Toon posts:

Full HD videokaart

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Helaas ondanks heel veel search GOT geen antwoord op deze vraag kunnen vinden dus dan maar een topic(je)

Ik wil een P5B deluxe met E6600 bestellen maar heb daar ook een PCI-E video kaart bij nodig, weet alleen nog niet welke. Ik speel geen games maar wil wel Full HD DVD en H264 af kunnen spelen met daarbij zo min mogelijk processor belasting dus de kaart moet hardwarematig kunnen coderen ook moet de kaart passief gekoeld zijn.
Ik dacht aan een Ati omdat deze qua 2D volgens mij de beste naam hebben, en hoopte dat ik niet veel meer dan 150 Euri's kwijt hoef te zijn omdat ik toch geen super 3D kaart nodig heb.
Ik heb "natuurlijk" wel een tweede DVI of HDMI uitgang nodig voor naar de televisie.

Zelf leek de Asus EAX 1650pro Silent GE/HDT/256MB me wel wat maar is toch best nog wel een gamers kaart. (120 Euro)
Link: http://www.asus.com/produ...39&model=1333&modelmenu=1

Zouden jullie een steentje bij kunnen/willen dragen in deze zoektocht ?

• ZalmanLuci
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-02-2025
Ik zou gewoon voor een goeie en 1 die aan al jouw eisen doet. bijv. 7950? (wel erg duure kaarten maar anders kan je net zo goed over een jaar weer een nieuwe kopen. En zo ben je voordeliger uit.)

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Waarom moet hij over een jaar weer een nieuwe kopen? Hij speelt geen games. Hij wil full HD DVD en H.264 afspelen dus daarvoor hoeft ie echt niet over een jaar een nieuwe te kopen.

• Florinsz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 06-01 11:08
ik denk dat de kaart die je hebt uitgezocht al een goede kanshebber voor je is :)

anders zou je nog even mischien voor een 7600gt kunnen kijken (linkje pricewatch)

• Magnolia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:07
http://www.nvidia.com/page/purevideo_support.html

Daarstaat een overzicht van nvidia videokaarten die ondersteuningen hebben voor hardwarematige versnelling van het afspelen van bepaalde videocodecs (o.a H.264/mpeg2-Ts).

Als je alleen om die reden een videokaart koopt, kun je overwegen een onboard videokaart te nemen (geforce 6150 bijv) scheelt een stuk in de kosten. Er zijn een aantal interessante moederborden speciaal toegemeten voor Media Centers.

Het lijkt me sterk overbodig om een 7950 te kopen enkel vanwege die opties, een 7950 is een kaart voor die-hard gamers. Puur geldverspilling.

Daarbij is een E6600 CPU al meer dan krachtig genoeg om zonder enige steun van de videokaart full HD content af te spelen.

Ontspan.

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 29-07 12:12
Let op! Deze kaart ondersteunt GEEN HDCP.

Voor beeld zijn er 3 manieren om dit te versturen (soorten kabels zeg maar)
- VGA
- DVI
- HDMI

Vooral DVI en HDMI worden, zoals je zelf al aangeeft, gebruikt voor HD beelden. Maar er is een catch. Zoals je wellicht weet gaan de nieuwe generatie schijfjes beveiligd worden. Een van de beveiligingen is ervoor te zorgen dat alle apperaten een signaal (ID) terugsturen, waarmee gecontrolleerd kan worden of het apperaat veilig is. (dus de beelden niet kan/zal opnemen). Deze techniek heet HDCP. HDCP signalen kunnen verstuurd worden over zowel HDMI als DVI. Schijfjes die op deze wijze beveiligd worden (en het ziet er naar uit dat dat zeker gaat gebeuren), zullen alleen op hoge resolutie af te spelen zijn als alle apperaten HDCP ondersteunen, dus ook je videokaart.

Een kaart die dit wel ondersteund is de Asus EN7950GT/HTDP/512M
http://www.asus.com/produ...06&model=1350&modelmenu=1

Verwijderd

Topicstarter
Geforce heb ik geen problemen mee maar dacht dat Ati beter in 2D is. daarbij is het juist de bedoeling om mijn processor zoveel mogelijk te ontlasten (ondanks dat ie het makkelijk kan hebben)

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
nijn-01 schreef op zaterdag 18 november 2006 @ 17:23:
Let op! Deze kaart ondersteunt GEEN HDCP.

Voor beeld zijn er 3 manieren om dit te versturen (soorten kabels zeg maar)
- VGA
- DVI
- HDMI

Vooral DVI en HDMI worden, zoals je zelf al aangeeft, gebruikt voor HD beelden. Maar er is een catch. Zoals je wellicht weet gaan de nieuwe generatie schijfjes beveiligd worden. Een van de beveiligingen is ervoor te zorgen dat alle apperaten een signaal (ID) terugsturen, waarmee gecontrolleerd kan worden of het apperaat veilig is. (dus de beelden niet kan/zal opnemen). Deze techniek heet HDCP. HDCP signalen kunnen verstuurd worden over zowel HDMI als DVI. Schijfjes die op deze wijze beveiligd worden (en het ziet er naar uit dat dat zeker gaat gebeuren), zullen alleen op hoge resolutie af te spelen zijn als alle apperaten HDCP ondersteunen, dus ook je videokaart.

Een kaart die dit wel ondersteund is de Asus EN7950GT/HTDP/512M
http://www.asus.com/produ...06&model=1350&modelmenu=1
Zo'n dure is niet nodig. Een 7600GT ondersteund dit ook.

• Baggio666
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-07 23:04
Wellicht dat dit nog handig is:
nieuws: Roundup hdcp-compatibele videokaarten ATi en nVidia
En natuurlijk de bron: Anandtech

daar komt de 8800 serie er erg goed uit, maarja dat is kwa 3d power (en budget) pure overkill...

[ Voor 19% gewijzigd door Baggio666 op 18-11-2006 17:34 ]

• Magnolia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:07
Als ik de topicstart lees maak ik op dat hij van plan is een pc aan een lcd-tv te koppelen. Het HDCP verhaal is alleen van belang als je van plan bent om orginele HD DVD dan wel Blu-ray disc's via je pc af te gaan spelen.

Vooralsnog zijn HD DVD drives dan wel Blu-ray drives niet of nauwelijks verkrijgbaar (op die van de X360 na dan) en peperduur. Daarnaast zijn er ook nog erg weinig titels beschikbaar.

De meeste mensen zullen met een dergelijke opstelling hun favoriete serie van het internet plukken in x264 / mkv formaat (720p of 1080i) en die zodoende afspelen via hun pc op de LCD-tv. Dat geeft een erg mooi plaatje. Daarnaast gaat het imo niet lang duren of er worden omzeilingen gevonden om de beperking van HDCP op te heffen (als een van de apparaten niet HDCP gecertificeerd is, schaalt hij automatisch terug naar 1/4 van de bronresolutie).

Ontspan.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, HDCP is dus een vereiste, had ik idd over het hoofd gezien bij de specs van de kaart.
Is het noodzakelijk om zoveel geheugen op de kaart te hebben ? dacht dat je dat voornamelijk bij 3D nodig had.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-07 20:08

job

Als je de boel hardwarematig wilt versnellen dmv een nvidia kaart let dan op de volgende punten:
- Je hebt de purevideo codec nodig (deze dien je te kopen, dus niet gratis)
- De purevideo codec accelereert alleen mpeg 2 (mpeg 4 h263 dus niet).

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-06 08:25

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Sinds het moment dat ik HDTV (TS) movies @ newsgroups gevonden heb speel ik deze al af, misschien niet met "hardware" rendering/support.

Nou downloade ik ook H.264 films, nooit afspeel problemen gehad, ik speelde een spel op de ene monitor keek de film/aflevering op de andere. Dit was met een Asus X800XL/2hdtv pci-e

Nu ik een X1900XT heb lijkt het iets mooier (kan bedrog zijn)

De NVidia kaarten werken trouwens alleen met bepaalde software (Purevideo) welke ook op ati kaarten gewoon goed zijn werk doet. Om gebruik te maken van H.264 hardware support moet je ook een bepaald stukkie software gebruiken, PowerDVD 6 of WinDVD 7 zou dat moeten ondersteunen maar heb dat nooit echt werkende gekregen (achteraf bleek dat je weer een aparte addon moest kopen) , gebruik nu gewoon MPC inc. Storm codec pack.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de test gelezen mbt HDCP kaarten roundup, hieruit concludeer ik dat mijn kaart gewoon nog niet bestaat (geen 3D wel HD weinig processor belasting) HDCP is toch nog ver van mijn bed.
Denk dat het voorlopig behelpen word met eerder genoemde kaart en eind volgend jaar maar weer es kijk of er wél een fabrikant is die het nut van een 2D kaart ziet met veel rekenkracht,ik ben toch niet de enige die met 2D tevreden is ?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 18-11-2006 18:36 ]

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:56

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Mijn ervaringen op dit vlak zijn dat de performance door de CPu al redelijk hoog is om ook de h264 af te spelen, al helpen de ATI en Nvidia decoders veel.

Maar wat ik wel merkte toen ik kon kiezen tussen een Ati X800XT en een Geforce 7600GT dan de laatste kaart een beroerd beeld gaf op mijn LCD TV (ACER 37"@1080i): de letters in windows waren slecht te lezen. Terwijl de Ati kaart een wonderschoon en strak beeld gaf. Dit beide via de DVI uit/ingang. Dit is heel lastig om in te schatten voordat je iets koop, maar misschien kan je er iets mee.

Verwijderd

ik gebruik een
asus 7300gs versie

http://www.asus.com/produ...66&model=1033&modelmenu=1

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 18-11-2006 22:24 ]

Pagina: 1