[JS/HTML] In Select zoeken door de typen

Pagina: 1
Acties:
  • 114 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Rekcor
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 08-10 13:03
Select boxen hebben een nadeel. Je kunt namelijk in de lijst zoeken door de eerste letter/het eerste cijfer van een item in te typen, maar dit werkt ook maar echt voor de eerste letter/het eerste cijfer.

Eerst de 'a' en dan de 'p' intoetsen in onderstaand voorbeeld, levert 'prei' op, en niet 'appel'.

HTML:
1
2
3
4
5
<select>
 <option>aardbei</option>
 <option>appel</option>
 <option>prei</option>
</select>

Weten jullie een oplossing(srichting) voor dit probleem? Ik heb al bijna een uur zitten Googlen, maar zonder resultaat. Je zou 'onkeyup'-events kunnen vangen, en als de toetsaanslagen maar snel genoeg achter elkaar komen (hoe meet je dat?) JS de goede optie kunnen laten zoeken in de lijst.

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:03
Een namaak, DHTML, selectbox?

• Rekcor
Die oplossingen ken ik idd (heb er ook zelf een gemaakt: link): men zet dan een INPUT boven de select.

Ik zoek eigenlijk een oplossing zonder INPUT...

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:36

crisp

Devver

Pixelated

Rekcor schreef op zaterdag 18 november 2006 @ 11:49:
Select boxen hebben een nadeel. Je kunt namelijk in de lijst zoeken door de eerste letter/het eerste cijfer van een item in te typen, maar dit werkt ook maar echt voor de eerste letter/het eerste cijfer.
[...]
Gebruik eens een andere browser dan IE ;)

Intentionally left blank

• Rekcor
crisp schreef op zaterdag 18 november 2006 @ 12:10:
[...]

Gebruik eens een andere browser dan IE ;)
Zeg dat maar tegen mijn klant ;) Maar goed, volgens mij is het sowieso een idee om die tot FF te bekeren.

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-10 08:18
je kan toch dmv js gewoon keydowns op je pagina opvangen? dan moet je wel zelf het zoeken doen

This message was sent on 100% recyclable electrons.

• Rekcor
Bedankt, deze had ik allemaal zelf ook al gevonden. Ze werken echter allemaal met een apart <input>-veld. Ik vroeg me af of er ook een script was met alleen een <select>.

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:48

André

Analytics dude

Dan kun je een bestaande toch zo ombouwen? In plaats van de toetsen af te vangen in een textbox doe je dat gewoon met je body :)

• Optix
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19-11 11:46
Is zo'n autocomplete input field misschien een alternatief?
JHS schreef op zaterdag 18 november 2006 @ 13:32:
Night.Fade: De TS heeft inmiddels juist meerdere malen aangegeven dat hij dat níet wilt :) .
Sorry, net wakker |:(

Is er ook een specifieke reden dat je dat niet wil?

[ Voor 71% gewijzigd door Optix op 18-11-2006 13:34 ]

.

• JHS
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 05-11 09:42

JHS

Splitting the thaum.

Night.Fade: De TS heeft inmiddels juist meerdere malen aangegeven dat hij dat níet wilt :) .

DM!

• Rekcor
Night.Fade schreef op zaterdag 18 november 2006 @ 13:31:
Is er ook een specifieke reden dat je dat niet wil?
Ja: de oplossingen die ik ben tegengekomen, hebben beperkingen:

- er wordt gebruik gemaakt van <div>'s om de pulldown-lijst te verbergen; om deze div's goed te positioneren is - zeker in mijn complexe layout - nogal wat CSS-hackwerk nodig;
- hiermee verwant: de HTML-code wordt minder begrijpelijk voor evt. anderen die aan mijn site werken;
- de zoekmechanismen zijn per definitie niet gecompileerd, en aangezien ik erg grote lijsten heb, wordt e.e.a. traag;
Pagina: 1