Toon posts:

Help, er is iets stuk... maar wat?!

Pagina: 1
Acties:
  • 37 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ben helaas mijn oude gebruikersnaam vergeten, dus heb maar een nieuwe gemaakt. Ik heb een probleempje met m'n PC. Ongeveer een week terug begon ik vaak BSOD's te krijgen in Windows XP. Ik heb m'n SATA schijf daarop gecontroleerd op bad blocks en heb d'r helaas bad blocks op gevonden. Nieuwe SATA gekocht en die aangesloten op mijn mobo. (de oude is op de secondary aangesloten). De BSOD's zijn wel stukken minder, maar heel af en toe krijg ik er toch nog een. Als ik in m'n BIOS kijk dan zie ik ook vreemde dingen. Er staan bijvoorbeeld "OnbOErd FDC ContBoller" en "Ena@ble IDJ" enzo.. Rare shit dus. Dat hoort er natuurlijk niet te staan...

Ik begin nu een beetje te twijfelen of die bad blocks de BSOD's wel veroorzaken of dat m'n mobo gewoon gaar is. Of misschien is wel alleen de SATA kabel of de batterij van m'n BIOS gaar....

Ik heb eigenlijk nooit gezeik met m'n PC's, dus ik heb geen idee waar ik moet beginnen om een en ander te kunnen achterhalen. Hoe stel ik 100% zeker vast dat m'n mobo gaar is en niet de HDD bijvoorbeeld?

Ik hoor graag wat tips! :) Alvast bedankt voor de moeite!

//EDIT: het systeem draait al 2,5 jaar prima deluxe op dezelfde configuratie trouwens. Ik heb niets gewijzigd aan het systeem....

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 18-11-2006 13:41 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

ik zou beginnen met Hangen en Opstartproblemen troubleshooter door te nemen.
Bad blocks op hdds zouden geen rare fratsen in je bios moeten laten zien, wellicht dat je geheugen of videokaart niet helemaal goed meer is. Dus vervang eens stuk voor stuk alle onderdelen om te kijken welke het probleem geeft.

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
wat zeggen je BSOD's ? atijd dezelfde foutbeschrijving/foutcode ? op die code zou je kunne proberen te zoeken, of je zou hem iig kunnen melden.

Als je uit het niets fouten krijgt ligt dat dus aan een defect onderdeel in je PC. Als het slechts af en toe gebeurd en zonder regelmaat (dus niet altijd als je een bepaalde schrijfactie doet, of altijd als je een bepaald programma laadt) kun je je geheugen en je harddrives testen.

Wat voor een BIOS versie heb je in combinatie met elk moederbord? als je denkt dat in je bios gekke dingen staan kun je proberen je BIOS te flashen, op de website van je mobo fabrikant staan als het goed is nieuwe versies.

In afwachting van meer informatie wens ik je succes.

Ctrl+k

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09:04

DataGhost

iPL dev

Verwijderd schreef op zaterdag 18 november 2006 @ 13:37:
Hoi,

Ben helaas mijn oude gebruikersnaam vergeten, dus heb maar een nieuwe gemaakt. Ik heb een probleempje met m'n PC. Ongeveer een week terug begon ik vaak BSOD's te krijgen in Windows XP. Ik heb m'n SATA schijf daarop gecontroleerd op bad blocks en heb d'r helaas bad blocks op gevonden. Nieuwe SATA gekocht en die aangesloten op mijn mobo. (de oude is op de secondary aangesloten). De BSOD's zijn wel stukken minder, maar heel af en toe krijg ik er toch nog een. Als ik in m'n BIOS kijk dan zie ik ook vreemde dingen. Er staan bijvoorbeeld "OnbOErd FDC ContBoller" en "Ena@ble IDJ" enzo.. Rare shit dus. Dat hoort er natuurlijk niet te staan...

Ik begin nu een beetje te twijfelen of die bad blocks de BSOD's wel veroorzaken of dat m'n mobo gewoon gaar is. Of misschien is wel alleen de SATA kabel of de batterij van m'n BIOS gaar....

Ik heb eigenlijk nooit gezeik met m'n PC's, dus ik heb geen idee waar ik moet beginnen om een en ander te kunnen achterhalen. Hoe stel ik 100% zeker vast dat m'n mobo gaar is en niet de HDD bijvoorbeeld?

Ik hoor graag wat tips! :) Alvast bedankt voor de moeite!

//EDIT: het systeem draait al 2,5 jaar prima deluxe op dezelfde configuratie trouwens. Ik heb niets gewijzigd aan het systeem....
Ik dacht in eerste instantie (ongeveer net als Terw_Dan dus) aan mobo/geheugen, tot ik jouw laatste zin zag. Je zegt 2,5 jaar? Dan zou ik eens even kijken of er geen elco's bol staan op je moederbord. Dit geeft ook heel veel rare problemen.
Edit: van die cylindervormige dingen dus: MSI K7T kapot door lekkende condensatoren *pics*

[ Voor 10% gewijzigd door DataGhost op 18-11-2006 13:52 . Reden: whoa, edit ik meuk en zet ik het in de quote 8)7 ]

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Als ik jou was zou ik eerst proberen het BIOS te flashen, zoals eerder aangegeven, kan zijn dat dat die rare tekens in je BIOS helpen verdwijnen.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:50

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hoi,

Ben helaas mijn oude gebruikersnaam vergeten, dus heb maar een nieuwe gemaakt.
Ahum... clones aanmaken is nadrukkelijk niet toegestaan op GoT. Dat je zoiets vergeet is mogelijk - maar neem voortaan gewoon even contact op met een moderator of anders gathering@tweakers.net ofzo...

Als ik het zo zie ben je Frenzy - een account dat gewoon nog bestaat, niet gebanned is ofzo, dus je zou gelijk aan de slag moeten kunnen ermee. Hou er wel rekening mee dat Barts75 gebanned wordt.

Verder on-topic:
Je geeft hier wel erg weinig info en het lijkt erop dat je de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter niet gebruikt hebt. Begin daar eens mee :z

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.