legale server

Pagina: 1
Acties:
  • 272 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Wouter7
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-08-2022

Wouter7

Enjoy every day.

Topicstarter
Hallo iedereen

Al een tijdje ban ik bezig met van een oude pc een server te maken, nu is de hardware +- wat ik ervan verwacht maar nu zit ik met een paar vragen. (het is de eerste keer dat ik een server maak dus)

Welke OS zou ik moeten draaien? Ik ben begonnen met eens Linux SuSe 7 te insteleren maar vele dingen stoorden me, VB: geen visual basic, geen kennis erover en dat het erg onoverzichtelijk was.
Het volgende was dus dat ik een Windows erop zette (zodat ik ook dedicated game server kan gebruiken) alleen heb ik maar 2 legale namenlijk
Win XP Home
Win 95

Deze 2 zijn dus uiterst niet geschikt voor servers te draaien. Ik heb een Windows 2003 van school maar natuurlijk zonder cd key.

Nu heeft er een vriend van me een windows 2000 professionel liggen die ik kan gebruiken(origineel). Alleen is de vraag of het legaal is als de cd in bezit is van een mede gebruiker van de server?

Graag meningen. ;)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Het gaat erom dat degene waarvan de server is ook de licentie heeft (de cd maakt op zich niets uit).
Dus als hij die win2k zelf gebruikt mag je hem zeker niet op jouw server zetten. Anders kun je altijd nog zijn licentie overnemen (al is het maar voor de symbolische 1 euro) zodat je zeker legaal zit.

Verwijderd

Windows XP home kan je best gebruiken om een stabiele thuis-server te draaien hoor!

Een paar tips:
- zet alle onnodige(en onveilige) services uit
- zet het XP theme uit(scheelt geheugen)
- zet alle overgangseffecten en dergelijke uit
- start->instellingen->configuratiescherm->systeem->tabblad geavanceerd->prestaties:
Visuele effecten uitzetten. Bij "geavanceerd" kan je gebruik optimaliseren voor achtergrondservices (als je servers als service gaat installeren). Stel ook een vaste wisselbestandsgrootte in(2x RAM geheugen grootte)
- installeer ALLE patches en updates

• Wouter7

Wouter7

Enjoy every day.

Topicstarter
dat is juist het probleem, hij gebruikt hem wel degenlijk voor zijn pc.

Als webserver zou ik winXPhome toch niet gebruiken. Er zitten echt reuze gaten in de beveiliging en e server zal nooit echt vlot draaien.

PS: hoe groot is eigenlijk da kans dat je gepakt wordt en wat hangt er dan boven je hoofd?

[ Voor 18% gewijzigd door Wouter7 op 18-11-2006 17:33 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Wouter7 schreef op zaterdag 18 november 2006 @ 17:30:
dat is juist het probleem, hij gebruikt hem wel degenlijk voor zijn pc.
Dan mag het uiteraard niet, gezien hij zijn licentie al in gebruik heeft.
Als webserver zou ik winXPhome toch niet gebruiken. Er zitten echt reuze gaten in de beveiliging en e server zal nooit echt vlot draaien.
Ach, dat kun je toch wel dichtzetten? Er zit meer beveiliging in XPhome dan in Win2k en dat gebruik ik zelf als server en dat gaat meer dan prima :), desnoods gebruik je wat 3rd party progs voor beveiliging.
PS: hoe groot is eigenlijk da kans dat je gepakt wordt en wat hangt er dan boven je hoofd?
Als particulier is de kans nagenoeg 0 (ze buggen users liever met de meldingen dat je geen legaal systeem draait dan er actief wat aan te doen). Dus als jij gewoon een thuisserver opzet zonder legaal OS dan is de kans groot dat ze er niet eens achterkomen.

[ Voor 22% gewijzigd door TERW_DAN op 18-11-2006 17:34 ]

• Wouter7

Wouter7

Enjoy every day.

Topicstarter
maar als ze me toch pakken?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Dan mag je waarschijnlijk alsnog een licentie gaan kopen voor het OS dat je draait zoals dat ook gedaan is een tijdje terug met winXP (dat mensen de mogelijkheid kregen om een legitieme windwos te kopen voor een gereduceerd tarief).

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18:50

TommyGun

Stik er maar in!

Denk je nou echt dat Microsoft je kan pakken? Er worden ontiegelijk veel illegale versies gebruikt. Die meldingen dat je een illegale versie hebt of dat je een automatisch verstuurd mailtje van MS krijgt wil niks zeggen. Bepaald progje erover en hoppakee. Is puur bangmakerij.

[ Voor 26% gewijzigd door TommyGun op 18-11-2006 17:51 ]

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Verwijderd

De kans hierop is 0,0%

• Wouter7

Wouter7

Enjoy every day.

Topicstarter
hopenlijk dat ze dit niet lezen :9

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op zaterdag 18 november 2006 @ 17:28:
Windows XP home kan je best gebruiken om een stabiele thuis-server te draaien hoor!
zit je alleen met dat kleine puntje van het aantal connecties wat maar mogelijk is ;)
XP is simpelweg niet geschikt voor server taken. Daarnaast lees ik dat het een dedicated game server wordt, kan je moeilijk een thuis-server noemen.

Verwijderd

Erkens schreef op zaterdag 18 november 2006 @ 18:07:
[...]

zit je alleen met dat kleine puntje van het aantal connecties wat maar mogelijk is ;)
True dat.
XP is simpelweg niet geschikt voor server taken.
Als thuisserver kan het prima. Het hangt ervanaf wat je er mee wil doen.
Daarnaast lees ik dat het een dedicated game server wordt, kan je moeilijk een thuis-server noemen.
Als die bak thuis staat, dan is het een thuis-server.
Het gaat 'm om een oude PC, dat zal dus geen rack zijn.
Een dedicated game server kan ook een tetrinet of UT99 server zijn ;)

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Doe via een topicreport eens een suggestie voor een nieuwe topictitel Wouter7, want deze gaat natuurlijk nergens over ;) In Windows Servers en Server-software zien we altijd graag het OS in de topictitel, en altijd een goede omschrijving van je probleem erin.

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:03
Verwijderd schreef op zaterdag 18 november 2006 @ 18:22:
Als thuisserver kan het prima. Het hangt ervanaf wat je er mee wil doen.
Eensch is :)

In -principe- kun je best een Apache server draaien op windows XP home, MySQL en zelfs MSSQL gaat ook nog wel lukken gok ik. Iets van UT of een WoW emulator zal er ook wel op draaien, dus da's ook het probleem niet.

Je hebt natuurlijk een probleem als je dingen als exchange, active directory, etc wilt gebruiken, maar op een thuisserver zal dat wel niet zo hard nodig zijn (al is het wel erg gaaf :9)
Wouter7 schreef op zaterdag 18 november 2006 @ 17:30:
En dat weet je omdat je zoveel verstand hebt van server OSes? :? Kun je mij dan eens de bron voor die uitspraken sturen, leer ik ook eens wat nieuws! ;)

* FragFrog heeft de nare afwijking dat'ie slecht tegen ongefundeerde trolls kan :>

Een windows XP Home machine achter een NAT met alleen poort 80 open en met de laatste Apache daarachter is voor 99.9999% van de hackers te moeilijk te hacken om het zelfs maar te proberen. De overige 0.0001% is zo goed dat ze wel wat beters te doen hebben. Als je daarnaast je performance instellingen goed zet en alle eye-candy uit zal je hooguit een paar procent verschil merken tov windows 2003.

Qua licenties: iets van 60~70% van alle windows' zijn illegaal. Microsoft vindt dat heel jammer, en tegelijkertijd willen ze niets liever dan dat iedereen met windows werkt. Ergo, zelfs als je ze een brief stuurt met dat je server een illegale windows draait krijg je waarschijnlijk hooguit een brief terug met een formulier om een legale te kopen ;) Als je je brief -goed- opstelt zou't me niet eens verbazen als ze een legale windows erbij doen ;)

* FragFrog heeft al eens een legale visual studio 2005 beta2 DVD set gekregen, free microsoft goodies ftw O+

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12-02 21:57

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Dan snap ik toch niet hoe er zoveel spam wordt verstuurd..dat zijn vaak botnets van dit soort pc's.

En Wouter7 er zijn ook gameserverpakketen voor linux..

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op zaterdag 18 november 2006 @ 18:22:
Als die bak thuis staat, dan is het een thuis-server.
als dat jouw definitie van een thuisserver is dan klopt het.
ik denk bij een thuisserver eerder aan een bak die zorgt dat het netwerk in een thuis situatie gedeeld word en eventueel een simpele fileserver.

ik heb thuis ook een doos staan die dedicated is voor backups, dat wil ik geen thuisserver noemen ;)
Het gaat 'm om een oude PC, dat zal dus geen rack zijn.
Een dedicated game server kan ook een tetrinet of UT99 server zijn ;)
allemaal aannamens, en ik denk dat een UT99 server best wel tegen de limitaties van XP Home's netwerkmogelijkheden aankomt ;)

• FragFrog
Mr_gadget schreef op maandag 20 november 2006 @ 11:49:
Dan snap ik toch niet hoe er zoveel spam wordt verstuurd..dat zijn vaak botnets van dit soort pc's.

En Wouter7 er zijn ook gameserverpakketen voor linux..
Simpel. Een server hack je niet zo snel. Een workstation waarmee over internet gesurfed wordt, waar mensen 'grappige programmatjes' op installeren, waar mensen email op ontvangen, etc, DIE worden snel genoeg gehacked ja :) Heeft IMHO niets met het OS te maken maar alles met de manier waarop er mee omgegaan wordt.

* FragFrog heeft geen firewall of virusscanner draaien op z'n workstations en servers, en controleert gemiddeld eens per half jaar dmv online scanners.

Nog nooit wat gevonden.

Gameservers op linux? Soms kan het wel, soms niet, maar vaker niet dan wel (met uitzondering van een complete virtuele windows machine draaien op je linux bak, maar whats the point in that..). MSSQL is vrij vaak een vereiste voor MMORPGs, en afgezien van dingen als UT en CS zijn er niet zo heel veel 'simpelere' gameservers geport voor zover ik weet. Maargoed, dat hangt er wederom volledig vanaf wat Wouter wil gaan draaien :)

@ Erkens: ik denk dat je definitie van thuisserver beter van toepassing is op een huisserver ;) Thuisservers zijn afaik vooral gameservers etc die bij mensen thuis staan (meestal in een negatieve context, aangezien het gros hiervan prutsers zijn).

Wat is eigenlijk de limiet in connecties voor windows XP Home? Zelf nooit gedraait, en met XP Prof ben ik nog nooit tegen problemen aangelopen.. Maar prof heeft wel vaker upgrades die z'n kleine broertje niet heeft :) Op de ms site kan ik alleen wat vinden over RDP sessies zo te zien:
Voor Windows XP Professional is tien het maximum aantal andere computers dat tegelijkertijd via het netwerk mag zijn verbonden. Deze limiet heeft betrekking op alle transporten en protocollen met gedeelde bron. Voor Windows XP Home Edition is vijf het maximum aantal andere computers dat tegelijkertijd via het netwerk mag zijn verbonden.

Deze limiet betreft het aantal gelijktijdige sessies van andere computers die het systeem mag hosten. De limiet is niet van toepassing op het gebruik van beheerprogramma's die vanaf een externe computer zijn verbonden.
Inbound connections limit in Windows XP

[ Voor 33% gewijzigd door FragFrog op 20-11-2006 12:17 ]

Verwijderd

Deze limiet heeft betrekking op alle transporten en protocollen met gedeelde bron.
Het gaat hem dus enkel om shared folders en printers en dergelijke. Die connectielimiet geldt dus niet voor 'gewone' applicaties en je kan dus zoveel server apps draaien als dat je PC aankan.

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

FragFrog schreef op maandag 20 november 2006 @ 12:12:
@ Erkens: ik denk dat je definitie van thuisserver beter van toepassing is op een huisserver ;) Thuisservers zijn afaik vooral gameservers etc die bij mensen thuis staan (meestal in een negatieve context, aangezien het gros hiervan prutsers zijn).
bijna niemand die thuis een server heeft gebruikt deze dedicated voor gaming.
overigens wel true dat bijna alle servers die thuis "beheerd" worden gewoon slecht tot niet onderhouden worden => prutsers

• FragFrog
Erkens schreef op maandag 20 november 2006 @ 14:51:
[...]

overigens wel true dat bijna alle servers die thuis "beheerd" worden gewoon slecht tot niet onderhouden worden => prutsers
Erm, hierin moet ik je toch echt ongelijk geven vrees ik :) Ben supermod op RageZone, een MMORPG server forum, daar lopen toch echt heel veel mensen rond met thuis een dedicated gameserver staan. Ok, die worden vast ook wel eens ingezet voor filesharing, maar om ze dan in de catagorie P100-die-internet-deelt te gooien vind ik niet geheel terecht :)

* FragFrog heeft zelf een dual MP2000+ machine staan die voornamelijk als gameserver dient.

Ok, ik bewaar ook m'n belangrijkste documenten erop (80Gb RAID1 array tenslotte), en hij regelt AD hier, maar je hebt dedicated en dedicated.. ;) Verreweg het grootste gedeelte van z'n resources zijn voor de gameserver en bijbehorende toepassingen :)

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18:50

TommyGun

Stik er maar in!

Erkens schreef op maandag 20 november 2006 @ 14:51:
[...]

Dat eerste kan ik nog wel begrijpen maar wat je daarna zegt is echt pure bullshit.

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

FragFrog schreef op maandag 20 november 2006 @ 15:08:
Erm, hierin moet ik je toch echt ongelijk geven vrees ik :) Ben supermod op RageZone, een MMORPG server forum, daar lopen toch echt heel veel mensen rond met thuis een dedicated gameserver staan. Ok, die worden vast ook wel eens ingezet voor filesharing, maar om ze dan in de catagorie P100-die-internet-deelt te gooien vind ik niet geheel terecht :)
waar zeg ik dat ik het over die P100's heb? hoewel dat ook thuis servers zijn natuurlijk.
maar je moet eens verder kijken dan dat beperkte game wereldje, daar is meer buiten, en veel meer mensen die servers draaien. maargoed, dit alles is erg offtopic, hoewel mijn punt vooral was dat je niet zomaar dingen moet aannemen omdat je zelf toevallig zo'n zelfde situatie hebt ;)
TommyGun schreef op maandag 20 november 2006 @ 15:34:
Dat eerste kan ik nog wel begrijpen maar wat je daarna zegt is echt pure bullshit.
je moet ze de kost geven die een server thuis draaien die slecht of niet gepatched wordt ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Erkens op 20-11-2006 15:39 ]

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:15

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

TommyGun schreef op maandag 20 november 2006 @ 15:34:
[...]

Ik denk dat hij aardig juist zit anders. Veel mensen met een thuis server hebben van beheer en het opzetten van zo'n server amper kaas gegeten. Hoeveel mensen kiezen hierbij bv niet voor linux omdat het gratis is, stoer in sommige ogen en weet ik wat nog meer maar hebben niet de kennis om het systeem goed op te zetten of het uberhaubt up2date te houden? Dit is natuurlijk slechts een voorbeeld.

[ Voor 66% gewijzigd door Bor op 20-11-2006 15:49 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Pagina: 1