[XP] Norton Ghost 2003, NTFS en corrupte partitietabel.

Pagina: 1
Acties:
  • 412 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• FalconM
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Na een verse installatie van WinXP en bijbehorende programma's werd het tijd voor een image van schijf C. Ik had Norton Ghost 2003 al een tijdje niet meer gebruikt, maar het maken van een image op een aparte partie op dezelfde schijf was geen enkel probleem...leek het als je door de menu's ging. Ik had een WinXP partitie (C:)in NTFS-formaat en een imagepartie (I:) ook in NTFS-formaat. Image een naam geven en aangeven waar deze moest staan en Ghost wilde opstarten naar z'n eigen DOS-mode.
Geen enkel commentaar van het programma, totdat ik ging rebooten. Ghost gaat naar zijn eigen DOS scherm en blijft daar vrolijk 'hangen' blauw scherm, geen respons. Rebooten levert op retry, terug naar DOS_promt of terug naar WinXP. Eerst nog een poging, helaas vervolgens de laatste optie geprobeert, werkt ook niet meer.

Bij gebruik van Partion Magic blijkt nu de complete partititetabel van de hardeschijf corrupt te zijn. Achteraf bleek (via GoT) dat NortonGhost 2003 niet overweg kan met NTFS, maar waarom waarschuwt dit programma daar dan niet voor, alvorens te starten met een reboot???

Al met al wordt dit nu een nieuwe format en installatie van de WinXP. De Norton Ghost 2003 CD ligt inmiddels in de vuilis bak. Laat dit een waarschuwing zijn voor hen die ook nog met Ghost 2003 willen werken.

Wie weet nog een optie weet om de partitie tabel weer goed te maken? FDISK /MBR was in iedergeval niet de oplossing.

Volvo V70 D5 my2011

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:07
Ghost 2003 kan perfect overweg met NTFS, dus is er abslouut geen reden om daarvoor te gaan waarschuwen. 't Zou alleen handiger geweest zijn als je 'm gewoon gestart had van een bootdisk/cd'tje, zodat Ghost geen virtuele partitie aan had hoeven maken om van op te starten.

• Basement
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-11 20:11
Heb je een sata-schijf? Ghost 2003 kan pas met sata omgaan na een live-update.

Zonder update, maakt ie van een klein gedeelde van je schijf (meestal vooraan) iets anders van NTFS, waardoor je partitie inderaad corupt raakt.

• FalconM
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
Klopt het ging om een SATA schijf. Achteraf bleek dat Ghost vooraan op de schijf een eigen partitie had gemaakt die bootable was gemaakt. De partitietabel was zoals gezegd inderdaad corrupt geraakt, maar het programma FDISK (WIN98 boot-floppy) zag de partitietabel wel. Door de Ghostpartitie mbv FDISK te verwijderen en C: weer actief te maken kon ik gelukkig WINXP weer booten. Wel was de bootmanager van Linux (die ook nog ergens op een andere partitie op dezelfde hardeschijf stond) verdwenen, maar dat is ook wel op te lossen.

Volvo V70 D5 my2011

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Tja dan wordt het toch even de manual van het product lezen de volgende keer voordat je zoiets onderneemt :P Een backup/image is niet de enige actie waarbij sata iets andere behandeling nodig heeft dan andere typen schijven :P

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters