Database server configuratie met hoge IO/s

Pagina: 1
Acties:
  • 179 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14-02 21:27
Hallo allemaal,

We hebben een probleem met onze database server. Nou hebben we al meerdere mensen om advies gevraagd, maar dit levert zoveel informatie op dat we zelf niet meer weten wat nou echt het beste is. Schriftelijk is natuurlijk altijd makkelijker opsommen dan dat je steeds wat hoort van iemand.

De situatie:
We draaien op dit moment een cluster van 3 webservers, waarvan 1 server het loadbalancing voor z'n rekening neemt. De configuratie van deze servers lijkt me niet interessant voor dit topic, aangezien het probleem op dit moment bij de database ligt.
De database server is een Opteron systeem met 2 Opteron 270 dualcore processoren en 8GB geheugen. De opslag word geregeld door 3 WD Raptor schijven van 36GB in RAID 5. Hier draaien we CentOS 4.4 op met MySQL 5.

Statistieken
DB grootte: 1,2GB - 820,5MB data en 453,3MB indexen
Dataverkeer (db-server) 3GB per uur gemiddeld (verzenden + ontvangen)
796,69Qps gemiddeld - piek is ongeveer 1200Qps
15,5 Miljoen rijen, verdeeld over 109 tabellen
50% van de queries is SELECT overig is UPDATE/DELETE/etc.

Het probleem:
De database server heeft het moeilijk bij een groot aantal gebruikers die online zijn op hetzelfde tijdstip. De load is dan 14 tot 30 en dit is natuurlijk niet acceptabel. Echter zien we ook dat de server toch nog niet aan zijn max zit wat betreft CPU en geheugen. De cpu's zijn maximaal voor 70% belast (per cpu) en ook is er meer dan 50% van het geheugen vrij. De caches in mysql zijn zo ingesteld dat ze volledig gebruik maken van het geheugen. Ook het traject van queries optimaliseren hebben al achter de rug.
We hebben zelf het vermoeden dat de IO capaciteit niet voldoende is. In onze huidige server zijn uitbreidingsmogelijkheden vrijwel uitgesloten.

De oplossing:
Een goede oplossing vinden is niet gemakkelijk. We hebben al verschillende oplossingen bekeken:
- SAN/NAS/DAS oplossing.
- Compleet nieuwe server aanschaffen met snelle (fiber channel?) interne storage.

Bij alleen een externe storage met meer IOps lopen we de kans dat we de server alsnog moeten upgraden als de rest van de configuratie voldoet aan de eisen. Dat zien we dus niet zo zitten omdat het ook best duur is.
Bij een nieuwe server willen we wel de mogelijkheid om uit te breiden dus hebben we een systeem met 8 sockets in gedachten. Of het AMD of Intel word maakt ons niet zoveel uit, we moeten gewoon de best mogelijke configuratie hebben die ook in de toekomst nog voldoet.

De vraag:
Wat is beste configuratie voor een MySQL 5 database server binnen een budget van 10 tot 15 duizend euro die voldoet aan onze eisen?

Alvast bedankt voor de reacties! We hopen op deze manier een goede keuze te kunnen maken wat betreft aanschaf van de server.

• real-doc
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Heb je uberhaubt al eens gekeken waar de load precies vandaan komt?

Met een recente versie van sar kan je met "sar -d 10 1" de disk utilization over de afgelopen 10 seconden bijvoorbeeld meten.

Is die 100%, dan weet je dat daar je bottleneck zit.

• TheNephilim
Bedankt voor je reactie,

sar is nog niet geinstalleerd, dit zullen we misschien even doen als dat goed uitkomt. Maar IOps lijkt ons de meest logische verklaring voor de hoge load. Anders zou er bij CPU of geheugen toch een bottleneck te vinden zijn?

We gaan het in ieder geval proberen met sar. Nog meer suggesties?

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15-02 20:56

McMiGHtY

- burp -

Uitrekenen hoeveel I/O's je nodig hebt, en kijken hoeveel je schijven kunnen halen?
Ik zou (zo in eerste instantie) het aantal schijven uitbreiden in je raid5 set (meer spindels)

NEW - Het Grote - 2026 Tweakers Social Ride- Topic!

• Archiebald
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:21
is RAID 01/10 niet beter dan RAID 5?

[ Voor 5% gewijzigd door Archiebald op 17-11-2006 23:21 . Reden: omdat burn zit te zeuren over ABN ]

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13:40

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Voor een DB server is de diskconfiguratie inderdaad vrij belanrijk. Voorals als er veel IO moet worden gedaan.

Hoe ziet de huidige configuratie eruit :?

Een Ideale configuratie zou zijn:
System: 2 disken in RAID1 (mirror)
Data: 4 disken in RAID 10 (gemirrorde stripeset) of 2 disken in RAID 1.
Logs: 4 disken in RAID 10 (gemirrorde stripeset)

De meeste IO zit in de transaction logs. Dus die moet echt snel zijn. Naast de diskconfiguratie is genoeg geheugen ook handig. Het cachen van queries, tables en het toestaan van voldoende connections vreten genoeg geheugen.

Ik zou zeggen, kijk eens naar de huidige configuratie van Apollo (De DB server van T.Net)

• jochemd
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-12-2025
Met die hoeveelheid data en RAM lijkt het me onwaarschijnlijk dat je probleem in je reads zit. Logischerwijs zit het dan in je writes.
Hoe heb je op dit moment je commits geconfigureerd? Per transactie of per X seconde? (Je draait toch wel InnoDB hè?) Kan je het je permiteren om m inder vaak te commiten? Kan je queries groeperen in transacties zodat je nog minder vaak commit?

Binnen je budget zou ik goed naar Sun Opterons kijken (er zijn benchmarks waar die 2 GB/s I/O halen) maar vooral naar een RAID controller met battery backed cache zodat je gebruik kan maken van een write-back cache.

• TheNephilim
Equator schreef op zaterdag 18 november 2006 @ 13:13:
Voor een DB server is de diskconfiguratie inderdaad vrij belanrijk. Voorals als er veel IO moet worden gedaan.

Hoe ziet de huidige configuratie eruit :?

De meeste IO zit in de transaction logs. Dus die moet echt snel zijn. Naast de diskconfiguratie is genoeg geheugen ook handig. Het cachen van queries, tables en het toestaan van voldoende connections vreten genoeg geheugen.

Ik zou zeggen, kijk eens naar de huidige configuratie van Apollo (De DB server van T.Net)
Oké dat past meestal niet in een enkele server toch? Maar hier hebben we wat aan. We zitten hier dus op 10 disken. De caches kunnen we misschien nog wat optimaliseren. Aangezien onze query cache nu op 1GB staat en die niet meer dan 256 gebruikt. De tmp_table_size moet nog wat omhoog. Hij maakt ze nu op disk aan. Dat is ook nog wel een probleem.
Met die hoeveelheid data en RAM lijkt het me onwaarschijnlijk dat je probleem in je reads zit. Logischerwijs zit het dan in je writes.
Hoe heb je op dit moment je commits geconfigureerd? Per transactie of per X seconde? (Je draait toch wel InnoDB hè?) Kan je het je permiteren om m inder vaak te commiten? Kan je queries groeperen in transacties zodat je nog minder vaak commit?

Binnen je budget zou ik goed naar Sun Opterons kijken (er zijn benchmarks waar die 2 GB/s I/O halen) maar vooral naar een RAID controller met battery backed cache zodat je gebruik kan maken van een write-back cache.
We maken geen gebruik van innoDB, we hebben wel gedeeltes op inno gehad... maar dat maakte de site alleen maar slomer. Dat hebben we maar weer myisam gemaakt.

We hebben al wel gekeken naar SUN servers, maar die zijn nog best prijzig. En hier vind ik zo gauw de nieuwe Socket F versies niet terug.

• AK47
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-05-2024
Bernardo schreef op zaterdag 18 november 2006 @ 23:47:
Oké dat past meestal niet in een enkele server toch?
Jawel :). Er zijn bijvoorbeeld Chenbro 3U cases met 12x hotswap (click) :)

• TheNephilim
Dit is geen supersnelle server. Er kunnen maar 2 CPU's op.

Is MySQL clusteren geen optie dan? Dat zou toch ook de performance zeker ten goede komen. Dat is natuurlijk ook geen goedkope optie. We hebben dan nog 2 extra servers nodig van deze configuratie.

• Equator

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Een cluster brengt je geen verbetering van de performance. Alleen kwa beschikbaarheid. Zowiezo is clusteren in MySQL nog niet echt aan te raden. Hooguit in een active/passive configuratie.

Er zijn natuurlijk wel servers met 12 disksloten, maar wellicht zijn die wat boven je budget :)

Maar nogmaals, kijk eens naar de .plan voor apollo. Die heeft een bay met 14 of 16 disken over een dikke verbinding met de server.
edit: plan: Forum in verwachting van nieuwe database-server deze dus

[ Voor 5% gewijzigd door Equator op 19-11-2006 11:04 ]

• jochemd
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-12-2025
50% van je queries schrijft, maar je gebruikt een tabeltype dat een tabel exclusief moet locken bij elke wijziging.
we hebben wel gedeeltes op inno gehad... maar dat maakte de site alleen maar slomer.
Delen InnoDB helpt niet, je moet alles op InnoDB hebben anders zit je nog steeds met je lockingprobleem.

• Archiebald
Is InnoDB ook goed bij grote tabellen (soms meer als 1 miljoen rijen)?
want je wil niet dat de site traag wordt doordat er veel mensen bijv op het forum posten, en dus de tabel elke keer locked/unlocked

• Swaptor
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:21

Swaptor

Java Apprentice

Ontdek mij!
Proud NGS member
Stats-mod & forum-dude

• TheBrain
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Bernardo schreef op zaterdag 18 november 2006 @ 23:47:
[...]
Oké dat past meestal niet in een enkele server toch? Maar hier hebben we wat aan. We zitten hier dus op 10 disken. De caches kunnen we misschien nog wat optimaliseren. Aangezien onze query cache nu op 1GB staat en die niet meer dan 256 gebruikt. De tmp_table_size moet nog wat omhoog. Hij maakt ze nu op disk aan. Dat is ook nog wel een probleem.
Als je drie RAID1 mirrors aanmaakt dan heb je aan een Proliant DL38x of IBM System X 365x genoeg.

Je kan dan gewoon 2x36 en 2x2x146GB SAS schijven erin proppen en gezien de huidige configuratie is dat genoeg.

Voorbeelden:
Proliant DL385: http://h10010.www1.hp.com...5-241475-f79-3219233.html
IBM x3655: http://www-03.ibm.com/systems/x/rack/x3655/index.html

• Archiebald
offtopic:
tja, of we moeten de lui van hyves inhuren:P

http://www.youtube.com/wa...XSXb-BA&mode=user&search=
zie filmpje... is wel heel vet hoor.. 25TB opslag :o
maar voor ons onbetaalbaar :(

ja, ik ben mede beheerder van de website waar TS het over heeft :P

ontopic:
nja, we moeten maar even kijken, heb liever dat de site even stabiel draait en zonder enige downtime voorbij de feestdagen komt.. hopen dat we nog een beetje kunnen profiteren van de gulle opa's en oma's :D

dat geeft ons ook weer de gelegenheid om goed over een eventuele hardware uitbreiding te denken

[ Voor 37% gewijzigd door Archiebald op 20-11-2006 21:14 ]

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Bernardo schreef op vrijdag 17 november 2006 @ 22:47:
We gaan het in ieder geval proberen met sar. Nog meer suggesties?
In diezelfde package zit ook nog 'iostat', die geeft ook wel aardige informatie hieromtrent.
Archiebald schreef op vrijdag 17 november 2006 @ 23:16:
is RAID 01/10 niet beter dan RAID 5?
Met name voor schrijfacties is een raid 10 inderdaad beter dan een raid 5, zeker aan te bevelen dus. Gecombineerd met een raid controller die de schrijfacties eerst groepeert kom je dan al een stuk beter uit (dan heb je doorgaans een battery backed cache nodig).

Desalniettemin sluit ik me bij jochemd aan. Ik kan me eerlijk gezegd niet zo goed voorstellen dat zo'n kleine (!) database je met zo'n hoeveelheid ram voor grote I/O problemen zou mogen stellen. Zoals gezegd zorgt myisam voor allerlei vervelende lockingproblemen, kijk vooral of je je tabellen waar veel updates/deletes op gedaan worden innodb zijn. Insert-only en select-only zijn minder relevant in deze context, hoewel het mijn persoonlijke voorkeur zou hebben die ook innodb te maken.
Wel loop je het risico dat doordat het een quad-core machine met hoge belasting is, dat je tegen innodb-schalingsissues aanloopt die pas sinds kort gepatched zijn (zie o.a. www.mysqlperformanceblog.com ).

Verder denk ik dat je goed naar je software moet kijken, doe je niet overbodige queries? Een site die aan drie webservers genoeg heeft en toch met zo'n "kleine database" zo'n server onderuit trekt kent mogelijk nog allerlei punten om te optimaliseren. Mogelijk hoef je niet voor elke request een bepaalde update te doen, maar kan je een en ander in een queue-tabel inserten en die met een cronjob elke 10 minuten afwerken, etc. Of wellicht kan je een veel geupdate veld afsplitsen van een verder groot record om zo de updates daarop te versnellen en mogelijk je querycache wat effectiever te maken.
En mogelijk dat je een paar keer hetzelfde record bijwerkt, ipv alles in een keer opsparen...

Nog afgezien van de standaard index-perikelen e.d. natuurlijk.

Als je dan per se een andere machine wilt zou ik naar bijvoorbeeld een Fujitsu Siemens RX300 met 6 3.5" 15k rpm SAS schijven kijken of een vergelijkbaar zelfbouw/prebuilt systeem ergens anders vandaan uitzoeken (2U met 6 of 8 disks). De configuratie van onze Apollo 5 lijkt me zwaar overkill voor je.
[edit]
Het is bovendien sowieso goedkoper om niet je huidige config weg te gooien, maar om er dan een externe disk-unit bij aan te schaffen... want je processoren en hoeveelheid ram zijn zeker nog wel "bij de tijd".

[ Voor 4% gewijzigd door ACM op 20-11-2006 22:37 ]

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

jochemd schreef op zondag 19 november 2006 @ 14:05:
Delen InnoDB helpt niet, je moet alles op InnoDB hebben anders zit je nog steeds met je lockingprobleem.
Ben ik niet helemaal met je eens, vziw is het met name interessant voor tabellen met veel updates en deletes. Inserts en selects sluiten elkaar tegenwoordig niet echt meer uit meen ik.
Desalniettemin zou ik idd innodb aanbevelen.
Equator schreef op zaterdag 18 november 2006 @ 13:13:
en vervolgens wordt er myisam gebruikt, dat niks aan logs bijhoudt, waardoor ie dan 4 disks voor jan met de korte achternaam heeft gekocht ;)
De meeste IO zit in de transaction logs. Dus die moet echt snel zijn.
Niet bij MyISAM dus. Voor Innodb is het idd relevanter, maar ik vraag me af of het zinvoller is om twee losse raids te bouwen ipv een grote. Onze eigen tests lieten iig zien dat de lsi-logic/dell perc5 sas-controllers iig wel sneller worden met meer dan 4 disks. Of dat in de beoogde configuratie hier ook geldt durf ik niet te zeggen.
Archiebald schreef op maandag 20 november 2006 @ 21:11:
zie filmpje... is wel heel vet hoor.. 25TB opslag :o
maar voor ons onbetaalbaar :(
Veel opslagruimte is geen synoniem voor snelle opslagruimte ;) Toen wij de configuratie van apollo5 in de .plan presenteerden waren er ook allerlei mensen die begonnen te rekenen en vonden dat een 40GB database toch best op 1 disk paste ;)
Oftewel, kijk vooral in deze context alleen maar naar het aantal disks en hoe snel ze per stuk zijn...

Niettemin denk ik dat jullie configuratie toch wel aardig wat moet kunnen hebben en dat je mogelijk in je software moet graven naar problemen, ipv naar de database moet kijken.
[edit]

Btw, als je echt wilt weten of je database sneller wordt van snellere I/O zou je eigenlijk een ramdisk/shmdisk moeten maken in je systeem (grote kans dat je op /dev/shm dat al standaard hebt) en je database daar in in moeten laden... Veel sneller dan dat zal je I/O niet worden, als je dan nog problemen hebt moet je toch echt in je software gaan kijken, het is alleen wel een nogal riskante aangelegenheid natuurlijk, serveroutage is data weg.

En veel query cache is icm veel updates niet per se een goed idee, zet het eens uit? (kan zonder mysql te restarten zie de manual)

[ Voor 12% gewijzigd door ACM op 20-11-2006 22:42 ]

• TheNephilim
Mijn excuses voor mijn late reactie.

InnoDB hebben we zoals ik al zij wel geprobeerd. Dit was op ons PB (berichtjes) systeem.
Die bestond toen uit 1 tabel met alle benodigde gegevens.
Op dit moment zijn dit 2 tabellen. 1 waar alle informatie in staat die vaak opgehaald word, bijv titel in inbox, afzender en dergelijke. de 2e tabel bestaat uit 2 kolommen: 1 ID en het bericht in TEXT.

Hierop worden alleen SELECTS en INSERTS gedaan en bij het lezen alleen een UPDATE om aan te geven dat het bericht gelezen is.
Wellicht is dit het proberen waard op InnoDB.

Dit is misschien ook het geval op ons Forum. Net als bij de berichten de text (op titel na) gescheiden van de rest van de informatie. Dit word met een JOIN bij elkaar geknoopt. We willen best proefdraaien op InnoDB met de berichten, dit moet gewoon kunnen met de data erin neem ik aan?

De andere optie om een nieuwe server aan te schaffen is wellicht interessant, maar wij verwachten nog een grote toename in gebruikers en een MySQL cluster lijkt ons beter schaalbaar.
We moeten nog veel uitzoeken wat beftreft de mogelijkheid van een Cluster.

Als ik mij niet vergis behaal je met een cluster toch niet alleen redundancy maar toch ook snelheid (=performance). We denken op dit moment na over een 3 server config. 1 master en 2 nodes. Worden de SELECTS alleen gestriped?

Bedankt voor alle reacties trouwens.

• Equator

Equator

Crew Council

#whisky #barista

ACM schreef op maandag 20 november 2006 @ 22:36:
[...]

en vervolgens wordt er myisam gebruikt, dat niks aan logs bijhoudt, waardoor ie dan 4 disks voor jan met de korte achternaam heeft gekocht ;)

[...]

Niet bij MyISAM dus. Voor Innodb is het idd relevanter, maar ik vraag me af of het zinvoller is om twee losse raids te bouwen ipv een grote. Onze eigen tests lieten iig zien dat de lsi-logic/dell perc5 sas-controllers iig wel sneller worden met meer dan 4 disks. Of dat in de beoogde configuratie hier ook geldt durf ik niet te zeggen.
Mijn aanname was dat je altijd logs had welke je op een ander fysieke disk moet plaatsen. Blijkbaar is dat bij MySQL dus alleen bij het type InnoDB en niet bij MyISAM dus. Weer wat geleerd. B)

Dat maakt mijn diskconfig inderdaad een beetje overkill dus.
Overigens was mijn verwijzing naar de apollo config alleen als voorbeeld ;)

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Bernardo schreef op dinsdag 21 november 2006 @ 21:49:
Dit is misschien ook het geval op ons Forum. Net als bij de berichten de text (op titel na) gescheiden van de rest van de informatie. Dit word met een JOIN bij elkaar geknoopt. We willen best proefdraaien op InnoDB met de berichten, dit moet gewoon kunnen met de data erin neem ik aan?
Tenzij je full text indices er op hebt. Daar zijn overigens wel weer alternatieve constructies voor, waarbij je een master-slave constructie opzet en op de slave een myisam versie van de innodb-master gebruikt.
De andere optie om een nieuwe server aan te schaffen is wellicht interessant, maar wij verwachten nog een grote toename in gebruikers en een MySQL cluster lijkt ons beter schaalbaar.
We moeten nog veel uitzoeken wat beftreft de mogelijkheid van een Cluster.
Hoeveel bezoeken doe je nu? En waarom moet er zo veel geupdate worden?

Overigens heeft MySQL een "echt" cluster, wat een in-memory database systeem is met allerlei beperkingen (alleen fixed size records enzo) en een master-slave replication omgeving. Dat laatste kun je met de beste wil van de wereld eigenlijk geen cluster noemen :)
Als ik mij niet vergis behaal je met een cluster toch niet alleen redundancy maar toch ook snelheid (=performance). We denken op dit moment na over een 3 server config. 1 master en 2 nodes. Worden de SELECTS alleen gestriped?
Dat soort dingen moet je allemaal zelf regelen. Als jij de selects naar node 2 of 3 wilt sturen moet je dat zelf doen en dus ook twee verbindingen openen (omdat je je updates/inserts/deletes naar node 1 wilt blijven sturen), met een beetje fatsoenlijke abstractie is dat natuurlijk niet zo moeilijk. Imho zitten er allerlei lastige haken en ogen aan, waardoor we het hier op Tweakers.net voorlopig nog wel bij het optimaliseren van software en het zo nu en dan aanschaffen van een nieuwe server houden.
Maar je zegt zelf al dat je nu al zo'n 50% updates doet, oftewel de helft van je queries blijft naar je master gaan en dan kan je er wel twee extra slaves aan hangen, je master blijft een bottleneck zolang je het aantal updates niet terug weet te brengen of anderszins weet te splitsen.

Magoed, ik heb nog altijd wat moeite om voor te stellen dat je aan drie webservers genoeg hebt en dat die databaseserver met zulke specificaties dan niet voldoet voor je bezoeken, na optimalisatie van je software en databases. Het enige wat er wat ondermaats aan is, is de I/O maar je hebt niet zo'n hele grote database, dus ook dat zou toch redelijk mee moeten vallen.

• TheNephilim
Allereerst even een overzicht van onze database, het gaat hier om het omcircelde rijtje:

Afbeeldingslocatie: http://img109.imageshack.us/img109/9561/hpsdbjr8.gif
Tenzij je full text indices er op hebt. Daar zijn overigens wel weer alternatieve constructies voor, waarbij je een master-slave constructie opzet en op de slave een myisam versie van de innodb-master gebruikt.
We hebben geen fulltext indexes. Wel enkele indexes CHARS/VARCHARS op namen. Maar dit zijn er niet veel. Behalve dat worden zo ook nooit gewijzigd.
Die constructie snap ik niet zo, misschien kun je een klein voorbeeld aandragen?
Hoeveel bezoeken doe je nu? En waarom moet er zo veel geupdate worden?

Overigens heeft MySQL een "echt" cluster, wat een in-memory database systeem is met allerlei beperkingen (alleen fixed size records enzo) en een master-slave replication omgeving. Dat laatste kun je met de beste wil van de wereld eigenlijk geen cluster noemen :)
De website draait 's avonds op 900+ gebruikers tegelijkertijd, die gebruikers klikken natuurlijk veel. Een pagina bestaat uit minimaal 4 querys. Dit om gegevens op te halen en 1 keer in de 60sec de online tijd bij te werken.

Dat in-memory database systeem geen echt cluster genoemd kan worden is geen punt, als het maar snel en een goede fail-over heeft. Ik zal toch eens meer tijd moeten vrijmaken om dit goed uit te zoeken. Ik heb nog nooit gehoord dat de eerstegenoemde een fixed size records type is.
Dat soort dingen moet je allemaal zelf regelen. Als jij de selects naar node 2 of 3 wilt sturen moet je dat zelf doen en dus ook twee verbindingen openen (omdat je je updates/inserts/deletes naar node 1 wilt blijven sturen), met een beetje fatsoenlijke abstractie is dat natuurlijk niet zo moeilijk. Imho zitten er allerlei lastige haken en ogen aan, waardoor we het hier op Tweakers.net voorlopig nog wel bij het optimaliseren van software en het zo nu en dan aanschaffen van een nieuwe server houden.
Maar je zegt zelf al dat je nu al zo'n 50% updates doet, oftewel de helft van je queries blijft naar je master gaan en dan kan je er wel twee extra slaves aan hangen, je master blijft een bottleneck zolang je het aantal updates niet terug weet te brengen of anderszins weet te splitsen.
Wat ik las is dat je query's uitvoerd op je master/management server en dat die uitzoekt waar hij de query's moet laten en vandaan gaat halen.
Wat wel belangrijk is is de latency van het netwerk, we hebben op dit moment GB lan dus dit moet geen probleem zijn tot op zekere hoogte.
De updates zijn vrijwel niet terug te brengen, hooguit kunnen we enkele van deze samenvoegen in 1 query. Dit vind ik zelf geen goede methode, omdat je dan niet kunt checken (met php) of iets wel of niet gelukt is.
Magoed, ik heb nog altijd wat moeite om voor te stellen dat je aan drie webservers genoeg hebt en dat die databaseserver met zulke specificaties dan niet voldoet voor je bezoeken, na optimalisatie van je software en databases. Het enige wat er wat ondermaats aan is, is de I/O maar je hebt niet zo'n hele grote database, dus ook dat zou toch redelijk mee moeten vallen.
Het lijkt op dit moment idd het IO te zijn. We verwachten wel dat ook de CPU capaciteit op een gegeven moment opraakt. We doen het liever nu goed, dan dat we bezig blijven met het aanschaffen van servers. Onze webservers hebben in deze configuratie genoeg resources over en een node erbij prikken is makkelijk.

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Bernardo schreef op woensdag 22 november 2006 @ 19:42:
Allereerst even een overzicht van onze database, het gaat hier om het omcircelde rijtje:
[afbeelding]
Inderdaad niet zo'n grote database :)

Ik zie trouwens overhead staan, ik heb zelf wel eens gehad dat queries op een tabel met een paar MB overhead significant langer duurden, werk je die overhead geregeld weg (op een high-traffic site kan dat wat lastig zijn)?
Dat is nog een van de redenen om innodb te bekijken, die heeft een wat geavanceerder opslagsysteem, waardoor ook de vrijgekomen ruimte na updates en deletes mogelijk weer ingezet kunnen worden.
We hebben geen fulltext indexes. Wel enkele indexes CHARS/VARCHARS op namen. Maar dit zijn er niet veel. Behalve dat worden zo ook nooit gewijzigd.
Dat is verder geen probleem voor innodb.
Die constructie snap ik niet zo, misschien kun je een klein voorbeeld aandragen?
Je weet wel wat replicatie bij mysql inhoudt neem ik aan? Dat is dat je een master hebt met de data en een of meerdere slaves die die data overnemen.
De slaves krijgen die data in een bepaalde binary communicatie doorgezonden en verwerken dat dan lokaal (en serieel) in hun eigen versie van een gerepliceerde tabel. Die tabel hoeft daardoor niet exact hetzelfde er uit te zien als op de master-server, je zou dus zelfs een andere storage-engine kunnen gebruiken. Normaliter wil je dat waarschijnlijk niet, maar het gebruiken van innodb op je master (ivm hoge concurrentie mogelijk bij updates, en een transaction log enzo.) en myisam op je slaves (mogelijk wat sneller lezen en full text indexing beschikbaar op dezelfde data die op de master in innodb dat niet heeft/kan) kan zo zijn voordelen hebben.
De website draait 's avonds op 900+ gebruikers tegelijkertijd, die gebruikers klikken natuurlijk veel. Een pagina bestaat uit minimaal 4 querys. Dit om gegevens op te halen en 1 keer in de 60sec de online tijd bij te werken.
Met vier queries per pagina wordt het idd lastig een en ander nog verder te verminderen. Kijk wel goed of die vier dan weer niet te zwaar zijn. Mysql 4.1 is bijvoorbeeld relatief slecht met subqueries, mysql in zijn geheel is relatief slecht met queries die veel en/of complexe joins uitvoeren.
Het uitsplitsen van queries kan bij mysql (en ook wel bij postgresql en vast ook de grote jongens) grote verschillen opleveren.
En natuurlijk kijken of voor al je queries wel de goede indexen aanwezig zijn en gebruikt worden, zelfs als het maar 0,001s scheelt, kan dat een merkbaar verschil zijn als je er tientallen tot honderden per seconde van verwerkt.
En kijken of je geen data steeds opnieuw uit je database trekt die vrijwel niet verandert, die zou je eventueel in een lokale cache (bijv met eaccelerator) of globale cache (bijv met memcached) op kunnen slaan.
Dat in-memory database systeem geen echt cluster genoemd kan worden is geen punt, als het maar snel en een goede fail-over heeft. Ik zal toch eens meer tijd moeten vrijmaken om dit goed uit te zoeken. Ik heb nog nooit gehoord dat de eerstegenoemde een fixed size records type is.
Je leest het verkeerd, mysql heeft twee vormen waarbij meerdere databaseservers samen kunnen werken:
- NBD (of was het nou ndb), een echte clustering (dus verdelen van load enzo) met in-memory opslagsysteem dat dus enerzijds beperkt is tot het beschikbare ram en daarmee als groot nadeel heeft dat je fixed size records hebt (een varchar(255) kost dan bijv altijd 255 bytes!) en anderzijds dat bij uitval die specifieke machine sowieso zijn data kwijt is.
Hoe het verder precies werkt weet ik niet, maar ik zou het niet overwegen voor normaal gebruik. Hooguit voor heel-hoog verkeer oplossingen waarbij je van alles in je geheugen kan houden en heel snel weer beschikbaar moet hebben.

- Master/slave replicatie, het standaard replicatiegebeuren. Een master die alle writes moet krijgen en een of meerdere slaves die je om wat voor reden dan ook op zet. Dat kan zijn omdat je een hot-standby wilt, omdat je read-queries van je master af wilt halen, omdat je een aparte full-text-indexed database wilt hebben (zonder de extra load op je master) etc.
Wat ik las is dat je query's uitvoerd op je master/management server en dat die uitzoekt waar hij de query's moet laten en vandaan gaat halen.
Bij mijn weten moet je bij master/slave-replicatie volledig zelf zorgen voor waar de query terecht komt. Er zullen wel al libraries zijn die dat voor je regelen (bijv een regexp op de query en kijken of ie met select begint), maar misschien dat je hier NBD en gewone master/slave replicatie door elkaar.
Dit vind ik zelf geen goede methode, omdat je dan niet kunt checken (met php) of iets wel of niet gelukt is.
Hoe bedoel je dat? Je kan zien of een query gelukt is, maar je kan natuurlijk niet zien of een update voor kolomY en kolomX van tabelA inderdaad beide kolommen veranderde, maar anderzijds is dat meestal ook niet zo relevant om te weten toch?
Het lijkt op dit moment idd het IO te zijn. We verwachten wel dat ook de CPU capaciteit op een gegeven moment opraakt. We doen het liever nu goed, dan dat we bezig blijven met het aanschaffen van servers.
De makkelijkste en vooral goedkoopste manier die je hebt om uit te zoeken of het kan helpen is imho om een memory-disk (shmfs mount is het mooist in linux 2.6) aan te maken en daar je database in in te laden en te kijken hoe goed het dan presteert. Nadeel is dat het een paar minuten downtime kost en dat je niet net dan je server plat moet krijgen.
Maar zoals gezegd zal de I/O niet sneller dan dat kunnen en als met dat als enige wijziging het ineens een stuk beter gaat, dan weet je dat een verbetering van het I/O-systeem je aardig kan helpen.
Om te beginnen zou je dan naar een 4 of 6 disk raid 10 kunnen kijken met een raidcontroller die ook writes cached.

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:04

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Kan me vergissen, maar ik zie nergens om wat voor RAID controller het gaat die die RAID 5 afhandelen moet. Juist met RAID 5 is dat enorm belangrijk! De controller kan je systeem maken of breken ..
De data verhuizen naar een RAID 0+1 leert snel genoeg of dat het probleem is.

't Is maar een idee :)

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

• yepster2
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 18-03-2011
Hallo iedereen,

Ik zie deze thread wat aan de late kant, maar het is zo on topic op iets waar ik me de afgelopen tijd mee bezig heb gehouden dat ik wel moet reageren!

1: meer schijven is vooral goed voor meer IOps. Een enkele disk levert zo'n 100 - 140 IOps (on top of my head). Veel IOps is goed als je veel random (tegenovergestelde van sequentieel) IO hebt. Als ik je qps aantallen zie, dan zullen lees en schrijf acties random lijken voor de raid array.
2. misschien ten overvloedde: doe eens iostat -x 1 (zit in het sysstat package (zowel debian als redhatl)) Hier zie je zowel de wait (als je een linux 2.6 kernel hebt) en ook ergens het aantal iops. Is de wait hoog dan staat de cpu uit z'n neus te eten terwijl hij op het armpje van de disk wacht.
3. transactielogs (in oracle: redo logs) schrijven is sequentiele IO: dit mixen met random IO is slecht (zegt men) voor de IOps van de random IO en de mbps van de sequentiele IO. Maar ergens in de thread ving ik iets op dat Mysql in een of andere variant geen transactielogs schrijft, dus wie weet niet relevant.
4. Oracle heeft een coole testtool voor disks: het heet orion en is zoiets als iometer. Het is een los ding wat je kan downloaden en je kan hier snel diverse raid setups met elkaar vergelijken.
5. De mensen die RAID5 adviseren hebben iets dergelijks als stap 4 denk ik nog nooit gedaan :-)

Onze configuratie: een HP MSA configuratie (msa1000+msa30), met 28 15K scsi disks. Dit noemt HP entry level en is prima betaalbaar, en je kan er toch een redelijke performance mee halen, mits goed geconfigureerd. Hierop hebben we drie raid 1+0 volumes gedefinieerd, 4 disken zijn over voor hot spare. De SAN hangt met fibrechannel aan de db server: een enkele opteron 285 dual core. M'n high score IOps wat ik hiermee (met de testtool orion) ligt ergens bij de 5200. MBps was rond de 156MBps (maar de IOps was het belangrijkste).

Hoop dat dit nuttige info is.
Yepster

Verwijderd

Even misschien een domme vraag, maar wat is de beste manier om je IO/s te meten? (ik spreek hier over Windows omgevingen).

Met IOMeter kan je wel enkele benchmarks doen, maar daar zijn je IO/s uiteraard afhankelijk van soorten/grootte van de schrijf&lees acties.

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15-02 07:51

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Intel heeft in het verleden een tool gehad waarmee je disk I/O in een trace kon vastleggen en die trace op een willekeurige disk kon afspelen. Helaas wordt die tool niet meer ontwikkeld en is hij nauwelijks bruikbaar in productieomgevingen. Erg jammer, want het lijkt me dat bijv. DBA's ook wel behoefte hebben aan tools waarmee zij disk I/O kunnen isoleren en de performance makkelijk op verschillende platformen kunnen vergelijken.

Met een zelfgemaakt toegangspatroon in IOMeter weet je nooit hoe dicht je de werkelijkheid nadert. De write-back cache op de RAID-controller zal weinig invloed kunnen uitoefenen in IOMeter-tests.
yepster2 schreef op zaterdag 25 november 2006 @ 18:31:

3. transactielogs (in oracle: redo logs) schrijven is sequentiele IO: dit mixen met random IO is slecht (zegt men) voor de IOps van de random IO en de mbps van de sequentiele IO. Maar ergens in de thread ving ik iets op dat Mysql in een of andere variant geen transactielogs schrijft, dus wie weet niet relevant.
Ik heb wel eens traces gemaakt van MySQL en Exchange 2003 in zware gesimuleerde omgevingen. In beide gevallen was de disk I/O die er door logging werd veroorzaakt minimaal. Je moet goed je best doen om zoveel belasting te veroorzaken dat er 1MB/s aan logs weggeschreven kunnen worden. 1MB/s is peanuts voor een harde schijf. Er is geen enkele RAID-controller die er moeite mee heeft om dat te mixen met hoofdzakelijk random I/O. Een goede controller lost het op door de schrijfacties van de logs een paar seconden te verzamelen en dan gecombineerd weg te schrijven op een moment dat er even weinig andere I/O is.

Vanuit het oogpunt van een veilige data-opslag wil je wel graag logs gescheiden houden van data.

• TheNephilim
Bedankt voor de reacties,

Ik zie dat er nu behoorlijk veel informatie is over IO.

En dergelijke configuratie met 28 15K disks in een 01 array is wel een interessante optie. Dit gaan we zeker eens bekijken.

Waar we ons wel zorgen over maken is de schaalbaarheid, we zijn bang dat de CPU op een gegeven moment ook aan z'n max zit. Dat is dan natuurlijk jammer, want dat betekend dat we alsnog een upgrade moeten gaan doen op dat gebied.

Maar goed, heel erg bedankt voor alle informatie. We zullen het eens op een rijtje zetten.

//EDIT

[root@mysql5 ~]# sar
Linux 2.6.9-42.0.3.ELsmp (---) 11/28/2006

09:50:01 PM CPU %user %nice %system %iowait %idle
10:00:01 PM all 30.02 0.00 20.79 4.33 44.86
10:10:01 PM all 26.54 0.00 18.20 4.48 50.79
Average: all 28.28 0.00 19.49 4.40 47.83

Er zijn 400 gebruikers online!

[ Voor 44% gewijzigd door TheNephilim op 28-11-2006 22:13 ]

• Archiebald
11:00:01 AM CPU %user %nice %system %iowait %idle
11:10:01 AM all 16.03 0.00 9.03 2.86 72.07
11:20:01 AM all 15.27 0.00 8.84 2.71 73.19
11:30:01 AM all 14.09 0.00 8.07 3.00 74.84
11:40:01 AM all 13.75 0.00 8.31 2.89 75.05
11:50:01 AM all 14.18 0.00 7.90 3.12 74.80
12:00:01 PM all 15.96 0.00 9.55 2.74 71.75
12:10:01 PM all 16.40 0.00 9.38 3.40 70.83
12:20:01 PM all 16.45 0.00 9.29 3.61 70.65
12:30:01 PM all 16.72 0.00 9.41 3.55 70.32
12:40:01 PM all 21.24 0.00 13.03 4.98 60.75
12:50:01 PM all 28.38 0.00 18.12 4.26 49.25
01:00:01 PM all 28.93 0.00 18.33 4.11 48.63
01:10:01 PM all 33.57 0.00 20.60 4.09 41.74
01:20:01 PM all 36.25 0.00 23.85 3.77 36.13
01:30:01 PM all 36.05 0.00 23.86 3.92 36.17
01:40:01 PM all 35.19 0.00 23.48 3.73 37.61
01:50:01 PM all 38.04 0.00 25.41 3.31 33.23
02:00:01 PM all 35.94 0.00 24.89 3.31 35.87
02:10:01 PM all 36.55 0.00 24.73 3.59 35.13
02:20:01 PM all 34.51 0.00 23.26 3.61 38.61
Average: all 10.19 0.00 6.10 1.69 82.02

Online: +/- 450

TOP ziet er zo uit:

top - 14:25:38 up 10 days, 22:50, 1 user, load average: 5.69, 5.02, 4.64

Tasks:
72 total, 1 running, 71 sleeping, 0 stopped, 0 zombie
Cpu0 : 43.1% us 30.4% sy 0.0% ni 23.5% id 0.0% wa 1.0% hi 2.0% si
Cpu1 : 44.0% us16.0% sy 0.0% ni40.0% id 0.0% wa 0.0% hi 0.0% si
Cpu2 : 19.0% us 16.0% sy 0.0% ni 65.0% id 0.0% wa 0.0% hi 0.0% si
Cpu3 : 32.4% us 10.8% sy 0.0% ni55.9% id 0.0% wa 0.0% hi 1.0% si
Mem: 8162416k total 3602092k used 4560324k free 67164k buffers
Swap: 2031608k total 796820k used1234788k free 1693656k cached

[ Voor 18% gewijzigd door Archiebald op 29-11-2006 14:34 ]

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

System time is wel vrij hoog ja, zou I/O kunnen zijn, wat zegt iostat ?

• Archiebald
[root@mysql5 ~]# iostat
Linux 2.6.9-42.0.3.ELsmp (-----) 11/29/2006

avg-cpu: %user %nice %sys %iowait %idle

21.29
0.00 13.92 1.82 62.97

Device:
tps Blk_read/s Blk_wrtn/s Blk_read Blk_wrtn

sda
41.93 2.70 411.55 2592702 394723910
sda1 0.00 0.00 0.00 1360 222
sda2 51.62 2.70 411.55 2590246 394723640
dm-0 51.25 2.49 408.75 2391298 392043744
dm-1 0.38 0.21 2.79 198280 2679944

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Hier heb je op zich niet zo veel aan... iostat heeft echter ook net als vmstat en mpstat de mogelijkheid om het over een bepaalde periode te bekijken. Bijvoorbeeld 20 keer en dan steeds 5 seconden wachten.

• TheNephilim
Je kunt hieruit dus nog geen diagnose stellen om het zo maar te zeggen?

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Bernardo schreef op maandag 04 december 2006 @ 21:07:
Je kunt hieruit dus nog geen diagnose stellen om het zo maar te zeggen?
't Totaal aantal read/writes zegt natuurlijk bijzonder weinig over die tijdens de drukkere momenten ;)

• Archiebald
dat is waar...
alleen ik moet elke dag tot 17:00 uur (druk moment) stage lopen... kan opzich wel checken dan aangezien ik op stage putty en dergelijke heb, maar meestal gamen we het laatste half uur/kwartier... zal vandaag proberen om rond 17:00 en 20:00 (drukste momenten) even de statistieken bij te houden..
met een interval van 30 seconden en dan gedurende 10-15 minuten...

overigens hebben we (in onze ogen) scherp geprijste offerte gekregen voor 4 Woodcrests... voor een MySQL cluster. Maar we willen eerst achter de bottleneck komen voordat we iets aanschaffen, want straks is het zonde van het nogal dure MySQL cluster

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Als je veel schrijft is het sowieso maar de vraag of een mysql replication set-up je heel erg gaat helpen... Ik ga er tenminste van uit dat je het niet over een NDB-cluster hebt.

En wil die woodcrest-aanschaf dan effectief zijn, dan moet ie vooral op het gebied van I/O beter zijn, niet domweg snellere procs en/of meer ram hebben.

[ Voor 30% gewijzigd door ACM op 06-12-2006 14:25 ]

• Archiebald
hier kun je een overzichtje vinden van iostat van tussen 19:50 en 20:05 vanavond...

• Rob
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Rob

Is de forumsoftware zelf geschreven of is het een van de bekende pakketten?
Ik heb fora zien draaien van gelijke grootte met 400 users tegelijkertijd welke op een kwart van die servercapaciteit draaide.

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

• Archiebald
wij zijn niet alleen een forum, maar ook een compleet spel eromheen (nee, geen criminals... totaal iets anders)
Het forum is wel actief en redelijk groot. De software is zelf geschreven. Er is wel kritisch gekeken naar de database structuur, waarbij we ook naar de structuur van phpBB gekeken hebben.

@ACM:
Over welk cluster de serverbouwer ons had aangeraden weet ik zo even niet, dit zou ik even moeten navragen

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:32

BCC

Hele stomme vraag misschien, maar wat is de performance van de schijven? Staan ze wel op 32 bit, DMA, etc? Want dat levert ook een heel zwaar system process op en weinig throughput..

[ Voor 26% gewijzigd door BCC op 07-12-2006 11:53 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Archiebald schreef op woensdag 06 december 2006 @ 20:12:
hier kun je een overzichtje vinden van iostat van tussen 19:50 en 20:05 vanavond...
Ik zou maar niet direct naar een andere I/O-oplossing op zoek gaan, want als dat je piek diskverbruik is, dan is het weinig... Je bevestigt overigens ook dat er vrijwel geen reads gedaan worden.

Je zou nog met een 1 seconde interval kunnen kijken of er hele hoge pieken tussen zitten, maar wat je nu toont is niet erg veel veel en duidt imho niet (direct) op een bottleneck bij de I/O.

Trouwens, had je al eens naar je slow query log gekeken? Daar kunnen ook allerhande interessante dingen in staan.
BCC schreef op woensdag 06 december 2006 @ 21:32:
Hele stomme vraag misschien, maar wat is de performance van de schijven? Staan ze wel op 32 bit, DMA, etc?
Dat soort dingen stel je vziw niet meer in bij SATA schijven ;)

[ Voor 6% gewijzigd door ACM op 07-12-2006 10:35 ]

• Archiebald
ACM schreef op donderdag 07 december 2006 @ 10:31:
[...]
Trouwens, had je al eens naar je slow query log gekeken? Daar kunnen ook allerhande interessante dingen in staan.
van gisteren staat er maar 1 query in.
en dat is nog eens een delete query ook

we hebben ook meer info over de mysql cluster, de commerciele versie hiervan wordt ons denk ik iets te veel van het goede (support kosten van 20.000 euro per jaar en dan nog eens 4000 licentie kosten per jaar per server...)

• TheNephilim
Iedereen bedankt voor alle tips en suggesties. We hebben uiteindelijk toch besloten om voor 1 enkele krachtpatser te gaan.

Voor de geintresseerden:

2x Intel Xeon X5355 (Quad-core)
4x 2GB DDR2 533 Fully buffered ECC
8x Maxtor Atlas 73,5GB, 15k RPM, 16MB cache, SAS
Raid controller met 256MB geheugen.

Dit en nog wat kleine minder belangrijke onderdelen.

Dit moet toch sterk genoeg zijn om onze database voorlopig even te kunnen trekken. :D

EDIT: 667Mhz geheugen was niet leverbaar.

[ Voor 4% gewijzigd door TheNephilim op 14-12-2006 16:49 ]

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Ik hoop voor je dat MySQL er bij jou beter op schaalt dan bij ons :X Anders was je beter af geweest met een stel 5160's en wellicht dan ook met 667Mhz geheugen.

[ Voor 10% gewijzigd door ACM op 14-12-2006 12:02 ]

• Archiebald
toevallig hadden we het net besteld toen we die review zagen...

Binnenkort als we klaar zijn met school (lees: zomervakantie)
wil ik een jaartje vrij nemen voordat we HBO gaan doen en lijkt het me beter om de hele site/database vanaf begin af aan opnieuw op te bouwen/zetten..

Ten eerste omdat we toen we begonnen een beetje verstand van alles hadden. Nu weten we wat wel en wat absoluut niet moet.

Ten tweede, dan hebben we de tijd om alle zaakjes op orde te zetten enzo.

En misschien beter om de mogelijkheid uit te zoeken of PostgreSQL misschien beter is voor ons dan MySQL, want ik hoor veel positieve dingen van PostgreSQL.

Nu moeten we zorgen dat we online blijven, en dan komt hopelijk alles goed :)

• Archiebald
Mailtje van hostingprovider:
Zojuist de leverancier aan de telefoon gehad.

Vanwege de feestdagen en aangezien het de nieuwste processor en moederbord betreft welke vanuit de V.S. aangeleverd dienen te worden wordt de server medio januari aangeleverd.

U bent een van de eerste in Europa welke in het bezit is van de allernieuwste apparatuur in Europa.
Pagina: 1