Core 2 Duo systeem

Pagina: 1
Acties:

• PH-JPS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-01 07:54
Over ongeveer een maand wil ik een nieuwe PC gaan bestellen. Ik ben al heel lang bezig om alle beste componenten te vinden die in mijn budget. Hier horen dus vele uren lezen op GOT bij ;)

Gebruik van de PC

Allereerst wil ik even het gebruik van mijn PC aangeven. Ik zal de PC voornamelijk gebruiken voor:

1. Flight Simulator X (Direct X 10 _/-\o_ )
2. Windows Vista
3. Office

Zoals ik al aangeef zal ik de PC voornamelijk gebruiken voor FS X. FS X zal wanneer Windows Vista uit is Direct X 10 gaan ondersteunen (ze maken dan een patch). Hier wil ik daarom al goed op voorbereid zijn. Flight Simulator staat er om bekend om veel meer de CPU en het geheugen te belasten dan de videokaart.

De gekozen componenten

Behuizing: Antec TX1050B SOHO Tower case

Deze case lijkt me het beste voor mijn systeem. Ik moet zeggen dat ik hier nog wel over twijfel. Wat ik belangrijk vind is dat het systeem goed gekoeld is en toch stil. :) Antec cases zijn over het algemeen vrij stil. De reden dat ik niet voor de Sonata II heb gekozen is omdat deze case vrij klein is voor een 8800GTS en dat de voeding toch net 50W minder is (450W tegenover 500W in deze case). De CM Stackers is voor mij te groot en te duur. De case heeft standaard 1 120mm fan. Ik hiernaast ook nog 3 80mm fans (Papst fans (goed merk?)) erin zetten (2 front en 1 aan de zijkant voor de videokaart). Volgens mij is het niet mogelijk om de CPU airduct te gebruiken als daar al een grote voeding koeler (Arctic Freezer 7 Pro) op zit klopt dat?
Deze kast kost nu ongeveer €110. Heeft iemand ervaring met deze case met alle fans erin?

Moederbord: ASUS P5W Deluxe

Over het moederbord ben ik nog niet 100% zeker. Ik vind het een heel goed moederbord met veel mogelijkheden. Ik ben erg fan van ASUS omdat ik veel producten van hun heb gehad en er nog nooit iets mis mee was. Minpunt is toch wel de prijs (€200). Ik heb ook gekeken naar de ASUS P5B-E. Dit bord is iets goedkoper. Nadeel is dat je daar maar twee (of zelfs maar 1) PCI sloten kunt benutten doordat je videokaart zoveel ruimte inneemt. Ik ben niet van plan om SLI te gaan draaien. De nieuwe NVidia bordjes zien er ook wel leuk uit maar zijn ook vrij prijzig. Omdat ik niet in SLI wil draaien lijken die bordjes me ook niet zo geschikt.

Processor: Intel Core 2 Duo E6600

De best prijs/kwaliteitsverhouding voor een CPU op het moment. Geen twijfel al hier! Als CPU cooler denk ik aan de Arctic Cooling Freezer 7 Pro. Deze koeler is veel goedkoper dan de Zalman en moet volgens wat ik gelezen heb toch redelijk hetzelfde koelen met evenveel herrie. :9

Geheugen: Help! :?

Over het geheugen ben ik nog niet uit. Ik wordt een gek van al die verschillende snelheden en timings dat ik er niet heel veel van snap. Duidelijk is wel dat het DDRII moet zijn. Het budget voor het geheugen is ongeveer €200 €250. Ik wil in de toekomst ietsjes gaan overklokken maar niet al te veel. Kunnen jullie me advies geven over de snelheid + timings die ik moet kiezen? Is PC6400 met CL5 beter dan PC4300 met CL4 8)7 ?

Na de eerste reacties moest ik het budget iets bijstellen. Voor €200 valt er namelijk niet zoveel te kiezen. Waar ik nu nog over twijfel is of ik PC5400 CL4 moet nemen of beter PC6400 CL5. In eerste instantie ga ik niet overklokken dus de 'standaard' snelheid geeft voor mij de doorslag.

Videokaart: MSI GeForce 8800GTS 640MB DDR3

Omdat ik nu al klaar wil zijn voor DX 10 heb ik voor de 8800GTS gekozen. De GTX lijkt mij een overkill zeker omdat FS X toch meer op de CPU leunt dan op de videokaart. En de GTS zal zeker niet slecht zijn natuurlijk. In de pricewatch staat trouwens dat het DDR4 is maar dat is volgens mij niet zo!

Harddisk: Samsung SP2504C 250 GB

Over de Samsung vond ik hier op GOT veel positieve reviews. Ook de geluidsproductie is volgens velen niet veel. Mijn vraag is eigenlijk of de WD schijf met 16MB cache niet beter is (deze heeft 8MB cache)? In februari koop ik een WD Raptor 150 GB tegelijk met Windows Vista en wordt dit de tweede schijf.

DVD-RW: Samsung SH-S182D 16x (Dual-layer, Zwart)

Goede DVD-RW voor een schappelijke prijs. Dit model is geen SATA DVD-RW. Zit er verschil in een gewone IDE en een SATA DVD-RW? De SATA versie van Samsung (staat nog niet in de pricewatch maar wel op bv. Azerty.nl) is slechts twee euro duurder.

Systeem koelers: 3x Papst 8412 NGLE 80mm fans

Om het systeem koel maar toch stil te houden heb ik voor deze fans gekozen. Ze geven (denk ik) wel voldoende koeling samen met de standaard 120mm exhaust!

Dit systeem zal draaien op een Samsung SyncMaster 204B 20 inch scherm op 1600x1200.

Wat algemene vragen bij dit systeem:

Is de 500W voeding voldoende om me geen zorgen te maken over de 8800GTS? beantwoord
Zal de PC redelijk stil zijn met al deze fans erin? beantwoord
Wat voor geheugen moet ik kiezen? beantwoord
Is een SATA DVD-RW 'beter' dan een gewone IDE?

Alvast bedankt voor jullie reacties! :Y

-Updated 21 november 17:00-

Geheugen budget verhoogt naar €250,- i.v.m. de achterlijk hoge prijzen op het moment 8)7

owowow wat dom, voeding in plaats van koeling :D

[ Voor 4% gewijzigd door PH-JPS op 20-11-2006 17:03 ]

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Nette TS :)

500W moet echt voldoende zijn. Ik denk dat zelfs 400W al voldoende is dus 500 gaat zeker werken.

Met geheugen moet je gewoon ff kijken hoe ver je wilt gaan overklokken. Met PC6400 kan je met FSB en RAM op 1:1 al tot 400MHz FSB. Dat komt bij een E6600 neer op 3.6GHz. Als je redelijk wilt overklokken maar ook niet te extreem is PC5400 een goede keuze.

Papst fans zijn zeker erg goede fans. Ik heb er hier 6 in mijn systeem zitten. 2x 120mm voor de radiator en 4x80 voor intake en outtake. Op 12 volt zijn ze niet zo super stil maar op 7 volt hoor je ze bijna niet meer. Een fancontroller kan handig zijn om de fans te regelen. Bijvoorbeeld alles op 12 volt als het heet is in de zomer en op 7 volt als het winter is.

[ Voor 33% gewijzigd door PilatuS op 18-11-2006 19:26 ]

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
ik vraag me af of je systeem stil genoeg is.
Ik denk niet dat die 3 koelertjes veel invloed zullen hebben als je deze metingen bekijkt
http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2873&p=9
Volgens mij is dit verre van stil. T kan ook moeilijk anders: de kaart moet ook koel blijven, maar t heeft denk ik wel invloed op t geluidsniveau. Tussen de 47 en 50 is best nog wel hard.

Maar ja, je hebt weinig keuze als je een DX10-kaart wil.

Trouwens een van de beste TS in tijden!(op dit onderdeel dan)

[ Voor 6% gewijzigd door Quacka op 18-11-2006 20:37 ]

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

• PH-JPS
Het geluid van de 8800GTS neem ik maar voor lief, ik wil gewoon zo'n kaart >:)
Ik ben vooral benieuwd hoe het zit met die drie kleine 80mm fans!

Wat betreft het geheugen: Welk merk en timing is het beste als ik voor PC5400 ga?

• PilatuS
  • Niet online
Die paar Papst 80mm fans ga je echt niet horen naast de 8800GTS stockkoeler.

Vrijwel al het PC5400 geheugen is CL4. Merk maakt niet zo heel veel uit. Goede merken zijn oa Corsair/OCZ/G.Skill/Kingston.

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 30-01 16:31
Volgens mij heb je het goed samengesteld :) .
ik zou gaan voor pc 4200 geheugen. Dat scheelt toch weer in prijs en zeer weinig in prestatie.

• PilatuS
  • Niet online
ik zou gaan voor pc 4200 geheugen. Dat scheelt toch weer in prijs en zeer weinig in prestatie.
Je kan er alleen niet mee overklokken. Of je moet het geheugen langzamer laten draaien dan de FSB maar dat is niet aan te raden.

PC4200 is gelijk aan de standaad FSB van 266MHz.

[ Voor 9% gewijzigd door PilatuS op 18-11-2006 22:49 ]

• PH-JPS
Bedankt voor alle antwoorden tot nu toe!

Nog een geheugen vraag:

Ik heb nu deze op het oog: 1GB x 2 (2GB) PC5400 DDR2, CL4 (G.Skill, F2-5400PHU2-2GBLA) Deze is €215 volgens de pricewatch. Maar is deze -> 1GB x 2 (2GB) PC6400 DDR2, CL5 (G.Skill, F2-6400CL5D-2GBNQ) (€212 volgens de pricewatch) dan niet 'beter'? wat betreft snelheid zou hij iets sneller moeten zijn (PC5400 tegenover PC6400) maar de CL tijd is wel meer :9

Blijft lastig dat geheugen...

Verder over de videokaart: Zal het veel schelen als ik hier een merk koeler (zalman) opzet (als dit mogelijk is?) wat betreft de geluidsniveau?

• bosaap22
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-01 10:27

bosaap22

Doing things I'm good at.

johansoema schreef op zondag 19 november 2006 @ 00:10:
Bedankt voor alle antwoorden tot nu toe!

Nog een geheugen vraag:

Ik heb nu deze op het oog: 1GB x 2 (2GB) PC5400 DDR2, CL4 (G.Skill, F2-5400PHU2-2GBLA) Deze is €215 volgens de pricewatch. Maar is deze -> 1GB x 2 (2GB) PC6400 DDR2, CL5 (G.Skill, F2-6400CL5D-2GBNQ) (€212 volgens de pricewatch) dan niet 'beter'? wat betreft snelheid zou hij iets sneller moeten zijn (PC5400 tegenover PC6400) maar de CL tijd is wel meer :9

Blijft lastig dat geheugen...
Ik zag in je topicstart dat je niet van plan bent over te gaan klokken. Dan heeft het ook totaal geen zin om Pc6400 geheugen aan te schaffen. Pc6400 geheugen kan veel snelller werken dat waar jouw systeem op gaat werken. (FSB van 266 t.o.v. 400). Alleen als je je CPU naar een FSB van 400 gaat klokken zul je dus baat hebben bij die snelle geheugen. Dan kun je idd beter gaan voor een lagere CAS. Dit heeft effect op elke snelheid. Zie het als een soort van "toegangstijd". Deze is bij Cas4 lager dan bij Cas5. Dus zal je systeem in theorie sneller reageren. Reken op een verschil van 1à 2 procent op je totale systeem.
Verder over de videokaart: Zal het veel schelen als ik hier een merk koeler (zalman) opzet (als dit mogelijk is?) wat betreft de geluidsniveau?
Het geluidsniveau gaat in de meeste gevallen duidelijk omlaag als je een aparte koeler voor je videokaart aanschaft. Deze zijn over het algemeen een stuk stiller en koeler. Vind je een stil systeem belangrijk en je videokaart wil je toch actief koelen, dan is dit een goede optie.

• Quacka
bosaap22 schreef op zondag 19 november 2006 @ 16:38:
[...]

Ik zag in je topicstart dat je niet van plan bent over te gaan klokken. Dan heeft het ook totaal geen zin om Pc6400 geheugen aan te schaffen. Pc6400 geheugen kan veel snelller werken dat waar jouw systeem op gaat werken. (FSB van 266 t.o.v. 400). Alleen als je je CPU naar een FSB van 400 gaat klokken zul je dus baat hebben bij die snelle geheugen. Dan kun je idd beter gaan voor een lagere CAS. Dit heeft effect op elke snelheid. Zie het als een soort van "toegangstijd". Deze is bij Cas4 lager dan bij Cas5. Dus zal je systeem in theorie sneller reageren. Reken op een verschil van 1à 2 procent op je totale systeem.

[...]

Het geluidsniveau gaat in de meeste gevallen duidelijk omlaag als je een aparte koeler voor je videokaart aanschaft. Deze zijn over het algemeen een stuk stiller en koeler. Vind je een stil systeem belangrijk en je videokaart wil je toch actief koelen, dan is dit een goede optie.
http://www.madshrimps.be/...&artpage=1965&articID=472
PC6400 heeft volgens mij wel zin, dit in tegenstelling tot pc5300. Althans als ik het goed heb begrepen. (weet ik dus niet zeker)

Is het al mogelijk / getest om alternatieve koelers te plaatsen op 8800-videokaarten? Ik heb in elk geval nog niets gelezen

• PH-JPS
Quacka schreef op zondag 19 november 2006 @ 16:46:
[...]
Is het al mogelijk / getest om alternatieve koelers te plaatsen op 8800-videokaarten? Ik heb in elk geval nog niets gelezen
Dat vroeg ik me dus ook af. Maargoed dat kan ik altijd in een later stadium nog doen.
Ik ga zelf ook even op onderzoek uit wat betreft het geheugen want niet iedereen is het erover eens zo te zien :)

Ik wil dus nog niet gaan overklokken maar in de toekomst wel een beetje.

• bosaap22
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-01 10:27

bosaap22

Doing things I'm good at.

Quacka schreef op zondag 19 november 2006 @ 16:46:
[...]

http://www.madshrimps.be/...&artpage=1965&articID=472
PC6400 heeft volgens mij wel zin, dit in tegenstelling tot pc5300. Althans als ik het goed heb begrepen. (weet ik dus niet zeker)
Ik lees:

So does Core 2 need high speed memory to shine? The answer is a resounding no! This is different from AMD AM2 where more expensive memory is needed to get the most out of the system.

"PC5300/6400 will give you the extra headroom to increase the FSB while keeping memory synchronous."

Conclusie: Koop pc6400 of Pc5300 geheugen als je wilt gaan overclocken. Ga je dit niet doen, dan ben je beter af met een lage casratio en PC4200 geheugen. Synchroom loopt je systeem het snelst.
Er zijn uitzonderingen, maar ik wil het niet al te ingewikkeld maken en volgens mij is de topicstarter geen koning in overclocken, dus laten we het gewoon simpel houden.
Tip: Laat je geheugen FSB synchroom lopen met je CPU FSB. Op deze manier is je systeem het snelst.
Ben je van plan een beetje over te clocken, dan voldoet Pc5300 geheugen prima.
Wil je het maximale (met alle risico's van dien) uit je systeem halen, kies dan voor Pc6400 geheugen. Je kunt met PC5300 geheugen in ieder geval makkelijk op de snelheid van een E6400 (2,13 ghz) komen! Daarvoor hoef je geen pc6400 geheugen aan te schaffen.
De keus is aan jou..

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

1 ding: wees niet teleurgesteld als FS X straks niet snel genoeg draait, aangezien FS X (nog) geen gebruik maakt van meerdere cores. Momenteel is een single core systeem nog te preferereren. Pas nadat FS X is aangepast op multi core systemen zal je de volle winst van een multi core systeem zien. (zie ook het Flightsim topic).
Na wat testen op een systeem, (Intel E6600, 2GB ram, X1900xt-512mb, raid0 setup) blijkt toch echt dat FSX ten eerste maar 1 core gebruikt van de beschikbaare 2 en dat FSX cpu limited is en geen last heeft van een bottelneck bij de grafische kaart.

Ik krijg dezelfde fps of ik nu 800x600 draai of 1680x1050, een duidelijk indicatie dat de grafische kaart niet al te veel te doen heeft en staat te "wachten" op de cpu. Hij staat letterlijk uit z'n neus te vreten.

Omdat Microsoft FSX gewoon ouderwets single-threaded is, gebruikt de flight sim maar 50% van de capaciteiten van een core 2 duo of een amd x2 cpu. Aangezien de komende performance winsten van intel en amd zullen bestaan uit cpu's met meer core's heeft het wachten op "betere" hardware weinig zin.

[ Voor 54% gewijzigd door Microkid op 19-11-2006 19:58 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• PH-JPS
Bedankt Microkid voor je reactie. Ik neem aan dat FS X straks met Vista en DX 10 wel multi core ondersteund. Een dual core is zoiezo wel handig omdat er naast FS X veel andere applicaties zullen draaien zoals ActiveSky etc die wel van de andere core gebruik kunnen maken ;)

Ik ben even in de war met PC5300 en PC5400? Als ik het goed begrijp kan ik met de PC5400 iets beter (maar dan ook echt een heel klein beetje) extra overklokken?

PC5300 komt namelijk wat vaker voor bij de shops als ik me niet vergis :)

• philippevk
  • Laatst online: 31-01 16:39
Misschien is het een idee om eerst een goedkopere dx9 kaart (7600/1600 pro) aan te schaffen. Op deze manier kan je wachten op dx10 kaart die stiller en goedkoper en misschien wel sneller is (zeker als je de dx9kaart nog verkoopt). Zekers als flightsim niet echt videokaart afhankelijk is

Verwijderd

Microkid schreef op zondag 19 november 2006 @ 19:55:Momenteel is een single core systeem nog te preferereren.
[...]
Zijn er dan single cores die sneller zijn dan één core van de E6600?

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2006 10:59 ]

• Mr Alfabet
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-11-2025
t lijkt me zonde om nu nog voor n dx9 kaart te gaan, zeker als je n beetje future ready wil zijn. feit is dat fsX er mooier uit gaat zien met dx10, dus waarom daar niet al op voorbereid zijn? vista is nl al te krijgen (heheh) dus waarom niet?
even ter vergelijking mijn setup:
Behuizing: Antec TX1050B SOHO Tower case
Harddisk: 4x Samsung SP2504C 250 GB
Systeem koelers: 2x Papst 8412 NGLE 80mm fans
3x nexus 12cm fan
gpu: 2x 7900GT in SLI (zwaar overclocked)
cpu:amd x2 3800 (zwaar overclocked)
ik moet zeggen dat de voeding het soms niet meer trekt bij het opstarten (vooral de 4 hdd's zullen de bottleneck zijn op de 12V rail), maar aangezien ik 4 hdd's heb EN SLI zul jij daar duidelijk geen last van hebben. voeding is heel stabiel en niet al te luidruchtig (al is het wel een 8cm fan psu, maar wat wil je, n 12cm psu is al gauw 80 euro extra)
die papst fans 8cm maken toch wel de meeste herrie (als ik de vf900 op mn GT's uitzet, wat best kan) maar als ik die op 7V zet en de rest van de fans ook is t enige wat ik nog hoor de hdd's die zoemen.
verder ben ik erg allergisch voor geluid, en ik kan je vertellen dat je beter zoveel mogelijk 12cm fans dr in kan stoppen van nexus ipv de 8cm papst. (1 papst in je hdd bracket, de rest gaten boren voor de 12cm is n beter idee) en de stoffilter die voorin zit is ook erg lekker om niet elke maand je pc te moeten uitstoffen.
verder prima kast, heb m gehaald bij azerty, deurtje was tot 2x toe kapot bij levering, kreeg elke x gewoon n nieuw deurtje toegestuurd, prima service.
owjah: de cpu fanduct zit ZEKER niet in de weg van de voeding hoor ;) dat is bijna n appart compartiment. je moet wel ff kijken wat voor koeler je pakt, ik heb een scythe shogun, en die zit nog maar zo'n 1-2cm van de zijkant van de kast af (bigass koeler) waardoor t duct niet nuttig was en ik t afgesloten heb (cd hoesje er tegenaan). als je de stock koeler gaat gebruiken is t duct wel handig, maar stock koelers en overklokken gaan meestal niet zo goed samen ;)

[edit] waar haal jij pc5400 geheugen vandaan? over t geheugen: hoe hoger je geheugen kan, hoe langer het 1:1 kan lopen als je je cpu gaat overclocken (maybe moet je eerst even inlezen over overclocken als je dit wil snappen) anders moet je dus een divider gaan gebruiken, zodat je mem lager loopt dan je cpu, maar daarbij loopt je altijd een klein beetje vertraging op. (bij mij is cpu@ 2.5ghz en mem op 250mhz (1:1) sneller meestal dan mn cpu op 2.6ghz en mn mem op [weetikffniet, maar lager dan 250]mhz, met een andere ratio/divider dus

[ Voor 11% gewijzigd door Mr Alfabet op 20-11-2006 11:19 ]

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Verwijderd schreef op maandag 20 november 2006 @ 10:58:
[...]
Zijn er dan single cores die sneller zijn dan één core van de E6600?
AMD FX-55 (2.6Ghz)
AMD FX-57 (2.8Ghz)
AMD Opteron 152 (2.6Ghz)
AMD Opteron 154 (2.8Ghz)

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Quacka
Het punt is dat je nu 425 euro uitgeeft aan een videokaart, welke over een ruim halfjaar vermoedelijk voor zo'n 250 euro te krijgen is.
Heb zelf vorig jaar een 7800GT die toen ook zoiets kostte, nu een jaar later heb je voor onder de 200 euro een 1950pro. Een halfjaar geleden kon je denk ik wel een gelijkwaardige videokaart voor een 7800GT kopen voor 250 euro.

Als je nu een 1950 pro koopt voor 180 euro. Deze over een half jaar voor zeg maar de helft weer verkoopt. Ben je dus 90 euro kwijt.
Tegen die tijd koop je een videokaart van 250 euro. Ben je in totaal 340 euro kwijt.
En wellicht krijg je nog meer voor die 1950pro, maar ik reken een beetje voorzichtig.

Verwijderd

Microkid schreef op maandag 20 november 2006 @ 11:13:
[...]

AMD FX-55 (2.6Ghz)
AMD FX-57 (2.8Ghz)
AMD Opteron 152 (2.6Ghz)
AMD Opteron 154 (2.8Ghz)
Die zijn toch helemaal niet sneller? Clocksnelheid mss, ja, maar denk dat die E6600 een stuk sneller is - om niet te zeggen goedkoper en veel beter verkrijgbaar

• PH-JPS
Quacka schreef op maandag 20 november 2006 @ 11:31:
Het punt is dat je nu 425 euro uitgeeft aan een videokaart, welke over een ruim halfjaar vermoedelijk voor zo'n 250 euro te krijgen is.
Heb zelf vorig jaar een 7800GT die toen ook zoiets kostte, nu een jaar later heb je voor onder de 200 euro een 1950pro. Een halfjaar geleden kon je denk ik wel een gelijkwaardige videokaart voor een 7800GT kopen voor 250 euro.

Als je nu een 1950 pro koopt voor 180 euro. Deze over een half jaar voor zeg maar de helft weer verkoopt. Ben je dus 90 euro kwijt.
Tegen die tijd koop je een videokaart van 250 euro. Ben je in totaal 340 euro kwijt.
En wellicht krijg je nog meer voor die 1950pro, maar ik reken een beetje voorzichtig.
Ook dit is weer een twijfelpunt bij mij. Hier heb ik op mijn manier ook over nagedacht ;)
Ik heb gekeken naar de 7900GTX en die was bij lauch ongeveer €500,-. Op dit moment (8 maanden na de introductie) kost de kaart iets minder dan €400,-
Ik ben 'bang' dat de topkaarten straks ook hetzelfde patroon gaan volgen. Ik denk dus niet dat ik in februari/maart een (snelle) DX 10 kaart kan kopen voor €250,-

P.S. Ik speel niet alleen maar FS X maar wel 75% van de tijd als ik games speel. Dus voor de andere spellen is een snelle kaart wel mooi meegenomen. Je weet ook nooit of er ineens een spel uitkomt dat me boeit dus het zou zonde zijn om bv. een budget DX 10 kaart aan te schaffen als die er zijn.

• PH-JPS
Mr Alfabet schreef op maandag 20 november 2006 @ 11:07:
owjah: de cpu fanduct zit ZEKER niet in de weg van de voeding hoor ;) dat is bijna n appart compartiment. je moet wel ff kijken wat voor koeler je pakt, ik heb een scythe shogun, en die zit nog maar zo'n 1-2cm van de zijkant van de kast af (bigass koeler) waardoor t duct niet nuttig was en ik t afgesloten heb (cd hoesje er tegenaan). als je de stock koeler gaat gebruiken is t duct wel handig, maar stock koelers en overklokken gaan meestal niet zo goed samen ;)

[edit] waar haal jij pc5400 geheugen vandaan? over t geheugen: hoe hoger je geheugen kan, hoe langer het 1:1 kan lopen als je je cpu gaat overclocken (maybe moet je eerst even inlezen over overclocken als je dit wil snappen) anders moet je dus een divider gaan gebruiken, zodat je mem lager loopt dan je cpu, maar daarbij loopt je altijd een klein beetje vertraging op. (bij mij is cpu@ 2.5ghz en mem op 250mhz (1:1) sneller meestal dan mn cpu op 2.6ghz en mn mem op [weetikffniet, maar lager dan 250]mhz, met een andere ratio/divider dus
Bedankt voor je reactie. De case staat in de productsurvey namelijk niet zo super aangeschreven ;)
Door een typo in mijn brein stond er inderdaad een vage zin over die CPU duct en de voeding. Ik bedoelde natuurlijk de koeling (CPU fan). 8)7 Met de Arctic Freezer 7 Pro die ik wil nemen past dit dus niet zoals ik begrijp!

Ik zal even wat gaan opzoeken over het overklokken. Ga er maar vanuit dat ik dat in het begin nog niet ga doen.

Wat is het gevolg van de fans aansluiten op de 7V i.p.v. 12V lijn? Gaan ze trager draaien? Hoe zit het dan met de koeling? Is die nog wel voldoende. Jij geeft aan dat je 4 HD's in je case hebt hangen, bij mij worden dat er uiteindelijk hooguit twee. Dus ik neem aan dat het niet veel boeit dat de fans dan op 7 volt draaien? :P

• Quacka
johansoema schreef op maandag 20 november 2006 @ 12:50:
[...]
Ook dit is weer een twijfelpunt bij mij. Hier heb ik op mijn manier ook over nagedacht ;)
Ik heb gekeken naar de 7900GTX en die was bij lauch ongeveer €500,-. Op dit moment (8 maanden na de introductie) kost de kaart iets minder dan €400,-
Ik ben 'bang' dat de topkaarten straks ook hetzelfde patroon gaan volgen. Ik denk dus niet dat ik in februari/maart een (snelle) DX 10 kaart kan kopen voor €250,-

P.S. Ik speel niet alleen maar FS X maar wel 75% van de tijd als ik games speel. Dus voor de andere spellen is een snelle kaart wel mooi meegenomen. Je weet ook nooit of er ineens een spel uitkomt dat me boeit dus het zou zonde zijn om bv. een budget DX 10 kaart aan te schaffen als die er zijn.
De 7800GT was toen ik hem kocht ook bijna de topkaart. Je had alleen de (op dat moment) moeilijk verkrijgbare 7800GTX. (wellicht ook al de 512mb versie van die laatste ??)
Nu is de 8800GTX de topkaart en 8800GTS de net wat mindere topkaart. Te vergelijken dus.
Ik heb er spijt van. Het leuke is dat je in het begin een van de snelste kaarten hebt.
De ontwikkelingen gaan alleen te snel. Sneller dan op andere vlakken, is mijn idee.

• PH-JPS
Quacka schreef op maandag 20 november 2006 @ 14:26:
[...]
Nu is de 8800GTX de topkaart en 8800GTS de net wat mindere topkaart. Te vergelijken dus.
Ik heb er spijt van. Het leuke is dat je in het begin een van de snelste kaarten hebt.
De ontwikkelingen gaan alleen te snel. Sneller dan op andere vlakken, is mijn idee.
Waar heb je precies spijt van? Dat je toen veel geld uitgegeven hebt voor je videokaart? Of dat je niet voor de GTX bent gegaan?

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 30-01 16:31
johansoema schreef op maandag 20 november 2006 @ 14:41:
[...]
Waar heb je precies spijt van? Dat je toen veel geld uitgegeven hebt voor je videokaart? Of dat je niet voor de GTX bent gegaan?
Ik denk dat je veel geld uitgeeft aan een kaart die in het begin helemaal top is, en later niet meer zo super is.

Verwijderd

hello_moto schreef op maandag 20 november 2006 @ 16:33:
[...]

Ik denk dat je veel geld uitgeeft aan een kaart die in het begin helemaal top is, en later niet meer zo super is.
Dat is vrijwel altijd zo. Als je nou iets koopt, als voorbeeld een Nvidia 8800GT*, zul je met het uitkomen van de R600 balen dat die misschien wel weer beter presteert voor dezelfde of misschien lagere prijs. Dat is nou eenmaal een momentopname. Als je nou iets koopt, is er binnen een week misschien weer iets beters. Da's bale, maar dat wil nog niet zeggen dat het systeem dat je toen hebt gekocht minder goed is ;).

• cman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:47
erm, had je dat niet een beeeetje kunnen verwachten hello-moto? Men staat namelijk niet stil in informatica-land.....

BOE

• Mr Alfabet
johansoema schreef op maandag 20 november 2006 @ 13:05:
[...]

Bedankt voor je reactie. De case staat in de productsurvey namelijk niet zo super aangeschreven ;)
Door een typo in mijn brein stond er inderdaad een vage zin over die CPU duct en de voeding. Ik bedoelde natuurlijk de koeling (CPU fan). 8)7 Met de Arctic Freezer 7 Pro die ik wil nemen past dit dus niet zoals ik begrijp!

Ik zal even wat gaan opzoeken over het overklokken. Ga er maar vanuit dat ik dat in het begin nog niet ga doen.

Wat is het gevolg van de fans aansluiten op de 7V i.p.v. 12V lijn? Gaan ze trager draaien? Hoe zit het dan met de koeling? Is die nog wel voldoende. Jij geeft aan dat je 4 HD's in je case hebt hangen, bij mij worden dat er uiteindelijk hooguit twee. Dus ik neem aan dat het niet veel boeit dat de fans dan op 7 volt draaien? :P
fans op 7V laat ze langzamer draaien, dus minder luchtverplaatsing, en minder herrie. dit verschil (in herrie) is vooral bij de 8cm fans goed te merken. over de koeling hoef je je geen zorgen te maken echt... de koeling voor je hdd's is al voldoende zolang er maar een fan voorhangt, en er een beetje luchtverplaatsing is (lees: elke fan op elke snelheid is al goed)
bij mij zitten er ook 2 nexus 12cm fans op mn cpu koeler, zodat die minder lawaai maakt als een freezer of een stock cooler. en ook die kan ik met een fancontroller op 7C laten draaien waardoor mn cpu idle nog 27 graden blijft (zo'n 5-6 graden boven kamertemp) dit is vooral erg handig als je met je kop naast de pc slaapt. als ik ga gamen oid gaat alles vol open, en zelfs dan hoor je nog niet veel (de vf900's terzijde)
over het fanduct: het kan wss wel bij de freezer, aangezien die n stuk minder hoog is, maar het is niet nuttig, zowel bij de shogun als bij de freezer wordt de lucht aangezogen vanaf de voorkant van de kast, en dus niet vanaf de zijkant zoals bij de stock koeler (zeg maar in de normaalrichting van t mobo).
om t ff simpel te zeggen:
bij stock koeler, of koeler die lucht van boven aanzuigt is het alsof er iemand lucht recht naar je toeblaast terwijl je lucht aanzuigt (oftewel betere aanzuiging)
bij freezer is het alsof er iemand tegen je wang aanblaast terwijl je lucht aanzuigt (totaal niet nuttig dus)

over je grafx kaart en de prijzen: guys, dit is altijd al zo geweest, alles wat nieuw is is duur, en zeker met computerspul, wordt naar n half jaar tijd n stuk minder waard. als je op deze manier gaat redeneren kannie net zo goed gewoon een 939socket pc opstellen, want een x2 3800 kost nu nog maar de helft van n half jaar geleden (gekocht voor 300E, nu nog 160)
je kiest voor high-end, of je doet t niet. over n half jaar is die 8800 niet meer zo highend als nu.
ik heb n half jaar geleden 600E uitgegeven aan gpu kaarten die nu samen voor 400-500 euro over de toonbank gaan, en daar kies ik voor. ook de spellen worden steeds vernieuwd, een 8800 van nu zal een spel van nu (fsX) op dezelfde fps draaien als een spel van over n half jaar met een kaart van over n half jaar.

edit: wat ik dan wel belangrijk vind, is de overklokbaarheid van een systeem, zo hou je de waarde hoog (mijn toen gekochte GT's voor 600E zijn nu niet meer beter dan een 8800, maar als ik ze overklok ga ik er zelfs overheen, wil zeggen eigenlijk helemaal geen waardedaling)

[ Voor 4% gewijzigd door Mr Alfabet op 20-11-2006 16:47 ]

• PH-JPS
Mr Alfabet schreef op maandag 20 november 2006 @ 16:45:
[...]

fans op 7V laat ze langzamer draaien, dus minder luchtverplaatsing, en minder herrie. dit verschil (in herrie) is vooral bij de 8cm fans goed te merken. over de koeling hoef je je geen zorgen te maken echt... de koeling voor je hdd's is al voldoende zolang er maar een fan voorhangt, en er een beetje luchtverplaatsing is (lees: elke fan op elke snelheid is al goed)
bij mij zitten er ook 2 nexus 12cm fans op mn cpu koeler, zodat die minder lawaai maakt als een freezer of een stock cooler. en ook die kan ik met een fancontroller op 7C laten draaien waardoor mn cpu idle nog 27 graden blijft (zo'n 5-6 graden boven kamertemp) dit is vooral erg handig als je met je kop naast de pc slaapt. als ik ga gamen oid gaat alles vol open, en zelfs dan hoor je nog niet veel (de vf900's terzijde)
Bedankt voor de tip. Ik zal zeker de fans op 7V zetten. Mocht het toch te heet worden of iets dergelijks dan kan ik ze altijd nog opvoeren :D

Ik denk dat de discussie over de videokaart iets van ieder voor zich is. Ik denk dat je er niet teveel bij moet nadenken anders wordt je gek. Ik ga gewoon voor de 8800GTS en over zes maanden zien we wel weer verder (of hij echt zo goed is onder DX 10).

Nu eigenlijk een van de laatste vragen betreffende dit systeem: Is een SATA DVD-RW 'beter' dan een gewone IDE?

• Quacka
johansoema schreef op maandag 20 november 2006 @ 14:41:
[...]
Ik heb er geen spijt van, maar ik zou het volgende keer dus wel anders doen.
Ik heb veel geld uitgegeven, terwijl ik met minder geld uitgeven nu een betere pc zou hebben gehad, als ik toen voor een iets oudere videokaart zou hebben gekozen en nu de overstap naar een andere kaart had gemaakt. Het nadeel is alleen dat je je pc weer moet openschroeven en je best moet doen om je kaart te verkopen.
Dat is wat ik probeer te zeggen.

Maar een en ander is natuurlijk afhankelijk van wat je precies wilt: Een tijdje een van de snelste systemen hebben, of langere tijd een up-to-date systeem hebben. Je kiest nu voor het 1e, maar als je het 2e wilt, dan doe je iets niet goed.

Ik heb er zelf dus geen spijt van: ik heb en had er het geld voor, en wilde een keer kiezen voor de nieuwere producten. Dat ik het nu dit niet meer zal doen is alleen ook waar. (daar ben ik gewoon te zuinig voor)

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 30-01 22:41
Quacka schreef op maandag 20 november 2006 @ 17:29:
[...]

Ik heb er geen spijt van, maar ik zou het volgende keer dus wel anders doen.
Ik heb veel geld uitgegeven, terwijl ik met minder geld uitgeven nu een betere pc zou hebben gehad, als ik toen voor een iets oudere videokaart zou hebben gekozen en nu de overstap naar een andere kaart had gemaakt. Het nadeel is alleen dat je je pc weer moet openschroeven en je best moet doen om je kaart te verkopen.
Dat is wat ik probeer te zeggen.

Maar een en ander is natuurlijk afhankelijk van wat je precies wilt: Een tijdje een van de snelste systemen hebben, of langere tijd een up-to-date systeem hebben. Je kiest nu voor het 1e, maar als je het 2e wilt, dan doe je iets niet goed.

Ik heb er zelf dus geen spijt van: ik heb en had er het geld voor, en wilde een keer kiezen voor de nieuwere producten. Dat ik het nu dit niet meer zal doen is alleen ook waar. (daar ben ik gewoon te zuinig voor)
En dan zou je nu een hele bom geld betalen voor een kaart en die is binnen een half jaar weer verouderd. Dan zul je uiteindelijk duurder uitkomen omdat je eerste ene budgetkaartje kocht. Ik heb nu een geforce 8800 gts besteld en voor 425 euro vind ik het nog aardig meevallen. Hij is allesinds prijs/prestatiegewijs veel beter dan de gtx(was eerst van plan om voor 150 euro meer die te kopen, maar gelukkig toch niet gedaan, systeem kost nu 1600 euro in plaats van bijna 1800

http://specs.tweak.to/16567

• Mr Alfabet
johansoema schreef op maandag 20 november 2006 @ 17:04:
Nu eigenlijk een van de laatste vragen betreffende dit systeem: Is een SATA DVD-RW 'beter' dan een gewone IDE?
we zitten hier wel op t.net he... er wordt verwacht dat je een beetje zoekwerk doet voordat je dit soort vragen stelt. google resultaten zijn je grote hulp

• Quacka
skelleniels schreef op maandag 20 november 2006 @ 18:28:
[...]

En dan zou je nu een hele bom geld betalen voor een kaart en die is binnen een half jaar weer verouderd. Dan zul je uiteindelijk duurder uitkomen omdat je eerste ene budgetkaartje kocht. Ik heb nu een geforce 8800 gts besteld en voor 425 euro vind ik het nog aardig meevallen. Hij is allesinds prijs/prestatiegewijs veel beter dan de gtx(was eerst van plan om voor 150 euro meer die te kopen, maar gelukkig toch niet gedaan, systeem kost nu 1600 euro in plaats van bijna 1800
nee jongen, je leest niet goed.

• Robin4
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21-01 00:48
Ik zou persoonlijk voor een 500watt gaan. Het gaat nogal erg snel met het energie verbruik en om steeds een nieuwe voeding te kopen is geen doen.

http://specs.tweak.to/12249 Nieuwe stuff, zie link links.

• Mr Alfabet
Robin4 schreef op maandag 20 november 2006 @ 19:23:
Ik zou persoonlijk voor een 500watt gaan. Het gaat nogal erg snel met het energie verbruik en om steeds een nieuwe voeding te kopen is geen doen.
waar kijk jij naar? hij neemt de antec tx 1050... standaard met 500W... nou jij weer :X
Pagina: 1