[XP] Media indelen in mijn documenten*

Pagina: 1
Acties:

• Sjoerd001
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23:44
Hey,

Pas heb ik een 3e HDD gekocht. Nu heb ik er 3 in het systeem hangen, waarvan er 1 puur dient als back up. Met die andere 2 (gewoon PATA) wil ik het meest efficient werken.

Nu heb ik het zo:

WD250: OS (WinXP SP2), Program Files, Games.
WD320: MP3, Incoming dir (voor usenet), Videos (series in divx enzo), Programs (verzameling als zip) en Pictures. In principe dus alle media.

Even een plaatje:

Afbeeldingslocatie: http://www.fragged.be/pics/overig/docu.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.fragged.be/pics/overig/stations.JPG

Maar nu zit die WD320 dus al bijna helemaal vol. Ik zou het liefst die map videos (110 GB) willen verplaatsen naar mn WD250. Probleem is dan alleen dat ik niet meer via 'Mijn Documenten' kan werken en dat wil ik wel, omdat dat via XP nu eenmaal het makkelijkst en snelst te bereiken is.

Mis ik een optie in XP? Ik zou dus het liefst hebben dat ik 'Mijn Documenten' zo kan instellen dat hij kijkt in directory D:\ voor de ene helft van de media, en in directory huppelepup voor de andere helft van de media (de videos). Nu kan ik alleen instellen dat hij in 1 directory kijkt.

Snelkoppelingen zat ik aan te denken, maar dat is meer een noodoplossing imo. :)

• T-Junkie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-02 23:32

T-Junkie

user brain not connected...

Je zou met alsje hardeschijven NTFS geformateerd zijn die inladen als folder.
Maar ik zelf heb daar verder geen ervaring mee.

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:34
Je kunt gewoon snelkoppelingen naar mappen/schijven maken :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Kleine titel edit zodat de Windows versie in je topic titel staat, let hier aub ook zelf op :)

• Sjoerd001
T-Junkie schreef op zondag 19 november 2006 @ 15:42:
Je zou met alsje hardeschijven NTFS geformateerd zijn die inladen als folder.
Maar ik zelf heb daar verder geen ervaring mee.
Thnx voor het meedenken, maar zoals je kan lezen moet dus niet de gehele HDD als 1 map ingelezen worden...
Paul Nieuwkamp schreef op zondag 19 november 2006 @ 16:19:
Je kunt gewoon snelkoppelingen naar mappen/schijven maken :)
Ja, dat is dus de noodoplossing die ik bedoelde onderaan mn post...
elevator schreef op zondag 19 november 2006 @ 16:42:
Kleine titel edit zodat de Windows versie in je topic titel staat, let hier aub ook zelf op :)
Sorry, even vergeten. Bedankt voor het aanpassen!

[ Voor 43% gewijzigd door Sjoerd001 op 19-11-2006 21:04 ]

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-03 17:48

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Je wilt eigenlijk, dat als je naar C:\Documents and Settings\%USER%\Mijn Documenten\--videos-- gaat, je op die D schijf komt? Want dat kan geloof ik niet.

• Paul
Waarom zou dat een noodoplossing zijn? Sterker nog, wat denk je dat die hele "my documents" om te beginnen al is?

Je hebt een map movies, vanwege het schijfruimtegebrek moet die op schijf X, terwijl je "My Documents" op schijf Y staat. Je wilt de map movies eigenlijk in "My documents" hebben -> snelkoppeling in y:\ naar X:\movies -> klaar :)

Zelfs je explorer-historie werkt nog gewoon (back en forward, up helaas (?) niet).

Patriot: Natuurlijk wel :) Maak in C:\Documents and Settings\%USER%\Mijn Documenten\ maar een snelkoppeling naar D:\ en noem hem ---videos--- :)

[ Voor 14% gewijzigd door Paul op 19-11-2006 21:13 ]

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Sjoerd001
Ok, even voor de duidelijkheid. Dit is wat ik wil:

Afbeeldingslocatie: http://www.fragged.be/pics/overig/wil.JPG

Dus alleen video's op een andere schijf, maar wel gewoon op die plek in 'Mijn Documenten'.

Als jullie nog tips hebben verder, voor misschien een andere map op een andere schijf zodat ik de schijven het minst belast houd ik me aanbevolen.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
En met rechts op die map en dan het pad veranderen wil niet?

• Japidoff
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-02 10:52
rechtsklik op mijn documenten -> eigenschappen voor t grootste deel

en die video schijf mounten als directory??

moet werken d8 ik

gang is alles

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:54
Wat jij wil kan ook met TweakUI (van Microsoft). Je kunt alle speciale folders definiëren. Je moet dan misschien alleen nog even een shortcut aanmaken in je My Documents folder.

omniscale.nl

• Sjoerd001
Paul Nieuwkamp schreef op zondag 19 november 2006 @ 21:12:
Waarom zou dat een noodoplossing zijn? Sterker nog, wat denk je dat die hele "my documents" om te beginnen al is?

Je hebt een map movies, vanwege het schijfruimtegebrek moet die op schijf X, terwijl je "My Documents" op schijf Y staat. Je wilt de map movies eigenlijk in "My documents" hebben -> snelkoppeling in y:\ naar X:\movies -> klaar :)

Zelfs je explorer-historie werkt nog gewoon (back en forward, up helaas (?) niet).

Patriot: Natuurlijk wel :) Maak in C:\Documents and Settings\%USER%\Mijn Documenten\ maar een snelkoppeling naar D:\ en noem hem ---videos--- :)
Mja kan opzich wel inderdaad. Ik kan zelfs het icoontje weer terugzetten zoals ie nu ook is. Maar idd de omhoogknop werkt niet meer en als je die map dan gaat browsen kom je in de explorer ineens in een heel ander stuk uit. Plus dat het een file is, en dus niet aan de 'linkerkant' verschijnt. Al met al een oplossing met nogal wat downsides. Maar als het echt niet anders kan, is het een oplossing inderdaad.
ThinkPadd schreef op zondag 19 november 2006 @ 21:16:
En met rechts op die map en dan het pad veranderen wil niet?
Wat bedoel je precies? Als ik naar eigenschappen ga, kan ik nergens een pad aanpassen...
Japidoff schreef op zondag 19 november 2006 @ 21:17:
rechtsklik op mijn documenten -> eigenschappen voor t grootste deel

en die video schijf mounten als directory??

moet werken d8 ik
Dat eerste heb ik dus al gedaan zoals je ziet... Probleem is alleen dat je dan maar 1 map kan aanwijzen. Ik wil een 2e aanwijzen voor die Videos map.
posttoast schreef op zondag 19 november 2006 @ 21:18:
Wat jij wil kan ook met TweakUI (van Microsoft). Je kunt alle speciale folders definiëren. Je moet dan misschien alleen nog even een shortcut aanmaken in je My Documents folder.
Ga ik even proberen...! Thanks.

[ Voor 31% gewijzigd door Sjoerd001 op 19-11-2006 21:27 ]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:15

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Japidoff
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-02 10:52
en die video schijf C: kan je dan dus als map mounten in de root van de D: schijf..

gang is alles

• Sjoerd001
Japidoff schreef op zondag 19 november 2006 @ 21:26:
en die video schijf C: kan je dan dus als map mounten in de root van de D: schijf..
C:\ is ook mn OS disk en voor programs ed. Die laat ik voor wat het is uiteraard...

• Sjoerd001
Nope, eerste is ten eerste voor Windows 2000 en is gewoon het algemene My Documents verplaatsen (wat ik dus al gedaan heb). Het 2e is iets wat ik helemaal niet nodig heb...

• Sjoerd001
Japidoff schreef op zondag 19 november 2006 @ 21:26:
Zou ik het ook andersom kunnen doen? Dus dat ik 'Mijn Documenten' leid naar C:\huppelepup waar ik dan Videos neerzet en bv Persoonlijke documenten ofzo en dan de REST op de D:\ schijf en die mount naar de 'Mijn Documenten'?

Alleen dan moet ik even weten wat je precies bedoelt met mounten en hoe ik dat doe en dat het dan niet ook gewoon een ordinaire snelkoppeling wordt zoals ik dus ook kan doen met Videos op C:\...

Verwijderd

Om het samen te vatten wil je van c:\blaat (bijvoorbeeld 100 GB) en d:\blaat (120 GB) als het ware 1 schijf/partitie maken, en bij benaderen van 1 van die twee mappen je dus 240 GB tot je beschikking hebt en Windows het zelf moet uitzoeken waar nog ruimte vrij is?

Misschien moet je in de buurt zoeken van virtual of shared folder(s) op microsoft.com of google/GoT (heb het ook ff gedaan maar is mij teveel uitzoekwerk en heb het niet nodig :P ).

Niet echt de snelle oplossing die je zoekt misschien maar uiteindelijk is het imho toch beter: een partitie maken voor c:\ met Windows XP rond de 15 GB moet voldoende zijn (heb ik ook en na 1 jaar met alle updates etc. nog rond de 6 GB vrij).

Met behulp van tweakui kun je de mijn documenten map (en eventueel de andere default Windows mappen) verwijzen naar een andere harde schijf/partitie.

Het idee van mounten gaat volgens mij niet lukken omdat je dan niet kan schrijven, alleen maar lezen. Voorzover ik weet.

• Paul
Heb je hier iets aan? http://www.pearlmagik.com/winbolic/

Rhàshan - Aditu Sunlock

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:27

pistole

Frutter

Oplossing lijkt mij heel eenvoudig:
  1. -maak folder onder je "My Documents" (maakt niet uit 'waar' die staat) -ga naar disk management (diskmgmt.msc) -rechtsklik je "D:" partitie, kies "Change drive letters and paths" -klik Add -kies "Mount in the following empty NTFS folder" en blader naar de hierboven aangemaakte folder -aantal keer OK klikken
Dan heb je dus je "D: schijf" gemount in de folder onder je Documents en heb je m.i. bereikt wat je wilt. En ook gewoon rw, niet ro.

Overigens:
Als je e.e.a. niet onder je een subfolder in je Documents wilt hebben en je wilt per sé die mappen op de D:\ houden, dan ontkom je er niet aan om je Documents te laten verwijzen naar D:\

[ Voor 18% gewijzigd door pistole op 19-11-2006 22:04 ]

Ik frut, dus ik epibreer

• Sjoerd001
Hoppa!!! Right on! Ik heb het even gelezen en getest en het lijkt te werken! Hartstikke bedankt!!!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:00
Zoveel reacties, en dan nog maar 1 3rd party app die het kan, terwijl XP gewoon het subst commando aan boord heeft (zoek met google voor details).

Het valt me vaker op, maar ik zeg het nu maar eens: het zou fijn zijn dat als mensen het antwoord op de vraag van de TS niet hebben, goed-bedoelde maar volkomen nutteloze reacties achterwege laten. Lijkt me soms iets teveel op een postcount-fest.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Breepee schreef op zondag 19 november 2006 @ 23:24:
Zoveel reacties, en dan nog maar 1 3rd party app die het kan, terwijl XP gewoon het subst commando aan boord heeft (zoek met google voor details).
Mjah.
Mountpoints en Special Folders aanpassen werkt toch ook?

De echte geilert doet 't met DFS natuurlijk :P maar dan moet je toch al ergens een 2000/2003 Server hebben staan.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:27

pistole

Frutter

Oneens. subst is niet de oplossing voor de TS. Winbolic (en tot op zekere hoogte ntfs mountpoint) wel.

Ik frut, dus ik epibreer

• Paul
Subst doet zo ongeveer het tegenovergestelde van wat TS wil. In plaats van binnen een dir een koppeling naar een andere dir te maken, zonder je met subst juist een dir compleet af door er een schijfletter aan te knopen.
Het valt me vaker op, maar ik zeg het nu maar eens: het zou fijn zijn dat als mensen het antwoord op de vraag van de TS niet hebben, goed-bedoelde maar volkomen nutteloze reacties achterwege laten. Lijkt me soms iets teveel op een postcount-fest.
Wacht, je hebt het nu over je eigen post. Toch?
Ik zie in deze thread maar heel weinig posts waarvan de posters niet het idee hebben gehad dat de TS er iets aan zou hebben. Zo ze niet direct met een oplossing komen dragen ze toch minimaal bij aan de probleemvorming...

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Nvidiot
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-01 23:32

Nvidiot

notepad!

What a caterpillar calls the end, the rest of the world calls a butterfly. (Lao-Tze)

• Sjoerd001
Paul Nieuwkamp schreef op maandag 20 november 2006 @ 08:22:
[...]
Subst doet zo ongeveer het tegenovergestelde van wat TS wil. In plaats van binnen een dir een koppeling naar een andere dir te maken, zonder je met subst juist een dir compleet af door er een schijfletter aan te knopen.

[...]
Wacht, je hebt het nu over je eigen post. Toch?
Ik zie in deze thread maar heel weinig posts waarvan de posters niet het idee hebben gehad dat de TS er iets aan zou hebben. Zo ze niet direct met een oplossing komen dragen ze toch minimaal bij aan de probleemvorming...
Subst werd ik idd niet echt wijzer van. Leek mij iets heel anders te doen. En verder ben ik het met je eens, ook al moest ik vaak toelichten wat ik wilde, het was nu eenmaal een beetje een onduidelijk probleem. De toelichting vond ik daarom niet erg.
Thnx, het werkt al met Winbolic, maar dit programma had ook gekund ja. :)

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Subst doet inderdaad precies het omgekeerde: folder-naar-drive mapping.

NTFS junction points (folder-naar-folder) en mount points (drive-naar-folder) doen precies wat je wilt. Doe ik al jaren, precies om dezelfde reden: mediabestanden zijn verdeeld over meerdere harde schijven. Mijn tweede HD (F:) is nu ook volledig transparant te benaderen als folder: ..\My Documents\Extraschijf\. Ik heb hetzelfde gedaan met USB drive, dus als ik mn USB stikkie erin steek, wordt het ..\My Documents\USB Stick\

Google is je vriend. Ik heb het altijd via de command line gedaan, maar je hebt tegenwoordig ook tooltjes met GUI. 1 waarschuwing: kijk uit dat je nooit per ongeluk alle folders (incl mount points) selecteert en op delete drukt, want dan wordt die hele schijf gewist. Da's ook direct de reden waarom MS deze optie nogal diep verstopt heeft.

[ Voor 8% gewijzigd door Dreamvoid op 29-11-2006 15:36 ]

Pagina: 1