op zondag 19 november 2006 @ 22:39:
Kom maar op met gefundeerde en onderbouwde bewiizen hiervoor, graag met links want aan een eigen ervaring hebben we niets.
Een harde schijf word volgens mij altijd al horizontaal in een kast gemonteerd, dat het dan waarschijnlijk kapot gaat als je hem verticaal monteerd, is niet schrikwekkend.
Mijn ervaring leert me anders dat het prima wil hoor.jorisw86 schreef op zondag 19 november 2006 @ 22:19:
je kan dit doen.
Mijn vorige kast, een Lian-Li PC6070, had plek voor 5 HDD's, mits op hun kant geplaatst.
Mijn huidige Stacker biedt de HDD's weer een horizontale bevestiging.
Die Stacker heb ik nu ruim een half jaar, tot op heden nog geen schijf uitgevallen.
Dus jou stelling dat een HDD binnen een half jaar dan defect zou gaan, is hierbij wel enigzins ontkracht.
@ Ramon156:
Tuurlijk tellen ervaring ook wel mee, maar de stelligheid waarmee Joris beweert dat iedere harde schijf gegarandeerd binnen een half jaar na omzetten van horizontaal naar verticaal, of andersom, defect zou raken, is onzin.
Natuurlijk is er wel iets voor te zeggen, het zal ook vast niet heel erg goed zijn, maar er zijn geen bewijzen dat iedere schijf binnen die 6 maand kapot gaat. Dat is mijns inziens wat Guardian Angel ook bedoelt te zeggen.
Mijn 2 Raptors en 3 300 GB schijven werken alledrie ook nog steeds prima, na ruim een jaar op hun zijkant gemonteerd te zijn geweest.
[ Voor 32% gewijzigd door Brede P op 19-11-2006 22:48 ]
Nee hoor, kijk maar eens naar de Compaq Deskpro's van paar jaar geledenVerwijderd schreef op zondag 19 november 2006 @ 22:44:
[...]
Dus een website waar een of andere malloot zegt dat het niet kan geloof je eerder als iemand van GOT met een eigen ervaring?
Een harde schijf word volgens mij altijd al horizontaal in een kast gemonteerd, dat het dan waarschijnlijk kapot gaat als je hem verticaal monteerd, is niet schrikwekkend.
Maar het zit hem dus in het type lagers die gebruikt worden binnen de hardeschijf
Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?
Een harde schijf wordt doorgaans horizontaal in een kast gemonteerd, omdat dat het handigst is. Verder lijken mij de schijven in Apollo 5 ook redelijk verticaal geplaatstVerwijderd schreef op zondag 19 november 2006 @ 22:44:
Vroegah: Ball Bearing

en
Het heden: Fluid dynamic bearings

De lagers van de schijven lopen niet meer in, en slijten dus ook niet meer in zoals vroeger idd het geval was bij BB hdd's. Hierdoo maakt het fysiek voor de HDD geen moer uit hoe hij hangt.
In het verleden wilde schijven idd wel eens de geest geven als je ze plots andersom monteerde etc. omdat dan de ingelopen lagers ineens speling kregen. Met de huidige moderne schijven is dat niet meer mogelijk.
Conclusie: Hang ze lekker 90graden gekanteld als je dat wenst. Niks aan de hand.
Making an ass of myself since the 70's
Persoonlijk draai ik HDD's gewoon om, maar ik heb dan ook m'n data driedubbel op backup. Die afweging kan men zelf maken.
This can no longer be ignored.
Nee, wel een website waarop een deskundige technicus mij weet te verklaren waarom.Verwijderd schreef op zondag 19 november 2006 @ 22:44:
[...]
Dus een website waar een of andere malloot zegt dat het niet kan geloof je eerder als iemand van GOT met een eigen ervaring?
Aan een malloot of iemand op GoT met eigen ervaring heb ik niks of moet ik dan soms mijn eigen positieve ervaring van >20 jaar er tegenover stellen?
ARME AOW’er
Verwijderd schreef op zondag 19 november 2006 @ 22:44:
[...]
Wat Thundernet zegt.ThunderNet schreef op zondag 19 november 2006 @ 22:48:
[...]
Nee hoor, kijk maar eens naar de Compaq Deskpro's van paar jaar geledenmisch. nog steeds wel. Allemaal verticaal.
Gek genoeg, als ik een random hd-tje moet hebben.. Zijn het diegene uit een Deskpro die het nog altijd doen.
Maar het zit hem dus in het type lagers die gebruikt worden binnen de hardeschijf
Bijvoorbeeld de HP consumenten PC's (ik heb zelf thuis een 'oude' T-serie staan van nu 2 jaar) hebben ook verticaal gemonteerde harde schijven.
Dat een HD kapot gaat van simpelweg verticaal hangen is je reinste lariekoek. Ook is, sinds de introductie van de fluid-bearings, enig risico met betrekking tot slijtage van de lagers nihil aangezien die non-existent zijn in een 'nieuwe' HD daar daar geen enkele kogellagerkogel in zit.
Mijn advies aan TS: succes met draaien en happy computing!
Persoonlijk heb ik overigens ook al meerdere schijven in alle mogelijke posities in een van de kasten draaiende gehad, waarvan het gros ook nog eens met regelmaat verhuisd is naar een andere positie. Alles draait nog, ik ben slechts eenmaal een HD kwijtgeraakt (een 40GB Maxtor slimline voor eenieder die het wil weten) maar dat was vanwege een de fabrikant bekend fabricageprobleem.
Ontdek mij!
Proud NGS member
Stats-mod & forum-dude
jorisw86 schreef op zondag 19 november 2006 @ 22:19:
je kan dit doen.
Dat alle harde schijven hiervan kapot gaan is onzin. Ik heb het met allerlei schijven gegoocheld. Zowel horizontaal als verticaal.
De enige disken die hier ooit stuk zijn gegaan, dat zijn er 2, hingen beide horizontaal in hun vakje.
Ik heb oude Quantum en Seagate disks horizontaal en vertikaal gewisseld gehad, geen enkel probleem.
Een oude harddisk 21MB uit een IBM XT, loopt op beide standen ook prima.
Op het moment een Maxtor 40GBer die nog géén FDB heeft en die 3~4 jaar horizontaal heeft gedraaid verticaal in gebruik. Horizontaal begon de schijf zelfs slecht te worden, maar verticaal is hij weer als vanouds.
En schijven van tegenwoordig gebruiken vloeibare lagers, dus daar maar het al helemaal niet uit.
Gewoon lekker doen dus
[ Voor 4% gewijzigd door Ultraman op 20-11-2006 01:15 ]
Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.
In mijn fileserver hangen ze ook allemaal verticaal en draaien als een tierelier. Ik heb van oude pc's servers gemaakt en op alle mogelijke manier hingen die dingen in de kastjes en gewoon gaan. Ik denk dat het gewoon vette pech is als je drive hierdoor stuk gaat. Waarschijnlijk gaat het gewoon om die paar procent uitval, dat je op dat moment toevallig gedraait hebt heeft daar weinig mee te maken.
Net als dat je een zwarte kat hebt zien lopen en je krijgt 100 meter verderop een lekker band omdat je over een stuk glas fietst... is het dan de schuld van die kat ?
Wat plaatjes erbij maakt het idd duidelijker. het probleem is dus idd de speling (en dan vooral speling die door de herorientatie niet uniform is en zorgt voor onbalans).shaggy8675 schreef op zondag 19 november 2006 @ 22:55:
Ik heb zelf regelmatig schijven omgedraait van horizontaal naar vertikaal, onderstenboven noem maar op. Maakt geen ene moer uit. Waarom niet? Hierom niet:
Vroegah: Ball Bearing
[afbeelding]
en
Het heden: Fluid dynamic bearings
[afbeelding]
De lagers van de schijven lopen niet meer in, en slijten dus ook niet meer in zoals vroeger idd het geval was bij BB hdd's. Hierdoo maakt het fysiek voor de HDD geen moer uit hoe hij hangt.
In het verleden wilde schijven idd wel eens de geest geven als je ze plots andersom monteerde etc. omdat dan de ingelopen lagers ineens speling kregen. Met de huidige moderne schijven is dat niet meer mogelijk.
Conclusie: Hang ze lekker 90graden gekanteld als je dat wenst. Niks aan de hand.
Nieuwere gelagerde (BB) HDD's hebben dit probleem zoals ik eerder zei ook al een stuk minder door hardere (minder slijtgevoelige) materialen.
Het grote verschil tussen FDB en normale BB's is dat de 'lagers' in een FDB dermate zacht zijn (het is immers olie) dat de slijtage praktisch te verwaarlozen is (in absolute zin slijt het nog een heel klein beetje, maar dat heeft totaal geen impact).
You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"
Verwijderd
Harddisk verticaal op z'n kop monteren?
Mn eigen TS met sluitend antwoord en uit eigen ervaring zeg ik dat het geen moer uit maakt. Anders even de fabrikant een mailtje sturen...
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 22-11-2006 16:40 ]
mocht er nog enige twijfel zijnmaxtor: the hard drive can be mounted in any orientation
western digital: hard drive may be placed on it's side
seagate: the hard drive can be mounted in any orientation
hitachi: Installation horizontal or vertical ( 6 directions)
edit/typo
@ hieronder.,je hebt gelijk
maar hier over word met geen woord gerept door de schijven bouwers
,dus dat zal wel" los lopen"
[ Voor 15% gewijzigd door erikdeperik op 03-02-2007 14:33 ]
ik zeg maar zo "zeg maar niks"
Hooguit wat twijFel.erikdeperik schreef op vrijdag 02 februari 2007 @ 18:13:
om het af te maken voor de search:
[...]
mocht er nog enige twijvel zijn
Maar al je goede bedoelingen ten spijt, dit geldt voor nieuw te monteren HD's en daarmee is niet gezegd of er na een poos horizontaal te zijn gemonteerd een HD probleemloos en zonder gevolgen verticaal gemonteerd kan worden. En dat was de vraag van de TS.
Maar zoals ik al eerder zei, het zal geen kwaad kunnen.
ARME AOW’er