[2003 R2] Installatie van 64bits versie op Areca controller*

Pagina: 1
Acties:

• hullepim
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:00
Ik heb hier een probleem met de installatie van Windows server 2003 R2 standard x64.
Het systeem waar het op geinstalleerd moet worden is een server met de volgende onderdelen :
mobo: Tyan S2882-D
cpu : 2* AMD 275
Raid: Sil3114 onboard en een Areca 1130 PCI-X
scsi: Adaptec U320 onboard.

Wat gebeurd er: Als ik van de cd van Windows boot dan begint de setup, geef netjes doormiddel van F6 de areca 64bit driver mee en kom uiteindelijk bij het deel waar de schijfindeling gemaakt wordt.
Ik kies hier de eerste drive op de Areca controller en formateer die, als dit klaar is dan worden de bestanden van de diskette naar de hdd gekopieerd en de benodigde bestanden van de cd. Vervolgens gaat setup opnieuw booten, hier gaat het dus mis. Hier krijg ik de melding "windows could not start because of a computer disk hardware config could not read from selected boot disk "

Wat ik geprobeerd heb:
Drivers van cd, zowel de scsi port als de storport drivers
Drivers van de website van areca, zowel de scsi port als de storport drivers
Uitschakelen van de adaptec controller en sil3114 controller
Overigens heb ik na iedere poging er een verse installatie proberen op te zetten zoals boven beschreven, echter steeds hetzelfde.

Ik kom er niet meer uit

• hullepim
Inmiddels weer wat verder, heb een Windows server 32 bit wel gewoon kunnen installeren.
Verder heb ik alle drivers die op de site van Areca staan geprobeerd. versie 1.01, 1.02 en 1.20 allen 64 bit, zowel de scsi port als storeport, Windows XP 64 en Windows Server x64.
Maar de 64 bit install krijg ik dus met geen mogelijkheid voor elkaar.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Kleine titel edit zodat deze wat duidelijker is, verder lijkt me dit een vrij typisch probleem van de controller dus zou ik haast voorstellen om eens een mailtje aan support van Areca er aan te wagen?

Uiteraard zou je - om zeker te weten dat het aan die raid controller ligt - kunnen proberen om de disken los te koppelen van de Areca controller om te zien of je dan wel kan booten? :)

• hullepim
elevator schreef op maandag 20 november 2006 @ 20:32:
Kleine titel edit zodat deze wat duidelijker is, verder lijkt me dit een vrij typisch probleem van de controller dus zou ik haast voorstellen om eens een mailtje aan support van Areca er aan te wagen?

Uiteraard zou je - om zeker te weten dat het aan die raid controller ligt - kunnen proberen om de disken los te koppelen van de Areca controller om te zien of je dan wel kan booten? :)
Het lijkt mij zelf niet aan de raid controller te liggen omdat ik er al wel een gewone 32 bit installatie op heb kunnen zetten. Ik heb van mijn leverancier nu een handleiding gekregen hoe hij geinstalleerd dient te worden, niet helemaal zoals ik het deed, maar ik vermoed zelf dat het het zelfde resultaat zal geven. Ik ben hier nu mee bezig en ik laat straks (denk een uur of 2) de uitkomst er van weten.

• hullepim
Nou, inmiddels zijn we een stuk verder. Windows server 2003 x64 staat er inmiddels op geinstalleerd. Het probleem was in iedergeval dat de windows setup een corrupte boot.ini wegschreef op de harddisk. Normaal ziet de boot.ini er zo uit:
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\windows
[operationg systems]
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\windows"Windows server 2003 x64 standard" /fastdetect

Om 1 of andere reden kregen wij steeds de volgende boot.ini:
[boot loader]
timeout=30
default=signature(8b467c12)disk(0)rdisk(0)partition(1)\windows
[operationg systems]
default=signature(8b467c12)rdisk(0)partition(1)\windows"Windows server 2003 x64 standard" /fastdetect

Bij dat signature ging het dus fout. Dit wordt veroorzaakt doordat de areca controller geen INT13 extenties ondersteund. Het betreffende MS artikel kan je vinden in de KB onder nummer 227704

Wat ik heb gedaan is de boot.ini die op de schijf stond overschreven door een boot.ini die "normaal"
is. Inmiddels heb ik de server bijna af geinstalleerd, alleen loop ik nog tegen het probleem aan dat SQL 2005 de tapedrive niet herkent. Windows zelf kan er prima een backup op maken en terug lezen, maar in SQL server kan ik hem dus niet als backup device aan koppelen.