Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Vista] HD geeft af en toe een opstart geluid

Pagina: 1
Acties:
  • 339 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• danplo
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-10 23:39

danplo

The Force is strong with me

Topicstarter
Ik heb hier nu 1 week Vista draaien. ( Final 6000 )
Alles werkt zeer goed en zeer snel.
Alleen heb ik wel 1 probleempje en misschien kunnen jullie mij vertellen wat dit kan zijn.

Soms als ik bezig ben met Vista hoor ik mijn HD een tik geven en dan hoor ik daarna gelijk een geluid dat je normaal ook hoort als je HD wilt gaan opstarten.
En met dit alles blijft dan mijn muis 3 a 4 sec stilstaan en daarna gaat alles weer goed.
Het gebeurd best vaak op een dag en ik ben benieuwd wat dit misschien kan zijn.
Met hiervoor XP Prof geheel nooit geen last van gehad.

En volgens mij had ik hier op GOT ook andere mensen hierover horen praten.

Xbox Series X - NL DarthVader // Playstation 5 - Pijja82 // Twitter - MSFT_Daan // Ipad Pro // Iphone 17 Pro Max 256GB / LG OLED G5 65”

• Shaggy_NL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-11 22:02
Redenering 1:
Dit zal dan puur toeval zijn... Ik zeg: Alle belangrijke data op de schijf veiligstellen! Je schijf gaat in een niet al te lange tijd dood.

Even je harde schijf testen met een tooltje van de fabrikant. Hier hoeft niet altijd een negatief resultaat uit te komen, zelfs als je harde schijf nog dood aan het gaan is. Maar reken er niet op dat hij het nog lang uit houd.

Redenering 2:
Je driver van je HDD controler is nog en beta status, en geeft nog problemen met een aangesloten harde schijf. Kijk dan voor een nieuwe driver.

Als hij zelf werd herkend tijdens de installatie van Vista, dan is de kans groot dat de driver wel in orde is, in dat geval zou ik uitgaan van redenering 1.

• J-air
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-11-2023
ik Kies redenering 1&2

backup belangrijke data en zoek daarna pas naar het probleem in drivers ectect

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Shaggy_NL schreef op zondag 19 november 2006 @ 18:07:
Redenering 1:
Dit zal dan puur toeval zijn... Ik zeg: Alle belangrijke data op de schijf veiligstellen! Je schijf gaat in een niet al te lange tijd dood.

Even je harde schijf testen met een tooltje van de fabrikant. Hier hoeft niet altijd een negatief resultaat uit te komen, zelfs als je harde schijf nog dood aan het gaan is. Maar reken er niet op dat hij het nog lang uit houd.
Precies. NU backuppen wat er nog te backuppen valt; dan pas gaan kijken wat er loos is. Maar de ervaring leert dat je HD waarschijnlijk geen lang leven meer beschoren is.
Shaggy_NL schreef op zondag 19 november 2006 @ 18:07:
Redenering 2:
Je driver van je HDD controler is nog en beta status, en geeft nog problemen met een aangesloten harde schijf. Kijk dan voor een nieuwe driver.
Die kans acht ik nihil tot 0. Zelfs de gaarste driver zou een HD niet tot een nieuwe spinup kunnen dwingen.

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• danplo

danplo

Topicstarter
Hmmmm dus jullie denken echt dat hij kapot is/gaat.
Vond het alleen wel vreemd dat het precies na een fresh install gebeurd van Vista.
Kan het geen voeding probleem zijn misschien ??

Xbox Series X - NL DarthVader // Playstation 5 - Pijja82 // Twitter - MSFT_Daan // Ipad Pro // Iphone 17 Pro Max 256GB / LG OLED G5 65”

Verwijderd

Hier ook af en toe (niet zo vaak) tikkend geluid van mijn HD, het is eigenlijk meer een "klak". Ik gebruik Intel Matrix Storage Manager 6.2 RAID drivers die Vista compatible zijn. Ik heb drie Maxtor Diamondmax 10 S-ATA HD's in een Shuttle 350 Watt barebone hangen. Ik heb geen S.M.A.R.T. errrors en hoor bovendien van wel meer mensen dat ze, sinds ze Vista draaien, last hebben van een tikkend/klakkend geluid. Iets klopt er niet, maar ik maak me ook niet heel veel zorgen. Regelmatig een backupje maken en voorlopig even afwachten lijkt mij het best advies.

• danplo

danplo

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 19 november 2006 @ 18:35:
Hier ook af en toe (niet zo vaak) tikkend geluid van mijn HD, het is eigenlijk meer een "klak". Ik gebruik Intel Matrix Storage Manager 6.2 RAID drivers die Vista compatible zijn. Ik heb drie Maxtor Diamondmax 10 S-ATA HD's in een Shuttle 350 Watt barebone hangen. Ik heb geen S.M.A.R.T. errrors en hoor bovendien van wel meer mensen dat ze, sinds ze Vista draaien, last hebben van een tikkend/klakkend geluid. Iets klopt er niet, maar ik maak me ook niet heel veel zorgen. Regelmatig een backupje maken en voorlopig even afwachten lijkt mij het best advies.
Ahaa
Ja ik maak in iedergeval wel een backup.
En dan maar zien wat er gebeurd, want ik dacht namelijk ook dat er meerdere mensen zijn met dit probleem onder Vista.

• Jassy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:51
Vista zet standaard na zoveel tijd niet gebruikte schijven uit (dat doet ie hier ook, ben er geen fan van maar goed). Dit kan het ook wel eens zijn!

Ik ben nog op zoek hoe ik dit uitzet.

Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.

• FlipFluitketel
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:17

FlipFluitketel

Frontpage Admin
Redenering 3:
Kijk eens bij energiebeheer. In Vista is namelijk de optie erbij dat na x minuten je harddisk uitgeschakeld wordt. (In de beta was dit in ieder geval een optie die in te stellen was.)

[edit]
Zoals degene hierboven dus ook zegt. In configuratiescherm bij energiebeheer zit de optie. (Hier stel je ook de tijden in om de monitor/het systeem in standby te laten gaan.)

[ Voor 31% gewijzigd door FlipFluitketel op 19-11-2006 18:57 ]

There are only 10 types of people in the world...those who understand binary and those who don't.
Jeremy Clarkson: It’s, um, a mobile phone holder, or as Richard Hammond calls it, a seat!

• Jassy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:51
Yep, gevonden!

Start --> Control Panel --> Power Options --> Change powerplan (je moet degene aanklikken waar ook het bolletje ingekleurd staat) --> Change Advanced Power Settings --> Hard Disk --> Turn Off Harddisk After --> 0 minutes ;)

Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.

• BruT@LysT
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-10 11:15

BruT@LysT

Fear and Loathing

Holy jezus, sry hoor maar het is zooo obvious dat het met energiebeheer te maken heeft, Je schijf maakt niet alleen een 'AAN' geluid, je hoort em ook eerst 'UIT' gaan hoor!, beetje opletten :P Ik merkte het gelijk bij Vista en ik schrok er echt niet van.

Nogal logisch dus, heeft niets met stukkende schijf te maken, en aangezien je ook zelf al aangaf dat het sinds Vista 'ineens' zo is, is de laatste beredenering een stuk logischer. En beredenering 1 en 2 van poster nr.1 gaan echt nergens over, ik zat ook al op een beredenering 3 te wachten. Kunnen we nog wel nadenken op deze aardkloot of denken we even intelligent over te komen als we de zoveelste 'slechte voeding' en 'rotte schijf' erbij halen |:(
Je bezorgt de TS nog een hartaanval op deze manier door te zeggen dat ie gelijk zijn data veilig moet stellen, drivers moet checken etc., sjonge jonge! :D
Zeg dan dat die beredeneringen tot de mogelijkheden behoren, maar dat er ook iets anders een rol kan spelen of dat het misschien wel zo hoort! Maar neeeej er moet wel wat kapot gaan heh anders is het niet leuk :P

[ Voor 41% gewijzigd door BruT@LysT op 19-11-2006 19:12 ]

Verwijderd

En nog geven veel schijven de geest, mij te veel.

Ik opteer niet voor niets op SCSI. Ik heb dit jaar 4 slechte schijven in bezit gehad en ik zeg gerust dat het vaak wél aan de schijf ligt. Wij hebben geen glazen bol en er is té veel scheap ass spul op de markt waar heel erg veel IDE schijven bruut onder vallen :)

Ik zit nu met een schijf die 6 slechte sectoren heeft. Ik wacht even met vervangen want ik heb geen zin in nummer 5 dit jaar en ik wacht tot de laatste maand van de garantieperiode zolang er geen slechte sectoren bijkomen. Na garantie? S.C.S.I.
Het spijt me mensen, maar ik vind IDE schijven zwaar zuigen en ik zeg dit niet voor niets. Ik heb er héél erg véél èllende mee gehad.

De kans dat TS een slechte schijf te pakken zou kunnen hebben was niet gering. Nu was het gelukkig een kwestie van een instelling, maar dat is in mijn ogen geluk.

[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2006 19:36 ]

• kenicky
  • Laatst online: 20-08 07:55
danplo schreef op zondag 19 november 2006 @ 17:59:
Soms als ik bezig ben met Vista hoor ik mijn HD een tik geven en dan hoor ik daarna gelijk een geluid dat je normaal ook hoort als je HD wilt gaan opstarten.
En met dit alles blijft dan mijn muis 3 a 4 sec stilstaan en daarna gaat alles weer goed.
Ik heb ca 2 maanden geleden exact hetzelfde gehad. De omschrijving hierboven sluit precies aan op wat ik hier had. Uiteindelijk is de harde schijf kapot gegaan. Ik zou snel alles veilig stellen en rekening houden met een kapotte HD binnenkort

Edit: zie hierboven een heel verhaal over vistafuncties, daar heb ik geen rekening mee gehouden....

[ Voor 6% gewijzigd door kenicky op 19-11-2006 19:36 ]

• martijn1992
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:15
Heb je hier alleen onder vista last van.
Of heb je/ had je hier ook onder Xp last van?

Moet beter leren lezen 8)7

[ Voor 17% gewijzigd door martijn1992 op 19-11-2006 19:39 ]

Verwijderd

Daarom vertrouw ik mijn data niet toe aan één medium. In mijn systeem hangen nu 2 schijven.
Een voor Windows en derest en één voor back-up en images. Daarnaast maak ik zeer frequent een back-up voor upload naar de servers op ons werk. Als systeembeheerder heb ik geen quota daar, maar zo groot zijn mijn back-ups nu ook weer niet (163 MB gem. 7z PPMd Ultra Solid)

Maar ik hoop voor TS dat zijn probleem de wereld uit is en blijft ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2006 19:40 ]

• FlipFluitketel
  • Laatst online: 20:17

FlipFluitketel

Frontpage Admin
martijn1992 schreef op zondag 19 november 2006 @ 19:38:
Heb je hier alleen onder vista last van.
Of heb je/ had je hier ook onder Xp last van?
Niet lullig bedoeld, maar lees de TS nog eens door (en dan ook gelijk de rest van de reacties)..
Deze is nu dus ook overbodig :P

[ Voor 7% gewijzigd door FlipFluitketel op 19-11-2006 19:40 ]

There are only 10 types of people in the world...those who understand binary and those who don't.
Jeremy Clarkson: It’s, um, a mobile phone holder, or as Richard Hammond calls it, a seat!

• danplo

danplo

Topicstarter
Kijk daar hebben we dus wat aan :D
Ik heb het ook gevonden wat hier wordt uitgelegd en werkt toppie :D
Hopenlijk hebben nu nog meer mensen baat van deze topic.
Bedankt voor de hulp in iedergeval.

• Xof
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-05 10:38

Xof

Ik ben ook erg blij dat ik dit topic gevonden heb :D
Ben zelfs al zo ver gegaan om de overige schijven af te koppelen omdat mijn schijven contant aan en uit gingen, een hele opluchting dat ze niet kapot zijn :)

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-11 10:27

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Ben blij dat ik deze post gevonden heb, ik werdt helemaal gek van die HD 'powersave', het gekke is dat het alleen gebeurt bij 2 van de 5 schijven.

1 (OS) - blijft altijd draaien.
3 (Film) en 4 (Data/backup) - gingen altijd uit.
Elke keer als ik iets moest hebben van die HD's moest ik wachten tot ze opgestart waren.
4+5 (Raid0 uitpak/spellen hd) - Deze blijven ook gewoon draaien, ik denk dat de raid controller geen standby ondersteund.

Ik begon eerst te twijfelen of mijn HD's nog wel goed waren, het zou fijn zijn dat als je je systeem 'powersetting' high performance laat draaien dat soort dingen niet gebeuren.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Verwijderd

danplo schreef op zondag 19 november 2006 @ 17:59:
Ik heb hier nu 1 week Vista draaien. ( Final 6000 )
Alles werkt zeer goed en zeer snel.
Alleen heb ik wel 1 probleempje en misschien kunnen jullie mij vertellen wat dit kan zijn.

Met hiervoor XP Prof geheel nooit geen last van gehad.

En volgens mij had ik hier op GOT ook andere mensen hierover horen praten.
Dat heb ik bij mijn oude computer ook, nogal vaak zelfs, is heel irritant af en toe.
Dan lijkt het net of de hd even 'herstart' en daarna is alles weer goed.
Hd van oude pc is al zo'n 6 jaar oud en al ongeveer 3 jaar heb ik er last van, hd leeft nog steeds dus maak me niet echt zorgen :)

• DaViDoViTsCh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21-09 17:18

DaViDoViTsCh

Frans-Nederlandse Duitser

Ik had hetzelfde probleem, dat heb ik opgelost door het automatisch uitschakelen van de harde schijven op 'nooit' te zetten in Energiebeheer... Die staat standaard op 20 minuten ingesteld.

Ici kann uw Werbung staan

• EdwinB
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 27-11 13:06
DaViDoViTsCh schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 17:06:
Ik had hetzelfde probleem, dat heb ik opgelost door het automatisch uitschakelen van de harde schijven op 'nooit' te zetten in Energiebeheer... Die staat standaard op 20 minuten ingesteld.
Na diverse topics over het hdd-stilval probleem gelezen te hebben, reageer ik maar eens in deze. Ik heb sinds kort een 2e harddisk naast mn bootschijf en deze valt ook telkens stil.

Het vreemde wil dat na elke reboot de tekst "nooit" weer terug staat op de standaard "20 minuten". Ik heb nog geprobeerd om het profiel op een andere naam op te slaan, maar het probleem blijft helaas.

Wellicht zoek ik met de verkeerde woorden, maar diverse malen Googlen leverde helaas ook niets op :(

• DaViDoViTsCh

DaViDoViTsCh

Doe jij dit welk onder de hoofdgebruiker van de PC? Ik weet niet of dat er iets mee te maken kan hebben...

• EdwinB
DaViDoViTsCh schreef op dinsdag 27 januari 2009 @ 23:49:
Doe jij dit welk onder de hoofdgebruiker van de PC? Ik weet niet of dat er iets mee te maken kan hebben...
Ja uiteraard. Gewoon het 1e account met beheerrechten en UAC uitgeschakeld.

• EdwinB
Grom. Het terugvallen naar 20 minuten standby voor de HDD kwam door het ASUS EPU-6 Engine programma...

Probleem voor mij opgelost :)

• DaViDoViTsCh

DaViDoViTsCh

Dat had ik je niet kunnen vertellen, ik ken het programma niet eens...
Maar goed zo! :)

Pagina: 1