Toon posts:

Nieuwe PC wil niet opstarten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb vandaag een nieuwe PC voor mijn ouders in elkaar gezet. Ik heb al meerdere keren zelf een PC geassembleerd, maar ik ben nog nooit tegen dit probleem aangelopen en ik zit vast. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen of suggesties hebben hoe ik systematisch achter het probleem kan komen.

Het probleem is dat wanneer ik de computer aanzet de lampjes wel branden en de fans draaien, maar de monitor gaat niet aan (het krijgt geen signaal en komt niet uit de stand-by stand). Het volledige systeem is als volgt:

- CPU: AMD Semptron 64, 3200+
- Moederbord: Asrock ALIVENF6G-DVI
- Geheugen: 2 x 512MB Kingston DDR2 PC4200 RAM in Dual Channel
- HD: Maxtor DiamondMax 10, 160GB, SATA
- Voeding: 350W geleverd bij de AOpen QF50C behuizing
- Floppy: OEM
- Optisch: LG OEM DVD Speler, GDR-8163RBB

Ik hoor geen piepjes of andere opmerkelijke geluiden. De LED voor de voeding brand constant groen. De LED voor de harde schijf brand een aantal seconden constant en gaat dan uit.

Het betreft hier een moederbord met onboard VGA. Ik heb geen jumper op het moederbord kunnen vinden die de grafische chip uitzet. Het moederbord heeft nog een aparte PCI-Express kaart erbij waarmee je gebruik kan maken van DVI i.p.v. D-Sub.

Ik heb reeds het volgende geprobeerd:
- Met en zonder de aparte PCI-Express kaart
- Zowel DVI als D-Sub aansluiting geprobeerd
- Verschillende monitoren waarvan ik zeker ben dat ze werken aangesloten
- 1 reepje geheugen verwijderd
- Andere harde schijf aangesloten
- Harde schijf, CD en floppy drive verwijderd

In alle gevallen gebeurd precies hetzelfde. Ik heb helaas geen grafische PCI Express kaart waarmee ik kan testen of daar het probleem zit.

Heeft iemand een idee wat het probleem zou kunnen zijn of hoe ik achter de oorzaak kan komen?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

neem Hangen en Opstartproblemen troubleshooter eens door.
Vervang ook je mobo en voedign eens om te kijken of dat nog verschil maakt.

• swiffer
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-11-2025
Lijkt me probleem met het moederbord. Had ook dar probleem met 2 ASROCK moederborden 3e deed het wel goed

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
al geprobeerd om 1 geheugenstripje op andere slots te proberen?
(vooral de 1e en de laatste proberen)
(dus echt maar 1 stripje tegelijk, helpt het niet dan hetzelfde met het andere stripje proberen)

[ Voor 32% gewijzigd door Quacka op 18-11-2006 18:04 ]

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

• Flappiewappie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 26-01 21:50

Flappiewappie

Hier nog meer

probeer eens andere voeding :)

Hier staat wat

• AvanCade
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-01 21:25
Ik heb vaak dat die ATX stekker niet (goed) werkt of nieteens ingestoken is, terwijl het vaak een must is voor moederborden.

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
AvanCade schreef op zaterdag 18 november 2006 @ 18:14:
Ik heb vaak dat die ATX stekker niet (goed) werkt of nieteens ingestoken is, terwijl het vaak een must is voor moederborden.
en vergeet de vierkante P4-stekker (of heet die anders?) ook niet.

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

• Taarmen
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 31-01 22:46
Heb je de usb aansluitingen van je kast op je moederbord aangesloten? Zo ja probeer het dan zonder aangesloten usb. Ik had eerst een soort gelijk probleem, en had het zo opgelost.
Succes

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt allemaal voor jullie reacties! Ik heb het probleem vanochtend gevonden. Ik heb al jullie suggesties geprobeerd en het probleem zit hem in het geheugen. Ik heb er Corsair PC5300 geheugen ingestopt en toen kon de computer probleemloos opstarten. Ik vind het wel vreemd dat dit het probleem is, want het zou met het Kingston geheugen moeten kunnen werken.

Ik ga nu in ieder geval het geheugen retourneren en nieuw geheugen vragen. Ik neem deze keer voor de zekerheid wel Corsair PC5300 geheugen.

Kleine update: Het geheugen is niet kapot. Ik heb het zojuist getest en blijkt dat het wel gewoon werkt. Het lijkt er dus op dat er een compatibiliteitsprobleem is met het moederbord. De website van Asrock geeft echter geen overzicht van compatible geheugen. Ik hoop dat de computerboer hier begrip voor heeft...

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2006 15:30 ]

Pagina: 1