[excel] Grafiek met onregelmatige tijdas

Pagina: 1
Acties:
  • 1.920 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 21785

Topicstarter
Ja, da's een cryptische topictitel, maar ik weet niet hoe ik het anders zou moeten omschrijven. :)

Sinds een tijdje ben ik weer begonnen met het gebruik van Excel. Ik heb jaren in andere omgevingen gewerkt, zoals Matlab, maar nu heb ik een aantal flinke datatabellen die ik dus wil analyseren in Excel. Het gaat om data ( y ) die is gesampled op bepaalde tijdstippen ( t ) en ik wil graag eenvoudigweg y in een grafiek uitzetten tegen t. Tot zover niets aan de hand, maar t is een onregelmatig oplopende reeks, terwijl ik in de grafiek t langs de tijdas in regelmatige eenheden wil uitzetten.

Okee, weer cryptisch; voorbeeldje dus:

1     4
 2     5
 3     3
10     6
20     7
25     2
30     5

Links de tijd t, rechts de waarde y.

Als ik dit in Excel tegen elkaar uitzet, bijvoorbeeld met een staafdiagram, dan krijg ik dit:
Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/i/1VAM5WD4I3MP

Maar dit is wat ik eigenlijk wil zien:
Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/i/V83J98KJSM8G

Dat laatste plaatje heb ik dus in een paar seconden in elkaar geknutseld in Matlab, maar hoe krijg ik dit simpel voor elkaar in Excel?

Ik vermoed dat dit een behoorlijke n00b vraag is, maar ook na lang prutsen kom ik er nog niet uit. :o Iemand suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Grafiek, opties, assen, X-as -->tijdschaal. :)
en vervolgens ook nog bij de eigenschappen van de as aangeven dat de opmaak getal moet zijn, m.a.w. Excel vertellen dat als er 1 staat dat er dan 1 bedoeld wordt en niet 1-1-1900. 8)7

maar het idd zoals met veel zaken in msOffice: zodra je buiten de wizards komt wordt het snel tamelijk moeilijk te vinden

[ Voor 22% gewijzigd door Lustucru op 17-11-2006 21:24 ]

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 21785

Topicstarter
Yes, dat werkt. Ik dacht al dat het eenvoudig moest zijn, maar sommige dingen weten ze wel erg goed te verstoppen, zeg. :)

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 882387

Ik heb min of meer hetzelfde probleem.

Ik heb kosten die lineair oplopen en omzet die per aflevering wordt gerealiseerd.

Nu wil ik op de x-as de tijd in uren weergeven met daar de kosten, die per uur hetzelfde zijn (N=8)

daarnaast wil ik in de grafiek de bezorgingen (N=15) zetten met de gerealisserde omzet per bezorging (die varieert namelijk.

wie o wie kan mij helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Welkom om complimenten voor het zoeken, :) maar een topic van ruim 10 jaar oud verdient een welgemeende rust. Open rustig een eigen topic waarin je je probleem uiteenzet. Bij dit soort oude topics zijn de verschillen vaak belangrijker dan de min of meer overeenkomsten.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Dit topic is gesloten.

Let op:
[html][norml][/norml][/html]