Toon posts:

Gentoo USE flags

Pagina: 1
Acties:
  • 165 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Pas een dual-p3 (1gig ram :)) over genomen die als server gaat dienen. Nu ga ik hier zegmaar een apache(met php)/mysql/mail(waarschijnlijk postfix)/ftp/nfs servertje van maken. Nu zit ik alleen een beetje te dubben met de USE flags, ik ben nog gentoo-noob, maar het lukt me wel al aardig. Handbook doorgelezen en ik snap best waar die USE flags voor dienen, ik zou echter willen weten waar jullie zoals voor hebben gekozen als server-config voor gentoo, google leverde niet echt goede antwoorden op.

momenteel heb ik:

-X apache mysql php

Is dit voldoende of moet ik nog wat dingen zoals -gtk oid doen??

• GX
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-05-2025

GX

Nee.

Zo min mogelijk. Probeer van de pakketten die je hebben wilt (zo hoog mogelijk) te kijken wat je er mee wilt door bv equery uses <pakket> en stel daarvan de benodigde in. Bijvoorbeeld voor een webserver met fatsoenlijke database:

code:
1
2
3
equery uses apache
equery uses php
equery uses postgresql

Maar jij zou dus
code:
1
2
3
equery uses apache
equery uses php
equery uses mysql

moeten doen.

Hierdoor krijg je een lijst met uses terug; en daar moet je dan een beetje in kiezen. Wil je bijvoorbeeld GD ondersteuning in PHP? denk daar aan. GTK lijkt me verder nogal overbodig.

Een beetje database-plagen mag best :P

[ Voor 16% gewijzigd door GX op 18-11-2006 21:15 ]

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

Verwijderd schreef op zaterdag 18 november 2006 @ 21:09:Is dit voldoende of moet ik nog wat dingen zoals -gtk oid doen??
Zolang de programma's die je compiled geen gtk-USE flag ondersteunen is het niet nodig. Het kan nooit kwaad natuurlijk (zet er dan ook meteen -qt3 en -qt4 voor de qt-libraries).

Kijk hier voor een mooie lijst van USE-flag : -> klik mij <-. Voor de rest ook een erg handige site ;)

0.0

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu wel wat leuke flags denk ik (sse e.d), maar toch zou ik als laatste toch nog even willen weten wat jullie zoal gebruiken :)

btw nu is mijn servertje bezig met: emerge --update --deep --newuse world

zal wel even duren waarschijnlijk, maar dan heb ik hoop ik een wat meer op elkaar ingespeeld systeem. Trouwens apache USE flag gebruik ik niet meer, ik gebruik de apache2 use flag nu: -apache +apache2

edit:

@GX: ik weet dat PostGre beter is, maar MySQl vindt ik nu wel fijn werken, en het is niet zo dat het een bedrijfkritische toepassing is waar ik nu mee werk, overigens moet ik volgende week voor school MySQL gaan gebruiken, dus komt wel mooi uit.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 18-11-2006 22:54 ]

• GX

GX

Nee.

Gewoon apache weglaten in je uses is al goed :)

Zelf heb ik niet een soortgelijke setup (ik gebruik debian voor m'n servers) en local draai ik zo min mogelijk, dus ik denk niet dat ik een mooi voorbeeld heb, helaas.

edit:
Ach, ik zat je maar wat te plagen, zelf gebruik ik ze ook beide

[ Voor 15% gewijzigd door GX op 18-11-2006 22:56 ]

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
Als je een goed getuned systeem wilt met alleen de USE-flags die jij wilt, van begin je je USE= regeltje met een "-*" en daarna zet je alsnog de dingen erin die jij wilt.

Gewoon een gratis tip! :P

iRacing Profiel

Verwijderd

Topicstarter
MrBarBarian schreef op zaterdag 18 november 2006 @ 22:56:
Als je een goed getuned systeem wilt met alleen de USE-flags die jij wilt, van begin je je USE= regeltje met een "-*" en daarna zet je alsnog de dingen erin die jij wilt.

Gewoon een gratis tip! :P
Hmm, kan niet geloven dat, dat werkt, maar ik ga het zeker uitproberen, alleen wordt dat denk ik bij een nieuwe release van gentoo, want ik heb geen zin om nog een keer emerge --update --deep --newuse world te doen ;)

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
Verwijderd schreef op zaterdag 18 november 2006 @ 23:04:
[...]

Hmm, kan niet geloven dat, dat werkt, maar ik ga het zeker uitproberen, alleen wordt dat denk ik bij een nieuwe release van gentoo, want ik heb geen zin om nog een keer emerge --update --deep --newuse world te doen ;)
Dat ga je, als je slim bent, regelmatig doen nadat je je portage hebt geupdate (emerge --sync)..

iRacing Profiel

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

ja okay maar dan heb je wel heeeeeel weinig.
is leuk hoor, maar niet zaligmakend.

op mijn forum heb ik ook een overzichtje van wat make.conf's van wat mensen.
http://gentoo-forum.nl/viewtopic.php?t=199

Mijn use-flags:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
dionysos boudewijn # emerge --info | grep USE
USE="amd64 apache2 asterisk bitmap-fonts bzlib cli cracklib crypt cups cyrus-sasl 
dedicated dlloader dri dvd dvdr dvdread eds elibc_glibc emboss encode foomaticdb fortran 
gd-external gdbm gif gpm gstreamer iconv imap imlib innodb input_devices_evdev 
input_devices_keyboard input_devices_mouse isdnlog jpeg kernel_linux ldap libwww 
linguas_nl lzw lzw-tiff maildir mp3 mpeg mysql ncurses nptl nptlonly pam 
pam-mysqlimap pcre perl php png postfix pppd python qt3 qt4 quicktime readline 
recursor reflection sasl sdl session snmp spl ssl tcpd tiff tls truetype-fonts type1-fonts usb 
userland_GNU vhosts video_cards_apm video_cards_ark video_cards_ati 
video_cards_chips video_cards_cirrus video_cards_cyrix video_cards_dummy 
video_cards_fbdev video_cards_glint video_cards_i128 video_cards_i810 
video_cards_mga video_cards_neomagic video_cards_nv video_cards_rendition 
video_cards_s3 video_cards_s3virge video_cards_savage video_cards_siliconmotion 
video_cards_sis video_cards_sisusb video_cards_tdfx video_cards_tga 
video_cards_trident video_cards_tseng video_cards_v4l video_cards_vesa 
video_cards_vga video_cards_via video_cards_vmware video_cards_voodoo winbind xml 
xorg xv zlib"

Op servertje.

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

Verwijderd

Topicstarter
Kijk daar heb ik wat aan :) forumpje gebookmarked boudewijn ;)

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

ook goede reclame voor mijn forumpje :+
niet slashgotten he.

Verwijderd

Topicstarter
;)

de emerge --update --deep --newuse world is goed gegaan, natuurlijk wel wat config file's die geupdate moesten worden, gelukkig heb ik etc-update gevonden. Alleen nog ff een vraagje, ik heb dus 3 config files niet geupdate (time.conf (2x), net-lo), dus ik heb die ._cfg????_8 files verwijderd, is dit verstandig?? Het leek mij wel, want het systeem loopt weer vlekkeloos.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

op zich kan het niet zo gek veel kwaad om eens niet te updaten.
dat wordt trouwens bij de volgende update van die configjes wel recht-getrokken.

Verwijderd

Emerge om te beginnen eens "ufed", de USE flag editor.
Dan kan je uit de hele COMPLETE lijst USE flags kiezen, geen gezeur met halve up to date gehouden sites etc.

Ten tweede, leer jezelf aan voordat je iets emerged, altijd eerst een emerge -vp te doen.
Dan krijg je een overzicht van alles wat er geemerged gaat worden en welke USE flags daarbij gebruikt gaan worden.

Het is nu al een beetje te laat denk ik, maar leer jezelf ook aan tijdens een nieuwe install meteen na de reboot of misschien zelfs nog ervoor met ufed alle USE flags te zetten die je denkt nodig te hebben.

Daar ben je misschien een kwartier mee bezig, maar dan staat alles meteen goed.
Na de reboot doe je dan een emerge --sync && emerge --newuse -uvD world om alles up te daten en alle packages die je nodig hebt binnen te halen. :)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2006 13:08 ]

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

waarom zou je ufed gebruiken?
emerge --info | grep USE en make.conf editten werkt net zo goed, en heb je weer niet een dom tooltje nodig.

bij emerge --newuse -uvD zou ik eerst ook eens een -p doen ;)

[ Voor 19% gewijzigd door Boudewijn op 19-11-2006 13:16 ]

Verwijderd

Boudewijn schreef op zondag 19 november 2006 @ 13:15:
waarom zou je ufed gebruiken?
emerge --info | grep USE en make.conf editten werkt net zo goed, en heb je weer niet een dom tooltje nodig.

bij emerge --newuse -uvD zou ik eerst ook eens een -p doen ;)
ufed laat niet alleen de flags zien die je ingesteld hebt.

ufed laat alle MOGELIJKE flags zien, en haalt die uit make.profile en make.description etc.
Er staat dus ook achter op welke programma's ze van toepassing zijn en wat ze doen.
Een stuk makkelijk dus dan 20x een file greppen.

Zoek eerst eens op wat iets doet voordat je iets een "dom" tooltje noemt.
ufed wordt trouwens gemaakt door Gentoo zelf, ik neem niet aan dat ze iets gaan maken dat bij voorbaat nutteloos is.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2006 13:44 ]

• GX

GX

Nee.

Boudewijn schreef op zaterdag 18 november 2006 @ 23:15:
ja okay maar dan heb je wel heeeeeel weinig.
is leuk hoor, maar niet zaligmakend.

[lal]

Op servertje.
Heb je al gehoord van de VIDEO_CARDS="" optie in make.conf? Scheelt je een onnodig lange nonsens USE-flags regel.

Verwijderd

GX schreef op zondag 19 november 2006 @ 13:43:
[...]

Heb je al gehoord van de VIDEO_CARDS="" optie in make.conf? Scheelt je een onnodig lange nonsens USE-flags regel.
Die gebruikt ie niet, wat hij laat zien is een grep uit "emerge --info", daar wordt alles op 1 hoop gedaan.
En daarom staan alle kaarten ertussen.

"emerge --info" laat niet alleen zien wat er in make.conf staat, maar ook wat er als USE flag gebruikt wordt juist omdat het NIET in make.conf staat.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2006 13:47 ]

• Raynman
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 29-01 12:39
Verwijderd schreef op zondag 19 november 2006 @ 13:04:
Ten tweede, leer jezelf aan voordat je iets emerged, altijd eerst een emerge -vp te doen.
Dan krijg je een overzicht van alles wat er geemerged gaat worden en welke USE flags daarbij gebruikt gaan worden.
Ik doe altijd emerge -av. Zelfde resultaat, alleen dan met een vraag (--ask). Kun je meteen y+Enter doen als het er goed uitziet; net iets sneller.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Verwijderd schreef op zondag 19 november 2006 @ 13:41:

ufed laat alle MOGELIJKE flags zien, en haalt die uit make.profile en make.description etc.
Er staat dus ook achter op welke programma's ze van toepassing zijn en wat ze doen.
Een stuk makkelijk dus dan 20x een file greppen.
En dan heb je vervolgens een box zonder ufed, en dan kun je niets meer zonder dat progsel. Heel handig.
Zeker bij de belangrijke dingen in Gentoo (use flags bijv) vind ik dat je het zelf moet kunnen.
Zoek eerst eens op wat iets doet voordat je iets een "dom" tooltje noemt.
Zo wat fundeer je weer lekker.
ufed wordt trouwens gemaakt door Gentoo zelf, ik neem niet aan dat ze iets gaan maken dat bij voorbaat nutteloos is.
Installer *kuch* *kuch*
ik heb trouwens ook niet gezegd dat het totaal nutteloos is, maar je maakt je box er minder lean and mean van.

En bij 3/4 van de use-flags zie je toch wel wat het doet, of je moet idd zo dom zijn dat je niet weet wat -X doet oid... (dan vraag ik me echter af wat je met gentoo bedoelt)

[ Voor 3% gewijzigd door Boudewijn op 19-11-2006 13:59 ]

Verwijderd

Boudewijn schreef op zondag 19 november 2006 @ 13:59:
[...]

En dan heb je vervolgens een box zonder ufed, en dan kun je niets meer zonder dat progsel. Heel handig.
Zeker bij de belangrijke dingen in Gentoo (use flags bijv) vind ik dat je het zelf moet kunnen.

[...]

Zo wat fundeer je weer lekker.

[...]

Installer *kuch* *kuch*
ik heb trouwens ook niet gezegd dat het totaal nutteloos is, maar je maakt je box er minder lean and mean van.

En bij 3/4 van de use-flags zie je toch wel wat het doet, of je moet idd zo dom zijn dat je niet weet wat -X doet oid... (dan vraag ik me echter af wat je met gentoo bedoelt)
Ik gebruik al bijna 5 jaar Gentoo op een variatie van machines, en nog steeds komen er regelmatig USE flags bij waar ik niet meteen van weet wat ze zijn.

Juist door ufed weet je wel precies wat elke USE flag doet, beter nog dan jij dat weet, omdat jij gokt en iemand die ufed regelmatig gebruikt leest wat elke flag doet en dat ook gewoon onthoudt.

Knap trouwens dat een programma van een paar KB je machine minder lean en mean maakt. :)

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

tsja je moet ergens beginnen met grenzen stellen he.
Juist door ufed weet je wel precies wat elke USE flag doet, beter nog dan jij dat weet, omdat jij gokt en iemand die ufed regelmatig gebruikt leest wat elke flag doet en dat ook gewo
Goed dat jij weet wat ik doe.

weet je wat, ik kap met deze discussie. In ieder geval zolang jij allerlei aannames gaat doen die ik je nergens zie verklaren. Ik heb nml daar gewoon google voor (voor het uitzoeken van flags)

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-01 00:14

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Ik zie dat er hier allerlei meubilair door de lucht vliegt...

USE flags moet je gebruiken wanneer je ze nodig hebt of juist niet nodig hebt.
Voordat je een pakket haalt is het slim om dat te doen met "emerge -av <package>", hierdoor krijg je verbose output die laat zien wat de USE flags zijn voor dat pakket of de lijst pakketten. En die kun je vervolgens gewoon controleren. Heb je een bepaalde flag nodig of juist niet nodig voor één bepaald pakket, dan zet je dat pakket met de USE flag (of negatieve USE flag) in je /etc/portage/package.use.
Global USE flags in je make.conf moet je niet voor kleine dingen gebruiken. Maar dingen die echt globaal moeten gelden moet daar in. Bijvoorbeeld -X -qt -gtk voor een server met enkel CLI.

Ik heb hier een erg pril servertje staan. Deze bevat nog lang niet alle functionaliteit die ik wil, het is nu de basis :) Misschien handig voor jou om zo'n basis te zien. Let er op dat het een Pentium Classic is, dus i586 arch zonder MMX en SSE.

Als eerste gelden de flags die bij je profile komen. Dit hangt af van welk profile je draait.
Zelf draai ik:
code:
1
2
stefan@ivan / $ ls -l /etc/make.profile
lrwxrwxrwx 1 root root 48 Nov  4 18:52 /etc/make.profile -> ../usr/portage/profiles/default-linux/x86/2006.1

Het standaard 2006.1 profile. Flags uit je profile kun je vinden in make.defaults die staat in de directory van je profile. Ik heb expres voor het "normale" 2006.1 profiel gekozen ipv de speciale desktop en server variant omdat deze mij beter bevalt en ik graag zelf wat meer declareer dan dat ik defaults moet gaan zitten onderdrukken. Make.defaults bevat kwa USE:
code:
1
2
# These USE flags are what is common between the various sub-profiles.
USE="cups gdbm gpm libg++ nptl nptlonly ppds udev unicode"

Ah, er worden dus standaard een aantal zaken doorgedrukt. Maar heb ik dat allemaal wel nodig?
Dit zijn de USE flags in mijn /etc/make.conf :
code:
1
USE="-X -gnome -kde -alsa -acpi apm -gpm -gtk -gtk2 -qt3 -qt4 -mmx -oss -pcmcia -sse -sse2"

Zoals je ziet geef ik vooral aan wat ik juist niet wil. Dit is een Pentium Classic machine dus ik hoef niet met MMX of SSE(2) support. X, DE's, GTK en QT zijn ook overbodig. Geen geluid op een server, -alsa en -oss. PCMCIA heb ik ook niet nodig. APM daar in tegen leek me wel weer grappig om in te bouwen bij applicaties die het ondersteunen. GPM heb ik ook niet nodig omdat de server headless is, dus waarom mouse support? Ik doe alles via het toetsenbord met SSH op het moment, en als het echt moet kan ik er een USB keyboard aan hangen.
Wat ik verder aan specifieke USE aan packages heb gehangen is nog niet veel, maar dit is mijn /etc/portage/package.use :
code:
1
2
3
net-dialup/ppp atm
net-firewall/iptables -ipv6
mail-mta/ssmtp -ipv6

Er hangt een ADSL modem aan dit bakje waar PPP voor nodig is met PPPoA support, vandaar ATM waarmee gelijk linux-atm als dependency wordt binnengehaald.
ipv6 heb ik gewoon niet nodig en heb ik daarom ook uitgeschakeld voor iptables en ssmtp. Deze flags stond bij beide aan en ik zit er dus over te denken om hem op te nemen in mijn global USE flags, maar dat kan mogelijk later.

USE flags zetten zoals je nodig hebt is dus handig. Met behulp van emerge -av <pakket> kun je zo vanzelf dingen uit vinden. Pas alleen op met je globals omdat je ook al pakketen op je computer hebt staan die mogelijk ook iets met die USE flag kunnen. Je zult vast niets breken door het in je global te zetten maar zet niet zomaar alles er in want dat is gewoon niet de goede weg imho.
Dingen die je van tevoren weet niet nodig te hebben kun je er wel mooi in zetten, je weet immer dat je X niet nodig hebt en je kunt er denk ik -gtk en -qt prima bij zetten om te voorkomen dat je ergens dat soort extra's binnen gaat halen.

Ga een beetje verkennen. Ik ben ooit begonnen met mijn eigen PC door een desktop install te doen en dat was erg leerzaam. Heb het op het moment niet meer maar als ik ooit weer over ga naar Linux pak ik zo weer Gentoo. En in jouw geval, als je het echt verprutst is het vast wel te fixen of je begint gewoon weer vanaf het begin ;)
Ik vind het een heerlijke distro en ik ben zelfs zo gek om het op een Pentium Classic te zetten omdat het gewoon keurig werkt. Slackware heb ik ook op dat ding gebruikt en dat werkt keurig maar het modem wilde voor geen meter |:(

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

dan heb ik nog ene tip.
probeer een hardened profiel te gebruiken, dat is van nature (gemiddeld genomen) ook wat meer op server doeleinden gemaakt.

Dit doe je door de file waar /etc/make.profile naar verwijst te veranderen.
offtopic:
ik zet even het meubilair terug en zal vandaag er niet meer mee gooien

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-01 00:14

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Boudewijn schreef op zondag 19 november 2006 @ 14:52:
dan heb ik nog ene tip.
probeer een hardened profiel te gebruiken, dat is van nature (gemiddeld genomen) ook wat meer op server doeleinden gemaakt.

Dit doe je door de file waar /etc/make.profile naar verwijst te veranderen.
offtopic:
ik zet even het meubilair terug en zal vandaag er niet meer mee gooien
Hardened heb ik idd naar zitten kijken. Moet nog even kijken hoe ik dat succesvol toe ga passen. Ik denk dat ik dat later mogelijk er bij ga gooien, dat zou namelijk te doen moeten zijn. Het is best leuk voor server doeleinden.
Ben voorlopig nog even bezig met IPTables :O

[ Voor 3% gewijzigd door Ultraman op 19-11-2006 16:10 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Verwijderd

Topicstarter
Ok niet meer met meubulair gooien :) Het is duidelijk, maar boudewijn ik steun je in je in je strijd, google tha best ;):+ Cybersteef, een heel duidelijk verhaal :) Ik heb inmiddels: apache2, php5, mySQL 5, proftpd, tomcat5 + de JK connector draaien, ik vindt een heel fijne distro, je voelt echt dat je het in je eigen hand hebt, en dingen echt breken ben ik niet echt bang voor, valt altijd wel te repareren.

Verwijderd

Boudewijn schreef op zondag 19 november 2006 @ 13:59:
[...]

ufed is een ncurses console applicatie.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Verwijderd schreef op zondag 19 november 2006 @ 17:02:
[...]

ufed is een ncurses console applicatie.
dus?
doet niets aan mijn argument af.
ik zou je trouwens negeren vanaf nu ;)

@Lupare, ik ben het griezelig eens met je over dingen in eigen hand houden.
welke useflags gebruik je nou?

Verwijderd

Topicstarter
USE="-X -gtk -gtk2 -qt3 -qt4 -apache -oss -alsa -4vl ssl bzip2 clamav crypt ftp apache2 php mysql postfix imap mysqlo samba sse zlib xml"

edit: xml, zlib e.d. vanwege php modules ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2006 17:18 ]

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

gd wil je ook nog wel eens nodig hebben als use flag voor je php trouwens (gd-external ook).

Verwijderd

Topicstarter
Boudewijn schreef op zondag 19 november 2006 @ 17:27:
gd wil je ook nog wel eens nodig hebben als use flag voor je php trouwens (gd-external ook).
Het is meer een soort van servertje voor eigen gebruik en gaat niet in een prodcutieomgeving werken. Mits ik het toch nodig heb kan ik het altijd nog toevoegen, heb ik vanmiddag ook gedaan met die xml use flag, duurt wel een tijdje maar het werkt wel. Maar bedankt voor de tip :)

edit:

inmiddels ook nfs, die ik nu via mijn ubuntu desktop pc gebruik dmv mounten op mijn home directory :)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2006 17:48 ]

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:03

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

@Boudewijn
Ik ben het met je eens dat Google je vriend is, maar als je op een terminal zit en alleen Links kan gebruiken, is een cmd-line tool die je duidelijk kan vertellen wat een USE-flag doet ook wel erg handig. Vooral vlaggen van programma's als GCC zijn nogal belangrijk, aangezien een wijziging daarin kan betekenen dat je je systeem opnieuw moet opbouwen. Ik kende het tooltje nog niet, maar ga er zeker eens naar kijken.
Gebruik jij trouwens wel de gentoolkit? Zo ja, waarom de Gentoolkit wel, maar zou je niet met ufed? Maar goed, wie wat gebruikt moet hij/zij helemaal zelf weten en ik vind niet dat je iemand af mag kraken daarop. Wij weten ook wel allemaal dat Linux beter is dan een bepaald OS uit Redmond USA, maar trappen die mensen toch ook niet de grond in?

Het achteraf uitschakelen van USE-flags kan trouwens wel je systeem breken. Ik had voor een aantal pakketten bij mij een paar vlaggen uitgezet, omdat de afhankelijkheden die ze veroorzaakte, niet wouden compileren op m'n nieuwe systeem (gnokii wil bijvoorbeeld niet lukken, maar heb ik ook niet persé nodig). Het gevolg was dat sindsdien revdep-rebuild kadressbook en gnokii opnieuw wou installeren, omdat de afhankelijkheid verkeerd zat. Nu was dit een situatie die m'n systeem niet brak, maar gebeurt dit met een systeem programma dat essentieel is voor het functioneren van je computer, kan dat toch nare gevolgen hebben.

Na het veranderen van je USE-flags moet je dan ook eigenlijk altijd emerge --update --deep --newuse world doen om te voorkomen dat er iets serieus breekt.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Pagina: 1