[Vista] Hardeschijf erg sloom + veel geratel

Pagina: 1
Acties:
  • 231 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06:39
Nou ik dus ook fijn aan het experimenteren met Vista echter nu heb ik een technisch probleem, dat dus niet in het ervaringen topic thuis hoort :)

Mijn computer is erg sloom, er is erg veel hardeschijf activiteit terwijl er nog voldoende intern geheugen beschikbaar is! Soms hangt ie eventjes als ik begin met wat te downloaden, of als ik een nieuw mp3tje inlaad...

Ook is het extracten van rar files een stuk slomer, waar ik voorheen ruim binnen een minuut 700mb aan rar files uitpakte gaat dit nu met een gemiddelde van 2800kbs en duurt het ruim 5 minuten!

Even wat facts:
• A643000+ Venice S939
• 512mb ram geheugen (andere reepje helaas kortgeleden overleden)
• Shuttle moederbord met Nforce 3 250gb chipset
• Maxtor 250gb hardeschijf p-ata type Maxline II 8mb cache

In de bios staat alles op automatisch wbt de hd, kan het oa op LBA en CHA zetten ed maar denk niet dat dat helpt :)

XXXVI

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
Ligt wss gwoon aan je "beperkte" hoeveelhied ram... 512MB is ruim voor XP maar zeer krap voor Vista :)
Dat je "geheugen over hebt" is juist omdat Vista aan het swappen gaat nog voor het vol loopt om nieuw startende applictaies te bevoordelen.
conclusie: 512MB bijprikken :)

Verwijderd

Duidelijk je geheugen, geen twijfel mogelijk!

• XoReP
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:05
Beta2 toevallug erop stana die is nog vel erger ;)

• potatox
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-10-2025

potatox

unz unz unz

Ja tiz echt je RAM. Omdat Vista al erg snel 512MB gebruikt gaat ie swappen op je harde schijf en dat maar alles erg traag. Zet er minimaal 512MB bij in en als je veel doet met je PC en ook veel spellen enzo draait zet er dan 1 tot 1.5GB bij in!

--

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

ephymerous schreef op zaterdag 18 november 2006 @ 18:47:...terwijl er nog voldoende intern geheugen beschikbaar is!

_/-\o_ Grapjas :+

0.0

Verwijderd

Welke Vista versie gebruik je?

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06:39
Hmm... dan maar ff reepje van 1gb kopen :)

Heb de final erop staan...

XXXVI

• Frankie02
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 31-08-2025
Inderdaad geheugen. Ik merk dat Vista al gauw zo'n 900 mb in beslag neemt. En dan heb ik nog geen programma gestart.

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

En dan heb je nog van die indexing services, en auto defragment, die constant voor traag gedoe zorgen.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• pinockio
  • Laatst online: 29-01 15:40
Doet denken aan:

Anno 2001
Windows XP geïnstalleerd (P3 500 MHz, 128 MB RAM)

"Genoeg geheugen volgens MS"
"PC toch traag"

Paniek....!
Sja.

Als je het niet wist.... het is je geheugen.

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Geheugen hoeft natuurlijk niet per se - een net geinstalleerde Vista gaat eerst al je documenten indexeren en dat kan best een tijd duren als daar veel op staat.

Zoals ik in de Windows Clients Vista FAQ ook al heb gezegd, kijk eens met de resource monitor welk process er veel activiteit geeft? :)

• the_stickie
  • Laatst online: 14-09-2025
elevator schreef op zondag 19 november 2006 @ 11:13:
Geheugen hoeft natuurlijk niet per se - een net geinstalleerde Vista gaat eerst al je documenten indexeren en dat kan best een tijd duren als daar veel op staat.

Zoals ik in de Windows Clients Vista FAQ ook al heb gezegd, kijk eens met de resource monitor welk process er veel activiteit geeft? :)
True, maar dat soort dingen merk je amper als je machine voldoende uitgerust is. Maar als je dan ondertussen nog een hoop moet swappen, dan merk je die vertragingen echt wel. 512MB is voor een niet-getweakte Vista-installatie echt te krap imho.

• jeroenvanthoog
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-02 12:09
Ik heb hetzelfde probleem. Heb de final draaien, en continu staan de HDD's te ratelen. Hier een RAID array met alleen vista en office. En een extra disk met 60gb data. Staat nu al vanaf de eerst instalatie 3 dagen terug continu te ratelen. Met 2gb ram moet het geen geheugen probleem zijn lijkt me.

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:08
jeroenvanthoog schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 22:07:
Ik heb hetzelfde probleem. Heb de final draaien, en continu staan de HDD's te ratelen. Hier een RAID array met alleen vista en office. En een extra disk met 60gb data. Staat nu al vanaf de eerst instalatie 3 dagen terug continu te ratelen. Met 2gb ram moet het geen geheugen probleem zijn lijkt me.
Is Vista niet gewoon aan het indexeren?
elevator schreef op zondag 19 november 2006 @ 11:13:

Verwijderd

Jimster schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 22:20:
Is Vista niet gewoon aan het indexeren?
Dat is inderdaad het geval Jimster. Ik snap dan ook niet waarover ze het hier allemaal hebben. Dat geratel moet afhankelijk van hoelang je de pc aanhebt en de grootte van de HDD na een tijdje verdwenen zijn.

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-03 20:25
Draai de RTM al sinds hij gereleased is, HD performance is nog steeds niet wat het moet zijn.
E6600 / 2GB. Indexeren is hij al lang mee klaar. Ik heb het idee dat HDD performance erg slecth is.

• BartBlackMagic
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 24-02 13:36
Heb echter 2GB ram, maar iedere keer als 'k opstart begint (nadat alles geladen is) mijn hd te
ratelen als een gek, als 'k in men prestatieviewer kijk,
zie ik dat zowel men c, d, e & f schijf benadert worden, random files, waartussen ook
SearchIndexer.exe loopt (dat voor het indexeren zorgt, aan de naam en gedrag te merken).

Maar het is toch niet normaal dat hij dat iedere keer doet als Vista is opgestart? Of wel?
Oplossingen zijn welkom... bij xp had 'k ook indexering aanstaan, maar merkte ik daar nooit
iets van.

Bart

• maartena
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09-2025
ephymerous schreef op zaterdag 18 november 2006 @ 18:47:
Stop Code Execution. Problem Found. B)

Windows Vista heeft als MINIMALE eis 512 Mb, en met slechts 512 Mb erin zal ie dus enorm vaak naar harde schijf willen schrijven of lezen.

Ik heb een vergelijkbaar probleem, ik had 2 Gb, maar 1 reepje overleed, dus terug naar 1 Gb. En zelfs daar merk je verschil onder Vista. (Gelukkig krijg ik vandaag middels UPS de garantievervanging binnen en zit ik weer op 2 Gb).

In jouw geval zou ik op zijn minst een reepje van 512 bijplaatsen, en als het in het budget past een reepje van 1 Gb zodat je op 1.5 Gb zit.

"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik

Verwijderd

Nou ik moet toch wel zeggen, dat ik een soortgelijk probleem heb. Heb 4 sata schijven 2 op Via en 2 op de promise controller. Als ik van de ene naar de andere schijf copieer, dan gaat dit vaak met KB/s en niet zoals voorheen met MB/s. Ik vind dit erg vreemd.

Miscchien even wat specs:
AMD64 3200+ S939 Asus A8V
Corsair TwinX 1GB
4x Sata Maxtor 16MB cache 7200 rpm

Leek me niet bepaald een bottleneck.Iemand een vermoeden waarom mijn systeem vaak eerst hangt en dan pas begint met copieren. Heb een swapfile op de recommended maximale grootte gemaakt op 1 van mijn sata schijven.

Ik weet het niet, hints en tips zijn welkom...
Pagina: 1