Het Powershell topic

Pagina: 1
Acties:
  • 2.094 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:48
Welkom
Hij is er uit eindelijk toch dan! De Cmd². Dit topic is bedoeld om ervaringen te bespreken over de Windows Powershell. Waar kun je het voor gebruiken? Welke mogelijkheden zie jij erin, welke cmdlets gebruik jij. etc.

Wat is Powershell nou precies?
Om kort te kunnen verwoorden wat de Powershell nou precies is. Moeten we even kijken naar onze concullega's van NOS, waarin bash vaak een belangrijke reden wordt genoemd, waarom unix-variant-servers zo makkelijk en snel te beheren zijn. Nu hebben we onder Windows ook een soort van bash, een Cmd².

Afbeeldingslocatie: http://www.thundernet.nl/filespace/got/powershell.png

Meer informatie
Als je meer wilt weten, moet je even een bezoekje brengen aan de frontpage, daar staat deze uitgebreide review!
reviews: Een introductie tot Windows PowerShell

Waar kun je het downloaden?
http://www.microsoft.com/.../powershell/download.mspx

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Exchange 2007 wordt compleet beheerd door middel van PowerShell.
De hele MMC GUI is een wrapper voor Exchange-extended Cmdlets :)
Laat zelfs de PowerShell scripts zien die gebruikt worden.

[ Voor 18% gewijzigd door alt-92 op 18-11-2006 11:28 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor interviews met de maker van PowerShell/Monad: http://channel9.msdn.com/tags/Monad.

Ik heb helaas niet veel tijd om er mee te gaan spelen maar zal wel dit topic in de gaten houden.

IIS7 maakt ook gebruik van PowerShell en volgens mij MOM ook.
edit:
Je kunt PS gebruiken om IIS7 te beheren.

Blog: http://blogs.msdn.com/PowerShell/
ScriptCenter: http://www.microsoft.com/technet/scriptcenter/hubs/msh.mspx
MSDN Handleiding: http://msdn2.microsoft.com/en-us/library/aa830112.aspx

Vista Support:
We've had many questions about when Windows PowerShell will be released for Windows Vista. We plan to release Windows PowerShell 1.0 by January 31st, 2007.
Simpel voorbeeldje:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
PS C:\> $g=gps
PS C:\> notepad
PS C:\> calc
PS C:\> $g=gps
PS C:\> $g |where {$_.hasexited}

Handles  NPM(K)    PM(K)      WS(K) VM(M)   CPU(s)     Id ProcessName
-------  ------    -----      ----- -----   ------     -- -----------
     33       2     1032       3072    30            2632 calc
     33       2     1140       3040    30            2120 notepad

Hier maar je dus een snapshot van de draaiende processen met "gps", start notepad en calc, maak nog een snapshot, en nu sluit je handmatig calc en notepad en geef je de opdracht "$g |where {$_.hasexited}" om te zien welke programma's zijn afgesloten.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
PS C:\> gps |group company

Count Name                      Group
----- ----                      -----
   20 Microsoft Corporation     {alg, cmd, explorer, lsass...}
    1 Apache Software Founda... {ApacheMonitor}
    2 ATI Technologies Inc.     {ati2evxx, ati2evxx}
    1 Ray Adams                 {atitray}
    2 Kaspersky Lab             {avp, avp}
    6                           {csrss, Idle, moony, mysqld-nt...}
    1 Hagel Technologies        {DUMeter}
    1 Mozilla Corporation       {firefox}
    2 Logitech Inc.             {KHALMNPR, SetPoint}
    1 NVIDIA Corporation        {NvMixerTray}
    3 TOSHIBA CORPORATION.      {TosA2dp, TosBtHSP, TosBtMng}
    4 VMware, Inc.              {vmnat, vmnetdhcp, vmount2, vmware-authd}
    1                           {WhatPulse}
    1 Nullsoft                  {winamp}

Dit is echt een ge*l speeltje O+

[ Voor 120% gewijzigd door Verwijderd op 18-11-2006 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

alt-92 schreef op zaterdag 18 november 2006 @ 11:28:
Exchange 2007 wordt compleet beheerd door middel van PowerShell.
De hele MMC GUI is een wrapper voor Exchange-extended Cmdlets :)
Laat zelfs de PowerShell scripts zien die gebruikt worden.
En er zijn zelfs dingen die je alleen maar met Monad kan doen en die niet eens in de Gui zitten, zoals diagnostics logging omhoog zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat me opvalt als ik op bovenstaande link klik is dat de x86 en de Itanium versies voor 2003 SP1 geschikt zouden zijn, maar de x64 versie voor 2003 (zonder SP1).

Wellicht een typo van MS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Zou kunnen. Gewoon de form gebruiken onderaan de pagina om dat even door te geven ;)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizl
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-02-2023

wizl

hmmz

Echt dit is briljant. Ik kan nu gewoon zonder nadenken dingen typen als:
ls
cat readme.txt
cd /
cd ~
clear, whahahaha, zelfs man werkt :)

Ik kom de zondag wel door :)

Alleen nog even de console wrapper van http://sourceforge.net/projects/console/ eromheen Ik snap dus niet waarom ze dat bij Microsoft niet gelijk zelf hebben verzonnen. Met tabjes enzo :?

[ Voor 37% gewijzigd door wizl op 19-11-2006 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-09 12:38

DeMoN

Pastafari

Meer mensen hier ondertussen naar gekeken?
Heb er net even mee zitten spelen en het is best een top tooltje :)
Het is ziekelijk hoeveel je ermee kunt.. had dit nooit echt verwacht van MS :)

RSS, XML, e.d. kan je vanaf de PS direct binnenhalen en geparsed en al op de PS laten printen.. hoe vet, kan echt handig worden.

Net ook even met Exchange 07 zitten spelen en met alles wat je aanmaakt (via de gui) zie je ook het PS-commando ervoor. Dat is erg handig.. zal erg makkelijk users aanmaken worden dmv script en zeker bij migraties erg lekker zijn :)

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:48
voor veel taken kun je het idd ook gebruiken. Wat ik zelf ook erg fijn vind. Is dat je recursief in directory's kunt werken. met get-childobject :) Exchange 2007 heb ik nog niet mee gewerkt.

enige nadeel is dat ik voor heel veel dingen nog de handleiding nodig ben :+

[ Voor 17% gewijzigd door ThunderNet op 30-12-2006 00:19 ]

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een aantal Exchange 2007 gerelateerde scripts kun je hier downloaden:
http://www.viveksharma.co...l-scriptacular-demo-pack/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

ThunderNet schreef op zaterdag 30 december 2006 @ 00:17:
voor veel taken kun je het idd ook gebruiken. Wat ik zelf ook erg fijn vind. Is dat je recursief in directory's kunt werken. met get-childobject :) Exchange 2007 heb ik nog niet mee gewerkt.

enige nadeel is dat ik voor heel veel dingen nog de handleiding nodig ben :+
Inderdaad, ik heb er een paar maanden terug ook weer eens mee zitten spelen en ik 'voelde' wel dat het ontzettend krachtig was, maar het is nogal lastig om er echt 'in' te komen :P

Heb jij er al concrete scripts mee gebouwd die je ook echt gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WaSteiL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-09 12:00
Ik ben er gisteren even mee aan de slag gegaan. Ook even het virtual lab gedeeltelijk gedaan. Dit gaat echt leuk worden. Ik ga me hier zeker even meer in verdiepen. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CumpsD
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-08 23:10
Ik heb net ook een artikeltje af over PowerShell, kan een handige aanvulling zijn: http://blog.cumps.be/usin...ng-and-debugging-cmdlets/

Enkele voorbeeldjes, en dan meer detail hoe je een Cmdlet schrijft, en vooral hoe je de ontwikkel omgeving zo kan opzetten dat het ontwikkelen en debuggen makkelijker wordt, iets wat toch wel zeer handig is :)

Het voorbeeldje zelf bekijkt even de meest voorkomende gebruiken van een cmdlet (zonder params, 1 param, n params, params van de pipeline en output naar de pipeline)

Vind het wel knappe prompt vervanger, moest ik sysadmin zijn, ik zou dolgelukkig zijn (met mn C# kennis bij de hand wel :p)

[ Voor 10% gewijzigd door CumpsD op 20-08-2007 00:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 18 november 2006 @ 11:37:

IIS7 maakt ook gebruik van PowerShell en volgens mij MOM ook.
MOM niet, OpsMgr 2007 wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens verschillende blogs op internet is MOM minimaal 'powershell enabled' of 'built upon powershell', over welke versies ze het hier hadden weet ik eerlijk gezegd niet meer. Maar ik kan het helemaal fout hebben hoor mijn geheugen laat mij wel eens in de steek en MOM gebruik ik zelf niet.

@wilhelmstroker: Aha...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

OpsMgr 2007 is de opvolger van MOM die op Powershell gestoeld is. MOM 2005 doet niks met powershell.

Verder supporten de meeste tasks de -debug switch dus om meer informatie te krijgen kan je het volgende doen:
start-transcript c:\logfile.txt
Draai je task met de -debug switch
Review vervolgens de logfile.txt.

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 20-08-2007 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:21
Ligt het aan mij of "leeft"Powershell niet echt op GoT?
vraag me af waarom een Powersheltopic zo doodbloed terwijl er veel mensen mee bezig moeten zijn lijkt me, of heb ik het mis?

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elevator
  • Niet online

elevator

Ik vraag me dat ook wel af ja. Ik probeer regelmatig voor PowerShell te kiezen als ik iets moet scripten, en het bevalt me eigenlijk steeds meer - je kan zeer snel iets in elkaar zetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N0stradamus
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-07-2024
Ik doe al het scriptwerk nog steeds met vbScript. Zoooooo ouderwets. Ik ben al een paar keer enthousiast geworden van het kijken naar de voorbeelden, alleen nog nooit aan toegekomen om iets met PS te gaan doen... Vandaag ga ik daar maar eens verandering in brengen. Misschien dat andere PS'ers die dit topic voorbij zien komen wat ervaringen kunnen posten...

Als ik het echt allemaal van te voren wist...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirDarkAngel
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 05-09 10:03
Wat ik me afvraag is de leeftijd van diegene die op dit moment al erg veel van deze tool gebruik maken. Ikzelf ben relatief jong (denk ik) 22 en ben pas echt de computerwereld ingerold toen de meeste programma's met muis te bedienen waren. De zoals ik zelf noem "klikgeneratie". Hoe langer mensen in het vak zitten hoevaker je mensen naar het commandowerk ziet gaan.

Nu zijn er zaken zoals scripts etc waar deze tool uitermate geschikt voor is, maar heb zelf nog niks moeten creeeren. Het zal denk ik meer worden verplicht als Windows 2008 dadelijk uitkomt waar ook wordt terug gegaan naar deze shell.

Het echt dagelijk gebruik maken van deze console is echter nog niet aan mij besteed. De meeste handelingen zijn gelukkig met de GUI te doen.

Weet iemand waarom het beestje zo verdraait lang nodig heeft om op te starten? Vind dat nog steeds belachelijk voor een prompt.

Wilde altijd al iets over computers weten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elevator
  • Niet online

elevator

Om een voorbeeld aan te halen, ik moest laatst weten wanneer zo ongeveer de meeste files zijn gecreeerd. Ik heb dit in PowerShell in elkaar gezet - het is niet de meest efficiente manier (het gebruik van meerdere hashmaps is niet zo handig), maar ik moest het even snel hebben en kreeg de output op de normale manier niet snel geneog in orde:

C#:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
function RecurseDir($name)
{
    $sizeList = @{}
    $countList = @{}
    $nameList = @()

Get-ChildItem -path $name -Recurse -Force |% { 
        $key = ($_.LastWriteTime.Month.ToString() + "/" + $_.LastWriteTime.Year.ToString())

# if ($fileList.ContainsKey($key) -eq $false)
        # {
        #       $fileList[$key] = @{}
        # } # if

$nameList += $key
        $sizeList[$key]++;
        $countList[$key] += $_.Length;

} # forEach

$temp  = @{}
    $temp["names"] = $nameList
    $temp["sizes"] = $sizeList
    $temp["count"] = $countList

return $temp                        
} # RecurseDir()    

# Recurse current directory
$vars = (RecurseDir '..\')

$sizeList = $vars["sizes"]
$countList = $vars["count"]
$nameList = $vars["names"] 

$nameList   = ($nameList | sort | unique)

Write-Host "Date,Count,Size"
$nameList |% {
    Write-Host $_ "," $countList[$_] "," $sizeList[$_]
}

Zo kan je ook heel gemakkelijk een one-liner schrijven die alle processen genaamd rundll32.exe afschieten mits er meer dan '10' threads zijn:

Get-Process | Where-Object { ($_.ProcessName -eq "rundll32" -and $_.Threads.Count -gt 10)} | Stop-Process 

En zo kan je er meer mooie dingen mee doen.. * elevator is enthousiast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Laatst online: 23:21
We hebben tot nu toe dus 1 fanatieke powershell-user Dit valt me best tegen terwijl het een van de pijlers onder Vista en Windows2008 is en helemaal onder IIS7, Exchange 2007 en MOM.

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjjkoevoets
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 19:23

wjjkoevoets

Brabants Gedrocht

O mijn god, waarom ben ik hier niet eerder achter gekomen? Wat zouden tweakers zijn zonder tweakers.net? _/-\o_

Moest er toch een keer van komen, microsoft is lekker bezig zo :)

Of all tyrannies, a tyranny sincerely exercised for the good of its victims may be the most oppressive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elevator
  • Niet online

elevator

SirDarkAngel schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 13:35:
Nu zijn er zaken zoals scripts etc waar deze tool uitermate geschikt voor is, maar heb zelf nog niks moeten creeeren. Het zal denk ik meer worden verplicht als Windows 2008 dadelijk uitkomt waar ook wordt terug gegaan naar deze shell.
Ik zie dat wel meer en niet eens bij een oudere generatie hoor, een collega van mij is bijvoorbeeld van een oudere generatie maar moet niets van een command prompt hebben, terwijl ik bijna standaard achter een Windows machine Ctrl+Esc, R, cmd, [enter] intype :P

Ik denk dat het leren van basic scripting zoals batchfiletjes en dergelijke erg belangrijk zijn om je omgeving efficient te kunnen beheren, een GUI tool gaat maar tot zover.

Dat dit pas vanaf Windows 2008 relevant wordt vind ik overgens ook onzin. Je kan nu bv. met geen elke standaard GUI tool uitzoeken welke PC's al 2 weken niet meer ingelogged zijn, met een simpele
dsquery computer -inactive 2
kan je dat wel, dus tja :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

technopeuter schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 20:31:
We hebben tot nu toe dus 1 fanatieke powershell-user Dit valt me best tegen terwijl het een van de pijlers onder Vista en Windows2008 is en helemaal onder IIS7, Exchange 2007 en MOM.
Ik zou het niet gelijk één van de pijlers van Vista willen noemen (en ook niet voor 2008 Server) - al was het maar omdat het daar niet native in meegeleverd zit (2008 Core B2 heeft dat niet bijvoorbeeld - PS is .Net dependent en dat zit niet in de non-GUI Core versie voorlopig).

Persoonlijk: prachttool, maar het ontbreekt me aan de tijd om er echt goed aan te werken.
In de v1 zit bovendien geen denderende AD interface en dat is nou één van de zaken die in VBScript heel vlot in elkaar te zetten zijn.
V2 moet daar gelukkig weer een heleboel verbeteringen in aanbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elevator
  • Niet online

elevator

Op zicht valt de AD interface best mee hoor, ik heb dit voorbeeld ooit eens van ik denk Technet gehaald wat best goed werkt:

C#:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
function ListClients() {
    # We only want computer objects - not users or groups
    $strCategory = "computer"

# Now initiate an directory entry and a directory searcher
    $objDomain = New-Object System.DirectoryServices.DirectoryEntry("LDAP://ou=Client Systems,dc=domain,dc=lan")
    $objSearcher = New-Object System.DirectoryServices.DirectorySearcher
    $objSearcher.SearchRoot = $objDomain
    $objSearcher.Filter = ("(objectCategory=$strCategory)")

# Create an array of properties we want to retrieve from the AD
    $colProplist = ("name", "description", "distinguishedName")
    foreach ($i in $colPropList) {
        $tmp = $objSearcher.PropertiesToLoad.Add($i)
    }

# and actually retrieve the results
    $colResults = $objSearcher.FindAll()

# create an empty array with all results
    $results = @();

# and gather the results in an array
    foreach ($objResult in $colResults) {
        $objComputer = $objResult.Properties; 

$results += @($objComputer)
    }

return $results

Je kan dat soort stukken code gewoon in een aparte file zetten, en dan includen door in je eigen file de '.' te gebruiken, dus bijvoorbeeld:

C#:
1
2
3
4
. ./AdSearcher.ps1
. ./XmlConfigReader.ps1

$clientList = ListClients()

Door zelf een reeks van dat soort code snippets te verzamelen kan je erg gemakkelijk snel zaken in elkaar zetten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emielio
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 24-08 23:44
Heey dit is interesant :D:D

Ik ben al jaren linux gebruiker en sinds kort windows systeembeheerder geworden, moet alleen nog even daarvoor opgeleid worden, maar is niet zo spannend met een 10 clients domein. Maar ik zie wel op tegen het eigen maken van iets als windows 2003 server. Maar dat powershell kan het een en ander toch wat vertrouwder maken mischien :D

Ik zie net ook dat ik het op windows 2003 kan installeren.

Kan iemand mij vertellen of je ook de handige dingetjes hebt als tabcompletion enzo. En wat ik me ook meteen afvraag is of je met een of andere client (ssh?) remote kan inloggen via de shell...

Opleiding Brandveiligheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Emielio schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 23:21:
Kan iemand mij vertellen of je ook de handige dingetjes hebt als tabcompletion enzo.
Ja.
Maar die heb je met de juiste instellingen ook al in cmd.exe :)
En wat ik me ook meteen afvraag is of je met een of andere client (ssh?) remote kan inloggen via de shell...
Om maar even de vergelijking met *nix te maken:
Wat heb je op dat platform nodig aan software en services om een remote shell sessie te kunnen starten? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emielio
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 24-08 23:44
alt-92 schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 23:30:
[...]

Ja.
Maar die heb je met de juiste instellingen ook al in cmd.exe :)

[...]

Om maar even de vergelijking met *nix te maken:
Wat heb je op dat platform nodig aan software en services om een remote shell sessie te kunnen starten? :)
Een ssh client op je eigen pc en een ssh deamon op de server. Maar ik zal wel niet met mijn ssh client in kunnen loggen op de w2k3 powershell.

Sorry dat ik mischien wat onwetend ben, maar ik ben een linux gebruikende hobbyist die ineens tot windows systeembeheerder is gebombardeerd. Ik krijg gelukkig nog wel support van mijn voorganger, maar het valt nog niet mee, dat windows.

[ Voor 19% gewijzigd door Emielio op 15-01-2008 23:48 ]

Opleiding Brandveiligheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Emielio schreef op dinsdag 15 januari 2008 @ 23:46:
Een ssh client op je eigen pc en een ssh deamon op de server. Maar ik zal wel niet met mijn ssh client in kunnen loggen op de w2k3 powershell.
PS kun je uiteraard wel opstarten zodra je een remote shell hebt :)
Net zoals je csh, ash of sh kan starten vanuit je ssh bash shell.
Sorry dat ik mischien wat onwetend ben, maar ik ben een linux gebruikende hobbyist die ineens tot windows systeembeheerder is gebombardeerd. Ik krijg gelukkig nog wel support van mijn voorganger, maar het valt nog niet mee, dat windows.
offtopic:
Denk in de grote lijnen, dan merk je opeens dat de verschillen helemaal niet zo groot zijn als ze in eerste instantie lijken. Uiteraard zijn de details van het usertje aanmaken en standaard environment klaarzetten wel anders, maar daarvoor zijn net als voor Linux voldoende HOWTOs en bronnen als naslag aanwezig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• @r!k
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-09 10:01

@r!k

It is I, Leclerq

Hier nog een powershell enthusiast, leer eindelijk scripten.

Vraagje, ik heb een script (deels van de script repository afgehaald maar who cares) dat voor een lijst van accounts (die ik in een file heb gezet) kijkt of het account gelocked is.

Het werkt op zich prima maar bij alle accounts die niet gelocked zijn krijg ik een 0 als output terwijl als het account wel gelocked is ik de accountnaam krijg. Ik wil dus graag die nullen weg hebben

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
$a = Get-content d:\support\scripts\ps\serviceaccounts.txt 
foreach ($i in $a)
{
$Username = $i
$strFilter = "(&(objectCategory=User)(sAMAccountName=$Username)(userAccountControl:1.2.840.113556.1.4.803:=2))"

$objDomain = "LDAP://dc=eu,dc=domein,dc=com"

$objSearcher = New-Object System.DirectoryServices.DirectorySearcher
$objSearcher.SearchRoot = $objDomain
$objSearcher.PageSize = 1000
$objSearcher.Filter = $strFilter

$colProplist = "name"
foreach ($i in $colPropList){$objSearcher.PropertiesToLoad.Add($i)}

$colResults = $objSearcher.FindAll()

foreach ($objResult in $colResults)
    {$objItem = $objResult.Properties; $objItem.name}
}

Iemand enig idee hoe ik di voor elkaar kan krijgen?

Een hele rij microsoft certificeringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elevator
  • Niet online

elevator

Je PropertiesToLoad.Add() functie geeft een return code, deze blog: http://blogs.msdn.com/pow...PowerShell-functions.aspx legt uit hoe je die kan onderdrukken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MorDrakka
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-11-2024
Hi all,

Ik wil me nu ook al een tijdje focussen op de PS. Echter vandaag hier pas een beetje mee begonnen (eerder alleen gelezen)

Goede starter site http://www.computerperformance.co.uk/powershell/index.htm

Ik denk dat ik maar eens langzamerhand een berg van mijn VBscript om ga zetten naar powershell en kijken of dit scheelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erhnam
  • Laatst online: 21:44

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

Ik heb een vraag over het gebruiken van functions. Het is allemaal nieuw voor mij dus hier ga ik maar.

Ik heb een hyperv.ps1 script gedownload met waar de volgende functie instaat: "Function List-VMState "

Hoe pas ik dit toe? Ik probeer met ./hyperv.ps1 List-VMState of met alleen List-VMState informatie op te halen maar dit werkt niet. Moet ik het script soms in een bepaalde directory zetten?

Ik ben al een stapje verder. Als ik de inhoud van de ps1 file op het PS scherm plak werken de functies wel. Iemand een idee waarom de functies niet worden opgeslagen als ik het script run?

Btw; de Set-ExecutionPolicy staat op Unrestricted

[ Voor 23% gewijzigd door Erhnam op 11-07-2008 15:16 ]

http://www.xbmcfreak.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• @r!k
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-09 10:01

@r!k

It is I, Leclerq

Ok nieuwe vraag.

Ik heb een script (nou ja script, paar regels ;) ) en die werkt op zich prima, dit is hem

code:
1
2
$groups = get-content c:\temp\groups\groups.txt 
foreach ($group in $groups) {get-qadgroupmember $group | ft dn >> c:\temp\groups\test.txt}

Ik krijg nu netjes een bestand met alle groepen en de lidmaatschappen. Enige nadeel is dat ik de groupnaam er niet bij krijg. Weet iemand hoe ik die er ook in kan zetten?

Een hele rij microsoft certificeringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TaraWij
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08-02 18:37
@r!k schreef op donderdag 02 april 2009 @ 10:07:
Ok nieuwe vraag.

Ik heb een script (nou ja script, paar regels ;) ) en die werkt op zich prima, dit is hem

code:
1
2
$groups = get-content c:\temp\groups\groups.txt 
foreach ($group in $groups) {get-qadgroupmember $group | ft dn >> c:\temp\groups\test.txt}

Ik krijg nu netjes een bestand met alle groepen en de lidmaatschappen. Enige nadeel is dat ik de groupnaam er niet bij krijg. Weet iemand hoe ik die er ook in kan zetten?
De resulaten van get-qadgroupmember $group moet je in een object steken, aan dit object voeg je $group toe en dit object plaats je met behulp van een pipe naar format-table netjes in een bestand.

Zelf ken ik powershell amper dus mijn excuses dat ik geen lapje code als voorbeeld kan geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ulx
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-12-2022

Ulx

Wizard

sgop,

Powershell 2.0 is nu ook beschikbaar voor XP, 2003, 2008 en Vista. Het was tot nu toe alleen voor 2008R2 en Win7 in een final, de oudere OSsen waren allemaal nog RC.

Description of the Windows Management Framework on Windows XP, Windows Server 2003, Windows Vista, and Windows Server 2008

Assignment rejected by specialist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad-
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-07 23:28

Ad-

Een goed, gratis, boek (.pdf) die powershell uitlegt:
http://powershell.com/cs/blogs/ebook/

een GUI voor PowerShell:
http://www.powergui.org/index.jspa

Cheetsheet: http://www.microsoft.com/...649A32D0E0&displaylang=en

Wikipedia artikel: Wikipedia: Windows PowerShell

Het kan me niet schelen dat ik een lemming ben.... ik -- ga -- niet.

Pagina: 1