Toon posts:

Sportfotografie

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Sony A100 + een Tamron AF AF70-300mm F/4-5.6 lens. Ik wil hem gebruiken voor speciaal sportfotografie, in dit geval bij voetbalwedstrijden.

Heeft iemand hier ervaring mee, en kan hij mij zeggen welke instellingen die gebruikt om tot optimale kwaliteit van de foto's te komen?

En ja, ik ben een beginner. ;)

• janklp
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 24-01 14:33

janklp

FortyTwo Capital

Op de s-stand zetten. Dan kies jij de sluitertijd en de camera het diafragma. Dat is toch een beetje experimenteren. Wat voor soort sport ga je fotograferen? Dat maakt het wat makkelijker om tips te geven.

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-01 12:12
Voetbalwedstrijden gaat íe doen. Als dat geen zaalvoetbal is dan moet dat best lukken.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

• Herby
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-01-2022

Herby

Stalknecht

Fotografie technische FAQ en Koopadviezen Kijk hier eens voor de begrippen met name diaframa en de sluitertijd :)

Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε

Verwijderd

Topicstarter
Januszjes schreef op vrijdag 17 november 2006 @ 17:07:
Op de s-stand zetten. Dan kies jij de sluitertijd en de camera het diafragma. Dat is toch een beetje experimenteren. Wat voor soort sport ga je fotograferen? Dat maakt het wat makkelijker om tips te geven.
Actiefoto's van voetballers, en alles wat er omheen gebeurt. Voor de duidelijkheid, geen zaalvoetbal! :)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 17-11-2006 17:10 ]

Verwijderd

Topicstarter
Herby schreef op vrijdag 17 november 2006 @ 17:09:
Fotografie technische FAQ en Koopadviezen Kijk hier eens voor de begrippen met name diaframa en de sluitertijd :)
Bedankt voor de link, daar kan ik wat mee! _/-\o_

• Herby
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-01-2022

Herby

Stalknecht

Verwijderd schreef op vrijdag 17 november 2006 @ 17:18:
[...]

Bedankt voor de link, daar kan ik wat mee! _/-\o_
Daarom heet het nou een FAQ ;)

Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε

Verwijderd

Let wel op dat die 300mm wel klein is als mensen midden op het veld staan of nog verder. Sluitertijden minimaal op een 300ste (ivm verhouding brandpunt) en diafgrama zo open mogelijk zodat de achtergond wazig wordt. Een bevriende sportfotograaf gebruikt een 20D (crop 1,6) met een 400 2.8 en een 1,4 converter om tot bijna 900mm te komen.

Succes

• janklp

janklp

FortyTwo Capital

Verwijderd schreef op vrijdag 17 november 2006 @ 17:24:
Let wel op dat die 300mm wel klein is als mensen midden op het veld staan of nog verder. Sluitertijden minimaal op een 300ste (ivm verhouding brandpunt) en diafgrama zo open mogelijk zodat de achtergond wazig wordt. Een bevriende sportfotograaf gebruikt een 20D (crop 1,6) met een 400 2.8 en een 1,4 converter om tot bijna 900mm te komen.

Succes
Je vergeet de 1,5 keer crop waardoor je op 1/450e moet schieten. Ik zou op 300mm zeker het diafragma een paar stops knijpen want anders is het resultaat niet echt je van het. Scherpte is dan ver te zoeken.

Verwijderd

Je hebt gelijk, ik fotografeer al te lang met full frame...

• ThomasW
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:54
Verwijderd schreef op vrijdag 17 november 2006 @ 17:24:
Sluitertijden minimaal op een 300ste (ivm verhouding brandpunt)
Wie wil me dit even uitleggen?

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 30-01 16:16

Sharky

Skamn Dippy!

Januszjes schreef op vrijdag 17 november 2006 @ 17:42:
[...]

Je vergeet de 1,5 keer crop waardoor je op 1/450e moet schieten. Ik zou op 300mm zeker het diafragma een paar stops knijpen want anders is het resultaat niet echt je van het. Scherpte is dan ver te zoeken.
dat maakt toch niet uit als het om een cropfactor gaat? Ik weet dat dit al een vaker gevoerde discussie is maar bij een cropcam wordt er een uitsnede gemaakt van het beeld dat de lens opvangt. De fysieke brandpuntsafstand verandert niet dus de sluitertijd hoef je ook niet te veranderen.

This too shall pass

Verwijderd

Sharky, dat klopt, maar met een 'maar...'. Een hele lichte bewegingsonscherpte die bij full frame niet zichtbaar is kan op de uitsnede opeens wel storend worden. Op de foto moet dan alles wat meer uitvergroot worden, incl. de onscherpte.

• janklp

janklp

FortyTwo Capital

ThomasW schreef op vrijdag 17 november 2006 @ 17:51:
[...]

Als je op 70mm schiet dan moet je minimaal 1/70e sluitertijd aanhouden en als je op 300mm schiet dan moet je minimaal 1/300e aanhouden. Dit geldt voor fullframe, bij 1,5 crop camera's moet je de sluitertijden dus nog maal 1,5 doen.

@ Sharky: wat je zegt klopt inderdaad wel. Maar zelf ervaar ik regelmatig moeilijkheden bij deze regel bij mijn D50. Je brandpuntsafstand maal 1,5 nemen als sluitertijd vind ik derhalve een betere regel. Zoals Afterlife ook zegt.

Verwijderd

ThomasW schreef op vrijdag 17 november 2006 @ 17:51:
[...]
Onthoud vooral dat het geen wet is, maar een vuistregel. Het hangt er maar net vanaf hoe stil je de camera kan houden, hoe hard het waait, hoeveel massa (en dus traagheid) je camera en lens hebben en of je ondersteuning hebt met door bijvoorbeeld een monopod. :)

Verwijderd

Mooi om te weten wat hieraan antwoorden wordt gegeven. Dit had ik zelf namelijk nog nergens gelezen. Bedankt :) (van die vuistregel)

En sport fotografie als je dichter bij de desbetreffende persoon(die de sport uitoefent) in de buurt bent.
Dus als je op de rand van een halfpipe staat en foto's maakt van een snowboarder die voorbij vliegt.
Is het dan niet zo dat je een zo klein mogelijke sluitertijd wilt hebben? Voor een betere freeze?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 17-11-2006 21:23 . Reden: typfouten ]

• martijn_tje
  • Laatst online: 30-01 19:14
De A100 heeft AS (dat best goed werkt). Korte sluitertijden zijn voornamelijk nodig om beweging van de voetballers te bevriezen, vanaf ~1/50 of korter heb je al geen last meer van onscherpte omdat je zelf met de cam hebt lopen schudden.

Het kan best zijn dat je om een rennende voetballer voldoende te bevriezen 1/500 of korter nodig hebt (beetje pannen kan mee helpen, maar helpt niet tegen zwaaiende benen).

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:27
martijn_tje schreef op vrijdag 17 november 2006 @ 21:27:
De A100 heeft AS (dat best goed werkt). Korte sluitertijden zijn voornamelijk nodig om beweging van de voetballers te bevriezen, vanaf ~1/50 of korter heb je al geen last meer van onscherpte omdat je zelf met de cam hebt lopen schudden.

Het kan best zijn dat je om een rennende voetballer voldoende te bevriezen 1/500 of korter nodig hebt (beetje pannen kan mee helpen, maar helpt niet tegen zwaaiende benen).
Zwaaiende benen hoeven helemaal geen probleem te zijn, brengt dynamiek in de foto. Het lichaam moet je dan echter gewoon scherp hebben. Meepannen voor extra dynamiek zou ook leuk zijn :)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb vanavond al wat uitgeprobeerd en het lukte wel aardig, maar ik denk dat het nog beter kan..

Link naar de foto's: http://www.hafc.nl/nieuws.php?id=748

Oordeel zelf! ;)

De foto's zijn gemaakt met mode potrait en sport, en iets bewerkt met photoshop (scherpte).

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 18-11-2006 01:35 ]

• Poplitius
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09:55
Het eerste wat me opvalt is dat het tenue van Heracles opeens zwart-paars-wit is, in plaats van zwart-wit. Ergerlijk veel CA, hoewel dat in de nabewerking eenvoudig op te lossen is.

Verder is de korreligheid ook groot, zeker als er rekening mee houdt dat ze sterk verkleind zijn. Kan je ook nog 'n onbewerkt / origineel exemplaar online zetten, waarin tevens de EXIF te zien is? Ik kan me goed voorstellen dat 's avonds op 300mm met die lichtsterkte weinig eer te behalen is, dus misschien is het naar omstandigheden nog best aardig.

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

breinonline

Are you afraid to be known?

Verwijderd schreef op zaterdag 18 november 2006 @ 01:06:
Ik heb vanavond al wat uitgeprobeerd en het lukte wel aardig, maar ik denk dat het nog beter kan..

Link naar de foto's: http://www.hafc.nl/nieuws.php?id=748

Oordeel zelf! ;)

De foto's zijn gemaakt met mode potrait en sport, en iets bewerkt met photoshop (scherpte).
Probeer in ieder geval het toestel recht te houden de volgende keer, op de helft van de foto's staat de horizon behoorlijk scheef. Verder niet slecht voor een eerste keer en met dit objectief.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Pagina: 1