Toon posts:

[printer] Canon Pixma ip4000 printkop smerig, wat nu?

Pagina: 1
Acties:
  • 3.334 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Vorige week een 150tal dvd'tjes (zwart/wit, +/- 20% dekking) en een 80tal A4's (kleur, +/- 25% dekking) bedrukt met een Canon Pixma ip4000. Allen haarscherp, en van erg goede kwaliteit. Niks aan de hand. Dacht ik toch.

Probeer de dag er na gewoon wat A4'tjes tekst af te drukken (zwart), en ik zie dat de printer er niet meer in slaagt om scherpe tekstafdrukken te maken.
Eerst logischerwijs de printkoppen laten reinigen, want 150 dvd's zijn niet niks. Dat enkele malen herhaalt, maar het hielp eigenlijk vrij weinig. Ook de diepte-reiniging geprobeert, dat leverde een iets betere kwaliteit op, maar nog steeds van die vieze letters. Niet echt strepen te zien, eerder zo van die vuile tekst.

Daarna toch maar eens goed gekeken naar de inkttanks, en ik merk op dat in de zwarte (3eBK) tank, het kussen zich helemaal heeft volgezogen. Inkttanks zijn opgebouwd uit zowel een vak met een wit "kussen", en een vak met de inkt zelf. Het kussen zorgt voor een verdeling van de inkt naar de printkop toe. Nu is het volstrekt abnormaal dat dat kussen echt kletsnat is, dat het zwart ziet kan wel, het is de grootste tank, maar zo kletsnat is niet normaal.

Daarna even de printkop er uit gehaald, en nu blijkt dat die helemaal vol zwarte inkt hangt. Hij is echt besmeurd, zoals op de onderstaande foto's te zien zijn:
Afbeeldingslocatie: http://img86.imageshack.us/img86/3859/img0001zi2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img471.imageshack.us/img471/311/img0005zc4.jpg

Nu heb ik schrik om daar zomaar aan zitten te vegen of poetsen, een printkop is hét essentiële deel van de printer, en vermits die niet zoals bij HP-printers samen met de inkt vervangen worden, van erg veel waarde.

Kan ik dat zo maar reinigen? Is de printkop beschadigd?
Is de enige oplossing een nieuwe printkop?

Waar ik mij nog het hardst aan stoor, is het feit dat het puur schuld is van de inkt, die blijkbaar het inktkanaal helemaal heeft overladen met zwarte inkt. Dat moet zoiezo nà het afdrukken van de dvd's en A4's gebeurd zijn, want die zien er piekfijn uit. Het komt er op neer dat de inktcartridge de boosdoener is.

Maar hoe los ik dit nu op? Ik ben nogal terughouden om die printkop zomaar in een kom water te zetten (ook al is die inkt oplosbaar in water), ik zit dan met vragen als oxidatie van het metaal, beschadiging van electronica etc.

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

breinonline

Are you afraid to be known?

Oxidatie treedt niet zo heel snel op hoor. Mits je hem goed droogt na afloop (met warme lucht, föhn of iets dergelijks) kan het weinig kwaad denk ik. Met een Epson of HP cardridge kan dat ook en daar hangt ook die printkop aan.

Kan je Canon niet bellen over dit probleem? Als het originele cartridges zijn mag dit uiteraard niet gebeuren.

Mocht het echt niet meer werken dan kan je de printkop altijd nog los kopen. Al met al toch nog een stuk goedkoper dan bij iedere cartridge een nieuwe printkop kopen.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Verwijderd

Topicstarter
breinonline schreef op zaterdag 18 november 2006 @ 16:55:
Oxidatie treedt niet zo heel snel op hoor. Mits je hem goed droogt na afloop (met warme lucht, föhn of iets dergelijks) kan het weinig kwaad denk ik. Met een Epson of HP cardridge kan dat ook en daar hangt ook die printkop aan.
Er is wel bitter weinig te vinden over het manueel reinigen van printkoppen. Kan dat zomaar met water (kalkafzetting etc)?

Stel dat er op die manier toch iets "stuk" gaat, dan wordt opeens wel 'mijn' schuld, tot nu toe is het nog steeds de schuld van de inkt.

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

breinonline

Are you afraid to be known?

Daarom kan je misschien beter eerst met Canon bellen en als dat niks oplevert pas gaan prutsen :)

Kalk lijkt me niet zo'n probleem maar anders neem je demiwater (bij een drogist te koop / zelf maken door indampen).

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Verwijderd

Topicstarter
Canon wist me het typische antwoord te vertellen, dat ik de printkop moet laten vervangen. Met een ellenlange uitleg van hoe te laten repareren etc.

In afwachting van een nieuwe printkop, zou ik toch de huidige nog willen proberen te poetsen.

Hoe doe ik dit het best? Zet ik het ding in water of hoe? Hoe lang? Met de föhn er op? Kan ik meteen proberen te printen? Iemand enige ervaring hiermee?

EDIT
Na een tijd geprobeerd te hebben, ben ik tot de conclusie gekomen dat het mogelijk niet aan de prinktop zelf ligt.
Elke keer de printer gaat printen, gaat hij eerst langs zo'n soort van reservoirtje, dat ook gebruikt wordt voor het opvangen van de overbodige inkt bij het reinigen van de printkoppen. Nu ben ik tot de conclusie gekomen dat de printkop in propere toestand net vuil wordt door dat reservoirtje te passeren. Ik heb eens goed gekeken en ik zie dat het hele reservoir (eigenlijk een soort van indrukbaar schuimpje) bulkt van de zwarte inkt. Je kent dat wel, zo'n sponsachtig iets dat eigenlijk vol zit, en als je daar op duwt, komt daar van dat spul uit.
Nu denk ik dat dat de reden is dat die prinktop zo vuil is, en niet de printkop zelf.

Iemand een idee wat nu?

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 01-12-2006 17:39 ]

• Orac
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:52

Orac

Ik mis je papa.

Aan je omschrijving en foto's te zien lijkt het inderdaad dat het reservoir voor de inkt vol is. Normaal gesproken moet een printer dan een melding geven. Ik denk dat de printkop nog goed is, maar het sponsje moet worden vervangen. Ik vrees dat je dit niet zelf kan doen en dat je de printer bij de fabrikant moet inleveren (als reparatie).
Pagina: 1