Toon posts:

PC traag tijdens belasting HD

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, mijn PC is eigenlijk al maanden (sinds dat ik hem heb) traag wanneer mijn harde schijf flink belast wordt. Bijvoorbeeld bij het uitpakken/inpakken van bestanden, het uitvoeren van Treesize etc.
Zelfs het aanklikken van iets in Windows zoals het startmenu gaat traag. Programma's die al in het geheugen staan gaan ook traag. Mijn hele PC wordt er gewoon erg traag van.

Ik heb een 3800x2 @ asrock sata2xli board. 1GB 533 DDR2 van OCZ. Verder nog 400W voeding en een 7600GS.
Mijn HD is een Samsung 250GB (sp2504c) op de onboard SATA2 controller. Hij is zowel traag op non-raid en AHCI.
Verder heb ik nog 2 80GB (WD800jb en 800bb) hardeschijven.

Alleen al wanneer ik alleen mijn snelle SATA2 schijf gebruik wordt de PC traag. Bij de andere schijven ook. Ze worden goed gedectereerd en zijn als SATA2+NCQ (ook zonder NCQ is het traag) en UDMA ingesteld. Verder is in de bios 32Bit access etc aan. Smart is uit, maar smart aan maakt geen verschil. Smartstatus is in orde. Temps ook.
Het CPU gebruik is heel weinig, onder de 10% ofzo. Dus dat zit wel goed. Drivers zijn gewoon de nieuwste van de site van de fabrikant. Ik heb geen rare processen lopen etc.

Op mijn oudere PC is het hardeschijf gebruik niet zo extreem belastend. Waardoor wordt mijn PC nu zo traag?

Verwijderd

UDMA ingesteld, maar draait de hdd ook in die modus? Of draait deze vrolijk in PIO mode, waar het wel naar doet vermoeden. :)

Kun je je schijf ook eens benchmarken met b.v. SiSoftware Sandra? Zie je dat je CPU usage flink omhoog gaat als je de schijf gebruikt (b.v. groot bestand kopieren)?

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2006 19:57 ]

Verwijderd

Topicstarter
Schijf index 67MB/s
Gemiddelde Toegangs tijd 14ms

Dat lijkt is vrij normaal volgens mij voor die Samsung SP2504C
CPU gebruik komt niet boven de 10% uit. Schommelt zo tussen de 5 en de 9.

Bij apparaatbeheer functioneren de IDE schijven als UltraDMA Mode 5. Ik had eerst ook verwacht dat die gewoon op PIO stonden ofzo, maar dat is dus niet het geval..

Verwijderd

Hm. Chipset drivers geinstalleerd?

Verwijderd

Topicstarter
Jep geinstalleerd en ook de nieuwste versies geprobeerd. Van zowel de Asrock en Uli (chipset) site.
Formateren enzo is uiteraard ook vaak gebeurd maar allemaal zonder resultaat.

Raar he :P

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2006 20:11 ]

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:34
Heb je ook al eens in de event viewer gekeken? Die zit in Windows XP en 2000 in het 'Administrative tools' menu.

Kijk hier eens of er meldingen zijn over je HDD. Als je die niet helemaal werkt (slechte sectoren bijvoorbeeld) dan zal dat daar worden gemeld.

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

Verwijderd

Topicstarter
Bij de eventvwr staan helemaal geen fouten die betrekking hebben tot mijn HD.

Alleen soms een foutmelding over dat de computerbrowser service met een time out is afgesloten.
Verder hoor ik trouwens geen rare geluiden en heb ik ook geen andere foutmeldingen etc met de hardeschijf en de bestanden erop. Ik denk dat deze wel in orde is dan.
Pagina: 1