Asus M2NPV-VM mobo dood?

Pagina: 1
Acties:

• Noel
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:34
Ik heb dit moederbordje gekocht voor een budget systeempje. Dit in combinatie met een Athlon64 3200+, 2x 512MB DDR2 PC5400, 80GB WD S-ATA, NEC DVDRW. VGA, LAN, SOUND, IEEE1394 zit allemaal on-board. Dit steekt in een Aopen QF50D met een 350Watt voeding (meer dan genoeg voor dit systeem). Alle onderdelen zijn gloednieuw.

Het probleem is dus dat als ik het systeem inschakel, de fans en hd gewoon beginnen te spinnen, maar na 4-5 seconden valt het systeem gewoon uit. Er komt overigens helemaal niets op het scherm. Scherm blijft staan op no video input als hij die 4-5 seconden draait. Scherm werkt op andere pc.

Wat ik gedaan/gecontroleerd heb:
* geaarde stopcontacten enzo.
* kabels double checked.
* opnieuw geassembleerd
* mobo uit case gehaald en aangesloten (dus geen kortsluiting achtige toestanden)
* Systeem net zo grondig en fatsoenlijk in elkaar gezet zoals ik altijd doe. Met kennis van zaken, een dosis voorzichtigheid en de nodige aandacht.
* Lampje op het moederbord brandt. Voor zover dat iets aangeeft.
* Voeding werkt in andere pc.
* Andere voeding gebruikt in deze pc, zelfde probleem.
* Geheugenlatjes erin/eruit/verwisseld/etc.
* Alle apparaten (hd/dvd/muis/tobo/netwerk/sound) afgekoppeld.

Ik heb dus alles wat ik weet uitgeprobeerd en daarna nog even de opstart en hang FAQ doorgenomen. Maar altijd hetzelfde resultaat.

De processor kan ik niet testen, want heb geen andere AM2 systemen. Maar een kapotte processor? Nee, daar geloof ik niet in. Het kan natuurlijk, maar minder snel dan een voeding/mobo/HD.

Ik kom dus uiteindelijk gewoon tot de conclusie dat mijn mobo gaar is. Ik ga dus morgen ff langs de shop om te ruilen.

Maar als ik misschien nog iets gemist heb, hoor ik het graag. Vandaar dit topic.

[ Voor 5% gewijzigd door Noel op 17-11-2006 22:25 ]

Server: Xeon X3430 21TB RAID 5 | Game: 5900X, 6900XT, dual FS2735 | Mobile: Lenovo X1 Carbon, Thinkpad T440s, Moto G7 Plus

• Basement
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13-05 08:26
Het enige wat ik nog kan verzinnen, is die instinker van 4 polig stekkertje wat je ook nog aanmoet sluiten op je mobo. Maar als je alles gecheckt hebt, zal die er wel inztten dan?

Evt een bios reset/clear?

• Noel
Die 4pins zit er in ja. Daar ben ik vroeger al eens tegen aangelopen. :)

BIOS reset? Daar ben ik nog niet in geraakt, dus dat lijkt me redelijk default te zijn. :)

Server: Xeon X3430 21TB RAID 5 | Game: 5900X, 6900XT, dual FS2735 | Mobile: Lenovo X1 Carbon, Thinkpad T440s, Moto G7 Plus

• hellie-
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08-04-2024
controleer je CPU eventjes.

Eruithalen en opnieuw in de socket plaatsen.
Gisteren had ik hetzelfde probleem als jij.

• Mitch
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-01 23:26
Ik had dit probleem ook, maar dat was idd de 4polige stekker die geen goed contact maakte.

• Basement
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13-05 08:26
Bios clear met een jumpertje? Jumper los of over andere pinnetje, en spanning erop, er weer af en jumper terug zetten. Oziets was het bij asus geloof ik. Maar staat ook in je boekje.

Hoef je er niet de bios voor in. FF je proc eruit is ook een goeie tip.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:30

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ik hoop dat je hier geen Linux op wil draaien, Asus heeft de ACPI tabellen dusdanig verneukt dat dat bijna niet gaat (amd64 wil met APIC niet eens booten, i386 boot wel maar heeft continu audioproblemen)...

Dat terzijde, dit is een typisch Asus bord, dus rotsstabiel als je het aan de praat hebt, maar incompatibel als de pest als het op dingen als RAM aankomt. Exact welke DIMMs gebruik je en staan die ook in de QVL voor dit bord?

Oslik blyat! Oslik!

• Noel
Goeiemorgen! :)

@ Basement: ik weet hoe je een BIOS reset, alleen heeft het weinig nut als er nog niets ingesteld is. Hij staat dus default.

@dion_b:
- Nee, geen Linux.
- De latjes komen van Aeneon. PC5400 DDR2. Niet mijn favo merk, maar dat was de enige keuze. De PC2-4200 DDR2 latjes van Aeneon staan in de QVL, de PC2-5400 niet.

@hellie-: ik heb voor de gein de cpu eens eruit gehaald en er weer in gedaan. En hij boot nu wel. Alleen heeft hij 5 keer nodig gehad alvorens ik in het BIOS kwam. Hing gewoon vast op bootscherm, stond te draaien maar stuurde geen videosignaal, .. zo'n zaken. Toen ik er voor de eerste keer in zat, sloeg hij weer vast. De laatste keer lukte het wel, aanpassingen gedaan, save&exit, en daarna kon ik zelfs mijn Gentoo live cd booten om een memtest te doen. Die staat nu te draaien.

Eens kijken of het stabiel te krijgen is... Alvast bedankt allemaal. :)

aanvulling:

Na memtest startte ik terug op en toen hing ie alweer. Afgezet, opgezet, toen hing hij in het opstartscherm na de hd/cd detectie.

Ik breng hem dadelijk gewoon terug naar de winkel...

[ Voor 10% gewijzigd door Noel op 18-11-2006 09:10 ]

• Noel
Naar de winkel geweest. Daar hebben ze hem getest en deed hij het gewoon. Dus ze denken het geheugen.

Nu heb ik nog even met de geheugenlatjes gespeeld en doet hij het gewoon. Start netjes op, draait memtest nu, zonder errors voorlopig.

Ik ga het aankijken, windows erop enzo, en dan nog eens stresstesten met prime95 oid. Nog wat rebooten, op-af zetten, .. Als dat gewoon goed gaat, zal het wel in orde zijn.

Rare zooi.. :)

AANVULLING:

OK, het verhaal is gedaan. Bleek nu toch dat er een van de 2 mem latjes kapot was. Er kwamen BIOS en CMOS checksum errors en een hoop andere rariteiten naar boven drijven. Maar het is dus opgelost...

[ Voor 20% gewijzigd door Noel op 18-11-2006 18:29 ]

Pagina: 1