Toon posts:

cpu underclokt na nieuwe mobo

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ben dit weekend bezig geweest met een computer van een kennis van me. Hij had zijn moederbord gesloopt door er verkeerd geheugen bij te prikken.

Nu heb ik een nieuw maar zelfde type moederbord gekocht en alles overgezet. Tevens een nieuw reepje geheugen van 1gb ddr 3200.

Alleen nou zit ik met het probleem dat hij de processor maar als een 2.0 ghz ziet terwijl het een 2.8 is. Beetje zonde dus. Nu heb ik hem al overgeclokt en dan draait hij netjes op 2.8. Nu is het probleem dat als ik hem op een andere snelheid boven de 2ghz zet dat hij niet netjes opstart.
Ik moet namelijk als hij afgesloten is en ik hem opnieuw opstart hem eerst aan zetten, dan weer handmatig uit en dan start hij pas normaal op.

Het enige wat verschillend is aan hen nieuwe moederbord is dat het een V2 in plaats van V1 is. Dus gewoon een geupgrade versie denk ik. De v2 die ik nu heb heeft een ami bios en de v1 heeft een phoenix bios.

Wat specs.
Moederbord: Msi ms6547 v2 (nieuw
Cpu: Pentium 4 2.8GHz fsb 400
Viedokaart: Geforce 2mx 400 64mb
Geheugen: pc3200 1gb (nieuw

Wat ik zelf al gedaan heb. Onderdelen zoals geheugen en cpu los gehaald en opnieuw aangesloten. Video kaart vervangen voor een andere (radeon), bios update uitgevoerd. En natuurlijk half got en google afgezogt naar info maar daar kwam ik deels mee verder maar mijn probleem heb ik er niet mee op kunnen lossen.

Wie kan mij helpen, zit al 2 avonden te zoeken en te testen maar het wil niet lukken en ik zit gewoon vast.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Is inderdaad vreemd, dacht eerst dat je misschien een 133fsb versie had die je op 100fsb draait, dan kom je ook op 2.1 Ghz uit. Maar als 'ie ''t op 't vorige bordje wel op 2.8 deed kan dat niet want 't bordje gaat officieel maar tot 100fsb. Misschien dat je een een ongelockte versie hebt, maar dat kan ik me haast niet voorstellen. Kun je misschien eens een screenshotje maken van cpu-z ?

[ Voor 58% gewijzigd door Nielson op 18-11-2006 21:48 ]

Verwijderd

Topicstarter
Met de standaard bios instellingen staat hij inderdaat op 100. Maar als ik hem op 133 zet draait hij ook op 2ghz. Ik heb zelf weinig ervaring met overklokken.

Verwijderd

Bij het moederbord word een cd meegleverd. Heb je na de install wel de .inf file geinstalleerd ? Lijkt me dat het niet gedaan is, aangezien de cpu niet herkend word.

Verwijderd

Topicstarter
Nee dat heb ik nog niet gedaan. Heb net wel gekeken. Op de cd staat een map met chipset/intel/infinst. Deze kan ik echter niet installeren. Ik krijg opeens een information melding over suported chipset platforms running on a suported operating system. Als ik dan op ok klik verdwijnt mijn installatie venster.

Verwijderd

Topicstarter
kan ik zo'n inf file ook nog ergens anders vinden? Die op de cd wordt niet ondersteund. Toen ik een andere intel infinstal downloade gaf hij dezelfde melding in het nederlands. hij zegt dat er een ondersteund chipset platform moet zijn en dan verdwijnt het installatie scherm. Het chipset is van sis. Kan het daar niet mee te maken hebben?

Verwijderd

SiS heeft een online chipset check systeem die controleert wat voor een chipset erop zit. Heb even verder gekeken bij MSI maar kon daar niet gauw iets vinden.

Overigens vind ik het vreemd dat de .inf file op de cd-rom van het MoBo een foutmelding geeft. Mogelijk toch iets niet goed met het MoBo ? Iets verkeerd aangesloten, verkeerd gejumpered of misschien iets stuk.

http://www.sis.com/support/support_prodid.htm

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb alles precies hetzelfde staan als het vorige mobo. Kan ook geen jumpers vinden die wat met de fsb of cpu hebben te maken.

Dit zijn de resultaten van die test bij sis.
Results:

North Bridge Chipset: 645
South Bridge Chipset: 961
Graphics Processing Unit: NVidia

De onderstaande melding krijg ik bij de inf file als ik die wil installeren.
Afbeeldingslocatie: http://www.dumpapicture.com/getimg.php?img=fout1.JPG

• Nielson
  • Nu online
Je hebt een SiS chipset, dus het heeft geen nut om dan de INF Install van een Intel chipset te gaan draaien. Overigens heeft dat verder ook 0,0 te maken met het herkennen van je cpu.

Verwijderd

Topicstarter
Ja zoals ik al zij is dit verhaal met die inf file ook een beetje nieuw. Heb van alles al geprobeert maar hij moet het maar met een 2.0 ghz doen. Kan er ook niks aan doen en hij komt hem vanavond halen.

Toch bedankt voor jullie reacties. En als jullie het alsnog weten hoor ik het graag.

Verwijderd

Cool'n Quiet aan staan??
Of hoe heet dat bij Intel???

Als je erg met je CPU gaat stressen...gaat ie dan wel naar 2.8ghz?

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:41
Zijn processor heeft geen speedstep. Geen enkele Northwood heeft dat.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• Blorgg
  • Niet online
Misschien een beetje flauwe opmerking. Maar weet je zeker dat het wel een 2.8GHz P4 is en niet stiekem een 2GHz. model wat voorheen altijd overgelockt is geweest?
Als dat mobo die cpu standaard een 100MHz. FSB geeft, en bij het 'overclocken' naar 133MHz. er problemen optreden, dan zou het wellicht zo kunnen zijn dat het nieuwe mobo niet zo'n groot overclock monster is als de vorige ;)

Kijk anders eens met een tool als Central Brain Identifier om te zien wat voor CPU het werkelijk is.

Verwijderd

Topicstarter
Begin nu ook een beetje aan mezelf te twijfelen. Maar die computer is anderhalf jaar oud en dan is een 2ghz wel een beetje vreemd. Het moederbord zelf ondersteund vanaf 2.6 volgens de site van msi. Via een tool van intel ziet hij hem ook als 2ghz. Vind het toch vreemd want dacht toch echt dat het een 2.8 was, ook omdat hij even op 3.2ghz draaide, dit is wel een erg groot verschil met overclocken. Maar maakt verder niet uit meer, hij komt hem zo halen en nu kan hij hem in ieder geval weer gebruiken. En volgende keer moet hij er maar geen pc100 sdram geheugen bij proberen te prikken ;) dan blijft de boel tenminste wel heel.

Toch bedankt.

Verwijderd

Nielson schreef op zondag 19 november 2006 @ 14:16:
Je hebt een SiS chipset, dus het heeft geen nut om dan de INF Install van een Intel chipset te gaan draaien. Overigens heeft dat verder ook 0,0 te maken met het herkennen van je cpu.
Naar mijn weten installeert een .inf file alle drivers in windows voor je MoBo hardware of chipset. Beetje achterlijk dat er een MoBo cd word bijgeleverd voor een Intel chipset .inf file ipv. SiS chipset :?

Heeft hij geen aankoopbon meer waar op staat wat voor CPU er detijds geleverd is ? Als het idd. een snellere is dan een 2.0 dan zou ik eens kontakt opnemen met MSI en vragen waar het aan kan liggen.
Pagina: 1