Denken in grijstinten maar zien in kleur

Pagina: 1
Acties:
  • 195 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• esvier
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-12 13:04
Ik ben de afgelopen tijd bezig geweest om mijn kamer te verven, alleen vond ik het de hele tijd heel moeilijk om de juiste kleuren combinaties uit te kiezen. Ik kon het maar niet voor me zien. Nu ging ik er laatst even wat meer over nadenken en kwam eigenlijk tot de conclusie dat ik in grijstinten denk.

Als ik aan een rode roos moet denken zie ik die in zwart wit maar ik weet dat hij rood moet zijn. In de echte wereld zie ik wel alles in kleur.

Hebben meer mensen hier last van?
Ik moet er wel bij zeggen dat ik dyslexie heb en dat het daar nog wel eens mee te maken kan hebben. Graag hoor ik dus van jullie hoe jullie denken.

www.debrasserie.nl

• noguru
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08-2019
Nou ik heb dit absoluut niet maar ik vind het wel interessant wat je vertelt. Als ik je nu vraag aan de kleur rood te denken, wat "zie" je dan?

• Zyppora
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12 20:27

Zyppora

155/50 Warlock

Ik moet toegeven dat ik hier ook wel eens over nagedacht heb.

Ik zie het zo (pun not intended): Als je aan een kleur denkt, geeft je brein er een eigen interpretatie aan. Voorbeeld: denk aan staren op een lichtblauwe muur voor een minuut of tien. Als daarna iemand aan jouw vraagt om aan de kleur blauw te denken, zal 90% van de ondervraagden aan lichtblauw denken.

Wat er ook mee te maken heeft, is hoe jij een bepaalde kleur ervaren hebt in het verleden. Dan komt het hele idee van een Pavlovreactie kijken.

Wat ook wel interessant is om over na te denken, is het volgende:

Iemand ziet groen gras, en zegt: het gras is groen. Deze persoon interpreteert de kleur van het gras ook echt als groen.
Iemand anders ziet exact hetzelfde, en zegt exact hetzelfde, maar interpreteert de kleur helemaal niet als groen, maar (bijvoorbeeld) als rood. Alleen omdat hem altijd geleerd is dat de kleur die hij als rood interpreteert, 'groen' heet, zal hij het ook groen noemen.

Ik heb hier verder geen onderzoek naar gedaan (ook de verschillende Wiki paginas niet geraadpleegd), dus als dit meer fiction dan science is, mag je me daar gerust op wijzen, maar daar denk ik dus wel eens over na.

:/ Weet eigenlijk niet of ik nu richting offtopic ga met dit laatste stukje ...

Phenom II X4 945 \\ 8GB DDR3 \\ Crosshair IV Formula \\ R9 290

• esvier
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-12 13:04
tjah dat laatste stukje gaat wel offtopic... want dat kleuren relatief zijn heeft hier niet zo veel mee te maken (denk ik).

Verder weet ik ook niet of ik dit altijd al had en dat het me nu pas opvalt.

www.debrasserie.nl

Verwijderd

Zyppora schreef op vrijdag 17 november 2006 @ 16:42:
Iemand ziet groen gras, en zegt: het gras is groen. Deze persoon interpreteert de kleur van het gras ook echt als groen.
Iemand anders ziet exact hetzelfde, en zegt exact hetzelfde, maar interpreteert de kleur helemaal niet als groen, maar (bijvoorbeeld) als rood. Alleen omdat hem altijd geleerd is dat de kleur die hij als rood interpreteert, 'groen' heet, zal hij het ook groen noemen.
Dat is gewoon een kwestie van een ander woord bij hetzelfde zicht.

Dit is wel een interessant stuk.
Wij zien kleuren in combinaties van tegengestelden: groen of rood, blauw of geel en helderheid.
Nooit registreren we groen en rood; roodachtig groen of blauwachtig geel bestaat niet. ;)
Ewald Hering was de eerste die dit begreep.

Uiteraard heeft Wikipedia hier het een en ander over te zeggen. :)

• Peertje
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
esvier schreef op vrijdag 17 november 2006 @ 14:42:
Hebben meer mensen hier last van?
Ik moet er wel bij zeggen dat ik dyslexie heb en dat het daar nog wel eens mee te maken kan hebben. Graag hoor ik dus van jullie hoe jullie denken.
Ik denk ook in grijstinten maar ik heb er geen last van ;)

Ik realiseerde het mij laatst toen ik voor m'n studie psychologie verplicht een aantal psychologische testen moest maken.

Er werd gevraagd naar kleurassiociaties bij dagen van de week, letters en cijfers. Ik kon eigenlijk alleen invullen "geen kleur". Ik heb dit besproken met wat mede-studenten en die hadden vaak wel een kleur bij een bepaalde dag oid.

Dromen doe ik ook in zwart-wit. Zal jij waarschijnlijk ook wel hebben :)

• Christiaan
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-08-2021
Verwijderd schreef op vrijdag 17 november 2006 @ 16:56:
[...]
Dat is gewoon een kwestie van een ander woord bij hetzelfde zicht.

Dit is wel een interessant stuk.
Wij zien kleuren in combinaties van tegengestelden: groen of rood, blauw of geel en helderheid.
Nooit registreren we groen en rood; roodachtig groen of blauwachtig geel bestaat niet. ;)
Ewald Hering was de eerste die dit begreep.

Uiteraard heeft Wikipedia hier het een en ander over te zeggen. :)
De TS heeft het toch niet over visie? Hij heeft het over hoe hij denkt in kleuren.

Verwijderd

Christiaan schreef op zaterdag 18 november 2006 @ 00:13:
[...]

De TS heeft het toch niet over visie? Hij heeft het over hoe hij denkt in kleuren.
Komt het oorspronkelijk niet allebei uit bij de visuele cortex?
Zit er veel verschil tussen elektrische impulsen gaande via de oogzenuwen naar de visuele cortex en impulsen direct opgeroepen uit de hippocampus (geheugen)?

• Christiaan
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-08-2021
Verwijderd schreef op zaterdag 18 november 2006 @ 00:20:
Komt het oorspronkelijk niet allebei uit bij de visuele cortex?
Zit er veel verschil tussen elektrische impulsen gaande via de oogzenuwen naar de visuele cortex en impulsen direct opgeroepen uit de hippocampus (geheugen)?
Dat is de vraag. Voor zover ik weet worden bij herinneringen min of meer dezelfde delen van het brein gebruikt. Dus als ik een appel zie wordt hetzelfde gebied actief als dat ik denk aan een appel. Dat is best vreemd als je er over nadenkt, want hoe weet je brein dan wanneer het 'echt' is. Vooralsnog zijn al die vondsten uit scans nogal vaag en zeer moeilijk te duiden, dus daar moet je voorzichtig mee zijn. Het lijkt me echter evident dat de TS wel degelijk rood kan zien. Dus er is niks mis met visuele centra. Ik denk dat wat hij beschrijft lijkt op het feit dat we vaak moeite hebben om het gezicht van iemand die we goed kennen in detail te herinneren, maar toch direct die persoon herkennen als we hem of haar zien.

[ Voor 10% gewijzigd door Christiaan op 18-11-2006 00:23 ]

Pagina: 1