Toon posts:

Technieken voor binnenfotografie

Pagina: 1
Acties:
  • 199 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik heb wat vragen omtrent fotografie voor binnen. Wellicht dat ik volgend jaar van wat zaken binnen wat feestjes ga fotograferen voor een vereniging. Ik heb dit jaar een 350d met een 18-200 lens gekocht waa rik geen spijt van heb. Ook bruilofts foto's etc mee gemaakt.
Maar omdat ik he tnu toch wat beter wil doen denk ik toch aan een wat betere lens voor binnen en eventuele flitser.
Zit zelf eerst te denken aan een canon 50mm 1.8 omdat die niet zo duur is.
Wellicht daarna iets van een 17- nog wat lens. Maar wat is verstandiger eerst die 1.8 of gelijk een wat duurdere
Ik begrijp dat voor binnen de sfeer wordt verpest als je te veel flitst. Is het dan beter zonder flits te doen of maar klein beetje?
Voor mij is het puur hobby

Ik hoop dat iemand me kan helpen
BEdankt.

Verwijderd

Ik zou zeggen, lees het partyfotografie topic eens. Als er ergens iets staat over fotograferen in donkere omstandigheden is het daar wel :)

Ik zou persoonlijk gaan voor een 50 mm 1.8 en koop er een flitsertje bij. Helemaal niet flitsen kan alsnog onscherpe foto's opleveren. Je kan beter wat minder hard flitsen + langere sluitertijd, dan behoud je het omgevingslicht + je onderwerp zou scherp moeten zijn ;)

Overigens, probeer eens op je huidige lens of 50 mm niet te teveel tele is. Voor overzichtsschots is het niet al te handig, maar als je inflitst kan je met je huidige lens waarschijnlijk ook nog wel uit de voeten mocht je dat willen.

• Silent Thunder
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-01 18:47
Waarom denk je aan een ''17-nogwatlens'' (neem aan dat je een groothoekzoom bedoeld)
Met je 18-200 heb je dat bereik toch al gecovered?

Verder is zo'n 50mm nooit weggegooid geld; die kan altijd wel van pas komen, ook later.

Voor nette resultaten lijkt mij flitsen wel handig overigs.

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:41

ThunderNet

Flits!

Idd, als je goed flits wordt de sfeer helemaal niet verpest ;)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Verwijderd

Topicstarter
ok begrijp dat ik partyfotografie kan lezen.
Reden voor een 17- lens dat die lichtsterktr zou zijn dan mijn 18-200.
Als hoewel ik bruilofstfoto's heb gemaakt met de 18-200 binnen met interne flitser die ook wel aardig zijn.
Ook dus een flitser loont wel de moeite en verziekt zeg maar de sfeer qua belichting ook niet zo.
Moet er dan wel zo'n doffe kap op op de flitser om niet dat harde flitseffect te krijgen?
Kan dit ook bereikt worden met de interne flitser of echt een externe aan te raden
Als iemand dit topic wil sluiten omdat er wllicht het een en ander in partyfotografie ook staat dan is dat ok hoor.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 18-11-2006 11:38 ]

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:30
Met de interne flitser kan je nooit dezelfde resultaten krijgen als met een externe, aangezien je met een externe flitser ook indirect kunt flitsen. (Ok, je kan dat met de ingebouwde ook wel een beetje, als een beetje gaat lopen prutsen).

https://fgheysels.github.io/

• Silent Thunder
Een externe is zeker aan te raden :)

• simon
  • Laatst online: 30-01 17:03
Inderdaad, een externe flits zorgt voor veel prettigere resultaten, zolang je maar op je omgevingslicht let;

Afbeeldingslocatie: http://simon.delacourt.co.uk/gallery/image/755/huge

heb ik geflitst, maar ik heb een langere sluitertijd gebruikt, niet alleen voor de beweging, maar voor het ambiante omgevingslicht.

|>

Verwijderd

Topicstarter
ziet er mooi uit, weer wat geleerd.
Net gekeken of dat 50mm goed zou zijn. Inderdaad wel stuk mindere groothoek.
Maar de scherpte en foto kwaliteit van een 50mm 1.8 to.v. van de sigma 18-200 die ik nu hebt zal toch wel een flink stuk schelen?

• simon
Ja, die 50 mm zal rete scherp zijn, waar je 18-200 puur je 't gemaak van die enorme zoom geeft, dat betekent inleveren op kwaliteit. Daarnaast is die 50 1.8 lekker lichtsterk, perfect voor donkere plekken, helemaal icm flits is lichtscherp erg leuk.. Externe flitser én 50 1.8 zijn aanraders :)

|>

Verwijderd

Topicstarter
Simon schreef op zaterdag 18 november 2006 @ 12:07:
Ja, die 50 mm zal rete scherp zijn, waar je 18-200 puur je 't gemaak van die enorme zoom geeft, dat betekent inleveren op kwaliteit. Daarnaast is die 50 1.8 lekker lichtsterk, perfect voor donkere plekken, helemaal icm flits is lichtscherp erg leuk.. Externe flitser én 50 1.8 zijn aanraders :)
Ok over een week vakantie en dan maar even halen de 50mm....misschien ook de flitser maar hangt er van af wat die kost

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-01 00:54

Floor-is

5.2

Een 430EX kost tussen de €235,- en €250,- afhankelijk van waar je hem koopt. Bij de fotovakhandel om de hoek moet je op €299,- rekenen overigens.
Pricewatch linkje: pricewatch: Canon Speedlite 430EX Flitser (42m @ ISO100, 24-105mm, E-TTL II, 4xAA)

Bericht hierboven

Verwijderd

Topicstarter
poe dan blijf flitser nog maar eve achterwege denk ik
Als ik de boel koop haal ik het bij broer konijn..die zijn wel gunstig qua prijs

• Silent Thunder
De ISO goed afstellen kan je ook helpen lange sluitertijden (bewegingsonscherpte) enigszins op te heffen. Dat dus in het geval dat je een moment wil bevriezen.

Ik denk dat je cam het tot ISO800 toch netjes moet doen; gewoon oefenen en kijken wat het beste bevalt.

Maar zoals eerder gezegd kunnen lange sluitertijden ook handig zijn i.v.m. andere factoren.

[ Voor 56% gewijzigd door Silent Thunder op 18-11-2006 15:50 ]

Verwijderd

Topicstarter
klopt heb al wat gedaan met iso 800 maar vind dat soms toch te veel ruis.
ipv de 50mm...wat is een goed alternatief als ik een bereik wil van ongeveer 18-50 met beetje goede kwaliteit?
Of raden jullie aan de 50 1.8 te gebruiken en voor overzichtfoto's de 18-200 die ik al heb?

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik denk dat je het het beste gewoon een keer kunt gaan proberen. Die 18-200 is volgens mij f/3.5 op 18mm. Daar moet je in principe best mee vooruit kunnen.
Een 50mm is nooit een slecht idee. Let er wel op dat je wide-open echt een flinterdunne scherptediepte hebt en dus niet echt meer moet bewegen als je gefocussed hebt. In de praktijk zul je dus waarschijnlijk je diafragma tóch wat knijpen om de boel scherp te houden.

Maar de beste raad die we je kunnen geven: ga gewoon eens wat proberen, dan weet je het. Ik denk dat je met de 18-200 een heel eind zult komen, zeker als je een goede flitser gebruikt (in combinatie met "dragging the shutter")

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07:54

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Wilko schreef op zaterdag 18 november 2006 @ 17:04:
Ik denk dat je het het beste gewoon een keer kunt gaan proberen. Die 18-200 is volgens mij f/3.5 op 18mm. Daar moet je in principe best mee vooruit kunnen.
Een 50mm is nooit een slecht idee. Let er wel op dat je wide-open echt een flinterdunne scherptediepte hebt en dus niet echt meer moet bewegen als je gefocussed hebt. In de praktijk zul je dus waarschijnlijk je diafragma tóch wat knijpen om de boel scherp te houden.

Maar de beste raad die we je kunnen geven: ga gewoon eens wat proberen, dan weet je het. Ik denk dat je met de 18-200 een heel eind zult komen, zeker als je een goede flitser gebruikt (in combinatie met "dragging the shutter")
Absoluut waar, ik gebruik de 18-70 icm dragging the shutter tijdens feestjes e.d. en dat wil prima. Die 2.8 of 1.8 qua diafragma heb je echt niet nodig. Beter nog, voor de dof ga je toch op waardes van f/4 etc zitten. Misschien is de 18-70 wat minder scherp dan een 50mm op F/4, maar qua creativiteit neem ik dat voor lief :)

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Verwijderd

Topicstarter
ok harstikke bedankt.
Ga denk ik zo wie zo een 50mm halen. De prijs vind ik namelijk erg sscherp daarvan en denk een 430ex als flitser. dan hou ik de 18-200 ook voor binnen voor rest van het bereik ook al is die lens niet super scherp. Heb net nog even gekeken en denk dat 50mm voor binnen ook wel mooi bereik is.
Zal toch voornamelijk gaan om foto's van mensen. En als je wat verder weg staat ook voor podium best goed te gebruik....50mm bereik net beetje uit geprobeerd in de woon kamer.
Ben echt benieuwd hoe de foto's met een 50mm gaan worden.
Heb in iedergeval nu door dat ik beter eerst geld kan investeren in een goede flitser icm met mijn 18-200 dan een andere 17-nog wat lens te kopen.
Ga van de week eens opzoeken dat "dragging the shutter" Hoe je dat het best kunt instellen op een 350d

• Wortelsoep
  • Niet online
Niet alleen de prijs van een 50mm is scherp ;)
En dragging the shutter houdt in dat je een wat langere sluitertijd neemt en dat je aan het eind van de belichting een flits afvuurt (rear curtain). Dat heeft als effect dat je zowel het omgevingslicht vastlegt als het onderwerp goed belicht. In het partyfotografietopic staan talloze voorbeelden hiervan, en met Google kun je waarschijnlijk wel een wat uitgebreidere uitleg vinden.

Succes ermee!

Verwijderd

Topicstarter
ok dat is 2e gordijn flitsen dus....dat moet me 350d geloof ik wel kunnen. Maar je kan toch ook eerst flitsen en dan nog tijdje de sluiter open hebben staan?

• Wortelsoep
  • Niet online
Dat kan ook, maar geeft (in het algemeen) een aanzienlijk minder fraai resultaat.

• nose
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-04-2018

nose

size matters

Verwijderd schreef op zaterdag 18 november 2006 @ 18:56:
ok dat is 2e gordijn flitsen dus....dat moet me 350d geloof ik wel kunnen. Maar je kan toch ook eerst flitsen en dan nog tijdje de sluiter open hebben staan?
Dat kan inderdaad ook. Maar het is maar net wat voor soort effect je wilt bereiken; of het licht naar het onderwerp toe gaat of er juist vanaf. Denk aan een foto van een voorbij rijdende auto. Als je aan het eind van de sluitertijd flitst, dan hangen de strepen van de achterlichten erachter, dus echt het effect van voorbij rijden. Flits je aan het begin, dan lopen de lichten voor de auto uit. Lijkt het net of 'ie achteruit rijdt. Maar voor elk soort onderwerp is dat weer anders en moet je zelf beslissen wat het "mooist" is, 1e of 2e gordijnsync.

P R N D

Verwijderd

Topicstarter
Ok begrijp het als je als laatste flitst dan komt wat je scherp wilt hebben ook mooi op de voorgrond.
Anders kom de waas tuurlijk er overheen als je eerst flitst en daarna pas de beging registreert.
Ga daar van de week mee expirimenteren in het donker wel wat lichtjes.
Een 350D moet het volgens mij wle aankunnen toch flitsen op het 2e gordijn.

Gister avond heb ik nog wat geprobeerd: Binnen inde woonkamer met de interne flitser: Een sleuf in een kassabonnetje gescheurd en die over ee interne flitser geschoven, dus dat er voor de flitser op korte afstand een velletje papier zit. Dit gaf hele mooie resultaten vergeleken met wanneer dit er niet op zat.
Moest wel van aardig dichtbij flitsen, maar dat zal wel te maken hebben dat de interne flitser niet zo krachtig is, en tuurlijk aardig werd afgeremd door het papier. Wellicht helpt een mat doorschijnend iets beter. Maar met het papier er voor kreeg je al niet dat harde flitslicht. Met een externe zal het neem ik aan nog beter gaan aangezien die stuk krachtiger zijn.

• Wijnands
  • Laatst online: 28-01 12:12
melkplastic filmbusje kun je ook een diffusor mee improviseren.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Verwijderd

Filmbusjes komen de huidige gemiddelde DSLR-gebruikers niet zo vaak meer tegen... ;)
Op mijn flitsers werkt 2 laagjes van een papieren zakdoekje al jaren prima, maar anderen die 't probeerden namen een schroeilucht waar. Blijkbaar ligt de flitsbuis van mijn flitsers (Metz 45 CL-4 en 45 CT-1) dieper dan gebruikelijk.

Anyway, een kassabonnetje verdeelt het licht wel prima, maar houdt ook heel erg veel licht tegen.

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Mijn ervaring als je in een redelijk donkere ruimte moet fotograferen, bij mij dus op een bedrijfsfeest met 2000 man in een grote zaal:

Camera met 50 1.4 USM (1.8 kan ook prima), de ISO stevig omhoog naar 800, o.a. wegens veel bewegingen en dansen en toch wat ambient licht meepakken. Vervolgens met externe flitser heel subtiel bijlichten.

Resultaten waren echt ver boven verwachting. De ruis viel enorm mee, daarnaast was het bedoeld om op een site te komen en niet te printen, zelfs de foto's op 1600 ISO zagen er dus perfect uit, en niet alleen op verkleind formaat!

Weet dus niet te terughoudend met de ISO imo, mits je tenminste een dSLR gebruikt.
Simon schreef op zaterdag 18 november 2006 @ 11:54:
Inderdaad, een externe flits zorgt voor veel prettigere resultaten, zolang je maar op je omgevingslicht let;

[afbeelding]

heb ik geflitst, maar ik heb een langere sluitertijd gebruikt, niet alleen voor de beweging, maar voor het ambiante omgevingslicht.
Simon, voor dragging the shutter, welke sluitertijden gebruik je meestal? Ik ben pas wel even aan het experimenteren geweest met afdrukken en zoomen tegelijk, leuke resultaten krijg je, alleen het onderwerp was een beetje stom, een tafelventilator O-)
Verwijderd schreef op zondag 19 november 2006 @ 12:39:
Ok begrijp het als je als laatste flitst dan komt wat je scherp wilt hebben ook mooi op de voorgrond.
Anders kom de waas tuurlijk er overheen als je eerst flitst en daarna pas de beging registreert.
Ga daar van de week mee expirimenteren in het donker wel wat lichtjes.
Een 350D moet het volgens mij wle aankunnen toch flitsen op het 2e gordijn.
Nog erger, als je niet met een 2n curtain flitst, wordt het onderwerp bevroren, maar zijn beweging wordt erna vastgelegd, dan krijg je de illusie dat ie achteruit beweegt.

Probeer het maar eens met een fietser die van links naar rechts fietst. Dan heb je links op de foto een fietser (flits) en rechts van hem een mooie trace van hem, maar die trace loopt in de richting waar hij naartoe fietst. Gevolg: hij fietst 'achteruit' ;)

Voor drag the shutter icm inzoomen moet je juist wel weer 1st curtain gebruiken, je legt het onderwerp vast, en gaat daarna de omgeving naar je toe trekken (werkt bijna alleen maar buiten als het redelijk schemerig is). (correct me if i'm wrong).

[ Voor 63% gewijzigd door Fairy op 19-11-2006 22:24 ]

• simon
Dragging the shutter verschilt, ik meet het omgevingslicht, en baseer daarop. AV en dan het vierkantje qua meting, ben naam ervan kwijt, maar dat ie de hele scene meet werkt ook aardig :)

[ Voor 41% gewijzigd door simon op 19-11-2006 22:29 ]

|>

• Wijnands
Verwijderd schreef op zondag 19 november 2006 @ 15:19:
Filmbusjes komen de huidige gemiddelde DSLR-gebruikers niet zo vaak meer tegen... ;)
Vond er nog een paar toen ik het minolta spul uitruimde en in m'n beste tas m'n Nikon spul stopte.

Heb een kennis met een leica verslaving die me af en toe wat busjes geeft, ook handig voor zaden uit de tuin en kleine computer onderdelen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga er gelijk maar een omnibounce bij halen kost wel 24 euro maar voor direct flitsen wel erg nuttig denk ik. Moet ook gelijk een nieuwe tas want nu alleen tas voor me 350d met de 18-200 erop..........gaat weer duur dagje worden volgende week bij konijn......

Verwijderd

Topicstarter
Vorige week maandag toch maar de flitser 430ex met omnibounce(maar dan ander merk) en een 50mm 1.8 canon gehaald......En moet zeggen: ben er erg blij mee...moet nog wel oefenen maar gewoon simpel via plafond of met omnibouncde......wat een verschil in hoeveeheid licht met dat interne flitsertje zeg......
Snapte er alleen niks van dat hij in TV / AV stand zulke lange sluitertijden kreeg....maar na wat speurwerk is dat nu ook duidelijk.....De M stand is dan weer goed bruikbaar als je zelf diafragma wil instellen.
Ik dus thuis flitser uitgepakt.....ik : shit zit speling in de kop...gebeld...ja maar meneer de flitser kan ook naar links en rechts gedraaid worden......o...dat hadden ze me niet verteld, maar wel reuze handig om via de muur etc te flitsen.
Ook de lens 1.8 voor binnen geeft erg mooi resultaat vergeleken met de 18-200....
Moet de 18-200 met flits nog wel uitproberen maar de 1.8 is dubbel en dwars zijn geld waard zeg...Geeft ook een erg mooie dof...
In iedergeval geen verkeerde aanschaf de 430ex. (en wat ik super netjes vind is dat er een tasje bij zit)

• Wijnands
430EX is toch het canon equivelant van de SB600? Ja da's prettig een goede flits. Ben ook erg blij dat ik er eentje heb.

• ajhaverkamp
  • Laatst online: 26-01 21:23

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Verwijderd schreef op maandag 04 december 2006 @ 11:29:
Snapte er alleen niks van dat hij in TV / AV stand zulke lange sluitertijden kreeg....maar na wat speurwerk is dat nu ook duidelijk.....De M stand is dan weer goed bruikbaar als je zelf diafragma wil instellen.
Kun je dat uitleggen, dat verschijnsel bij de Tv/Av stand komt me erg bekend voor. Het lijkt weinig uit te maken of ik een foto maak met de flitser aan of uit. De sluitertijd in de Av stand blijft mijns inziens veel te lang.

This footer is intentionally left blank

• Wortelsoep
  • Niet online
AFAIK houden A en S (resp. Av en Tv op Canon) geen rekening met het feit dat je flitst. In een donkere omgeving zullen dus lange sluitertijden voorgesteld worden.
Correct me if I'm wrong.

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 01:05

Marc H

- - Is wakker - -

ajhaverkamp schreef op maandag 04 december 2006 @ 15:19:
[...]

Kun je dat uitleggen, dat verschijnsel bij de Tv/Av stand komt me erg bekend voor. Het lijkt weinig uit te maken of ik een foto maak met de flitser aan of uit. De sluitertijd in de Av stand blijft mijns inziens veel te lang.
Moet je een keer de custom settings induiken. daar kan je de AV flits instellen op een vaste 1/200 sluitertijd.

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Marc H schreef op maandag 04 december 2006 @ 15:47:
[...]

Moet je een keer de custom settings induiken. daar kan je de AV flits instellen op een vaste 1/200 sluitertijd.
Mag je mij vertellen waar :) ik kan het alleen op 1/250

PS als ik flits met een langere sluiter werk ik altijd in M stand. PS op de 20D (350D niet helaas) kun je de AV en TV stand ook zo instellen dat ie tóch gaat corrigeren als je een waarde kies die niet mogelijk is, bijvoorbeeld als je op A F1.8 instelt, maar je schiet op 1600ISO buiten, dan zal je foto altijd overbelicht zijn. op zo'n moment beslist de camera dan nog zelf om toch iets te knijpen, ik vind het wel een prettige functie, een soort failover als ik zelf niet goed nadenk bij m'n shot.

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 01:05

Marc H

- - Is wakker - -

Fairy schreef op maandag 04 december 2006 @ 17:20:
[...]

Mag je mij vertellen waar :) ik kan het alleen op 1/250

PS als ik flits met een langere sluiter werk ik altijd in M stand. PS op de 20D (350D niet helaas) kun je de AV en TV stand ook zo instellen dat ie tóch gaat corrigeren als je een waarde kies die niet mogelijk is, bijvoorbeeld als je op A F1.8 instelt, maar je schiet op 1600ISO buiten, dan zal je foto altijd overbelicht zijn. op zo'n moment beslist de camera dan nog zelf om toch iets te knijpen, ik vind het wel een prettige functie, een soort failover als ik zelf niet goed nadenk bij m'n shot.
ok, 1/250e dan :) Zit hier op mijn werk, en doe het uit mijn hoofd ok ? :D

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Marc H schreef op maandag 04 december 2006 @ 17:34:
[...]

ok, 1/250e dan :) Zit hier op mijn werk, en doe het uit mijn hoofd ok ? :D
O-) :Y

Verwijderd

Wilko schreef op maandag 04 december 2006 @ 15:31:
AFAIK houden A en S (resp. Av en Tv op Canon) geen rekening met het feit dat je flitst. In een donkere omgeving zullen dus lange sluitertijden voorgesteld worden.
Correct me if I'm wrong.
Met de interne flitser weet ik het zeker van niet op de 350D. Andere camera's geen ervaring mee.
Pagina: 1