Nikon D80 lens zit vast

Pagina: 1
Acties:
  • 903 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 6170

Topicstarter
Heb nu een paar weken een Nikon D80 met 18-70 kitlens en sigma 70-300 Apo.
Lenzen laatste tijd al vaak genoeg om gewisseld, gaf geen enkel probleem.
Vanmiddag de 18-70 lens er opgezet, ging heel normaal geen andere geluiden of meer frictie dan normaal bij het er op draaien. Nu zit hij wat ik ook doe muurvast, alles naar mijn idee wel geprobeerd maar geen verandering.

Iemand dit eerder meegemaakt/oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63942

Anoniem: 6170 schreef op zondag 19 november 2006 @ 17:40:
Heb nu een paar weken een Nikon D80 met 18-70 kitlens en sigma 70-300 Apo.
Vanmiddag de 18-70 lens er opgezet, ging heel normaal geen andere geluiden of meer frictie dan normaal bij het er op draaien. Nu zit hij wat ik ook doe muurvast, alles naar mijn idee wel geprobeerd maar geen verandering.

Iemand dit eerder meegemaakt/oplossing?
Even een paar vragen van mijn kant:
  • Was er iets bijzonders aan de omstandigheden waarin je de lens gewisseld heb? (Warm, koud, vochtig?)
  • Enige idee of de release-knop het goed doet? Misschien dat daar het probleem zit.
  • Geef de camera een foutmelding of werkt de lens gewoon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Lens wisseling was gewoon binnenshuis en camera werkt nog gewoon, verder niets bijzonders aan.

Ik kan me niet meer herinneren of je normaal iets van een klikje voelde als je de release indrukte, nu in ieder geval niet meer. Release knop of eigenlijk het mechanisme daar aan vast lijkt mij ook de enige boosdoener, maar wat doe je er aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 164668

Hmm...
Heb je al geprobeert om de AF-M stand knop op M te zetten??
Deze stuurt namelijk je lens aan door middel van een pennetje die in de lens wordt geschoven...
Als je deze knop op M (manual) zet dat wordt het pinnetje ingetrokken....misschien dat je hem dan los krijgt????? :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
AF of M maakt geen verschil, blijft echt goed vast zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Mkay, echt een stomme opmerking misschien, maar draai je hem wel de goeie kant op? Hij moet dus met de klok mee (van voren gezien), in tegenstelling tot wat je gewend bent met potjes, schroeven e.d.

je weet maar nooit..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05:40

rapture

Zelfs daar netwerken?

Wilko schreef op zondag 19 november 2006 @ 19:32:
Mkay, echt een stomme opmerking misschien, maar draai je hem wel de goeie kant op? Hij moet dus met de klok mee (van voren gezien), in tegenstelling tot wat je gewend bent met potjes, schroeven e.d.

je weet maar nooit..
idd, je moet het in de tegenstelde richting tov Canon objectieven draaien. * rapture heeft dat ook meegemaakt toen hij ff een Nikon D70 in zijn handen kreeg.

[ Voor 8% gewijzigd door rapture op 19-11-2006 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niels88
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
rapture schreef op zondag 19 november 2006 @ 19:35:
[...]
idd, je moet het in de tegenstelde richting tov Canon objectieven draaien.
Maar... ;)
Anoniem: 6170 schreef op zondag 19 november 2006 @ 17:40:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Met de klok mee... is dat links of rechts om ;)

Kom op, ik heb hem een paar weken.
Moet toegeven het is wennen aan het begin, vooral het beschermdopje van de lens draaien doe je in een automatisme de verkeerde kant op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ziet er naar uit dat ik morgen de helpdesk van nikon maar moet gaan bellen.
Had gehoopt op een simpele oplossing, maar het gaat nu meer naar een camera opsturen en een paar weken kwijt verhaal.

Jammer om zo te beginnen met de D80

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonio
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Tonio

terrible gibberish

(overleden)
Anoniem: 164668 schreef op zondag 19 november 2006 @ 18:56:
Hmm...
Heb je al geprobeert om de AF-M stand knop op M te zetten??
Deze stuurt namelijk je lens aan door middel van een pennetje die in de lens wordt geschoven...
Als je deze knop op M (manual) zet dat wordt het pinnetje ingetrokken....misschien dat je hem dan los krijgt????? :|
De 18-70 kitlens is een af-s lens, dat betekent dat de autofocus motor in de lens zelf zit. En die wordt electronisch aangestuurd, het pinnetje blijft gewoon in de body zitten :)

D200|F90x|Leica M6|Yashica T3|Hasselblad 503cx
Nikon: 12-24/4|17-35/2.8|10,5mm/2.8|30mm/1.4|50mm/1.4|85mm/1.8|SB-800|SB-24|SB-26|MC-36
Zeiss: 80mm/2.8 50mm/4 ZM: 35mm/2
When the going gets weird... the weird turn pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Na het bekijken van de mount van een ander toestel is me nu wel zeker dat het gewoon aan het release mechanisme ligt. Het pennetje op de mount blijft gewoon uit staan ook al druk je de knop in.

Vandaag begonnen met het servicepunt van Nikon bellen. Deze vraagde mij de camera te brengen om het probleem te bekijken, maar konden geen vervangend toestel leveren en verwezen me hiervoor naar de winkel waar ik hem gekocht heb. Digicamshop gebeld, probleem voorgelegd en gevraagd een vervangend toestel te leveren, dit konden ze alleen beoordelen als ze het toestel in handen hadden.
Dus maar even naar Rotterdam gereden (woon in Zeeland) om het geheel daar te overhandigen.
Daar vonden ze het niet zichtbaar of het wel/niet door eigen toedoen gemaakte schade was en dus kon ik geen vervangend toestel krijgen.

Dus sinds vandaag;
  1. groot deel van de dag verziekt door bellen/reizen/wachten
  2. zo'n drie weken geen camera
  3. een slecht humeur
  4. dadelijk misschien wel een refurbished toestel terug waar andere dingen mis mee zijn
Na het in de rij staan bij de service balie en het aan horen van andere problemen weet ik wel dat ik niet de enige ben met zulke gevoelens, de aftersales bij Digicamshop mag nog een heel stuk verbeteren willen ze terugkerende klanten krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F4T4L_3RR0R
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-07-2021
Mijn advies mocht je een refurbished exemplaar retour krijgen:

Zeer kritisch zijn, geen genoegen met een krasje of een klein defectje nemen. Door blijven zeuren, terug blijven sturen totdat je een NIEUW toestel krijgt.

Gaat wel veel tijd en ergenis in zitten, maar het heeft voor mij altijd de moeite geloond. (recent nog met een iPod)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkleerssen
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

eeuh je krijgt volgens mij gewoon je toestel terug gerepareerd.. en dat kan laaannnggg duren (reken op 6 weken). Dus een ander refurbished toestel.. is volgens mij helemaal niet de policy bij Nikon.
Pagina: 1