PC valt uit bij branden dvd

Pagina: 1
Acties:

• Lilith
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20-02 22:42
Hallo allemaal,

Toen ik onlangs eens een dvd wou branden met Nero in Windows, viel deze opeens in een soort hele diepe slaap (power lampje pinkte, maar er was geen enkele reactie op de power knop of op het toetsenbord, enkel de stroom uitzetten en terug aanzetten hielp :?)
Eens geprobeerd in Linux en daar viel de PC gewoon volledig uit (dus niet die rare slaaptoestand)

Dat is het enige waarbij dit gebeurt, ik kan perfect veeleisende games spelen en andere intensieve taken uitvoeren. :/

Specs:
Moederbord: MSI K9N Platinum
CPU: AMD Athlon64 X2 4200+
Geheugen: 2GB DDR2-800
Videokaart: XFX GeForce 7900 GT xt 256MB
Voeding: Antec SmartPower 2.0 450 Watt
DVD-schrijver: Lite-On SHW-1635S
Windows XP x64 met de laatste updates en Gentoo Linux die t laatst geupdate is geweest eind september

De brander is ongeveer 6 maand oud, maar ik brand niet zoveel dvd's dus ik denk niet dat mijn brander versleten is.

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
Misschien is je brander ook niet versleten, maar defect vanuit de fabriek? Kun je eens een andere brander proberen, of jouw brander in een ander systeem?

• pat42
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

pat42

» lurkt

Het is ook handig om je pc even te checken op Starforce, de copyprotection die voor sommige games gebruikt wordt. Hoewel het lang niet altijd zo is, claimen mensen dat tijdens het branden van cd's hun pc uitvalt door de rootkit van starforce. Kijk voor meer info ook even op deze pagina. Hier staat hoe je kan kijken of het op je pc staat, en hier staat hoe je het moet verwijderen. Het spel zal dan uiteraard niet meer werken. Het kan natuurlijk net zo goed een fout op hardwareniveau zijn, maar het is wel wat om rekening mee te houden, je weet maar nooit :)

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 24-02 22:17
Voeding checken of andere proberen.
In windows alles met stroom besparen uitzetten, hybernite etc.

• Lilith
Bedankt voor de snelle reacties :)

De brander werkte perfect in een andere PC, dus defect is hij iig niet.

Starforce staat er niet op, zou trouwens niet eens weten hoe die rommel erop zou kunnen komen. Op de PC waar ik de brander uitgehaald heb stonden wel verscheidene Starforce games, maar daar heb ik nooit problemen gehad.

De voeding werkt ook perfect, ik heb eens met een hardware monitor (heb geen multimeter jammer genoeg) mn voltlijnen in het oog gehouden en die blijven stabiel, ook wanneer ik mn pc zwaar belast.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Heb je al een andere kabel geprobeerd ?

• jan99999
Conflict met andere apparaat aan de ide kabel, indien je 2 apparaten hebt.

Andere kabels proberen, stroomkabel en ide kabel.

Heb je de brander als master dan op einde van de kabel zetten.

Heb je alle drivers geinstalleerd van het moederbord, sommige mensen hadden ook problemen met de aparte ide kontroller, deze mensen moesten de raid drivers installeren, dit was wel een andere probleem.

Xp 32 bit installeren om te testen.

• Lilith
Na het verwisselen van de kabels nog eens geprobeerd een dvd te branden. Eerste schijfje wou hij niet branden (Illegal disk) en een tweede schijfje herkende hij niet (pc bleef gewoon hangen tot ik het schijfje eruithaalde), maar ik hoorde wel een raar geluid. Ik denk dus dat mijn brander gewoon kapot is :(

• jan99999
Meerdere merken dvd's proberen.

• Lilith
Heb ik gedaan, een TDK dvd+rw, Princo dvd-r en een oude Maxell dvd-rw.

Nu heb ik eens mijn gewone DVD-drive afgekoppeld om te zien wat dat gaf, nu geeft hij gewoon hetzelfde probleem als eerst (zichzelf uitzetten dus)

Ik ga nu eens proberen om op 1x een dvd te branden, zien of dat lukt...

EDIT: Niet dus...

[ Voor 3% gewijzigd door Lilith op 19-11-2006 20:41 ]

• jan99999
Installeer eens xp 32 bit om te testen.
Pagina: 1