Toon posts:

DVD aansluiten? ATA versus SCSI

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Asus P5B Deluxe mobo met core 2 er op. Mijn DVD wil met ImgBurn niet goed werken en kwam de vraag op het forum daar of ik de DVD wel goed heb aangesloten. DVD is nu SCSI ipv ATA.

Ik zie echter enkel één IDE Connector 40-1 pin PRI_IDE ( 2.7.2 handleiding). Hoe zet ik hem in ATA?

"Do you have the dvd burner on the proper north/southbridge (internal to motherboard chipset) IDE controller and not any 3rd party one that may also be on the board?

All 3rd party controllers will make the drive show up as a SCSI drive. The real Intel / VIA / nVidia ones etc should not. They should show optical drives as being ATA."

Ook werd er gesuggereerd om de "matrix storage manager drivers" maar te installeren. Kan dat zonder problemen?

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:45
Jouw P5B heeft geen chipseteigen PATA controller maar een thirdparty controller (JMicron), dus het antwoord staat in je eigen post :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Hij kan dus alleen maar op de JMicron PATA controller.
ik heb zelf ook de P5B Deluxe met een IDE DVDRW erop, en ook een Maxtor IDE schijf.
In Windows wordt de JMicron aangegeven als SCSI raid controller oid, maar dat is het dus niet.
Het is trouwens wel aan te raden om bij Asus de nieuwste JMicron driver te downloaden (en misschien ook het bios updaten, nieuwste moederbord-bios heeft ook een update voor de JMicron). Ik had nogal wat problemen met de standaard-driver... was erg traag, en PC haperde nogal (waarschijnlijk liep het niet in DMA-mode maar PIO-mode).
Het werkt bij mij nu als een zonnetje.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 18-11-2006 20:09 ]

Verwijderd

Topicstarter
En wat is dan die matrix storage manager?? (6.0.0.1022 2006/07/25 Description Intel(R) Matrix Storage Manager Driver v6.0.0.1022)

Verwijderd

Dat is software voor de RAID (matrix) controller die in de Intel-chipset zit, maar dat is dus alleen SATA, geen PATA.

Verwijderd

Topicstarter
Thanks!!!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 18 november 2006 @ 20:02:
Het is trouwens wel aan te raden om bij Asus de nieuwste JMicron driver te downloaden (en misschien ook het bios updaten, nieuwste moederbord-bios heeft ook een update voor de JMicron).
Heb BIOS geupdate via ASUS Update tooltje en vervolgens kreeg ik de pc in eerste instantie niet meer aan de praat.

"CMOS Checksum Bad en overclocking failed" nadat ik de pc herstarte. Hij kon ook niet meer booten. BIOS instellingen iets aangepast en nu start ie weer. Is ie naar een BIOS Flash alle instellingen kwijt of hoe zit dat?? :(
Fan draait nu heel hard de hele tijd en ik heb geen RAID-1 meer (laat ze beide apart zien).

Nu heb ik er P5B Deluxe, versie 0804 10/20/06 bios type ami en size 1024 in.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2006 16:45 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Een biosflash initieert ook een cmosclear. Dus het is even een kwestie van de bios opnieuw instellen :)

Verwijderd

Topicstarter
Lekker handig dat alles weg is; hadden ze dat niet kunnen aankondigen in ieder geval. Dan had ik even naar de instellingen kunnen kijken. Nu is alles achteraf. Maar goed zo leer je weer wat. Maar echt gebruikersvriendelijk is het niet. Je denkt met dat tooltje van Asus: oh dat is zo gepiept. :(

Asus PC Probe II geeft aan dat de CPU veel te snel gaat 2600 RPM. Daarover kun je toch niks in BIOS instellen? :) CPU staat wel op 30 graden dus dat lijkt me geen probleem.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2006 16:58 ]

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:41
Zeker wel, in de BIOS heb je bij Hardware Monitor de mogelijk om Q-Fan in te stellen, daarmee gaat ie weer langzamer draaien.
Ook RAID-1 kun je in de BIOS weer activeren door gewoon de SATA mode op RAID te zetten

Verwijderd

Topicstarter
Wat ik nog niet snap is de eerste melding na het flashen:

"CMOS Checksum Bad en overclocking failed"?? Lijkt net of het mis gegaan is. :)
Pagina: 1