[XP] Windows zeer instabiel op mn nieuwe systeem

Pagina: 1
Acties:

• nils_vdg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-01 15:19
Ik weet niet of het uberhaupt nut heeft om dit hier te posten, maar ik wordt er nu helemaal gestoord van en misschien kan toch iemand mij vertellen in welke richting ik moet zoeken.

Ik heb pas een nieuw systeem aangeschaft. Een p5b deluxe mobo met E6600 cpu, 1 gig intern geheugen en geforce 7800gt kaart. De windows die ik hierop heb geinstaleerd is dezelfde als van mijn vorige systeem. Een xp pro sp1 NL, geupdate naar sp2 en alle hotfixes en updates er overheen gegooid met de automatische updates van windows.

Mn ouwe pc liep al 2 jaar zonder probemen met deze windows, ik had zo goed als dezelfde programma's geinstaleerd als nu, en alles verliep altijd soepel. Nu heb ik echter last van software matige vastlopers om de zoveel tijd. Als ik programma's open of in programma's bezig ben lopen ze ineens vast, bijvoorbeeld FTD, internet explorer 7 of in games zoals NFS Carbon, Splintercell enz.

Als zo'n programma vast loopt kan ik er niks meer mee doen, ook niet afsluiten, ook niet in het taakbeheer bij toepassingen of processen. Het venster blijft gewoon open staan (ik kan het wel minimaliseren of maximaliseren) maar er binnen lukt niks meer.

Voor de rest werkt windows dan wel gewoon en de meeste andere programma's blijven het dan gewoon doen, behalve internet explorer 7, deze doet het nooit meer als 1 van de programma;s is vastgelopen. Heel windows afsluiten lukt op zo'n moment ook niet meer, hij blijft er op hangen en de enige oplossing is een harde reset.

Ik heb windows nu al 3 keer opnieuw geinstaleerd, ook heb ik een tijdje op een zeer kale installatie gedraaid met alleen wat basis software geinstalleerd maar dan heb ik last van dezelfde problemen. Het enige echte verschil met vorheen is dat ik nu nod32 ipv norton gebruik en norton ghost op de achtergrond heb staan draaien.

Iemand een idee waar ik uberhaupt kan beginnen met zoeken? Softwarematig of hardwarematig?

Verwijderd

Je zou om te beginnen je geheugen kunnen testen.

Kan met dit programma:

http://www.memtest86.com/

Geheugen kan ook nieuw kapot zijn namelijk!

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 17-11-2006 16:23 ]

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Nils, gezien je overige topics is er structureel iets niet goed met je PC of met je drivers of je kennis om te installeren. Welke overige troubleshooting-stappen heb je al ondernomen (al dan niet op advies van anderen of de FAQ's)?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• SnoF
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 24-02 15:14
Kijk ook eens of je wel voldoende watt hebt qua voeding.. mocht dat voldoende zijn (>400watt) en je geheugen ook goed zijn, dan zou ik overwegen om nog eens te formatteren.. je weet nooit..

• nils_vdg
Mijn voeding is de Antec smartpower 2.0 450 watt. Ik heb de memtest gedraaid. 2 keer achter elkaar zonder fouten..
MAX3400 schreef op vrijdag 17 november 2006 @ 16:24:
Nils, gezien je overige topics is er structureel iets niet goed met je PC of met je drivers of je kennis om te installeren. Welke overige troubleshooting-stappen heb je al ondernomen (al dan niet op advies van anderen of de FAQ's)?
Dat komt denk ik voornamelijk omdat je de oplossingen van de problemen niet weet. Als ik het probleem eindelijk opgelost had was ik meestal zo opgelucht dat ik ben vergeten de afloop te posten. De vorige problemen waren allen dus opgelost.. Het is inderdaad de eerste keer dat ik zelf een pc compleet in elkaar gezet heb (en alle onderdelen uitgekozen heb) maar het is niet bepaald de eerste keer dat ik een os of andere software instaleer, dat zeker niet..

Wat ik dus al geprobeerd heb is dus om windows opnieuw te instaleren, en te kijken hoe hij draaid op een kale install, maar dat is precies hetzelfde verhaal. De faq's staan voornamelijk geschreven als je problemen hebt met een bepaald onderdeel, alleen weet ik niet waar ik het probleem moet zoeken. Ik weet niet waar ik moet beginnen, in de hardware of in de software en waar ik dan naar moet kijken..

• nils_vdg
Ondertussen ook mijn register helemaal opgeschoond, nog steeds dezelfde problemen. Vooral in internet explorer 7 loopt hij veel vast. Wat ook vreemd is, is dat als ik mijn pc een harde reset moet geven vanuit windows, ik daarna nooit de vraag krijg of ik in veilige modus op wil starten maar hij start altijd op als of er niks gebeurd is.

Iemand een idee waar ik het moet zoeken?

• marquis
  • Laatst online: 20-12-2025
Hoe is de temp van de proc? Heb je de CD drivers gepakt of nieuwe gedownload?

Adem in...... adem uit. Poeh, weer gered :-)

• nils_vdg
Processor is idle 36 graden, de drivers heb ik van de cd gepakt, maar vervolgens heb ik voor de lan, raid, audio en video driver nieuwe gedownload en er overheen gegooid. Alles staat trouwens op een raid0 configuratie maar neem niet aan dat dit er iets mee te maken kan hebben. Heb mijn harde schijf (en alle partieties er van) ook op fouten gecontroleerd vanuit windows maar ook hier was niks gevonden.

[ Voor 40% gewijzigd door nils_vdg op 19-11-2006 14:53 ]

Verwijderd

Geen rare meldingen in de log files ?

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-02 22:20

PcDealer

HP ftw \o/

Heb je je geheugen nou al getest?

LinkedIn WoT Cash Converter

• nils_vdg
nils_vdg schreef op vrijdag 17 november 2006 @ 22:05:
........... Ik heb de memtest gedraaid. 2 keer achter elkaar zonder fouten..
...........
Verders helemaal geen rare meldingen of errors gezien.. Wordt er echt gestoord van 8)7 probeerde net ook al te reageren en toen liep ie7 weer vast. Ga voorlopig firefox maar is gebruiken, alhoewel dat geen permanente oplossing is aangezien ik ie7 veel fijner vind en de andere problemen er ook nog steeds zijn..

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-02 22:20

PcDealer

HP ftw \o/

nils_vdg schreef op zondag 19 november 2006 @ 15:14:
[...]

Verders helemaal geen rare meldingen of errors gezien.. Wordt er echt gestoord van 8)7 probeerde net ook al te reageren en toen liep ie7 weer vast. Ga voorlopig firefox maar is gebruiken, alhoewel dat geen permanente oplossing is aangezien ik ie7 veel fijner vind en de andere problemen er ook nog steeds zijn..
Gewoon viermaal overheen gelezen |:(

LinkedIn WoT Cash Converter

• nils_vdg
Ik kreeg vandaag een vreemde melding van mn NOD32 antievirus.

Toen ik mijn externe (back-up) harde schijf aan de pc hing, wilde mijn pc een bestand wegschrijven op deze externe schijf dat door nod32 gezien werd als een bedreiging.

Hij wilde het bestand maken in I:\Recyclers\......\di10.exe In de prullebak van mn externe harde schijf dus. De threat werd gezien als: Multiple Infiltrations ?? En als opmerking stond er onder, dat het bestand, dat het programma: C:\Windows\Explorer.exe wilde maken, in quarantaine is gezet.

Het kan natuurlijk gewoon een stukje onbekende code geweest zijn die explorer.exe weg wilde schrijven naar de prullebak van deze externe harde schijf zodat hij in windows opgenomen zou worden als prullebak.. en het zou kunnen zijn dat nod32 dit stukje code als virus ziet, maar misschien zit er wel een virus in mijn explorer.exe. Dit is natuurlijk de shell waar heel windows op draaid en dit zou kunnen verklaren waarom ik zo veel problemen heb. Het is alleen wel raar dat zowel norton als nod32 dit dan niet herkend.

Voor de zekerheid onderneem ik nu de volgende stappen:

ik ga nu eerst mijn externe harde schijf ( I:\ )waar al mijn data en programma's op staan scannen op virussen. Daarna ga ik vanuit bios mijn RAID0 configuratie verwijderen en opnieuw instellen waardoor de harde schijf tevens volledig geformateerd wordt. Dan kan ik opnieuw mijn D partitie aanmaken en daarna zal ik windows xp nl sp1 opnieuw instaleren. Voor ik updates ga doen eerst nod32 maar is instaleren en updaten en daarna mn pc uitgebreid aan de test hangen. Dan 1 voor 1 de programma's en bestanden van de I:\ (backup) schijf weer terug zetten op mijn pc.

Dit is mijn laatste wanhoop daad, na 3 keer opnieuw heel mn pc instaleren (windows en programma's) heb ik er toch wel aardig de ziekte er in..

• sjongenelen
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-03 21:24
waarom gooi je er niet in één keer sp2 op? en sluit je alles beetje bij beetje aan.
lees: eerst je mobo, video, hdd en cd, dan stapje voor stapje de rest.

Een bekend probleem met IE7 is inmiddels dat sommige virusscanners/firewalls hem blokkeren.
(de runonce)

[ Voor 26% gewijzigd door sjongenelen op 21-11-2006 16:21 ]

you had me at EHLO

• nils_vdg
Dat IE7 wordt bij mij nooit geblokkeerd door een virusscannar/firewall, maar dat is ook mijn probleem niet.

So far..

Alle 2 mijn harde schijven opnieuw geformateerd en nieuwe raid0 aangemaakt. Windows XP SP1 geinstalleerd. SP2 eroverheen gegooid en alles geupdate. Nod32 geinstalleerd. Office 2003 geinstalleerd. Nieuwste nvidia driver en asus drivers voor moederboard geinstalleerd en norton ghost zodat ik na elke stap een volledig herstelpunt aan kan maken. Ik draai nu al 2 dagen zo en heb nog geen "vastlopers" gehad. Ik laat het nog even zo draaien en ga dan stap voor stap de rest ook installeren.

• crazyx
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-03 17:28
Wanneer installeer je juist SP2 tijdens de installatie? In principe mag uw pc dan nog niet aan internet verbonden zijn. Dus eerst SP2 downloaden en op CD zetten. De boel formatteren, XP installeren en dan direct SP2 installeren. En dan pas de pc met internet verbinden en de windows updates laten downloaden.

• nils_vdg
Kan je aub ook vertellen waarom dat niet mag, als je verteld dat iets niet mag? De SP2 heb ik sowieso van cd geinstalleerd. Had ooit is zo'n gratis exemplaar bewaard dat bij een blad zat. Ik heb eerst een virus scanner geinstalleerd en geupdate via internet alvorens SP2 te instaleren.

Ik zie ook zo niet in wat het probleem is, hoe werd dat vroeger gedaan dan toen SP2 net uit kwam. Nam aan dat iedereen toen toch al aardig had zitten internetten zonder SP2. Volgens mij bedoel jij dat het niet kan als je een illegale versie hebt ivm de foute key die dan ineens herkend wordt door windows, maar ik gebruik gewoon een legale windows dus daar heb ik geen last van.

• marquis
  • Laatst online: 20-12-2025
crazyx schreef op woensdag 22 november 2006 @ 16:13:
Wanneer installeer je juist SP2 tijdens de installatie? In principe mag uw pc dan nog niet aan internet verbonden zijn. Dus eerst SP2 downloaden en op CD zetten. De boel formatteren, XP installeren en dan direct SP2 installeren. En dan pas de pc met internet verbinden en de windows updates laten downloaden.
Net zoals crazyx zou ik ook graag weten waarom? Ik doe het al jaren zo, en nog nooit problemen gehad. Zou ook niet weten waardoor. Windows 2003 die heeft daar wel een betere regeling voor, deze zorgt dat alleen de machine na een nieuwe installatie de microsoft website mag bereiken om te updaten.
TS, hebje al eens zonder RAID geinstalleerd, gekeken wat ie dan doet?

Adem in...... adem uit. Poeh, weer gered :-)

Verwijderd

Ik herken dit probleem. Vastlopen en allemaal ellende.....! Wat voor monitor hangt er aan die 7800GT?

• crazyx
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-03 17:28
nils_vdg schreef op vrijdag 24 november 2006 @ 01:16:
Kan je aub ook vertellen waarom dat niet mag, als je verteld dat iets niet mag? De SP2 heb ik sowieso van cd geinstalleerd. Had ooit is zo'n gratis exemplaar bewaard dat bij een blad zat. Ik heb eerst een virus scanner geinstalleerd en geupdate via internet alvorens SP2 te instaleren.
Omdat je met Windows XP zonder Service Packs al besmet wordt met wormen door gewoon aan internet te hangen, moet je nog niet eens een website voor bezoeken. Veel van die dingen worden trouwens al tegengehouden door gewoon een NAT router, maar weet niet hoe uw verbinding geregeld is.

Heb het hier verschillende keren meegemaakt, dus nu gaat pas het kabeltje er in als al die dingen netjes geinstalleerd zijn.
Pagina: 1