poort 110 dicht toch toegang

Pagina: 1
Acties:

• MatMich
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 31-08-2023
Ik heb thuis een mailserver en ik vroeg mij af ondanks dat alles prima werkt het dan toch kan dat als ik een portscan uitvoer alleen poort 25 zichtbaar is en niet 110 (pop3)?
Thx

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Als ie op hidden staat kan dat zeker ;)

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:02

lier

MikroTik nerd

Misschien omdat je alleen poort 25 (SMTP) nodig hebt om mail te ontvangen !?
Geef eens iets meer info ajb...

btw...wat wil jij met poort 110(POP3) gaan doen ?

[ Voor 18% gewijzigd door lier op 17-11-2006 14:47 ]

Eerst het probleem, dan de oplossing

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-01 14:50
Misschien is je mailserver zo slim om poort 110 dicht te houden totdat er mail verstuurd wordt?

poort 25 staat altijd te luisteren naar nieuwe mail en zal dus altijd zichtbaar zijn.

• lier

lier

MikroTik nerd

rdfeij schreef op vrijdag 17 november 2006 @ 14:47:
Misschien is je mailserver zo slim om poort 110 dicht te houden totdat er mail verstuurd wordt?
Dan nog lijkt mij poort 110 niet "echt" nodig !? ;)

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 04-01 10:58
Als je van buitenaf geen mail ophaalt, hoeft 110 niet open te staan.

Zolang 25 maar open staat voor het ontvangen van berichten.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

• MatMich
Maar wat vreemd is is dat ik hem nadat ik hem geforward had wel kon zien.
Even voor de duidelijkheid ik heb het hier over een Fsg-3 van Freecom dit is een nasje met hd en enkele services aan boord waaronder een mailserver, wat dan ook de reden is denk ik om die poort 110 te openen voor pop3.

• MatMich
lier schreef op vrijdag 17 november 2006 @ 14:54:
[...]

Dan nog lijkt mij poort 110 niet "echt" nodig !? ;)
;) ;)

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Poort 25 is voor uitgaande mail, (dus als jij verzend naar je kameraad)
Poort 110 is voor email op te halen bij je server ( die je kameraden naar jouw hebben verzonden )

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:52

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Snakiej schreef op zaterdag 18 november 2006 @ 23:07:
Poort 25 is voor uitgaande mail, (dus als jij verzend naar je kameraad)
Poort 110 is voor email op te halen bij je server ( die je kameraden naar jouw hebben verzonden )
Poort 110 is voor het POP-protocol, als de mailserver van de TS gewoon SMTP gebruikt, dan heeft de TS helemaal geen POP (en dus geen poort 110 nodig).

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Sircuri
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

ik weet niet hoor, maar volgens mij kun je geen mail lezen met het SMTP protocol. Je zal toch of POP3 of IMAP open moeten hebben om mail te kunnen lezen.

Maar goed, volgens mij had de TS een vraag over het niet zichtbaar zijn van poort 110. Of hij die poort nu wel of niet nodig heeft is niet echt de vraag de de TS stelt.

Signature van nature

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:52

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Sircuri schreef op zondag 19 november 2006 @ 12:41:
ik weet niet hoor, maar volgens mij kun je geen mail lezen met het SMTP protocol. Je zal toch of POP3 of IMAP open moeten hebben om mail te kunnen lezen.

Maar goed, volgens mij had de TS een vraag over het niet zichtbaar zijn van poort 110. Of hij die poort nu wel of niet nodig heeft is niet echt de vraag de de TS stelt.
Voor de mailclient heb je inderdaad MAPI, IMAP of POP nodig om mail te kunnen lezen. Een mailserver heeft genoeg aan SMTP (dit wordt dan gebruikt voor mailverkeer tussen mailservers, zowel verzenden als versturen). Als het apparaat van de TS zich dus als een volwaardige mailserver gedraagt, dan heeft ie genoeg aan poort 25. Oftwel, de mailserver in het apparaat krijgt middels SMTP de mail vanaf externe mailservers gepushed en de TS haalt/leest deze mail van het apparaat op middels IMAP, MAPI of POP.

En dat is dan ook meteen het antwoord op de vraag waarom poort 110 niet zichtbaar is op een poortscan. Het ligt er dus waarschijnlijk aan hoe (en met welke protocollen) het apparaat geconfigureerd is.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• MatMich
Question Mark schreef op zondag 19 november 2006 @ 13:01:
[...]
Voor de mailclient heb je inderdaad MAPI, IMAP of POP nodig om mail te kunnen lezen. Een mailserver heeft genoeg aan SMTP (dit wordt dan gebruikt voor mailverkeer tussen mailservers, zowel verzenden als versturen). Als het apparaat van de TS zich dus als een volwaardige mailserver gedraagt, dan heeft ie genoeg aan poort 25. Oftwel, de mailserver in het apparaat krijgt middels SMTP de mail vanaf externe mailservers gepushed en de TS haalt/leest deze mail van het apparaat op middels IMAP, MAPI of POP.

En dat is dan ook meteen het antwoord op de vraag waarom poort 110 niet zichtbaar is op een poortscan. Het ligt er dus waarschijnlijk aan hoe (en met welke protocollen) het apparaat geconfigureerd is.
Als ik het dus goed begrijp is het zelfs wel mooi zo.
Ik ga er nu dus maar vanuit dat vanaf het moment dat ik de poorten had geforward (software) tot het moment dat dat ook daadwerkelijk gebeurde (misschien na en reset of zo) ze even open hebben gestaan naar buiten en ik daardoor poort 110 even kon zien als open.
Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk zeg 8)7

• lier

lier

MikroTik nerd

Een mogelijkheid is dat je "tijdelijk" een pop server hebt gedraaid die zichtbaar was. Misschien eens met netstat kijken welke poorten op je server luisteren ?

Maar de conclusie is (en blijft) dat poortje 25 echt genoeg is voor een mail server.

Om de werking (en misverstanden omtrent het openen) van poorten te begrijpen, kan ik het Het Grote Poortmappingsverhaal aanraden.

[ Voor 31% gewijzigd door lier op 20-11-2006 08:44 ]

• Sircuri
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Question Mark: je hebt gelijk. Ik was iets te snel met mijn conclusies.

Signature van nature

Pagina: 1