Toon posts:

Volstrekt willekeurige komma's?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Het lijkt alsof de komma's in het onderstaande artikel volstrekt willekeurig zijn geplaatst.

nieuws: Wii gelanceerd en binnenstebuitengekeerd

Let op: Ik ben zelf ook niet zo'n held in het komma gebruik. Het stort me echter dat op sommige plaatsen juist een komma gewenst is maar ontbreekt en andersom.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:31
Je zal toch echt met concrete voorbeelden moeten komen, want ik zie misschien één of twee gevallen waar een komma zou kunnen of niet per sé hoeft.

The devil is in the details.

• JHS
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-01 15:49

JHS

Splitting the thaum.

Door de speciale schroeven die de Wii bij elkaar moeten houden*,* was er brute kracht nodig om de console open te krijgen, wat tot gevolg had dat de patiënt de operatie niet heeft overleefd.
Die komma verstoord daar naar mijn gevoel de zinsloop, en is volgens mij ook niet nodig :) . Verder zie ik inderdaad niet echt iets wat voor mij een verstoring van het leesgenot oplevert :) .

DM!

• Hahn
Die komma stond er eerst niet, maar * Robin vond dat ie er wel moest. Is dus niet mijn fout! :P Heb 'm weer in de prullenbak gegooid.

[ Voor 20% gewijzigd door Hahn op 19-11-2006 20:16 ]

• JHS

JHS

Splitting the thaum.

Overigens wordt die zin nu ik hem overlees zo wel lang en lijkt het op een tangconstructie, alhoewel het dat niet is. Het volgende lijkt mij beter :) :
Door de speciale schroeven die de Wii bij elkaar moeten houden was er brute kracht nodig om de console open te krijgen. Dit had als dat de patiënt de operatie niet heeft overleefd.
Waarbij eventueel nog het woordje helaas aan de laatste zin toegevoegd kan worden om hem wat langer te maken.

DM!

• Hahn
Ik vind de zin niet bijster lang en de volgende zin bevat al 'Dat', dus ik gebruik liever geen 'Dit' in de zin ervoor. Veel bezwaar ertegen als ik de zin laat voor wat ie is?

Verwijderd

Topicstarter
Voorbeeldje:
De winkelketen Toys"R"Us in New York opende zijn deuren om één minuut na middernacht, waarna een Nintendo-fanaat na meer dan zeventig uur in de rij te hebben gestaan de eerste console in zijn armen kon sluiten na 250 dollar te hebben overhandigd
De winkelketen TRU in NY opende zijn deuren om één minuut na middernacht(,) waarna een Nintendo-fanaat, na meer dan zeventig uur in de rij te hebben gestaan en 250 dollar te hebben overhandigd, de eerste console in zijn armen kon sluiten.

(anders staat er te vaak 'na' in één zin dat niet lekker leest: 'na middernacht', 'waarna' , 'na meer' 'na 250 dollar').

Die andere is inderdaad net aangepast :). Op sommige plekken kon naar mijn gevoel beter een kortere zin met punt worden gebruikt (ipv een lange met komma's).

Verwijderd

Zoals het er stond was het taaltechnisch naar mijn idee prima :)

/me geeft JHS wat letters om het woordje gevolg toe te voegen, waarna 'als gevolg' eigenlijk beter leest als het 'tot gevolg' is ;)
Vind persoonlijk hoe het er stond prettiger.

Het andere voorbeeld mag van mij ook wel blijven. Met komma's kan je langere zinnen laten lopen, waarbij het verband goed op zijn plek blijft, en toch het verhaal niet uitgesplitst hoeft te worden in meer zinnen waardoor het langdradig wordt. :)

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2006 20:27 ]

Verwijderd

Wat een mierenneukerij toch weer :O Als je kan lezen wat er staat, niet zeuren :P

Laat dergelijke replies volgende keer achterwege ajb. Beargumenteer waarom er wel of niet een komma moet (hoewel dat zaak van de reactie is), maar deze reactie voegt niets toe

[ Voor 53% gewijzigd door Yoeri op 19-11-2006 22:57 . Reden: komma :p ]

• Hahn
Het was een lange zin, maar ik vond 'm toch wel goed leesbaar. Maar ik heb 'm toch maar even wat omgegooid, hopelijk is nu iedereen tevreden :+

• JHS

JHS

Splitting the thaum.

\o/ :) .

DM!

• Robin
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
JHS schreef op zondag 19 november 2006 @ 20:13:
[...]
Die komma verstoord daar naar mijn gevoel de zinsloop, en is volgens mij ook niet nodig :) . Verder zie ik inderdaad niet echt iets wat voor mij een verstoring van het leesgenot oplevert :) .
Die komma hoort daar juist wel, omdat de gezegdes van beide zinnen niet bij elkaar horen. Laat ik maar niet alles gaan uitleggen, maar meteen makkelijk: http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/465/. Dat maakt dan ook meteen die tangconstructie waar jij op doelt, overbodig :).

[ Voor 7% gewijzigd door Robin op 19-11-2006 22:07 ]

• JHS

JHS

Splitting the thaum.

Robin schreef op zondag 19 november 2006 @ 22:07:
[...] Die komma hoort daar juist wel, omdat de gezegdes van beide zinnen niet bij elkaar horen. Laat ik maar niet alles gaan uitleggen, maar meteen makkelijk: http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/465/. Dat maakt dan ook meteen die tangconstructie waar jij op doelt, overbodig :).
Ah oké :) . Niet dat ik het mooi vind, eerlijkgezegd, maar dan snap ik waarom ik wel vaker val over naar mijn gevoel overbodige komma's :P .

DM!

Pagina: 1