Toon posts:

Harddisk vervangen + installeren Sun Cobalt Raq3 server

Pagina: 1
Acties:
  • 624 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste twiekurs,

Ik wil graag een FTP server bij mij thuis opzetten. Met Windows in combinatie met BulletProof FTP software is dit geen probleem voor mij. Nu heb ik van mijn baas een Sun Cobalt RAQ 3 rackmountable server meegekregen. Hij heeft een defecte harddisk, en werdt toendertijd niet gerepareerd omdat hij voor hun maatstaven toch te langzaam zou zijn. Als ik hem aan de praat krijg, mag ik hem overnemen voor een mooi prijsje. Nu dacht ik zelf dat het wel mee zou vallen allemaal, een nieuwe HDD erin en klaar. Maar mooi niet dus. Ik heb er een 200 gig harddisk ingezet (ook van de baas :D ), maar nu schijnt hij opnieuw geprogrammeerd te moeten worden. Telkens wanneer ik hem inschakel krijg ik de melding "Kernel Panic", waarbij ik me dan ook kan voorstellen dat het apparaat echt in paniek zou raken als hij zijn OS niet kan vinden ;) ! Ik vraag me af hoe dit in zijn werk gaat, er zit geen CDROM speler of VGA kaart in het hele systeem. Kan iemand mij eens uitleggen hoe dit in zijn werk gaat, en waar ik de software vandaan moet halen? Alvast mijn dank!

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 18-11-2006 18:31 ]

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

null modem kabel, en dan gewoon connecten met minicom.
je kunt er Gentoo, debian of *BSD opzetten (bijvoorbeeld).

Let wel op dat je hier best wel on your own bent (okay het wordt wel gedaan, maar is niet 100%) standaard.
Je moet sowieso een Sun Disk label aanmaken met fdisk.
Kan die doos trouwens wel 200gb adresseren?

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

Verwijderd

Topicstarter
Boudewijn schreef op zaterdag 18 november 2006 @ 18:37:
null modem kabel, en dan gewoon connecten met minicom.
je kunt er Gentoo, debian of *BSD opzetten (bijvoorbeeld).

Let wel op dat je hier best wel on your own bent (okay het wordt wel gedaan, maar is niet 100%) standaard.
Je moet sowieso een Sun Disk label aanmaken met fdisk.
Kan die doos trouwens wel 200gb adresseren?
200GB, geen idee of die dat kan, het is ook maar om te proberen en om uit te vogelen tot hoeveel GB hij kan adresseren. De software die er oorspronkelijk opgedraait heeft, is die niet ergens te downloaden bij Sun ofzo? Ik kan me vaag herinneren dat Cobalts een restore CD erbij krijgen? Alvast dank!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

ja je kunt ook solaris krijgen bij sun.
of opensolaris.

maar wat wil je bereiken?
leren?
productie-doos?

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 02-02 16:50

BHQ

Met een beetje geluk heb je een geschikte netwerkkaart en kan je een Cobalt restore CD draaien. CD in een normale pc -> booten -> cobalt van LAN laten booten en restoren. Anders kan je een OS installeren met met kernel (2.2) die klein genoeg is. Dan kan je de ROM flashen zodat je 2.4- en 2.6 kernels kan draaien.

Zie ook m'n "Flash your Cobalt using Debian” guide: eigen verantwoording :)
http://cobalt.caeshost.nl

Verwijderd

Topicstarter
Boudewijn schreef op zaterdag 18 november 2006 @ 19:18:
ja je kunt ook solaris krijgen bij sun.
of opensolaris.

maar wat wil je bereiken?
leren?
productie-doos?
Ik wil hem om te beginnen weer aan de praat krijgen, het is een leuke machine. Wil hij niet, dan hang ik hem boven mijn bed :P. Als hij werkt, wordt hij gebruikt als FTP machine. En ik hoop er idd iets van te kunnen leren.

Verwijderd

Topicstarter
Yapser schreef op zaterdag 18 november 2006 @ 19:24:
Met een beetje geluk heb je een geschikte netwerkkaart en kan je een Cobalt restore CD draaien. CD in een normale pc -> booten -> cobalt van LAN laten booten en restoren. Anders kan je een OS installeren met met kernel (2.2) die klein genoeg is. Dan kan je de ROM flashen zodat je 2.4- en 2.6 kernels kan draaien.

Zie ook m'n "Flash your Cobalt using Debian” guide: eigen verantwoording :)
http://cobalt.caeshost.nl
Deze website had ik ook gevonden, ik zie dit als laatste oplossing. Heb nu een lijstje met geschikte netwerkkaarten voor de bootCD. Ik heb er niet één van liggen, maar dat komt wel goed. Ook heb ik een originele Raq3 restore CD kunnen downloaden. Zo gauw ik een netwerkkaart heb, ga ik het proberen. Alvast mijn dank in elk geval.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

als je echt wilt leren is gentoo mischien een optie.
ik kan dat ook technisch omkleden: voor debian heb je veel minder recente packages dan voor gentoo is mijn ervaring voor sparc.

als je hem kwijt zou mogen willen mag je me even mailen, dan kan ik hem (werkend :P) boven mijn bed hangen.

• BHQ

BHQ

Verwijderd schreef op zaterdag 18 november 2006 @ 20:26:
[...]
Deze website had ik ook gevonden, ik zie dit als laatste oplossing.
Gaat erom dat dat OS verschrikkelijk outdated is. Als je er bijv. later Debian of Rackstar op knalt dan doet-ie iig. nog iets nuttigs en is-ie veilig :) Enige probleem wat ik altijd ondervind is dat je lekker zelf een recente kernel mag compilen als er een nieuwe uit is.

Of in ieder geval, hoe secure is het een oudere kernel te draaien in de 2.6 tak?

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Boudewijn schreef op zaterdag 18 november 2006 @ 20:53:
als je echt wilt leren is gentoo mischien een optie.
ik kan dat ook technisch omkleden: voor debian heb je veel minder recente packages dan voor gentoo is mijn ervaring voor sparc.
Een RAQ 3 is geen sparc, dus dat er voor sparc minder recente packages zijn maakt niet zoveel uit denk ik :)

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

oops dan heb ik niets gezegd.

dan kan idd debian oid gewoon prima.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het inmiddels voor elkaar om het originele OS weer te installeren. De server werkt weer prima :D. Alleen moet ik de HDD volgende week teruggeven, en moet dus op zoek naar een andere HDD. Ik weet alleen niet hoeveel GB de software ondersteund. De fabrikant zelf wist het ook niet! Heeft iemand hier een idee van?

• Tom Paris
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:15
Een Qube3 kan iets in de 130GB aan, aangezien de Raq3 dezelfde basis heeft lijkt me dat gelijk.

Maar je kunt nu toch in de Active Monitor zien hoeveel GB er geadresseerd wordt?

Als je dan toch weer opnieuw moet gaan installeren, kijk dan ook eens naar Rackstar OS. Is gebaseerd op Fedora 4 en komen regelmatig updates voor uit. Is ook gratis, maar dan wel zelf even de firmware flashen ;)

Veuillez agréer, Madame, Monsieur, l'expression de mes sentiments distingués.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:47

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

* dion_b heeft een Qube2 liggen die hij nog eens een keer als router en (s)ftp server wil inzetten

De oude Qube2/Raq2 systemen zijn little-endian MIPS-based systemen waar OS support niet slecht is, maar ook niet geniaal (Cobalt's eigen goede maar ondertussen hopeloos gedateerde Linux variant, een paar min of meer up-to-date distros, Debian en Gentoo met name, en NetBSD, waarbij ik gehoord heb dat NetBSD aanmerkelijk beter presteert dan de Linuxen, met name in bakken met minimale (32MB) geheugen).

Dit is echter een RAQ3/Qube3 (enig verschil tussen die twee is aanwezigheid van PCI slot vs SCSI onboard, verder identiek muv behuizing), wat gewoon x86 (K6-2 iirc) is met een licht afwijkend BIOS (vandaar die Sun disk label waar Boudewijn het over heeft - al weet ik niet zeker of dat voor Qubes/Raqs van toepassing is). In beginsel kan iedere x86 Linux distro of xBSD erop draaien mits je een paar kleine aanpassingen maakt, maar die zijn niet standaard gemaakt. Dat betekent dat het ironischerwijs moelijker is om een OS hierop te krijgen dan op de hardwarematig veel meer afwijkende Cube/Raq2 8)7

Hier een Debian howto: http://www.aironaut.ch/content/view/33/53/
Hiero FC 3/4/5 (mogelijk ook 6): http://www.unstable.org.uk/cobalt/
Slackware: http://opensourceheaven.net/?p=36
En Gentoo mag ook niet ontbreken: http://gentoo.404ster.com/texts.php

Als je liever een andere distro hebt kom je met googlen op "qube3 $DISTRO" en "raq3 $DISTRO" een heel end. NetBSD en OpenBSD moeten zeker kunnen, CentOS heb ik ook voorbij zien komen. Ik zou betwijfelen of iemand Linspire erop gezet zou hebben, maar het kan technisch vast :+

Tvp voor self: http://openbsdsupport.org/netbsd/iso/restore-cd-30.html - kant-en-klare NetBSD 3.0 recovery/installatie CD voor mijn Qube2

Oslik blyat! Oslik!

• rvtk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-01 22:19
Te vinden op http://www.raqtweak.com/faq.html#B2:

• What kind of drives will fit in a RaQ?
A RaQ3/4 will only support up to 127/132GB drives, due to the LBA24 IDE connector. Bigger drives WILL work, but will simply be recognized as < 127/132GB. Please note that due to the weak power supply of the RaQ1-RaQ4 series, it is recommended you only use 5400RPM drives in dual drive mode.
Strangely enough, only Seagate drives will fit on a RaQ550. Other drive might have their IDE<->Power connector distance a bit wider than Seagates: They will not fit.

Verwijderd

Topicstarter
Iedereen hartstikke thanks man! Echt top. Heb de server aan de praat, en als OS heb ik gekozne voor Rackstar. Een kant en klare oplossing, makkelijk te installeren (mijn computerkennis laat soms wat te wensen over...). Nu had ik echter nog 1 vraagje: ik heb een linkje waarop staat beschreven hoe je de RAQ3 kunt flashen naar RAQ550 (moderner). Nu staat er dat je (net zoals in dos) een soort van command prompt moet hebben om de opdracht te geven om te flashen. Alleen, hoe krijg je op deze Cobalt deze prompt? Thankx!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:47

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Seriele console aansluiten (of via nullmodemkabel aan PC verbinden en dan Hyperterminal oid draaien)

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Fantastisch! Het is gelukt! Ik heb RAQtweak gemaild, en mijn firmware wordt nu spoeding geupdate naar RackStar. Nu had ik nog 1 klein vraagje, waar ik denk ik een apart topic voor moet openen, maar probeer het hier maar even: Is het mogelijk dat de Cobalt ook zichtbaar wordt in mijn thuisnetwerk? Zo ja, hoe krijg ik dat voor elkaar? Mijn dank!

Verwijderd

Samba installeren.

• BHQ

BHQ

Verwijderd schreef op maandag 27 november 2006 @ 01:14:
Fantastisch! Het is gelukt! Ik heb RAQtweak gemaild, en mijn firmware wordt nu spoeding geupdate naar RackStar. Nu had ik nog 1 klein vraagje, waar ik denk ik een apart topic voor moet openen, maar probeer het hier maar even: Is het mogelijk dat de Cobalt ook zichtbaar wordt in mijn thuisnetwerk? Zo ja, hoe krijg ik dat voor elkaar? Mijn dank!
Je gaat toch niet $125 betalen als je het zelf kan? Je firmware wordt geupgrade inderdaad, maar kan je zelf ook. De Rackstar-firmware is in principe hetzelfde al willen ze dat niet helemaal toegeven. Het OS zelf is gewoon een premade linux distro gebaseerd op Fedora met eigen gecompileerde kernel (in de 2.6 reeks) en drivers voor het LCD.

'zichtbaar in je thuisnetwerk'? Hoe bedoel je? Met een hoop gerommel kan je waarschijnlijk wel iets van Samba erop krijgen, maar of je daar nou mee opschiet.. Het werkt sowieso al behoorlijk traag, om zo'n machientje er nog meer mee te belasten..

Verwijderd

Topicstarter
Yapser schreef op maandag 27 november 2006 @ 11:20:
[...]

Je gaat toch niet $125 betalen als je het zelf kan? Je firmware wordt geupgrade inderdaad, maar kan je zelf ook. De Rackstar-firmware is in principe hetzelfde al willen ze dat niet helemaal toegeven. Het OS zelf is gewoon een premade linux distro gebaseerd op Fedora met eigen gecompileerde kernel (in de 2.6 reeks) en drivers voor het LCD.

'zichtbaar in je thuisnetwerk'? Hoe bedoel je? Met een hoop gerommel kan je waarschijnlijk wel iets van Samba erop krijgen, maar of je daar nou mee opschiet.. Het werkt sowieso al behoorlijk traag, om zo'n machientje er nog meer mee te belasten..
Verklaar U nader! Welk firmware moet ik dan hebben, en waar haal ik het vandaan? Mijn dank!

Verwijderd

Topicstarter
Weet iemand overigens ook hoe ik die romfiles naar de cobalt moet downloaden? Thankx!

• BHQ

BHQ

Heb je gewoon -compleet- over het linkje heengekeken van m'n guide om een cobalt naar een 2.4- en 2.6-capable ROM te flashen :?

Bij die ¤125 ben je verzekerd dat je een werkende RAQ terug krijgt, hierbij (mits geen stroomuitval, geen bokkende raq en een helder hoofd) in principe ook. Niet mijn verantwoording tho :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb je link zeker gezien, maar ik ben niet van plan om de harddisk na veel moeite en pijn -compleet- te wissen. Heb ook geen andere schijf tot beschikking.

• BHQ

BHQ

Het kost enige moeite inderdaad, maar daarna (mocht het bijv. in de soep lopen en je hebt nog niet geflashed) kan je ook met alle gemak die recovery CD weer runnen om de boel te restoren. Wat er aan orgineel OS op staat kan je iig. niet voor productie gebruiken, daar is het -veeel- te onveilig voor.
Pagina: 1