Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Autoradio op PC-voeding geheugen bewaren

Pagina: 1
Acties:
  • 5.068 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Jorik90
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21-11 22:04
Hallo,

Omdat ik nog een 'oude' autoradio had liggen, een zootje autospeakers en nog wel een pc voeding had liggen, heb ik het in elkaar gezet. De voeding (ATX achtig, een Compaq) hangt een moederbord aan (was het makkelijkste om de voeding te starten). Radio hangt aan de 12V+ en 12V- (+continu en +schakel van de radio zitten op de 12V+, ground zit op 12V-) van de voeding. Voeding kan maximaal 7A op de 12V lijn leveren. Alles werkt zonder problemen, echter zodra de voeding uitgezet wordt, en dus de stroom wegvalt, zijn alle zenders/instelligen van de radio weer weg (nogal logisch op zich).
Om dit op te lossen zou ik op de continu lijn van de radio een 9V blokbatterij (of iets dergelijks) willen hangen. Als ik dit echter doe (en dan de - aansluit op de ground van de radio, die ook naar de 12V- gaat) en de radio start, werkt de radio niet meer goed (geen geluid meer etc). Geheugen wordt dan echter wel vastgehouden.
Het lijkt mij dat het probleem op te lossen is door een soort schakeling te zetten op de continu lijn, en zodra er spanning op de voeding komt (en dus op de 12V+) overschakelen naar de 12V+ lijn van de voeding, en zodra de spanning van de voeding weer weg is (voeding dus uit gaat) weer terug schakelen naar de batterij.
Mijn vraag dus: (hoe) is dit op te lossen?

Heb een amperemeter tussen de veoding en de radio gehad. Hiermee heb ik gemeten dat de radio als deze uitstaat zo'n 15 mA gebruikt (vasthouden geheugen en beveiliging frontje, vermoed ik). Zodra ik de radio inschakel stijgt het gebruik naar 0,78 A (gebruik radio), en bij het gebruik van de cd speler een maximum van 1,40 A en gemiddeld zo'n 1,00 A.

Radio betreft een MEDION autoradio (afbeelding), speakers zijn 2x 25 Watt Philips autoradiospeakers, en voeding is een Compaq voeding met op de 12V+ 7 A.

Met de zoekfunctie op verschillende fora heb ik niet echt iets kunnen vinden wat mijn antwoord zou kunnen zijn. Hoop dat jullie suggesties hebben..

Alvast bedankt!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Je radio zal 12V nodig hebben op de vaste lijn om juist te kunnen spelen, maar minder is misschien genoeg om zijn geheugen te behouden. Wat gebeurt er als je er een 12V batterij op aansluit? Dan zou het wel goed moeten gaan. Ook is het dan misschien aan te raden om zodra de netspanning er is de batterij ook mee op te laden.

• Jorik90
12V batterij heb ik niet geprobeerd (en niet tot mijn beschikking). Met de 9V batterij was het geen probleem om het geheugen te behouden, echter werkte de radio toen niet meer zoals het hoorde (ik vermoed dat ie de stroom uit de batterij ipv de schakeldraad/voeding haalde, of iig deels).
Stel dat ik nu een 9V oplaadbare blokbatterij zou plaatsen tussen de radio en de voeding. Dus zo:
Afbeeldingslocatie: http://i10.tinypic.com/2yx501x.jpg
rood = schakel 12V, alleen naar voeding
zwart = ground, naar - van batterij, en 12v- van voeding
roze = continu12v/memory, naar voeding en naar batterij.

Echter.. wat gebeurt er precies als ik het (ongeveer) zo zou aansluiten? Word de batterij dan opgeladen (met 7A op 12V? wordt dan overladen na een poosje, lijkt mij).

[ Voor 7% gewijzigd door Jorik90 op 17-11-2006 20:21 ]

• kluyze
  • Niet online
Heb je dat ervoor ook zo aangesloten? Want wat je daar tekent is een kortsluiting, er komt nu 3V over het stukje draad tussen de voeding 12V en de batt+ te staan. En bij een oplaadbare batt. ga je dan de batt overladen met een 3V. Dat gaat dus niet, Het zou een 12V batterij moeten zijn.

Een oplaadbare batt. kan exploderen als je die zo aansluit!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Zet er toch een diode tussen

• Jorik90
Heb het (gelukkig) niet zo aangesloten (hoezo kortsluiting? ground/12v- geld alleen voor die zwarte 'draad'), volgens dit plaatje heb ik het aangesloten:
Afbeeldingslocatie: http://i10.tinypic.com/2qnnkfr.jpg
Met als gevolg dat het niet helemaal goed ging (maar geheugen werd bewaard).

Wil eigenlijk zoiets hebben als dit:
Afbeeldingslocatie: http://i7.tinypic.com/2vl7h54.jpg
En dan bij dat roze kruis dat daar iets komt dat de stroombron omschakelt naar de 12v lijn zodra die spanning geeft, en anders de 9v batt gebruikt.
Als ik nu een diode op de batterij zet, die ervoor zorgt dat de stroom alleen uit de batterij kan, en er niet in, en dan op de roze/memory lijn zou aansluiten, samen met de 12V+, zou het dan goed gaan? Of jaag ik er dan 21V door (12+9)?

[ Voor 16% gewijzigd door Jorik90 op 17-11-2006 20:48 ]

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-11 13:13

job

Sinds wanneer is de ground in een voeding -12 volt?
Ik neem aan dat je een gele en een zwarte draad hebt genomen, zoja ... dan is dat dus 12volt en 0 volt.

• kluyze
  • Niet online
Hoezo kortsluiting? Aan de voeding staat 12V aan de batterij staat 9V dit is een potentiaal verschil van 3V wat jij verbind met een kort draadje. Het draadje heeft een weerstand van om en bij de 0Ω volgens de wet van Ohm kom je dan op I=U/R=3V/0Ω ergens een oneindige stroom. Dus kortsluiting!

Het is in elk geval veel makkelijker om een 12V batterij te gebruiken.

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-11 21:00

Part

Helemaal niets.....

2 diode.
1 van de battery naar de 12volt vast van de autoradio
en 1 van de 12volt schakel naar de 12volt vast zodat de 0,78A niet uit de battery hoeft te komen.

Alleen zal een 9 volt blokje wel snel leeg zijn bij 15mA.
Zelfs een serie penlites (8 stuks bv) van 2300mAh zijn al in een week leeg.

Beter een oplaadbaar blokje een weerstand naar de 12 volt die die accu oplaat op maximaal 1/10 C.

[ Voor 14% gewijzigd door Part op 17-11-2006 22:42 ]

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:35

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Op de ATX stekker zit een constante 5v voeding, je kunt even kijken als die voldoende is voor het vast houden van je geheugen.

Als je gebruik gaat maken van een 9v batterij is er een 2e oplossing:

+12v voeding -> diode -> weerstand 100 ohm -> + 9v Nicad Accu -> geheugen autoradio

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

12V 'schakel' hang je direct aan de voeding.
12V 'continue' hang je met een diode en een flinke elco aan een 12V lijn.
(dus voeding -> diode -> aftakking voor elco (waarvan het andere pootje naar de 0 gaat) -> 12V 'continue' aansluiting radio)
Heb je ook geen gezeur met een batterij die opeens 12V te verduren krijgt.

[ Voor 13% gewijzigd door Resistor op 17-11-2006 22:47 ]

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• Jorik90
memphis schreef op vrijdag 17 november 2006 @ 22:09:
Op de ATX stekker zit een constante 5v voeding, je kunt even kijken als die voldoende is voor het vast houden van je geheugen.

Als je gebruik gaat maken van een 9v batterij is er een 2e oplossing:

+12v voeding -> diode -> weerstand 100 ohm -> + 9v Nicad Accu -> geheugen autoradio
Dit zou opzich een goede oplossing kunnen zijn (de 5V), ware het echter niet dat ik het stroom altijd volledig van de voeding afhaal. Tevens is het een Compaq ATX-achtige voeding, ik weet niet of het echt een ATX is. Er zit nog een losse aan/uit schakelaar op, en die pinnen missen op de ATX stekker ook. Een beetje een vaag ding.

2e oplossing is overweegbaar, zal er eens naar kijken. Bedankt iig.
Part schreef op vrijdag 17 november 2006 @ 22:03:
[...]

2 diode.
1 van de battery naar de 12volt vast van de autoradio
en 1 van de 12volt schakel naar de 12volt vast zodat de 0,78A niet uit de battery hoeft te komen.

Alleen zal een 9 volt blokje wel snel leeg zijn bij 15mA.
Zelfs een serie penlites (8 stuks bv) van 2300mAh zijn al in een week leeg.

Beter een oplaadbaar blokje een weerstand naar de 12 volt die die accu oplaat op maximaal 1/10 C.
Als ik het dus goed begrijp, zou het op zoiets uitkomen:
Afbeeldingslocatie: http://i10.tinypic.com/2yx501x.jpg
Maar dan met een diode tussen de + van de batterij en de +lijn van de 12V (waar dus ook de continu stroom aan vast zit), en een diode tussen een andere plek. Begrijp het niet helemaal, zou je misschien een schets ofzo kunnen maken?
Zo snel leeg is ook niet echt handig, dan blijf ik alsnog bezig. Dan zou ik dus toch op hetzelfde uitkomen als wat memphis zei (+12v voeding -> diode -> weerstand 100 ohm -> + 9v Nicad Accu -> geheugen autoradio)...
Resistor schreef op vrijdag 17 november 2006 @ 22:47:
12V 'schakel' hang je direct aan de voeding.
12V 'continue' hang je met een diode en een flinke elco aan een 12V lijn.
(dus voeding -> diode -> aftakking voor elco (waarvan het andere pootje naar de 0 gaat) -> 12V 'continue' aansluiting radio)
Heb je ook geen gezeur met een batterij die opeens 12V te verduren krijgt.
Dan zou ik het als zoiets moeten aansluiten, of op een andere manier?
Afbeeldingslocatie: http://i15.tinypic.com/2ezlno2.jpg
Hoe groot moet de elco ongeveer zijn, of hoe is dat te berkenen?

Wat zou overigens een betere oplossing zijn, een elco of een 9v oplaadbare batterij ertussen, in de eerste quote?

Alvast bedankt!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Ik zat aan Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~apkmanni/Radio.GIF te denken.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• Jorik90
Dan zou het in totaal zoiets moeten worden?:
Afbeeldingslocatie: http://i15.tinypic.com/3zg6fsn.jpg

Hoe groot zou de elco dan ongeveer moeten zijn?

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
Een elco is geen oplossing.
Die kan nooit lang genoeg die 15mA leveren.
Met een stel dioden, een weerstand en oplaadbare batterij zal het prima gaan.
Zet een diode in de 12V aansluiting naar de radio. (Steep op huis aan radio kant)
Ook een diode van de batterij naar de 12V, achter de diode, aan de radio. Weer de streep naar de radio. En een weerstand over de diode naar de radio. Die weerstand zorgt voor begrenzing van de laadstroom. Neem die 1K5 of 1K. Dat levert zo'n 2 mA laadstroom.

Guus Assmann

• Woodski
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19-11 20:05
Ik snap er geen zak van waarom je 'm tussen +12 en -12 aansluit
Of ik ben maf of je geeft dat ding gewoon 24volt op z'n flikker

Los daarvan
Een autoradio heeft een voedings aansluiting voor 12 volt
Daarnaast ook nog een aansluiting voor het geheugen.

Dus je ATX gaat naar de 12 volt aansluiting van de radio
En ja batterij gaat voor zover dat kan werken naar dat andere pootje
Een weerstand hiertussen kan evt je accu opladen

Dit was die eerste link die google me gaf
Het is Duits en ik had geen zin om verder te zoeken
http://www.selfmadehifi.de/hifi/kfz-hu.htm

Zoek hier naar dauerplus

het spanningsverschil tussen de voeding en de accu is 3 volt

Ik weet niet welke laadstroom je nodig hebt
Dit is 1/10de van de capaciteit

Stel dit is 2000mah
Dan dus (R = U / I) 3 / 0.2 = 15 ohm
Lijkt me weinig maar het kan maar zo kloppen

Als je er nog een diode tussen zet (streepje aan de kant van de batterij)
dan gaat er 0.6 volt vanaf

2.4 / 0.2 = 12 ohm

Mooi is deze oplossing niet maar het zal prima werken
Als je accu leeg is, zeg 4 volt dan krijg hij even enorm op z'n flikker

12 - 4 = 8 / 12 = kortstondig 0.7 ampere

[ Voor 47% gewijzigd door Woodski op 18-11-2006 13:32 ]

• Jorik90
guus.assmann schreef op zaterdag 18 november 2006 @ 12:48:
Een elco is geen oplossing.
Die kan nooit lang genoeg die 15mA leveren.
Met een stel dioden, een weerstand en oplaadbare batterij zal het prima gaan.
Zet een diode in de 12V aansluiting naar de radio. (Steep op huis aan radio kant)
Ook een diode van de batterij naar de 12V, achter de diode, aan de radio. Weer de streep naar de radio. En een weerstand over de diode naar de radio. Die weerstand zorgt voor begrenzing van de laadstroom. Neem die 1K5 of 1K. Dat levert zo'n 2 mA laadstroom.
Daar was ik al bang voor.
Je bedoelt als schema dus dit (vast niet, waar zit de fout..)
Afbeeldingslocatie: http://i10.tinypic.com/3zbf287.jpg
Als de veoding nu ingeschakeld zou worden, komt dan op de memory lijn maar 9V? Of komt op 1 of andere manier (door bv een beter scheme dan mijn schets) gewoon 12V op. Laatste is eigenlijk de bedoeling.
De weerstand zou dan dus zo'n 1K5 of 1K moeten zijn (dat is toch 1500 of 1000 Ohm?)
Woodski schreef op zaterdag 18 november 2006 @ 12:57:
Ik snap er geen zak van waarom je 'm tussen +12 en -12 aansluit
Of ik ben maf of je geeft dat ding gewoon 24volt op z'n flikker

Los daarvan
Een autoradio heeft een voedings aansluiting voor 12 volt
Daarnaast ook nog een aansluiting voor het geheugen.

Dus je ATX gaat naar de 12 volt aansluiting van de radio
En ja batterij gaat voor zover dat kan werken naar dat andere pootje
Een weerstand hiertussen kan evt je accu opladen

Dit was die eerste link die google me gaf
Het is Duits en ik had geen zin om verder te zoeken
http://www.selfmadehifi.de/hifi/kfz-hu.htm

Zoek hier naar dauerplus

het spanningsverschil tussen de voeding en de accu is 3 volt

Ik weet niet welke laadstroom je nodig hebt
Dit is 1/10de van de capaciteit

Stel dit is 2000mah
Dan dus (R = U / I) 3 / 0.2 = 15 ohm
Lijkt me weinig maar het kan maar zo kloppen

Als je er nog een diode tussen zet dan gaat er 0.6 volt vanaf

2.4 / 0.2 = 12 ohm
Sorry, misschien niet helemaal duidelijk. Met de 12V- lijn bedoel ik natuurlijk de - van de 12V, voeding heeft volgens mij apart 12V en 5V de ground, zullen wel op hetzelfde punt uitkomen. Al met al levert het dus zo'n 12V, geen 24V.
De ISO stekker van de radio heb ik al uitgepuzzeld, en het zou op zich geen probleem zijn, zei het dat een autoradio bedoeld is om de ground aan te sluiten op de accu z'n ground, en de + komen beide van dezelfde accu. Vandaar hier het 'probleem'.
Als jij zegt dat er 'slechts' 12ohm omheen moet, dan heb of ik de reply van guus.assmann niet goed begrepen (goed mogelijk), of jij maakt een fout. Ik neem het eerste aan.
Kortstondig 0,7A op de batterij, is dit schadelijk voor dat ding (ik gok van wel..)?

Stel nou dat ik een 12V direct naar de memory lijn jaag, en de 9V batterij er zo ook in doe (volgens mijn 'schema' hierboven) (dus een draad van de 12V + naar de memory lijn, onder de tweede diode), krijgt de memory lijn dan 12V+9V of gebeurt er iets anders?

• memphis

memphis

Je moet nog veel leren van electronica.....

Dit is de aansluitschema voor een 9v batterij:
Afbeeldingslocatie: http://www.euronet.nl/users/tooms/ftp/accuradio.JPG

9 volt accu's zijn maar iets van 300mAh, 1/10e is dus 30mAh met 3 volt verschil kom je uit op een 100 ohm voor de weerstand.

• Megamind
Dit werkt natuurlijk niet he, de stroom gaat in serie DOOR de batterij :? Zo blaas je hem op.

Zet nou gewoon die batterij parralel aan die constante 12V lijn met 2 diodes zodat er geen 12V op die batterij kan komen.

• Woodski
:>

[ Voor 158% gewijzigd door Woodski op 18-11-2006 15:15 ]

• Megamind
Zijn schema is gewoon goed hoor, en die - bedoelt ie gewoon de 0 lijn dus.

Sluit hem nou maar zo aan voordat je radiotje kapot is, en gaat je batterij ook niet zo snel leeg :)

• MeMoRy
  • Laatst online: 17-07 12:50
mwoehahaha... de diversiteit aan soorten plaatjes in dit topic is echt geweldig! _/-\o_

U vraagt, wij antwoorden.

• memphis

memphis

Megamind schreef op zaterdag 18 november 2006 @ 14:19:
Dit werkt natuurlijk niet he, de stroom gaat in serie DOOR de batterij :? Zo blaas je hem op.

Zet nou gewoon die batterij parralel aan die constante 12V lijn met 2 diodes zodat er geen 12V op die batterij kan komen.
Misschien wel zo handig om aan te geven wiens plaatje je bedoelt, als je mijn schema als fout betitielt raad ik je aan om bij de LOI aan te kloppen voor een spoedcursus basis electronica. :(

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:38
Jorik90 schreef op vrijdag 17 november 2006 @ 20:00:
hangt een moederbord aan (was het makkelijkste om de voeding te starten).
Dat moederbord kun je natuurlijk gewoon wegdoen (erg omslachtig), om de voeding in te schakelen verbind je de groene met de grijze (op ATX stekker), en je voeding staat aan. (Power_on en Power_ok oid)
soms is er geen power_ok aanwezig, dan pak je gewoon de ground.
correct me if I'm wrong.

My favorite programming language is solder.

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-11 17:03

DataGhost

iPL dev

memphis schreef op zaterdag 18 november 2006 @ 16:06:
[...]

Misschien wel zo handig om aan te geven wiens plaatje je bedoelt, als je mijn schema als fout betitielt raad ik je aan om bij de LOI aan te kloppen voor een spoedcursus basis electronica. :(
heb jij dat wel gedaan? :+
:*

• Megamind
memphis schreef op zaterdag 18 november 2006 @ 16:06:
[...]

Kijk eens naar de reply tijden en naar mijn tekst... Ga er maar niet van uit dat ik geen verstand heb van elektronica ;)

• guus.assmann
Als je het schema van Memphis en Jorik samen voegt, krijg je het juiste. _/-\o_
Het schema van Memphis heeft de batterij op de goede manier aangesloten.
Maar nu moet de stroom door de weerstand altijd meer zijn dan de benodigde laadstroom.
En zo krijg je maximaal 9V op de radio, met voeding aan of uit.

Hoe dan wel? >:)
Zet de diode met weerstand aan de plus kant van de batterij.
De kant met het diodestreepje aan de radio.
Diode twee gaat vanaf de voeding naar de radio. Waar ook al de diode met weerstand vast zit.

Hoe werkt het dan nu?
Als de voeding uit is, krijgt de radio via de diode met weerstand een spanning van iets minder dan 9V.
Er loopt stroom door de diode en door de weerstand, naar de radio toe.
De diode tussen de voeding en de radio zorgt er nu voor dat de voeding de batterij niet zal ontladen.

Dan gaat de voeding aan.
Nu zal door de diode heen, de radio bijna 12V krijgen.
En de diode voor de batterij zorgt ervoor dat die batterij niet de volle 12V krijgt.
Maar via de weerstand zal nu de batterij wel worden opgeladen.
De stroom: 12V min 9V is 3V. Gewenst 10 mA laadstoom.
Geeft 3/0,01 = 300 Ohm (Ik had gerekend op 2,5 mA en dan heb je 1K2 nodig)
Hierbij heb ik geen rekening gehouden met de spanningsval over de diode. Die is 0,7V.
Wordt de rekensom: 2,3/0,01 = 230 Ohm. Die is er niet, neem dan 220 Ohm.
Hierbij ga ik uit van een 9V blok accu. Voor penlight batterijen moet je natuurlijk de laadstrrom aanpassen.

Succes.

Guus Assmann

• Jorik90
guus.assmann schreef op zaterdag 18 november 2006 @ 17:03:
Als je het schema van Memphis en Jorik samen voegt, krijg je het juiste. _/-\o_
Het schema van Memphis heeft de batterij op de goede manier aangesloten.
Maar nu moet de stroom door de weerstand altijd meer zijn dan de benodigde laadstroom.
En zo krijg je maximaal 9V op de radio, met voeding aan of uit.

Hoe dan wel? >:)
Zet de diode met weerstand aan de plus kant van de batterij.
De kant met het diodestreepje aan de radio.
Diode twee gaat vanaf de voeding naar de radio. Waar ook al de diode met weerstand vast zit.

Hoe werkt het dan nu?
Als de voeding uit is, krijgt de radio via de diode met weerstand een spanning van iets minder dan 9V.
Er loopt stroom door de diode en door de weerstand, naar de radio toe.
De diode tussen de voeding en de radio zorgt er nu voor dat de voeding de batterij niet zal ontladen.

Dan gaat de voeding aan.
Nu zal door de diode heen, de radio bijna 12V krijgen.
En de diode voor de batterij zorgt ervoor dat die batterij niet de volle 12V krijgt.
Maar via de weerstand zal nu de batterij wel worden opgeladen.
Hierbij heb ik geen rekening gehouden met de spanningsval over de diode. Die is 0,7V.
Hierbij ga ik uit van een 9V blok accu. Voor penlight batterijen moet je natuurlijk de laadstrrom aanpassen.

Succes.
Weer een nieuw schema van mijn kant, zoiets zou het dan moeten worden?
Afbeeldingslocatie: http://i15.tinypic.com/2qb572x.jpg
Waarbij R ~ 230 Ohm (maakt de hoeveelheid watt wat uit?)
Schakel en permanent zijn twee verschillende lijnen op de radio.
Dan zou het zo goed moeten gaan, als ik het zo zou aansluiten?
Megamind schreef op zaterdag 18 november 2006 @ 14:52:
Zijn schema is gewoon goed hoor, en die - bedoelt ie gewoon de 0 lijn dus.

Sluit hem nou maar zo aan voordat je radiotje kapot is, en gaat je batterij ook niet zo snel leeg :)
Zolang ik niet zeker weet (nouja, zeker) of ik de radio ermee opblaas (liever niet) sluit ik het nog niet aan, en reset het geheugen zolang maar iedere keer. Zo kan de radio iig niet stuk gaan.. dan duurt het maar even langer.
Puch-Maxi schreef op zaterdag 18 november 2006 @ 16:08:
[...]

Dat moederbord kun je natuurlijk gewoon wegdoen (erg omslachtig), om de voeding in te schakelen verbind je de groene met de grijze (op ATX stekker), en je voeding staat aan. (Power_on en Power_ok oid)
soms is er geen power_ok aanwezig, dan pak je gewoon de ground.
correct me if I'm wrong.
De voeding is niet helemaal conform ATX-standaard (danku compaq), dus een power-on/power-ok zit er niet op (zit in de voeding met 'n schakelaar), en het belasten van de lijnen met weerstanden is me niet helemaal gelukt. Op deze manier sloeg de voeding wel aan, en als bevestiging krijg ik ook nog es 3 irritante piepjes. Daarnaast gebruik ik dat moederbord toch niet, en zonder de voeding waar die radio dus aan hangt kan ik het moederbord toch niet gebruiken (233mhz....)
memphis schreef op zaterdag 18 november 2006 @ 14:17:
Je moet nog veel leren van electronica.....

Dit is de aansluitschema voor een 9v batterij:
[afbeelding]

9 volt accu's zijn maar iets van 300mAh, 1/10e is dus 30mAh met 3 volt verschil kom je uit op een 100 ohm voor de weerstand.
Daarom ben ik ook hier :+
Zover ik het begrijp, komt nu via de memory lijn nooit 12V op de radio. Dat is niet de bedoeling, als voeding aan staat moet er 12V op komen.
(hoe kan het dat jij uitkomt op 100 ohm weerstand, en guus.assman op 230 ohm??)
MeMoRy schreef op zaterdag 18 november 2006 @ 15:55:
mwoehahaha... de diversiteit aan soorten plaatjes in dit topic is echt geweldig! _/-\o_
offtopic:
en volgens mij is het allemaal in paint gemaakt..

• Woodski
Jammer Jorik90, maar dat schema lijkt echt nergens op.

De min van de accu komt direct aan de massa van je voeding
En de plus komt direct aan de permanent van je radio

Laden gaat met een diode en weerstand in serie vanaf de +12 van je voeding

Hoe er trouwens met de bereking van die weerstand rekening mee dat
de radio ook wat stroom pakt

[ Voor 18% gewijzigd door Woodski op 18-11-2006 20:22 ]

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:21
Zoiets dan ?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
                                      diodes 1n4001
      .---------.                                        .--------.
      |     +12 |----o-----------------------------------|+12     |
      |         |    |                                   |        |
      |         |    o----------------------------->|-o--|Stby    |
      |         |    |    ___                         |  |        |
      |         |    '---|___|----->|-----o-------->|-'  |        |
      |         |                         |              |        |
      |         |       R laad            |              |        |
      | voeding |      100 Ohm ?          |              |        |
      |         |                         |              |  Radio |
      |         |                        ---             |        |
      |         |                         -  9V          |        |
      |   massa |-------------------------o--------------| massa  |
      '---------'                                        |        |
                                                         '--------'

Repareren doe je zo.

• Jorik90
Woodski schreef op zaterdag 18 november 2006 @ 20:17:
Jammer Jorik90, maar dat schema lijkt echt nergens op.

De min van de accu komt direct aan de massa van je voeding
En de plus komt direct aan de permanent van je radio

Laden gaat met een diode en weerstand in serie vanaf de +12 van je voeding

Hoe er trouwens met de bereking van die weerstand rekening mee dat
de radio ook wat stroom pakt
Mh.. dit zou dus neerkomen op zoiets als het schema van Sine (wat ik overigens een erg mooi schema vind).
Klopt het schema van Sine, blaas ik daar niets mee op?

En hoeveel weerstand moet er nu op, de 230 ohm van guus.assmann of de 100 ohm van twee anderen..
Dus dit:
Hierbij ga ik uit van een 9V blok accu.
of dit
30mAh met 3 volt verschil kom je uit op een 100 ohm voor de weerstand.
Wat neerkomt op 3/0,03=100 Ohm..
Dus verschil is de laadstroom, hoeveel is nodig?

• Woodski
Sine's schema lijkt me goed
Het zou zelfs met een diode minder kunnen

Op deze manier hoef je je ook geen zorgen te maken
over de ruststroom naar stby tijdens het laden

Gebruik 2.3volt voor je berekening
Is 10ma niet erg weinig ???

[ Voor 15% gewijzigd door Woodski op 18-11-2006 22:10 ]

• Jorik90
Woodski schreef op zaterdag 18 november 2006 @ 22:09:
Sine's schema lijkt me goed
Het zou zelfs met een diode minder kunnen

Op deze manier hoef je je ook geen zorgen te maken
over de ruststroom naar stby tijdens het laden

Gebruik 2.3volt voor je berekening
Is 10ma niet erg weinig ???
Diode's kosten toch neit zoveel, als ik aan het aanschaffen ga..

Dit is dan denk ik wat ik wil, maar dan komen we uit op 2.3/hoeveel a?? Heb even gekeken, een batterij (9V) die hier ligt, geeft 200 mah.. De (gewone) oplader hier, levert voor de 9V 14 mA.

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:21
je kunt ook GEEN diode weglaten !

Als je de bovenste weg laat gaat je batterij de hele radio voeden, de diode daar onder zou je batterij vie de bovenste diode aan +12V hangen, en de diode in het laadcircuit is nodig omdat anders je batterij leeg getrokken wordt via de laadweerstand.

Repareren doe je zo.

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12-10 18:50
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
                                      diodes 1n4001
      |         |                  /\     |              |        |
      |         |       R laad     ||     |              |        |
      | voeding |      100 Ohm ?  ik ge-  |              |        |
      |         |                 loof    |              |  Radio |
      |         |                 dat t  ---             |        |
      |         |                 over    -  9V          |        |
      |         |                 deze    |              |        |
      |         |                 gaat    |              |        |
                                                         '--------'

but dont blame the messenger, ik zit pas in vwo6 en ben er nog niet zo lang mee bezig ;)

EDIT zie m inderdaad al, volgende keer berichtje beter lezen |:( sorry :P en inderdaad misschien wel een nuttige diode ;)

[ Voor 4% gewijzigd door iceheart op 18-11-2006 23:24 ]

• Woodski
Een kan je er zeker weglaten
Die andere denk ik ook angezien de spanningsval over de
weerstand in slaapstand minimaal zal zijn.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
      |         |                                     |  |        |
      |         |                         o-------->|-o  |        |
      |         |                         |    ___    |  |        |
      |         |                         o---|___|---'  |        |
      | voeding |                         |              |        |
                                                         '--------'

En of dit werkt is een kwestie van meten en/of proberen
      |         |                              ___    |  |        |
      |         |                         .---|___|---'  |        |
                                                         '--------'

• Part

Part

Helemaal niets.....

Woodski schreef op zaterdag 18 november 2006 @ 23:50:
Een kan je er zeker weglaten
Die andere denk ik ook angezien de spanningsval over de
weerstand in slaapstand minimaal zal zijn.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
      |         |                         o-------->|-o  |        |
      |         |                         |    ___    |  |        |
      |         |                         o---|___|---'  |        |
De bovenste oplossing heb ik in dit topic meer als een dag geleden ook al gegeven.
Volgende keer moet ik hem ook maar even uit tekenen. ;)

• Woodski
Nog mooier is en makkelijker is natuurlijk wat ik gisteren al schreef
Alleen moet je hierbij iets meer rekenen aan de weerstand

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
      |         |    |       ___                         |        |
      |         |    o------|___|--->|----o--------------|Stby    |
                                                         '--------'

• Jorik90
Woodski schreef op zondag 19 november 2006 @ 10:32:
Nog mooier is en makkelijker is natuurlijk wat ik gisteren al schreef
Alleen moet je hierbij iets meer rekenen aan de weerstand
En als ik nu wil dat als de voeding aan is op de stby/memory lijn wél 12 V komt.. (wat 'n gedoe ook)? Dan zou ik toch weer uitkomen op het schema van Sine? Dit schema dus:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
                                      diodes 1n4001
      |         |       R laad            |              |        |
      | voeding |      100 Ohm ?          |              |        |
                                                         '--------'

Maar hoe groot moet R nu zijn? U = 3 V, maar min de 0,7 (toch?) V verlies van de diode, komt op 2,3 V/0,014 (mijn oplader geeft op 9V 14mA, of is een andere waarde beter?) = ~ 164 Ohm..

Maar (alweer) komt er nu op de memory lijn geen 12V+9V (is het in serie, nee toch?) of wordt de stroomsterkte bij elkaar opgeteld: kan dit kwaad?

offtopic:
Hoe maken jullie die mooie schema's?

[ Voor 3% gewijzigd door Jorik90 op 19-11-2006 11:46 ]

• Part

Part

Helemaal niets.....

Jorik90 schreef op zondag 19 november 2006 @ 11:42:
[...]

En als ik nu wil dat als de voeding aan is op de stby/memory lijn wél 12 V komt.. (wat 'n gedoe ook)? Dan zou ik toch weer uitkomen op het schema van Sine? Dit schema dus:
code:
1
                                      diodes 1n4001

Maar hoe groot moet R nu zijn? U = 3 V, maar min de 0,7 (toch?) V verlies van de diode, komt op 2,3 V/0,014 (mijn oplader geeft op 9V 14mA, of is een andere waarde beter?) = ~ 164 Ohm..

Maar (alweer) komt er nu op de memory lijn geen 12V+9V (is het in serie, nee toch?) of wordt de stroomsterkte bij elkaar opgeteld: kan dit kwaad?

offtopic:
Hoe maken jullie die mooie schema's?
De stroom op de standby komt niet boven de 1A? Zo wel dan geen 1N400X gebruiken.
Je kan de accu met 14 mA opladen maar het verbruik in de standby is al 15mA. Dus voor elk uur dat hij uitstaat moet hij ook iets van 1,5 uur aanstaan.
Maximaal kun je hem ongeveer 10 uur uit laten staan bij een 9 volt accu van 150mAh.

• guus.assmann
Het schema zoals Part het getekend heeft is goed.
Het schema van 11u42 heeft als nadeel dat de batterij via de weerstand en de voeding zou kunnen worden ontladen als de voeding uit staat.

Met de voeding uit, zal er 8,3V op de radio komen.

De weerstand zal de laadstroom bepalen.
En dat kun je dus zelf kiezen, afhankelijk van de accu.
Kies je die te hoog, dan kan de accu worden overladen.
Te klein, dan komt de accu niet vol.
Wordt dus ook mede bepaald door de verhouding tussen aan en uit. (Tijdsduur)
Als je hier vanaf wil, dan moet er een laadcontroller bij komen. Weer meer ingewikkeld......

Guus Assmann

• Woodski
En als ik nu wil dat als de voeding aan is op de stby/memory lijn wél 12 V komt.. (wat 'n gedoe ook)?
Waarom zou je dat willen ?

• kluyze
  • Niet online
Omdat in de spec's van de radio staat dat die 12V op zijn ingang wil. 9V is een afwijking van 25% en is toch wat veel.

Wat ik mij afvraag, heb je eens gemeten aan de batterij hoeveel spanning die nog geeft als die aanstaat zoals jij eerst aangesloten had? Dus op het schakelcontact de 12V en op de "mem" ingang alleen je batterij? Misschien is die 9V gewoon niet voldoende is, of misschien geeft die batterij gewoon te weinig omdat die de belasting niet aankan

Wat hier zich blijkbaar niemand zich afvraagt is waarom de radio niet goed speelt als hij het zo aansluit. Het kan goed zijn dat de radio gewoon zijn 12V op de vaste spanning moet en dat de 9V of minder van de batterij gewoon te weinig is. Dat de vaste 12V dus voor meer gebruikt wordt als alleen het geheugen bijhouden.

Moet het eigenlijk op de batterij gevoed worden? Kan je niet gewoon een schakelaar in de vaste 12V lijn zetten? En je computer voeding wat voor iets is dat? ATX computervoedingen hebben een minimum load van 1A op hun 12 en 5V lijn nodig. Kan je niets anders gebruiken daarvoor?

[ Voor 6% gewijzigd door kluyze op 19-11-2006 17:22 ]

• Paul
  • Laatst online: 13:03
Ik zou geen ATX-voeding gaan misbruiken als 9v-batterijlader/autoradiovoeding. Punt 1, je belast je 5V rail niet, wat zo'n voeding niet altijd even leuk vind, punt 2 je voert je radio maar 8,3 volt op zijn memory-punt.

Zit er intern een 78l05 ofzo (iets aan stabilisatie zal er op bepaalde delen wel in zitten, de spanning die een auto levert is verre van schoon of constant) dan is dat 8,3V niet zo'n probleem, maar het gebrek aan belasting op je 5V en 3.3V rail blijf je houden.

Ik zou een 12v accu en een acculader gebruiken, dan hoef je ook geen weerstanden en/of diodes te gebruiken (inderdaad kijken of je diodes wel goed zijn voor 1+ A, al kun je er wel een paar parallel zetten). Acculader -> accu -> permanent 12v en accu -> schakelaar -> geschakelde 12v.

Je kunt nog kijken wat je radio van de geschakelde 12v trekt als je de radio zelf uitzet, dan is misschien die hele schakelaar niet nodig.

Wil je de radio echt in je PC zelf bouwen (dan heb je het probleem van de onbelaste rails ook niet meer) dan kun je met een step-up DC-DC-converter 12v halen uit je 5V standby.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Woodski
kluyze schreef op zondag 19 november 2006 @ 17:20:
Omdat in de spec's van de radio staat dat die 12V op zijn ingang wil. 9V is een afwijking van 25% en is toch wat veel..
Leuk dan heb je 11.4 volt als de voeding aan staat
Dat is inderdaad dichter bij de 12 volt

Alleen heb je maar 8.4 volt als de voeding uit staat.
Dan lijkt mijn schema toch beter met altijd 9 volt

• Part

Part

Helemaal niets.....

Woodski schreef op zondag 19 november 2006 @ 18:11:
[...]

Leuk dan heb je 11.4 volt als de voeding aan staat
Dat is inderdaad dichter bij de 12 volt

Alleen heb je maar 8.4 volt als de voeding uit staat.
Dan lijkt mijn schema toch beter met altijd 9 volt
Alleen gaf de topic starter al aan dat de radio en het CD gedeelte niet werken met 9 volt op de 12 volt standby ingang. De 9 volt (of iets lager is alleen goed voor het vasthouden van de zenders.
Vandaar dus een diode van de 12 volt naar de 12 volt standby en een diode in serie met de accu zodat deze niet met 12 volt (en vele ampere) opgeladen word.

• Jorik90
Allemaal hartelijk dank voor de replies en het meedenken. Denk echter dat ik de radio maar gewoon zo laat, zonder het vasthouden van het geheugen. Het instellen van de zenders iedere keer is nou ook weer niet zo'n probleem.

@kluyze
Deze conclusie had ik eigenlijk ook al getrokken. De 9V was genoeg voor het vasthouden van de memory, maar niet voor het laten werken van de radio.
Computervoeding blijft overigens niet altijd aan staan, en dat wil ik graag zo houden. De voeding slaat nu aan (met belasting van het moederbord, ik vermoed dat die én de 3.3 volt én 5 volt én 12 volt belast). Is verder dus niet zo'n probleem.

Een 12V accu is me momenteel nog te veel gedoe, en het laadsysteem erbij ook. Ook besef ik dat het eigenlijk no-done is met een batterij (laden met zo'n 14 mA en leegtrekken met 15 mA schiet wel op). Het resetten neem ik maar voor lief, had ik kunnen weten toen ik aan dit 'projectje' begon 8)7
Tijdsduur tussen aan-uit is overigens gemiddeld minimaal een halve week (en dan 2-4 dagen vaker achter elkaar, dan weer halve week niet, etc..)

Allemaal iig bedankt voor de suggesties en tips etc!
Pagina: 1