Toon posts:

Cobalt Raq, Cube, Velociraptor en Cache

Pagina: 1
Acties:
  • 151 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Persoonlijk vindt ik dit viertal er enorm gelikt uitzien :9~, net als de administratie mogelijkheden hiervoor (demo bij cobalt.com).

Maar hoe zit het met de prestaties? Heeft iemand hier ervaring mee?

• mavink
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-11-2025
De algemene mening van iedereen die ik ken is dat je een hoop betaalt voor weinig hardware, maar dat je als je zelf geen verstand hebt van linux best een aardige webinterface krijgt. De Raq4 zit bijvoorbeeld een K6-450 in, en kan maar 512 meg geheugen aan... Het basismodel 4i met 128 meg ram en een 20 GB IDE schijfje kost 2600 DOLLAR volgens hun website :(

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 01:16

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Als ze nog steeds gebruik maken van K6-2'tjes dan zal de performande relatief ruk zijn. Voor 3000 piek bouw je al een simpele 1GHz webserver met 512MB. Die moet je dan wel zelf configgen.

• Peerke
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Peerke

Connection reset by Peerke

Op donderdag 01 februari 2001 11:54 schreef Femme het volgende:
Die moet je dan wel zelf configgen.
En dat is het voordeel van Cobalt. Je betaalt vooral voor de supergelikte controlpanel-bla. Dus als je zelf geen verstand hebt van beheer, of je levert hem aan mensen met weinig/no clue, dan zijn ze ideaal.

Maar als je zelf wilt spelen meot je geen Cobalt nemen, want daar gaat 't moeilijk op, en je verliest meteen je support op alles ...

Peerke in action >:)
Modjes in action !!

"Met drank maak je weer lief wat kapot is"
-- © 2

Verwijderd

Op donderdag 01 februari 2001 11:34 schreef Gordijnstok het volgende:
Persoonlijk vindt ik dit viertal er enorm gelikt uitzien :9~, net als de administratie mogelijkheden hiervoor (demo bij cobalt.com).

Maar hoe zit het met de prestaties? Heeft iemand hier ervaring mee?
TIP. Neem geen cobalt, koop liever een andere server en instaleer er een cp op (bijvoorbeeld plesk).

• Dutchman!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:21
Neem anders een Dell web-app dingetje, dan heb je voor minder geld meer hardware en weer wel een interface voor de luie sysbeheerder :)

We spend our years as a tale that is told

• HGM
  • Niet online

HGM

Op donderdag 01 februari 2001 12:16 schreef HPC het volgende:

[..]

TIP. Neem geen cobalt, koop liever een andere server en instaleer er een cp op (bijvoorbeeld plesk).
Waarom heb je dr danb zelf één???

Verwijderd

Omdat het in het begin erg gemakkelijk lijkt (door onder andere het webbased admin gedeelte), maar al snel wil je meer en voldoet een raq al niet meer.
Zoals dat aanpassen extra dingen voor je klanten maken e.d. Telnet is niet veilig (je kan als user in elke dir komen en vervolgens bestanden openen, kan je dus mooi zien wat welke site als pas+login heeft voor bijv. mysql :(:(.

Verwijderd

Ze zijn echter wel perfect voor de klanten.
Maar wat ik dus eigenlijk wil zeggen is, dat je voor hetzelfde geld een betere webserver kan kopen (kwa hardware) en er een control panel kan bij kopen.

• HGM
  • Niet online

HGM

Op donderdag 01 februari 2001 17:04 schreef HPC het volgende:
Ze zijn echter wel perfect voor de klanten.
Maar wat ik dus eigenlijk wil zeggen is, dat je voor hetzelfde geld een betere webserver kan kopen (kwa hardware) en er een control panel kan bij kopen.
Het is met een Cobalt Raq wel mogelijk om dirs af te schermen zodat daar niemand in kan.. Dit werkt standaard in alle ~user dirs, maar het is ook mogelijk om de gewone www dirs af te schermen..

Als je hosting hebt op een Cobalt server(tje) moet je als gebruiker zowiezo als je password files in de ~user dirs zetten en deze includen..

In principe staat ook bij Redhat alle dirs open voor users om daar in te kunenn lezen enzo..

Tja dit had je vooraf natuurlijk ook geweten.. dus om om deze reden nu Cobalt de schuld te geven???

Zover ik weet is het Cobalt OS gebaseerd op Redhat Linux

• The System
  • Laatst online: 23-04 09:45
kan iemand ook ff de functie vande velociraptor en de cache vertellen? en de cube ook?

de raq snap ik wel ;)

Verwijderd

Op donderdag 01 februari 2001 18:03 schreef HGM het volgende:

[..]

Het is met een Cobalt Raq wel mogelijk om dirs af te schermen zodat daar niemand in kan.. Dit werkt standaard in alle ~user dirs, maar het is ook mogelijk om de gewone www dirs af te schermen..

Als je hosting hebt op een Cobalt server(tje) moet je als gebruiker zowiezo als je password files in de ~user dirs zetten en deze includen..

In principe staat ook bij Redhat alle dirs open voor users om daar in te kunenn lezen enzo..

Tja dit had je vooraf natuurlijk ook geweten.. dus om om deze reden nu Cobalt de schuld te geven???

Zover ik weet is het Cobalt OS gebaseerd op Redhat Linux
Je kan dirs niet zo afschermen, dat er via telnet niet in kan (zegt de cobalt support zelf). Ik bedoel hiermee dat ik als gebruiker, niet root, in log in telnet en braaf in jou map kan komen en alle bestanden erin kan zien. Vervolgens met pico openen en bekijken. Wegschrijven kan nog net niet.

Je kan uiteraard wel dirs beschermen tegen het bekijken vanaf het www, dat is geen probleem.

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Euhm...
Mijns inziens kan root alle bestanden openen en wegschrijven.
Dat geldt voor alle unix systemen, tenzij er moeite voor is gedaan de kernel dusdanig aan te passen dat het echt niet kan (bv met LIDS, linux intrusion detection system, kan dat)

Gewone gebruikers kunnen overigens met moeite wel "verboden worden" in de rest te komen, maar dan zul je ze moeten chroot'en.
En dat is niet echt een standaard operatie :(

Verwijderd

Op donderdag 01 februari 2001 18:33 schreef ACM het volgende:
Euhm...
Mijns inziens kan root alle bestanden openen en wegschrijven.
Dat geldt voor alle unix systemen, tenzij er moeite voor is gedaan de kernel dusdanig aan te passen dat het echt niet kan (bv met LIDS, linux intrusion detection system, kan dat)

Gewone gebruikers kunnen overigens met moeite wel "verboden worden" in de rest te komen, maar dan zul je ze moeten chroot'en.
En dat is niet echt een standaard operatie :(
Root kan uiteraard overal bij, maar als ik als User inlog kan ik braaf zo inloggen in elke gebruikerdir. Zonder moeite. Ik hoef alleen cd /home/sites/siteXX/web te kiezen en ben er. Zie dan alle bestanden en kan ook de broncode bekijken, dat is toch niet echt de bedoeling neem ik aan.

• HGM
  • Niet online

HGM

Op donderdag 01 februari 2001 18:52 schreef HPC het volgende:

[..]

Root kan uiteraard overal bij, maar als ik als User inlog kan ik braaf zo inloggen in elke gebruikerdir. Zonder moeite. Ik hoef alleen cd /home/sites/siteXX/web te kiezen en ben er. Zie dan alle bestanden en kan ook de broncode bekijken, dat is toch niet echt de bedoeling neem ik aan.
Is niet waar je kan deze dirs afschermen om alleen de user van die website rechten te geven tot die dir..

Probeer voor de grap maar eens met bijv. de ~user.. Dit is dus geen flauwekul.. Als je als user in een ~user dir wil dan krijg je daar dus echt niets te zien..

Verwijderd

Sorry jongens probleem wat betreft security is opgelost dankzij de hulp van HGM.

Dus bij deze dank ik HGM hartelijk. :):):)

• Theodoor
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17-03 10:50
Je kan als normale Linux-users misschien niet in andermans homedirectory komen, maar wel verder in het systeem: /etc/, /usr/, /bin/, /var/, /sbin/ enz. Dit kan worden afgeschermd dmv van chrooten. Dit is niet echt gemakkelijk, het kan wel want veel ISPs draaien op Linux (o.a. WideXS, Vuurwerk, Cistron) en zullen dit wel afgeschermd hebben.

Verwijderd

Cobalt 3 zuigt. Cobalt 4 is al een stuk beter.

Zelf heb ik mijn oog laten vallen op de Cobalt RAQ XTR en die schoppen aars.

• mavink
Hmm bij andere providers weet ik het niet, maar ik heb laatst nog vol interesse de apache configuratie bij xs4all door zitten lezen >:)

Maar is dat een security probleem? Wat mij betreft valt dat wel mee hoor.

• Peerke
  • Niet online

Peerke

Connection reset by Peerke

Op donderdag 01 februari 2001 23:47 schreef TwwT_Unexplained het volgende:
Cobalt 3 zuigt. Cobalt 4 is al een stuk beter.

Zelf heb ik mijn oog laten vallen op de Cobalt RAQ XTR en die schoppen aars.
Achja, een Cobalt 4i met 450mhz, 512 MB en single 30 GB schijf is al gauw 3400 dollar ... Dus een XTR met SCSI RAID5 zal wel minimaal 5500 zijn verwacht ik ... :( Op de laatste prijslijst die ik onder ogen gehad heb, (22-1), stonden ze in ieders geval nog niet op.

Peerke in action >:)
Modjes in action !!

"Met drank maak je weer lief wat kapot is"
-- © 2

• mavink
The Sun Cobalt RaQ XTR server appliance will be available on February 6, 2001. U.S. list price is $4,799 depending on configuration options.

Oh ja, en ze gebruiken IDE-schijven :r Voor pakweg hetzelfde geld (afhankelijk van de dollarkoers uiteraard) kan je een PowerEdge 1550 van Dell kopen (willekeurig voorbeeldje), met 3 hot-swappable SCSI-schijven. En daar kunnen dan 2 cpu's in als dat nodig mocht zijn.

[edit] Ik werd ook nog even op de 1220 van VALinux gewezen, met 2x PIII, 2 SCSI-schijven en 512 MB geheugen voor dezelfde prijs...

Verwijderd

Had ergens gelezen dat ze $4500,= zouden kosten (dollars ja)

• mavink
Dat prijsje dat ik hierboven quote komt uit een persbericht van Sun dus dat zal wel kloppen :) Alleen dat is dan waarschijnlijk de basisuitvoering...

Verwijderd

Hmzzz...moi heeft de raq4i besteld, 450mhz , 512mb intern , 30GB ..voor $3400,-

Dit is overigens de isp prijs...weten jullie ofdat die XTR bak die jullie melden ook een isp prijs is ?
De eerste config van die XTR is trouwens een 733mhz met 256mb intern...al wil je 512mb intern dan moet je gelijk naar de duurste uitvoering.....typisch cobalt..hehehehe

Oftwel $4799 met 256mb intern. en ja wat die andere kost ? nog even afwachten..

• mavink
Wat trouwens echt leuke apparaten zijn: de nieuwe Sun Netra X1. Een 1U rackmountable servertje, met een 64-bit UltraSPARC.

En het mooiste van het ding: hij heeft een IDE-interface, en slikt gewone registered DIMMetjes. En het allermooiste: met 128 MB en 20 GB schijf kost-ie maar $995. Als je dan nog eens wilt uitbreiden kan je altijd zelf nog gaan schroeven...

Verwijderd

je bent gek als je niet gewoon een standaard raq koopt, en daar niet gewoon pc100 of pc133 geheugen in propt..

Verwijderd

Is die sun software een beetje te begrijpen, ik heb er geen ervaring mee.

Verwijderd

Ik heb zelf nu 2 RAQ 4i's draaien, met beide 256Mb en met zo'n 100k hits totaal per dag op 1 bak moet ik zeggen dat ik tevreden er mee ben.

Ik ga nu echter wel een aparte SQL server bouwen (gewoon een home-made 19" bak, dual PIII etc) .. want met 100 childprocesses kreeg m'n raqje het een beetje warm :)

Maar voor normale hosting zijn het echt ontzettend geile bakjes.

Verwijderd

Op zaterdag 03 februari 2001 14:23 schreef hansel het volgende:
Ik heb zelf nu 2 RAQ 4i's draaien, met beide 256Mb en met zo'n 100k hits totaal per dag op 1 bak moet ik zeggen dat ik tevreden er mee ben.

Ik ga nu echter wel een aparte SQL server bouwen (gewoon een home-made 19" bak, dual PIII etc) .. want met 100 childprocesses kreeg m'n raqje het een beetje warm :)

Maar voor normale hosting zijn het echt ontzettend geile bakjes.
Hoe kun je meten hoe baak de sql database wordt geraadpleegd , gebruik je mysql ?

Verwijderd

Ik heb er 1 te koop een Sun Cobalt Cube 3

ga naar:

<font size="1" color="FF0000">Modbreak</font><hr color="FF0000"size="1"><font size="1">Link verwijderd</font><hr color="FF0000" size="1">

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:07

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Hoi, welkom op GoT.
Het is niet de bedoeling dat je zomaar een topic van ruim een jaar oud omhoog kickt, en al helemaal niet voor verkoop van hardware.

Hiervoor zijn de diverse Vraag en Aanbod sites op internet (op de t.net frontpage vind je ook een V&A

Tijd voor een nieuwe sig..

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.