Ubuntu 6.06 & pixma ip4200

Pagina: 1
Acties:
  • 252 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucky Luke 008
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 30-05-2024
Ik gebruik sinds een sloridige 14 uur Ubuntu 6.06. Ik wil hierin natuurlijk ook kunnen printen.
Daarvoor heb ik al wat geprobeert met de printerdrivers die al in ubuntu zitten. helaas heb ik daarmee geen hegere resolutie kunnen behalen dan 600x600dpi.
dat is best wel jammer met een printer van 9600x4800dpi, bovendien kon ik in de windows software bij deze printer ook dingen doen als : boekwerkje afdrukken en automatisch dubbelzijdig afdrukken, direct op CD-R pinten etc.
dit kan nu niet meer. Dus ik heb van de canonsite iets gedownload: Filters. die zitten in een mapje genaamd IP4200_Linux_260.tar.gz

echter via systeem->voorkeuren->printers->IP4200->eigenschappen->drivers->driver instaleren kan ik hier geen drivers uithalen, ook niet als ik het eerst uitpak.

er in zitten wat files wat word herkend als: onbekend archieftype.

Ik zou toch graag gewoon foto's kunnen printen op 9600x4800 dpi, evenals dat ik graag die 100+ pagina'a datasheets (van een PIC16F88 dit keer, 128 pagina's) toch het liefst als boekwerkje afdruk.

De IP4200 is nogal veel verkocht naar het schijnt, dus ik denk dat er ook wel een paar meer ervaren Linux gebruikers deze printer hebben.
Dus mijn vraag aan hun (en anderen) is:
Hoe kan ik mijn printer weer 100% gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Heb je http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=204853 (en de talloze andere letterlijke howto's die omschrijven hoe je de software van canon.com moet installeren op ubuntu) al eens gelezen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Google is zo'n gaaf werktuig:

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=204853

[edit: :P spuit 11]

[ Voor 13% gewijzigd door AlterEgo op 18-11-2006 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucky Luke 008
nee, die heb ik niet gelezen en ook niet gevonden met google. Ik ga 'm nu lezen.
Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucky Luke 008
gelezen en uitgevoerd tot en met stap 6.
stap 7 heb ik overgeslagen, die moest alleen als er library links verkeerd waren. ik weet niet hoe ik deze moet conteroleren.
tot en met stap 9 heb ik nu uitgevoerd (printer toevoegen, pdd file kopieren stukje tekst invoegen in ppd file, printer verwijderen en weer toevoegen)
het toevoegen van het reinigen van de koppen zou ik niet weten hoe te doen, maar ik heb die pagina die jullie gegeven hebben gebookmarked, zodat ik dat kan opzoeken.

alleen er staat nog steeds bij resolutie 660/600 dpi. dit is correct voor zwart wit, maar in kleur kan de pixma ip4200 9600/4800dpi aan. moet ik dit in de sectie: " resolution" van de ppd file aangeven? hoe? gewoon 600/600 vervangen door 9600/4800?

en hoe zit dat met duplex printing? hierbij wil het stuurprogramma ineens ook in de lengte of breedte nieten, maar deze printer kan helemaal niet nieten...

de optie boekwerkje afdrukken mis ik ook wel eigenlijk. zou 2 pagina's per vel + afdrukken in de breedterichting + dubbelzijdig hetzelfde effect hebben?

nieuw probleem:
ik heb het gewoon uitgeprobeert iets te printen (zonder de resolutie te wijzigen in dat ppd bestand) maar dit lukt niet. hij geeft eerst aan dat ie aan het printen is, en dan dat 'ie gestopt is. een testpagina wil 'ie ook niet printen...

[ Voor 27% gewijzigd door Lucky Luke 008 op 18-11-2006 13:09 . Reden: typefouten en stukje vergeten en nu ook nog een nieuw probleem... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucky Luke 008
Ok, ik heb het nog een keer geprobeert, domweg de printer verwijderd en alles exact volgens die howto gedaan.

het werkt :D

alleen een puntje: de resolutie staat op 600DPI, en dit is niet te wijzigen vanuit dat uitrolmenuutje. de printer kan op zich 4800X9600DPI (kleur) en 600DPI (zwart)

ik weet niet of die 600 DPI op zwart slaat, dan is alles in orde, of ook op kleur. In dat laatste geval zou ik het toch graag wat hoger hebben eigenlijk. Ik zal daar later als ik meer tijd heb eens een websearch naar doen, mocht ik er daarna niet uitkomen dan post ik het hier.

totnutoe iedereen hartelijk bedankt voor de hulp, hopelijk kan ik jullie eens helpen met een-of-ander electronica-iets, want dat is meer mijn gebied...
(intereseer me uiteraard ook wel (best wel erg) in computers, maar ben nieuw met linux en weet er dus 0,001 van... (op een schaal van 0 - 10))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucky Luke 008
Oke, ik heb nu ruim de tijd gehad alles even goed te testen. Ik draai nog steeds linux (kubuntu geprobeert, werkt niet, zit nu met soort van mengvorm-troep :s, heel vaag, maar het werkt wonderwel nog steeds stabiel :D), en begin er zelfs enigzinds iets van te begrijpen.

aleen bij het testen van dat printen viel me op dat het wel goed werkt, mits basic. zo is dubbelzijdig printen bijvoorbeeld onmogelijk (als ik het aanvink komt het er doodleuk enkelzijdig uitrollen) en "boekwerkje" is al helemaal onmogelijk.

in de windows-software die met de printer meegeleverd is kon dit wel, de printer ondersteunt het ook.

kan ik dit ook nog aan de praat krijgen of heb ik gewoon een linux-onvriendelijke printer?

(meer info op aanvraag morgen vanmiddag, ik moet er nu voor gaan zorgen dat ik niet wakker word met qwertyuiop in mijn voorhoofd :P)
Pagina: 1