Probleem met GSO

Pagina: 1
Acties:

• flo_
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13-12-2025
Beste forumlezers,

Ongeveer twee maanden geleden is bij ons in de flat een GSO-installatie aangelegd. Wij hebben nu in de woonkamer een extra einddoos met drie uitgangen (Sat, tv, radio). Vanaf de sat-aansluiting loopt een coax-kabel direct naar een onvanger, een TOPFIELD TF5000CI. Deze Topfield heeft ook een LNB-out poort, handig dus voor mijn Philips DSX 6073. Deze heb ik dan ook aangesloten via de LNB-out.

Na het aansluiten valt ineens al het signaal weg (Hotbird, Astra, Astra 2 en Turksat). Ook als ik de kabel die naar mijn Philips loopt ontkoppel, is de storing niet opgelost. Vervolgens geprobeerd om mijn Philips direct aan te sluiten op de einddoos, helaas geen signaal. Topfield weer direct aangesloten op de einddoos.

Na een paar uurtjes wachten krijg ik ineens weer signaal. Je zou dus denken dat het komt door de combinatie van deze twee receivers. Wie weet of dit technisch gezien mogelijk is? Zo ja, wat kan ik eraan doen?

Voor mij is het allemaal heel onlogisch... Het signaal zou normaal gesproken constant moeten worden verstuurd naar onze woonkamer, wat er ook gebeurd binnen het huis.

Hoop dat iemand mij kan helpen met dit probleem.

Groet,
flo_

• kELAL
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23-12-2023

kELAL

Jeri is my middle name

Het signaal zou normaal gesproken constant moeten worden verstuurd naar onze woonkamer
En daar zit je fout...
Want er is niet 1 signaal, maar juist 16 signalen (4 posities x 2 polarisaties x 2 banden), waarvan er slechts 1 tegelijk op 1 coaxje past! In een schakelkast zit dan ook een switch, die op (DiSEqC)commando jouw aansluiting naar 1 van die 16 signalen doorschakelt.
Er kan dus nooit* meer dan 1 tuner tegelijk op 1 GSO aansluiting werken, helaas pindakaas!
2 tuners gelijktijdig gebruiken == 2x een aparte aansluiting
Deze Topfield heeft ook een LNB-out poort
...om een analoge tuner erbij te hangen* (voor de (uitstervende) analoge kanalen) en dus niet voor de sat-n00b, die het nodig vindt om de beveiliging van de switch aan te spreken ;)

offtopic:
*) DC filters en unicable-achtige zaken daargelaten.
In het eerste geval kan je op de 2e tuner alleen kanalen kiezen, die op de zelfde positie en polarisatie en band zitten, als het gekozen kanaal op de 1e tuner.
Unicable en varianten zijn (te) duur en geschikte apparatuur moet je met een vergrootglas zoeken.

Al klinkt een spreuk nog zo raar, als 't rijmt dan is het waar!