Mede Got-Broerders...na lang zoeken lezen in de boekjes en op GoT, wikken en wegen gaat het bijna gebeuren...m'n nieuwe servertje gaat eraan komen...!
Budget:
+/- 1000 euro
Gebruik:
Zoals beschreven: m'n nieuwe server waar een aantal virtuele machines op gaan draaien (een Terminal Servertje, een mailserver, webserver dat soort dingen)
Wat heb ik tot nu toe verzonnen:
CPU
Intel Core 2 Duo E6300 1.86GHz, S775, 2Mb, Boxed
+/- 189 euro
Intel is terug in het strijdperk en krijgt lovende reviews..plus dat ik dat Intel Matrix Storage wel aardig vindt wat op het Intel Platform valt te vinden.
MoBo
Abit AB9 Pro
Asus P5B-E (vanwege leveringsproblemen ABit)
+/- 165 euro
heb nog nooit ABit gebruikt maar krijgt goede reviews in Nederland en ver daarbuiten. RAID wordt ondersteunt en heeft een nieuwe chipset waar intel op gaan voortborduren
Geheugen
Kingston DChannel 2Gb Kit, 2x1Gb DDR2 PC2-5300
Prijzen zijn belachelijk hoog op het moment, PC5300 en PC4200 zijn zo wat gelijk aan elkaar. Overclocken ben ik niet echt van plan
Harddisk
2 x Seagate Barracuda 7200.10 320Gb,7200rpm,16M,SATAII in een RAID 1 config
+/- 200 euro
Goeie dingen gelezen over deze serie plus dat Seagate een reputatie heeft hoog te houden.
Video
Asus EN6200LE 64Mb, TCache 256Mb, TVo, PCIe
+/- 35 euro
Video is het minst interessante in mijn opzet zover ik kan zien, dus hier proberen we te besparen
LAN
1 of 2 Intel PRO/1000 GT Desktop Adapter
+/- 50 euro
Gaan maar gelijk de server naar GBit brengen
De Case:
Ik heb echt geen idee in welke kast ik dit alles moet gaan proppen (voeding heb ik ook geen zicht op hoeveel Watt deze dient te zijn)
Ik twijfel tussen een:
Antec Sonata II Piano Black Quiet Midi Tower, 450W
118 euro
en
Chieftec Mesh Long MidiTower, Zlv/Zw, 400W, ATX
114 euro
Ik weet het inmiddels..dit wordt een Coolermaster Wavemaster..!
DVD-Speler en Floppy gaan mee van de vorige server
Waar twijfel ik nog over?
CaseFan
Ook weer zo'n lastig iets...iets wat goed z'n werk doet maar toch een beetje stil is.
De CPU koeler:
Is degene die standaard wordt meegeleverd, voldoende qua stilheid..?
Het enige wat ik nog moet beslissen is de voeding:
Coolermaster RP-500 eXtreme Power
of
Coolermaster RS-430 eXtreme Power (RS-430-PCAP (passive PFC)
of
be quiet! Straight Power 400W
Wat denken jullie..?
Alle tips/hints/ervaringen/"heeh dat ben je vergeten" en commentaar worden op prijs gesteld...
Alvast reuze bedankt voor het lezen..!
Budget:
+/- 1000 euro
Gebruik:
Zoals beschreven: m'n nieuwe server waar een aantal virtuele machines op gaan draaien (een Terminal Servertje, een mailserver, webserver dat soort dingen)
Wat heb ik tot nu toe verzonnen:
CPU
Intel Core 2 Duo E6300 1.86GHz, S775, 2Mb, Boxed
+/- 189 euro
Intel is terug in het strijdperk en krijgt lovende reviews..plus dat ik dat Intel Matrix Storage wel aardig vindt wat op het Intel Platform valt te vinden.
MoBo
Abit AB9 Pro
Asus P5B-E (vanwege leveringsproblemen ABit)
+/- 165 euro
heb nog nooit ABit gebruikt maar krijgt goede reviews in Nederland en ver daarbuiten. RAID wordt ondersteunt en heeft een nieuwe chipset waar intel op gaan voortborduren
Geheugen
Kingston DChannel 2Gb Kit, 2x1Gb DDR2 PC2-5300
Prijzen zijn belachelijk hoog op het moment, PC5300 en PC4200 zijn zo wat gelijk aan elkaar. Overclocken ben ik niet echt van plan
Harddisk
2 x Seagate Barracuda 7200.10 320Gb,7200rpm,16M,SATAII in een RAID 1 config
+/- 200 euro
Goeie dingen gelezen over deze serie plus dat Seagate een reputatie heeft hoog te houden.
Video
Asus EN6200LE 64Mb, TCache 256Mb, TVo, PCIe
+/- 35 euro
Video is het minst interessante in mijn opzet zover ik kan zien, dus hier proberen we te besparen
LAN
1 of 2 Intel PRO/1000 GT Desktop Adapter
+/- 50 euro
Gaan maar gelijk de server naar GBit brengen
De Case:
Ik heb echt geen idee in welke kast ik dit alles moet gaan proppen (voeding heb ik ook geen zicht op hoeveel Watt deze dient te zijn)
Ik twijfel tussen een:
Antec Sonata II Piano Black Quiet Midi Tower, 450W
118 euro
en
Chieftec Mesh Long MidiTower, Zlv/Zw, 400W, ATX
114 euro
Ik weet het inmiddels..dit wordt een Coolermaster Wavemaster..!
DVD-Speler en Floppy gaan mee van de vorige server
Waar twijfel ik nog over?
CaseFan
Ook weer zo'n lastig iets...iets wat goed z'n werk doet maar toch een beetje stil is.
De CPU koeler:
Is degene die standaard wordt meegeleverd, voldoende qua stilheid..?
Het enige wat ik nog moet beslissen is de voeding:
Coolermaster RP-500 eXtreme Power
of
Coolermaster RS-430 eXtreme Power (RS-430-PCAP (passive PFC)
of
be quiet! Straight Power 400W
Wat denken jullie..?
Alle tips/hints/ervaringen/"heeh dat ben je vergeten" en commentaar worden op prijs gesteld...
Alvast reuze bedankt voor het lezen..!
[ Voor 13% gewijzigd door NIK0 op 22-11-2006 09:09 . Reden: diepte van de kast toevoegd omdat ik erachter kwam dat de Chieftec 54cm diep is :( ]
Member of the Ukraine IT Army