Preventief onderhoud

Pagina: 1
Acties:
  • 277 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
Hoi Ik heb al redelijk wat jaren ervaring met computers en netwerken en ben pas aagenomen als systeembeheer, ik ben bezig met mijn MCSE en CCNA. Maar nu heb ik een beheerdersvraag. Wat is een preventief onderhoud voor een server en wat doe je dan tijdens dat preventief onderhoud?? Zijn er een standaard set van regeltjes van of mag je dat als systeembeheerder zelf bepalen?
Misschien Schijfcontrole uitvoeren of schijven defragmenteren lijkt met altijd wel goed. Maar hou onderhoud je bijvoorbeeld een DC? Wat doe je dan echt op zo'n DC?

Groet,

Guido

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Schijfonderhoud is onzin bij een fatsoenlijke werkende server. Defragmenteren normaal gesproken ook. Eigenlijk doe je weinig onderhoud aan een server (zeker als verwacht wordt dat ie 24x7 draait zoals bij grotere bedrijven, want dan kun je de server niet een tijd offline nemen voor zoiets als defragmenteren) behalve af en toe updates/patches installeren en eventueel een reboot als het ding traag wordt of andere kuren geeft.

Onderhoud zou beperkt moeten zijn tot backups maken, je disaster recovery geregeld hebben, en dat soort zaken. Ik zie in de praktijk weinig meer "onderhoud" dan het regelmatig bekijken van event logs e.d. en erop letten dat er voldoende schijf- en geheugenruimte e.d. is.

[ Voor 21% gewijzigd door downtime op 18-11-2006 02:26 ]

• martijnn
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-02 05:38
Ik persoonlijk schaar het controleren van de logs en eventviewer ook onder preventief onderhoud.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:13

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

martijnn schreef op zaterdag 18 november 2006 @ 11:10:
Ik persoonlijk schaar het controleren van de logs en eventviewer ook onder preventief onderhoud.
Dat vind ik nu net reactief beheer. Er verschijnt een error in de eventlog en de beheerder reageert erop. Dus nadat de storing al opgetreden is.

Preventief beheer/onderhoud heeft ook een hoop te maken met trendanalyse. Bv. het continue monitoren van available diskspace en deze in een grafiek plaatsen. Met behulp van deze meetgegevens kunnen uitspraken gedaan kunnen worden dat er bv over drie maanden een volumeuitbreiding plaats moet vinden.

Dat is iets anders dan de error in de eventlog afwachten waarin staat dat de available diskspace beneden de 10 procent gekomen is.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-02 23:33
Question Mark schreef op zaterdag 18 november 2006 @ 11:18:
[...]
Preventief beheer/onderhoud heeft ook een hoop te maken met trendanalyse. Bv. het continue monitoren van available diskspace en deze in een grafiek plaatsen. Met behulp van deze meetgegevens kunnen uitspraken gedaan kunnen worden dat er bv over drie maanden een volumeuitbreiding plaats moet vinden.
^^ Eensch. Die trendanalyse is heel belangrijk om op tijd nieuwe hardware te kunnen en mogen kopen. Ik heb bij een bedrijf gewerkt waar ik ook aangaf dat er uitbreiding van het serverpark moest komen (in ieder geval een aparte fileserver), waarop doodleuk werd geantwoord: "de gebruikers klagen niet, dus is er niets aan de hand". Dmv trendanalyse kun je de bal dan kaatsen en zeggen "over 2 maanden zal het onwerkbaar traag worden / zit de boel helemaal vol, als we nu iets kopen, gaan ze er inderdaad niets van merken".
De trendanalyse houdt ook niet op bij schijfruimte natuurlijk, maar bijv. ook netwerkbelasting, CPU-belasting, mailserverbelasting, aircobelasting en meer van dat soort dingen :)

ach...in een volgend leven lach je er om!

• liledevil
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-01-2024

liledevil

DELL EVIL I

Preventief onderhoud dient ervoor om problemen te voorkomen.
Met hedendaagse hardware zul je al niet veel van dit soort problemen tegenkomen.
Ook al een stuk minder met de software van vandaag.
Zelf gebruik ik de uren van preventief onderhoud voor:
Disaster Recovery Test(zet een server uit en probeer deze op een andere server te herstellen)
Grote wijzigingen aan de switches
Reboots, ik had ooit dat ik niet meer kon inloggen remote op de DHCP, DHCP werkte nog wel, tijdens preventief onderhoud maar even een reboot gegeven.
Ook voer ik dan meestal mijn UPS testen uit.
De rest van het onderhoud is tegenwoordig redelijk eenvoudig tijdens de normale business hours uit te voeren volgens mij.

if you pay peanuts, you get monkeys

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
* Zwelgje doet niet aan preventief onderhoud, hij gebruikt mom2005 om dat voor hem te doen

bespaart me een hoop tijd :)

A wise man's life is based around fuck you

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13:40

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Zwelgje schreef op zaterdag 18 november 2006 @ 12:10:
* Zwelgje doet niet aan preventief onderhoud, hij gebruikt mom2005 om dat voor hem te doen

bespaart me een hoop tijd :)
Ook dan reageer je pas als het probleem of de storing al is gebeurt. In weze (net als in Question Mark's visie) is dat dus reactief beheer.

Zowiezo is het maar een dun lijntje tussen reactief/preventief/adaptief werken.

Maar wat je als systeembeheerder moet doen om een server werkend te houden is o.a.:

• Draaien en controleren van een backup
• Bijhouden en monitoren van beschikbare schijfruimte
• Controleren van de logfiles en reageren op fouten, en onderkennen van mogelijke toekomstige problemen
• Indien nodig het testen en installeren van patches.
• Monitoren van CPU & geheugen gebruik.

De zaken die je monitort kan je verwerken in een trendanalize. Wanneer jij ziet dat er over 3 maanden het geheugebgebruik van de server verder oploopt, dan weet je dat er een applicatie zijn geheugen niet vrijgeeft. En dan moet je op tijd iets doen, anders stopt het vanzelf een keer :)
Het zelfde voor schrijfruimte. Op tijd merken dat je diskruimte volloopt. Opruimen of uitbreiden kwa diskruimte zijn dan 2 acties die je kan doen.

Veel leer je vanzelf wel gedurende de jaren. Andere dingen leer je in je cursussen.

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
Equator schreef op zaterdag 18 november 2006 @ 12:56:
[...]

Maar wat je als systeembeheerder moet doen om een server werkend te houden is o.a.:

• Draaien en controleren van een backup
• Bijhouden en monitoren van beschikbare schijfruimte
• Controleren van de logfiles en reageren op fouten, en onderkennen van mogelijke toekomstige problemen
• Monitoren van CPU & geheugen gebruik.
allemaal dingen welke mom2005 voor je doet :z

dat bedoel ik met preventief beheer, mom ziet waneer er iets dreigt mis te gaan en dan pas kom ik in actie nog voordat het echt mis gaat

A wise man's life is based around fuck you

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:13

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Zwelgje schreef op zaterdag 18 november 2006 @ 13:02:
[...]allemaal dingen welke mom2005 voor je doet
Klopt, maar je zult het wel tegen MOM moeten vertellen dat hij dat moet gaan doen. Na een out-of-the-box installatie doet MOM nog verrekte weinig. Ook na uitrol van agents en management packs zul je nog veel moeten tweaken om de juiste output te krijgen.

MOM is gewoon een middel om reactief beheer te doen, zoals er wel meer zijn (Insight Manager, Tivoli/TEC). Dergelijke paketten vallen of staan met de inrichting hiervan...

De vraag van de TS is nu net welke zaken (al dan niet geautomatiseerd) uitgevoerd moeten worden.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

je hebt drie soorten beheer kan ik me herinneren.
Preventief Er is niks aan de hand maar je doet toch iets om de werking te garanderen. Bij mij op mijn wekr vervangen we veel cisco appartuur als die end of sale/support is ook al werkt het nog prima
Indicatief Je krijgt signalen dt er iets mis dreigt te gaan. Processor belasting loopt omhoog weinig vrij geheugen.
Correctief. Het is al kapot en nu ga je er wat aan doen. Hardiskje vervangen wat net gecrashed is

Verwijderd

@downtime
Waarom is defragmenteren onzin? Je server hoeft niet down voor een "standaard" defrag. Wanneer wij de raid 5 NTFS volumes defragmenteren, gaat de backup tijd van 7 uur naar 6 uur.

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Verwijderd schreef op zondag 19 november 2006 @ 12:04:
Waarom is defragmenteren onzin? Je server hoeft niet down voor een "standaard" defrag. Wanneer wij de raid 5 NTFS volumes defragmenteren, gaat de backup tijd van 7 uur naar 6 uur.
Omdat ik denk dat fragmentatie niet voor een belangrijke performance-bottleneck zorgt bij een modale server en dat defragmenteren daardoor geen merkbare winst geeft. Je kunt jouw backup niet als performance-indicator gebruiken aangezien de afhandeling van een enkele backupjob (een redelijk voorspelbare load) de server heel anders belast dan de random belasting die tientallen tot honderden gewone end-users veroorzaken.

Verwijderd

Het gaat hier om preventief onderhoud. Defragmentatie zorgt ervoor (bij ons dan), dat de backup-tijd niet buiten het gestelde tijdsraam gaat vallen.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2006 15:33 ]

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Goed, dan kun je zeggen dat het in jullie specifieke situatie een doel dient, maar ik sprak ook in algemene termen. In elk bedrijf spelen wel specifieke omstandigheden waardoor je onderhoud moet doen (of juist nalaat) wat in "doorsnee situaties" niet nodig is.

In sommige bedrijven wordt het als preventief onderhoud beschouwd dat de systeembeheerder op zoek gaat naar "verboden" data als MP3 en filmpjes en ze verwijdert om te voorkomen dat schijven onnodig vollopen. In andere bedrijven is dat juist taboe en bestaat preventief onderhoud alleen maar uit het bijtijds bijplaatsen van schijven als ze vol dreigen te lopen. Situaties verschillen nu eenmaal.
Pagina: 1