Nieuwe VMWare Server, paar onzekerheden nog

Pagina: 1
Acties:
  • 220 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• NIK0
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-01 16:28
Mede Got-Broerders...na lang zoeken lezen in de boekjes en op GoT, wikken en wegen gaat het bijna gebeuren...m'n nieuwe servertje gaat eraan komen...!

Budget:
+/- 1000 euro

Gebruik:
Zoals beschreven: m'n nieuwe server waar een aantal virtuele machines op gaan draaien (een Terminal Servertje, een mailserver, webserver dat soort dingen)

Wat heb ik tot nu toe verzonnen:

CPU
Intel Core 2 Duo E6300 1.86GHz, S775, 2Mb, Boxed
+/- 189 euro
Intel is terug in het strijdperk en krijgt lovende reviews..plus dat ik dat Intel Matrix Storage wel aardig vindt wat op het Intel Platform valt te vinden.

MoBo
Abit AB9 Pro
Asus P5B-E (vanwege leveringsproblemen ABit)
+/- 165 euro
heb nog nooit ABit gebruikt maar krijgt goede reviews in Nederland en ver daarbuiten. RAID wordt ondersteunt en heeft een nieuwe chipset waar intel op gaan voortborduren

Geheugen
Kingston DChannel 2Gb Kit, 2x1Gb DDR2 PC2-5300
Prijzen zijn belachelijk hoog op het moment, PC5300 en PC4200 zijn zo wat gelijk aan elkaar. Overclocken ben ik niet echt van plan

Harddisk
2 x Seagate Barracuda 7200.10 320Gb,7200rpm,16M,SATAII in een RAID 1 config
+/- 200 euro
Goeie dingen gelezen over deze serie plus dat Seagate een reputatie heeft hoog te houden.

Video
Asus EN6200LE 64Mb, TCache 256Mb, TVo, PCIe
+/- 35 euro
Video is het minst interessante in mijn opzet zover ik kan zien, dus hier proberen we te besparen

LAN
1 of 2 Intel PRO/1000 GT Desktop Adapter
+/- 50 euro
Gaan maar gelijk de server naar GBit brengen

De Case:
Ik heb echt geen idee in welke kast ik dit alles moet gaan proppen (voeding heb ik ook geen zicht op hoeveel Watt deze dient te zijn)
Ik twijfel tussen een:
Antec Sonata II Piano Black Quiet Midi Tower, 450W
118 euro
en
Chieftec Mesh Long MidiTower, Zlv/Zw, 400W, ATX
114 euro

Ik weet het inmiddels..dit wordt een Coolermaster Wavemaster..!

DVD-Speler en Floppy gaan mee van de vorige server

Waar twijfel ik nog over?

CaseFan
Ook weer zo'n lastig iets...iets wat goed z'n werk doet maar toch een beetje stil is.

De CPU koeler:
Is degene die standaard wordt meegeleverd, voldoende qua stilheid..?

Het enige wat ik nog moet beslissen is de voeding:
Coolermaster RP-500 eXtreme Power
of
Coolermaster RS-430 eXtreme Power (RS-430-PCAP (passive PFC)
of
be quiet! Straight Power 400W

Wat denken jullie..?
Alle tips/hints/ervaringen/"heeh dat ben je vergeten" en commentaar worden op prijs gesteld...

Alvast reuze bedankt voor het lezen..!

[ Voor 13% gewijzigd door NIK0 op 22-11-2006 09:09 . Reden: diepte van de kast toevoegd omdat ik erachter kwam dat de Chieftec 54cm diep is :( ]

Member of the Ukraine IT Army

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 30-01 16:31
Ziet er goed uit. Maar heb je wel zo'n sterk systeem nodig?

• NIK0
hello_moto schreef op zondag 19 november 2006 @ 20:41:
Ziet er goed uit. Maar heb je wel zo'n sterk systeem nodig?
Tsja..het is een systeem waar ik weer een aantal jaartjes (3 tot 5) mee voorruit zal moeten vandaar de "zware" inzet zeg maar (al zou ik op Intel gebied niet weten wat ik anders zou kunnen kopen wat binnen 1.5 jaar weer kan gaan vervangen), als je kijkt naar de toekomst, lijkt dit me de verstandigste optie.

Ik zeg altijd..computers worden niet goedkoper..je krijgt alleen zwaarder spul voor hetzelfde geld..!

Nog aanvullende tips..?

[ Voor 18% gewijzigd door NIK0 op 20-11-2006 08:32 ]

• Maarten-NForce
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07-03-2025

Maarten-NForce

Swipe een tweedehands boot!

ik ben het eigenlijk ook met hello_moto eens dat het systeem eigenlijk té snel is voor een server,
zo kan je bijvoorbeeld een C2D E6300 veranderen in een P4 524,
en die 2 Gig geheugen kan ook wel verkleind worden tot 1 Gig, of misschien zelfs wel 512 mb,
En van dan geld kan je dan als je wilt nog een extra hd'tje kopen

want het is maar een server he;)

www.koopeendroom.nl

• Madthijs
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-01 20:00
Maarten-NForce schreef op maandag 20 november 2006 @ 15:03:
ik ben het eigenlijk ook met hello_moto eens dat het systeem eigenlijk té snel is voor een server,
zo kan je bijvoorbeeld een C2D E6300 veranderen in een P4 524,
en die 2 Gig geheugen kan ook wel verkleind worden tot 1 Gig, of misschien zelfs wel 512 mb,
En van dan geld kan je dan als je wilt nog een extra hd'tje kopen

want het is maar een server he;)
Hij wil er met VMWare Server meerdere Virtual Machines op draaien...
2GB heb je dan zeker wel nodig. Verder lijken mij de specs in orde. Ja je kan ook een P4 draaien, maar die verbruikt wel een bak meer energie.... En kwa geld zal het best meevallen (hoewel, 24/7) maar er mag ook wel eens aan het milieu worden gedacht.

Pigs have flown...

• NIK0
Pink667 schreef op maandag 20 november 2006 @ 15:24:
[...]

2GB heb je dan zeker wel nodig. Verder lijken mij de specs in orde. Ja je kan ook een P4 draaien, maar die verbruikt wel een bak meer energie.... En kwa geld zal het best meevallen (hoewel, 24/7) maar er mag ook wel eens aan het milieu worden gedacht.
Yep vandaar...met VMWare kan ik gewoon meerdere machines tegelijk draaien wat een bak met stroom en hardware bespaard...!

Ik denk dat ik voor de voeding ga kijken naar een Coolermaster RealPower 450W...
De kast weet ik alleen nog niet...

• NIK0
Ik ben overal redelijk uitgekomen..de kast wordt een Coolermaster Wavemaster.
Het moederbord is veranderd in een Asus P5B-E. (vanwege leveringsproblemen ABit)

de voeding is het enige wat ik nog moet beslissen, iemand nog tips..?

Het gaat om de:

Coolermaster RP-500 eXtreme Power
of
Coolermaster RS-430 eXtreme Power (RS-430-PCAP (passive PFC)
of
be quiet! Straight Power 400W

Wat denken jullie..?
Alle tips/hints/ervaringen/"heeh dat ben je vergeten" en commentaar worden op prijs gesteld...

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
Leuk servertje, kom je wel even mee uit.. Ik denk wel dat je 2GB de eerste bottleneck is die je tegen zult komen. Met mijn ervaring met VM hosts, kan ik je denk ik aanraden om 4GB te kopen, en iets te beknibbelen op de rest. De reden daarvoor is dat als je eenmaal draait, je VM's blijft aanmaken :) En die slurpen gewoon RAM. Heb thuis een ESX server met een stuk of 15 VM's, en een exchange-servertje trekt al 1024MB RAM, dan nog een webserver met 512MB, een vpn-server met 64MB, een torrentmachientje met 256MB, een ipv6 router met 64MB, een nzb-machientje met 128MB, en oh wacht, daar heb je al 2GB verstookt, zonder nog maar aan het host operating system te denken.

Het mooie aan de verschillende VMware producten is dat je geheugen kunt 'overcommitten'.. Maar als alles vol staat te stampen, gaat er vast iemand (host, guests, etc) swappen, en wordt het er niet veel sneller op :)

Maar goed, da's mijn visie. Als jij weet dat je 3*512MB machines nodig hebt en niet meer, prima..

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

• axis
Pink667 schreef op maandag 20 november 2006 @ 15:24:
[...]
Onderschat het energie-standpunt niet. Ik heb thuis een dual xeon doosje die continu 240W trekt. Da's dus wel 30 euro per maand aan stroom. Reken zelf uit wat je kunt besparen door zuiniger hardware neer te zetten, en hoelang het duurt voordat het zichzelf terugverdient.

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

• NIK0
axis schreef op woensdag 22 november 2006 @ 09:19:
[...]

Onderschat het energie-standpunt niet. Ik heb thuis een dual xeon doosje die continu 240W trekt. Da's dus wel 30 euro per maand aan stroom. Reken zelf uit wat je kunt besparen door zuiniger hardware neer te zetten, en hoelang het duurt voordat het zichzelf terugverdient.
Precies mijn idee..!

Mijn debian postfix mailservertje trekt een volledige 128 MB RAM :X :P
Wow..jij bent de man ESX thuis is een droom voor mij...!

Ik denk iig dat de coolermaster passive afvalt..heb er eea over gelezen en ik zit toch te denken aan een active voeding..!

• axis
NIK0 schreef op woensdag 22 november 2006 @ 12:42:
[...]
Precies mijn idee..!

Mijn debian postfix mailservertje trekt een volledige 128 MB RAM :X :P
Wow..jij bent de man ESX thuis is een droom voor mij...!

Ik denk iig dat de coolermaster passive afvalt..heb er eea over gelezen en ik zit toch te denken aan een active voeding..!
Ik heb een 2e hands PowerEdge 2600 thuis staan die prima ESX draait. Je kunt op veel systemen ESX draaien. Dat het niet supported is, is een ander verhaal. Het probleem is dat je SCSI hardware moet hebben om je VMFS partitie te huisvesten. Er zijn echter ook SATA RAID kaartjes die door ESX als SCSI adapter worden gezien, en zo werken.. Je kunt er alles over vinden op het VMware community forum, en hier een pagina met een overzichtje met die controllers. Adaptec 2610SA schijnt al voor 100 piek op ebay te vinden te zijn, maar geen ervaring mee.

Je zou ook een 2e hands server kunnen kopen zoals deze die WEL supported is, maar dat trekt weer 250W, en kost een zak met duiten.

[ Voor 3% gewijzigd door axis op 22-11-2006 13:26 ]

• NIK0
axis schreef op woensdag 22 november 2006 @ 13:25:
[...]

Ik heb een 2e hands PowerEdge 2600 thuis staan die prima ESX draait. Je kunt op veel systemen ESX draaien. Dat het niet supported is, is een ander verhaal. Het probleem is dat je SCSI hardware moet hebben om je VMFS partitie te huisvesten. Er zijn echter ook SATA RAID kaartjes die door ESX als SCSI adapter worden gezien, en zo werken.. Je kunt er alles over vinden op het VMware community forum, en hier een pagina met een overzichtje met die controllers. Adaptec 2610SA schijnt al voor 100 piek op ebay te vinden te zijn, maar geen ervaring mee.

Je zou ook een 2e hands server kunnen kopen zoals deze die WEL supported is, maar dat trekt weer 250W, en kost een zak met duiten.
De vrouw zou me lynchen als ik een poweredge in onze werkkamer zou zetten... 8)7 ..jij hebt het een stuk beter voor elkaar ;)
De defintieve bestelling is als volgt geworden..:
Asus P5B-E
Kingston 2x1GB PC5300 DDR2 SDRAM Dual Channel Kit
Asus Nvidia EN7300LE/TD 64/256MB DRR SDRAM
2 X Seagate Barracuda 7200.10 320Gb,7200rpm,16M,SATAII
Voeding BeQuiet straight power 450
1 X Intel PRO/1000 GT Desktop Adapter,Low Profile,bulk
Intel Core 2 Duo E6300 1.86GHz, S775, 2Mb, Box

Ik ben blij dat ik uiteindelijk voor de ASUS ben gegaan..op de Abit AB9-Pro zit zover ik heb gelezen, GEEN parallele en serial poorten...handig dus NOT!
De ASUS P5B-E heeft wel een par. poort en ook een com poort

De video kaart Asus 6200 had volgenls mij alleen een DVI aansluiting, de 7300 heeft beide.
Ik heb de spullen bij 2 winkels besteld. Er moest nog eea besteld gaan worden dus dat wordt even afwachten, ik hoop dat alles vlotjes zal gaan..I'll keep posting..!

[ Voor 8% gewijzigd door NIK0 op 26-03-2007 22:16 . Reden: pb5-e heeft wel par. en com poorten ]

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:57

_Arthur

blub

Ik neem aan dat je niet van plan bent ESX te gaan draaien? Althans, ik kan niet opmaken welke VMWare versie je nu exact wilt gaan gebruiken.

• bartgabriels
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15-03-2022
_Arthur schreef op zaterdag 25 november 2006 @ 21:30:
Ik neem aan dat je niet van plan bent ESX te gaan draaien? Althans, ik kan niet opmaken welke VMWare versie je nu exact wilt gaan gebruiken.
Staat toch in de topictitle ???

VMWare Server

• _Arthur

_Arthur

blub

bartgabriels schreef op zaterdag 25 november 2006 @ 21:31:
Staat toch in de topictitle ???

VMWare Server
Ach stom. Overheen gelezen :o

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-01 19:27

leuk_he

1. Controleer de kabel!

NIK0 schreef op zondag 19 november 2006 @ 17:42:
CPU
Intel Core 2 Duo E6300 1.86GHz, S775, 2Mb, Boxed
+/- 189 euro
Intel is terug in het strijdperk en krijgt lovende reviews..plus dat ik dat Intel Matrix Storage wel aardig vindt wat op het Intel Platform valt te vinden.

LAN
1 of 2 Intel PRO/1000 GT Desktop Adapter
+/- 50 euro
Gaan maar gelijk de server naar GBit brengen
Op data mobo zit al giga lan. Dus waarom extra adapter(s) kopen (kan later nog altijd). Vmware kan die ene adapter toch virtualiseren?

Enne, geheugen kun je niet genoeg hebben bij vmware. Daar niet op bezuinigen (maar met 4 dimms kun je inthreorie altijd nog verder, echter als je 2 merken geheugen in de toekomst combineert dan is het wel gokken dat het werkt)

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• NIK0
leuk_he schreef op zaterdag 25 november 2006 @ 21:58:
[...]

Op data mobo zit al giga lan. Dus waarom extra adapter(s) kopen (kan later nog altijd). Vmware kan die ene adapter toch virtualiseren?

Enne, geheugen kun je niet genoeg hebben bij vmware. Daar niet op bezuinigen (maar met 4 dimms kun je inthreorie altijd nog verder, echter als je 2 merken geheugen in de toekomst combineert dan is het wel gokken dat het werkt)
Klopt...maar ik wil niet alles van 1 netwerk adapter laten afhangen...redundant is het beste in mijn optiek.

Memory heb je zeker gelijk in..ik begin nu met 2 GB en dat ff wachten totdat die achtelijke prijzen van memory een beetje gaan dalen..!
En we gaan voor VMWare Server...ESX is een beetje overkill voor mijn doen..(ik werk er al vanuit m'n werk mee, dus ik wil het thuis maar zo "normaal/simpel" mogelijk houden 8) )

Verwijderd

Hum, je gaat de raid mogelijkheden van de chipset gebruiken ?
En welk host OS in dat geval ?

• NIK0
Verwijderd schreef op maandag 27 november 2006 @ 12:53:
Hum, je gaat de raid mogelijkheden van de chipset gebruiken ?
En welk host OS in dat geval ?
Jazeker, Windows 2003.. (standard waarschijnlijk)...

• axis
NIK0 schreef op dinsdag 28 november 2006 @ 09:10:
[...]
Jazeker, Windows 2003.. (standard waarschijnlijk)...
Kan hoor, niets mis mee.. Houd wel in je achterhoofd dat als je een OS zou installeren zonder GUI, dat je daar ook weer wat geheugen mee bespaart, die je weer kunt gebruiken voor je guests.. Maar da's altijd een afweging..

• NIK0
axis schreef op dinsdag 28 november 2006 @ 09:17:
[...]

Kan hoor, niets mis mee.. Houd wel in je achterhoofd dat als je een OS zou installeren zonder GUI, dat je daar ook weer wat geheugen mee bespaart, die je weer kunt gebruiken voor je guests.. Maar da's altijd een afweging..
Hoi AXIS..

Ik heb heel lang getwijfeld tussen Debian en W2K3....heb de VMWare forums onderzocht maar niet echt hard bewijs kunnen vinden welke nu beter performed...plus dat ik m'n w2k3 host ook nog kan gebruiken als "download" station zonder dat ik daar een vmmetje voor hoef te maken...!

Ik heb ook niet echt kunnen vinden of dat Intel Matrix Storage werkt onder Debian.
En als laatste heb ik ook nog te maken met een UPS waarvan ik alleen Windows software heb. (moet alleen nog op zoek naar een usb->serial converter omdat er op die Asus P5B-E geen serial port meer zit :'( )

• stimpie79
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20-01 09:33
[slightly off-topic]
even een noob-vraag ivm VMware en servers:

Op kantoor staat momenteel een testmachine met 'Win2003 Server',
hierop staan verscheidene VMWare images.

Voorlopig wordt er op de server zelf getest,
er kan ook remote gewerkt worden adhv Remote Desktop,
nu mijn vraag:

we zouden met enkele collega's tegelijkertijd de VMWare images willen gaan gebruiken,
kan dit via verschillende Remote Desktop sessies (waarbinnen dan een image gestart wordt),
of is er een andere (betere) manier ?

• magiel
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 31-01 21:33
Hier op mijn stageadres draait ook een VMWare server met 2gb RAM. Als snel werd dit een enorme beperking, en moest dit geupgrade worden. (ATM 6Gb). Alleen wegens compatibiliteitsproblemen kon de oude 4x512 eruit, en 6x1Gb erin. Nu liggen er 4x512 niets te doen. Zonde. Doe het dus in 1x goed ;)

Wat ik ook merk wat vertraging oplevert, is de harde schijven, die opeens meerdere besturingssytemen tegelijk aan moet sturen. Ik vind een schijf al langzaam met 1 besturingssysteem. Koop er nog 1 harde schijf bij en ga RAID5 draaien.

Als je ook meerdere OS`en laat internetten via 1 netwerkkaart, word deze beetje belast, koop een cheap ass Gbit kaartje (20euro oid) en verdeel de netwerkbelasting over de 2 kaarten.

Ik wil het er _niet_ over hebben.

• piet konijn
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17-12-2025
over het algemeen is het beter om virtual machines en het host os op fysiek andere schijven te zetten: zo kunnen de resources van beide os-en tegelijkertijd gebruikt worden (drivers en toestanden) zonder dat de schijf constant zit te scratchen.

• NIK0
piet konijn schreef op dinsdag 28 november 2006 @ 11:34:
over het algemeen is het beter om virtual machines en het host os op fysiek andere schijven te zetten: zo kunnen de resources van beide os-en tegelijkertijd gebruikt worden (drivers en toestanden) zonder dat de schijf constant zit te scratchen.
Vandaar komt vandaag met een beetje geluk mijn 36GB 10.000rpm sata raptor diskje binnen voor het host OS ;)

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-01 15:58
axis schreef op dinsdag 28 november 2006 @ 09:17:
[...]

ESX heeft ook het voordeel dat geheugen 'overlapt' als de OS'en hetzelfde zijn. Dit kan tot 20% geheugen besparen.

• NIK0
AAAARRGGGHHHH...net een mailtje gekregen dat ik nog een week moet wachten omdat m'n schijven nog niet binnen zijn ... (EUROMAXI)
De CPU ligt al klaar
De rest van de spullen heb ik bij IComputers gekocht, zal ook nog wel even duren omdat de voeding een besteltijd had van 11-15 dagen.. (komt waarschijnlijk rechtstreeks uit de fabriek ofzo :) )

De Raptor disk is inmiddels binnengekomen (marktplaats), de Coolermaster Wavemaster had ik al opgehaald (ook via marktplaats!)

[ Voor 33% gewijzigd door NIK0 op 30-11-2006 11:02 ]

• martdj
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 16:39
Ik ben benieuwd naar je ervaringen. Ik heb zelf ook net een nieuw servertje gekocht wat komende week geleverd wordt en wil daar ook meerdere vmware partities opzetten. Ik loop tegen hetzelfde probleem aan als jij dat geheugen momenteel wel erg duur is, dus ik ben heel benieuwd of jij die 2GB nu ervaart als een beperking.
Ik heb overigens gekozen voor een AMD X2 platform. Iets goedkoper, maar vooral een stuk zuiniger (zo'n server gaat waarschijnlijk toch het grootste deel van de tijd staan idlen).

• NIK0
martdj schreef op maandag 11 december 2006 @ 13:01:
Ik ben benieuwd naar je ervaringen. Ik heb zelf ook net een nieuw servertje gekocht wat komende week geleverd wordt en wil daar ook meerdere vmware partities opzetten. Ik loop tegen hetzelfde probleem aan als jij dat geheugen momenteel wel erg duur is, dus ik ben heel benieuwd of jij die 2GB nu ervaart als een beperking.
Ik heb overigens gekozen voor een AMD X2 platform. Iets goedkoper, maar vooral een stuk zuiniger (zo'n server gaat waarschijnlijk toch het grootste deel van de tijd staan idlen).
Als je meerdere VM's gaat draaien die goed gebruikt worden zal je server echt niet staan te idlen.. dat is nu juist de essentie van VMWare.. (hardware laten doen waarvoor het gemaakt is...WERKEN :) )

Ik heb inmiddels alles binnen en en in elkaar gezet..foto's volgen nog. VMWare config is nog niet op. Ik denk dat ik voorlopig zeker met de 2 GB vooruit kan maar 3 GB is altijd beter ;)

• NIK0
Zoals beloofd de plaatjes...!!! (rechtermuis knop en open in een nieuw venster..!)

http://img406.imageshack.us/img406/8731/680kleindh9.jpg

http://img404.imageshack.us/img404/962/681kleinkz1.jpg

http://img404.imageshack.us/img404/4732/683kleinfd2.jpg

http://img102.imageshack.us/img102/5500/685kleinuo7.jpg

En als laatste het eind resultaat:
http://img329.imageshack.us/img329/967/698kleinfr3.jpg

Alles ingebouwd en alles werkte gelukkig in 1 keer..ook wel 'ns fijn om mee te maken aangezien ik ook wel 'ns anders ben tegengekomen.
Ben zeeer tevreden over de Be Quiet! voeding..dat ding hoor je bijna niet en weegt als lood..echt blij dat ik heb doorgezet en 'm toch gekocht heb..!
Voor mensen die een Core2Duo gaan kopen..als je de cooler erop zet en je klikt de pinnetjes vast..schrik niet van het rotgeluid dat dit maakt. Ik schrok en dacht dat ik zo'n beetje dwars door het MB was gegaan..viel gelukkig mee..!!
Op de verlanglijst staat nog maals een DDR2 2GB DualChannel kit om verder te kunnen spelen..!

[ Voor 9% gewijzigd door NIK0 op 06-01-2007 18:10 ]

• Vipertje
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 31-01 11:01
VMWare is met jouw budget helaas geen optie een ESX licentie is ongeveer 2000$ en GSX is ongeveer hetzelfde. Je zal moeten kijken naar de windows oplossing deze is nog wel betaalbaar met ongeveer 130$

• NIK0
Viperke schreef op zaterdag 06 januari 2007 @ 18:13:
VMWare is met jouw budget helaas geen optie een ESX licentie is ongeveer 2000$ en GSX is ongeveer hetzelfde. Je zal moeten kijken naar de windows oplossing deze is nog wel betaalbaar met ongeveer 130$
Wel 'ns gehoord van VMWare Server? ...is gratis en de opvolger van GSX....

[ Voor 3% gewijzigd door NIK0 op 06-01-2007 18:39 ]

• _Arthur

_Arthur

blub

Viperke schreef op zaterdag 06 januari 2007 @ 18:13:
Begin bedragen: ESX Starter $1000, ESX Standard $3750, ESX Enterprise $5750.

@TS: indien je inderdaad 4x1gb wil gaan gebruiken moet je nog eens goed checken of je moederbordje ook echt die 4096mb kan alloceren aan geheugen dat een OS kan gebruiken. In mijn oude test opstelling zat ook 4x1gb geheugen. Dit in een zelfbouw-knutsel server, maar er was helaas maar 3200mb beschikbaar voor een OS. Dit omdat het moederbord al het geheugen boven de 3200mb aan zijn eigen resources bedeelde. Het mobo had een Intel 915G chipset.

• NIK0
_Arthur schreef op zaterdag 06 januari 2007 @ 20:32:
[...]

@TS: indien je inderdaad 4x1gb wil gaan gebruiken moet je nog eens goed checken of je moederbordje ook echt die 4096mb kan alloceren aan geheugen dat een OS kan gebruiken. In mijn oude test opstelling zat ook 4x1gb geheugen. Dit in een zelfbouw-knutsel server, maar er was helaas maar 3200mb beschikbaar voor een OS. Dit omdat het moederbord al het geheugen boven de 3200mb aan zijn eigen resources bedeelde. Het mobo had een Intel 915G chipset.
hmm...goeie tip...is dat iets wat ik in het boekje zou moeten kunnen terug vinden..?

• axis
[...]

Weet je zeker dat je niet per ongeluk een 32-bit OS had geinstalleerd? :)

In de manual van je mobo zou je dit iig terug kunnen vinden, welke geheugenmodules zijn gesupport, of bepaalde opvallendheden.

• Barracuda
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-05-2023
[...]

wat heb je draaien dan, want met VMware ESX 2.5.x mag je maar 3,6GB per VM alloceren
wil je meer dan zal je naar VMware ESX 3 moeten
ook moet je voor ESX SCSI harddisks hebben

gratis af te halen SUN ultra1 compleet

• axis
Barracuda schreef op zondag 07 januari 2007 @ 23:31:
[...]
wat heb je draaien dan, want met VMware ESX 2.5.x mag je maar 3,6GB per VM alloceren
wil je meer dan zal je naar VMware ESX 3 moeten
Denk dat Arthur het hier had over het host-OS, dat de BIOS niet meer dan 3,2GB presenteert. Wat ik een beetje moeilijk te geloven vind, aangezien het mobo 8GB aan moet kunnen. Misschien had ie een 32-bit windows ofzo geinstalleerd, die maar 3.xGB geheugen kan aanspreken by default.

Sowieso zal iedereen tegenwoordig voor ESX3 gaan, aangezien ESX2 ondertussen antiek is, en ESX3 de starter edition voor een prikkie heeft.
ook moet je voor ESX SCSI harddisks hebben
Op de HCL staan alleen SCSI of NAS/SAN storage systems, maar in de praktijk werken ESX2 en ESX3 prima met bepaalde SATA RAID controllers (ik heb er nog wat in de aanbieding, zie V&A), of met een huis-tuin en keuken linux nasje.. Om thuis mee te spelen..

• NIK0
axis schreef op maandag 08 januari 2007 @ 11:15:
[...]

Denk dat Arthur het hier had over het host-OS, dat de BIOS niet meer dan 3,2GB presenteert. Wat ik een beetje moeilijk te geloven vind, aangezien het mobo 8GB aan moet kunnen. Misschien had ie een 32-bit windows ofzo geinstalleerd, die maar 3.xGB geheugen kan aanspreken by default.

Sowieso zal iedereen tegenwoordig voor ESX3 gaan, aangezien ESX2 ondertussen antiek is, en ESX3 de starter edition voor een prikkie heeft.

[...]

Op de HCL staan alleen SCSI of NAS/SAN storage systems, maar in de praktijk werken ESX2 en ESX3 prima met bepaalde SATA RAID controllers (ik heb er nog wat in de aanbieding, zie V&A), of met een huis-tuin en keuken linux nasje.. Om thuis mee te spelen..
Zou ook graag ESX draaien...ik had alleen geen zekerheid dat het zou werken op m'n hardware. Plus dat performance ook nog een vraagteken is. Ik heb nu een aparte disk erin gestopt om lekker te kunnen downen (schijf zal zwaar fragmenteren maar boeie dus!)
Die growable disks is ook nog iets van ESX mist..altijd handig als je aan je servertjes 80GB of meer kunt toebedelen zonder dat je (nu) direct al die diskruimte hoeft te alloceren.

En voor _Arthur...als je windows 2003 gebruikte, had je toen ook de /PAE switch in je boot.ini erbij gezet..?

[ Voor 4% gewijzigd door NIK0 op 08-01-2007 14:32 ]

Pagina: 1