BIOS Asus P4S800-MX start niet normaal door

Pagina: 1
Acties:

• Deevay
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
Ik heb nu al een tijdje problemen met een pc waarin bovenstaand bordje zit.
Korte omschrijving van het probleem:
Wanneer ik de PC aansluit en wil aanzetten, krijg ik geen beeld en geen piepjes.
Dit probleem heeft zich een maand of twee geleden voor het eerst voorgedaan en kon toen redelijk eenvoudig opgelost worden door de CMOS te clearen mbv een jumpertje op het mobo.
Daarna heeft de pc dus nog een maand of twee goed gedraaid, maar nu zit ik dus opnieuw met opstartproblemen.
Vandaag van alles geprobeerd, echter zonder resultaat.

Wat heb ik zoal geprobeerd?

Allereerst alle "overbodige" componenten (drives en insteekkaarten) van het moederbord weggehaald en één geheugenreepje laten zitten, maar nog steeds geen beeld of piepjes. Geheugen ook eens verwijderd en toen ineens wel drie piepjes (volgens mij lang kort lang).
Geheugen nog eens terug gezet en opnieuw gestart: geen beeld, geen piepjes.

Vervolgens: moederbord uit de behuizing en op m'n bureau gelegd, voeding aangesloten, power-knop aangesloten een gaan. Geen beeld. Geprobeerd met een AGP videokaart, maar ook zonder resultaat. Na verschillende keren de CMOS gecleared te hebben, is het me op een of andere manier gelukt om toch beeld te krijgen.

Vol goede moed daarom het bord weer terug in de behuizing en weer geen beeld. Een beetje gedesillusioneerd de PC opgepakt en bij een vriend langs geweest om eens met een andere voeding te testen. Ook is er een ander reepje geheugen in geweest, maar uiteindelijk weer een onverklaarbare actie (USB stick in alle poorten steken en weer uittrekken) die leidde tot het verkrijgen van beeld. Daarna m'n eigen voeding weer aangesloten (terwijl de boel nog naast de kast lag) en aangezet: beeld. Daarna de hele handel weer ingebouwd in de behuizing, alles aangesloten: beeld.

Steeds wel de volgende melding:

"Overclocking failed! Please enter Setup to re-configure your system.
Press F1 to Run SETYP
Press F2 to load default values and continue"

In eerste instantie natuurlijk geprobeerd dmv F1 het BIOS in te stellen, waarna de pc netjes ging starten voorbij het BIOS (niet verder, want er hing verder geen hardware aan).

PC weer mee naar huis gekard, overige componenten aangesloten (HD, CD, flop) en de pc laten starten, wat zonder problemen ging. Ook kon ik de Windows XP setup starten, HD laten formatteren en bestanden kopiëren, maar toen de PC wilde herstarten had ik weer geen beeld.
Opnieuw geprobeerd op een of andere manier beeld te krijgen, waarna me is opgevallen dat dat lukt als ik de stroomkabel uittrek, powerknop ingedrukt hou en de stroomkabel weer insteek. Ik krijg dan steeds opnieuw de melding dat "Overclocking failed", enz.

Op dat moment verdacht ik dus het BIOS ervan corrupt te zijn, wat mij een goed argument lijkt om de BIOS te gaan flashen. van de website van Asus de meest recente BIOS-versie gedownload voor mijn mobo, inclusief de tool die van dezelfde website afkomt. Dat samen op een flop gezet en geprobeerd te starten vanaf flop, door bij de eerdergenoemde foutmelding op F2 te drukken. De pc start dan op vanaf de flop, maar als ik probeer te flashen met aflash.exe, krijg ik de melding "Can't find system BIOS' Hook". Verschillende hits op Google leren me dat dit zou kunnen betekenen dat ik probeer de verkeerde BIOS te flashen. Dit is op zich vreemd, want de tool komt van de download-site van Asus. toch probeer ik het ook met AWDFLASH.EXE en AFUDOS.EXE, maar met beide tools krijg ik het niet voor elkaar de BIOS geflasht te krijgen.
Laatste hoop is dan nog EZFlash. Die krijg ik wel gestart, waarna de pc aangeeft te zoeken naar bestand P4S800MX.ROM, maar als ik de BIOS-file die naam geef, krijg ik de melding "Flash failed".

Flashen van het BIOS wil dus om een of andere vage reden niet, maar lijkt mij wel erg nodig.

Ik heb heel sterk de indruk dat ik een bordje hier heb dat in een OEM-bak heeft gezeten en dat nu in deze zelfbouw-pc terecht is gekomen, maar ik kan daar geen concrete aanwijzingen voor vinden anders dan de melding dat er mensen zijn die dit bord in een OEM-PC hebben/hadden zitten.

Ik ben heel eerlijk gezegd een beetje ten einde raad.
Iemand hier een idee wat ik nog zou kunnen doen, of hoe ik die BIOS eventueel terug krijg zoals ie zou moeten zijn (als het al de BIOS is want dat weet ik nog steeds niet 100% zeker).

Relax. nothing is under control.

• Deevay
Ik schop het topic maar eens. Niemand een idee??

• Bakura Ryou
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-05 22:36
Zelfde probleem word ook hier op een Asus-forum beschreven met de P4S800-MX, waarschijnlijk heb je er eentje die uit een barebone komt.

Topic : Cannot Update BIOS @ Asus, vooral de tweede pagina is het nuttigste denk ik.

• Deevay
:$ :$ :$

Net nog eens even gekeken naar de behuizing waar het bordje origineel in gezeten heeft. Da's inderdaad een Asus Vintage S800 behuizing. Dus volmondig ja, het bord komt uit een barebone. Dat zou dus heel goed verklaren waarom ik niet zomaar die bios geflashed krijg.

Ik lees wel dat iemand contact heeft gehad met Asus support en een hele nieuwe chip heeft gekregen. Als ik dus dit weekend niks meer voor elkaar krijg met die plank, ga ik Asus maar eens vragen of ze er nog wat hebben liggen en wat dat moet kosten :P

In de tussentijd klooi ik lekker verder.