[Cisco 827] lokaal DNS adres

Pagina: 1
Acties:

• PeterEs
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20-02 18:28
Momenteel heb ik een ADSL router van SMC die DHCP draait en het internet routeert. Nu heb ik een cisco router aangeschaft die de plaats van mijn SMC moet gaan innemen. Ik heb de configuratie al werkend enzo, het enige wat ik graag anders wil zien in het DNS adres dat word aangerijkt door de DHCP server.

De SMC doet dat als volgt:
code:
1
2
3
4
5
IP: 10.0.0.10
Subnet: 255.255.255.0
Gatweway: 10.0.0.1
DHCP server: 10.0.0.1
DNS server: 10.0.0.1

De cisco zet bij DNS echter de primary en secondary dns server neer van mijn provider. Ik wil hier het lokale IP van mijn router hebben staan, die het vervolgens dan weer doorstuurt naar m'n provider net als bij de SMC.

Ik heb in de DHCP config in de cisco router de dns-servers veranderd naar het lokale ip van de router en met "ip name-server" de primary en secondary dns server van mijn provider ingevoert. Dit werkt alleen helaas niet, er kunnen geen websites geladen worden.

Ik begin me steeds meer af te vragen of het wel mogelijk is wat ik wil. Ik heb al uren lopen klooien ermee, maar het wil maar niet lukken. De config-files die ik op internet vind geven ook de IP adressen van de provider uit via DHCP, dus dat is allemaal niet wat ik wil. Iemand die me misschien wat duidelijk kan geven of het uberhaupt wel mogelijk is wat ik wil :?

Verwijderd

Er moet natuurlijk wel een DNS server in die Cisco actief zijn met forwarders naar de DNS server van je provider. Geen idee of dat überhaupt mogelijk is met jouw model. Maar waarom wil je eigenlijk niet de DNS van je provider rechtstreeks gebruiken?

• weijl
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
een cisco router heeft geen dns server aan boord.. je zult dus (indien je zelf geen server draait met dns) de dns servers van je provider mee moeten geven aan je clients. (geen idee eik of dat met elk IOS zo is, maar met die met alleen de firewall services iig niet.)

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 04-01 10:58
Er zit een soort van caching DNS server in, afhankelijk van je IOS versie.

Probeer eens 'ip dns server', dan inderdaad handmatig met 'ip name-server x.x.x.x' de primary en secondary instellen op de Cisco.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

• PeterEs
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20-02 18:28
ChaserBoZ_ schreef op zondag 19 november 2006 @ 12:26:
Er zit een soort van caching DNS server in, afhankelijk van je IOS versie.

Probeer eens 'ip dns server', dan inderdaad handmatig met 'ip name-server x.x.x.x' de primary en secondary instellen op de Cisco.
Dat heb ik nu enabled, maar het werkt niet :'( Ik ben een beetje aan het zoeken geweest, moet ik misschien een nameserver toevoegen dmv 'ip host ns x.x.x.x' ? Of moet ik misschien iets doen met 'ip domain-lookup'?