Ik heb thuis een mailserver en ik vroeg mij af ondanks dat alles prima werkt het dan toch kan dat als ik een portscan uitvoer alleen poort 25 zichtbaar is en niet 110 (pop3)?
Thx
Thx
Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8
[ Voor 18% gewijzigd door lier op 17-11-2006 14:47 ]
Eerst het probleem, dan de oplossing
Dan nog lijkt mij poort 110 niet "echt" nodig !?rdfeij schreef op vrijdag 17 november 2006 @ 14:47:
Misschien is je mailserver zo slim om poort 110 dicht te houden totdat er mail verstuurd wordt?
'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '
lier schreef op vrijdag 17 november 2006 @ 14:54:
[...]
Dan nog lijkt mij poort 110 niet "echt" nodig !?
Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8
Poort 110 is voor het POP-protocol, als de mailserver van de TS gewoon SMTP gebruikt, dan heeft de TS helemaal geen POP (en dus geen poort 110 nodig).Snakiej schreef op zaterdag 18 november 2006 @ 23:07:
Poort 25 is voor uitgaande mail, (dus als jij verzend naar je kameraad)
Poort 110 is voor email op te halen bij je server ( die je kameraden naar jouw hebben verzonden )
MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B
Signature van nature
Voor de mailclient heb je inderdaad MAPI, IMAP of POP nodig om mail te kunnen lezen. Een mailserver heeft genoeg aan SMTP (dit wordt dan gebruikt voor mailverkeer tussen mailservers, zowel verzenden als versturen). Als het apparaat van de TS zich dus als een volwaardige mailserver gedraagt, dan heeft ie genoeg aan poort 25. Oftwel, de mailserver in het apparaat krijgt middels SMTP de mail vanaf externe mailservers gepushed en de TS haalt/leest deze mail van het apparaat op middels IMAP, MAPI of POP.Sircuri schreef op zondag 19 november 2006 @ 12:41:
ik weet niet hoor, maar volgens mij kun je geen mail lezen met het SMTP protocol. Je zal toch of POP3 of IMAP open moeten hebben om mail te kunnen lezen.
Maar goed, volgens mij had de TS een vraag over het niet zichtbaar zijn van poort 110. Of hij die poort nu wel of niet nodig heeft is niet echt de vraag de de TS stelt.
MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B
Als ik het dus goed begrijp is het zelfs wel mooi zo.Question Mark schreef op zondag 19 november 2006 @ 13:01:
[...]
Voor de mailclient heb je inderdaad MAPI, IMAP of POP nodig om mail te kunnen lezen. Een mailserver heeft genoeg aan SMTP (dit wordt dan gebruikt voor mailverkeer tussen mailservers, zowel verzenden als versturen). Als het apparaat van de TS zich dus als een volwaardige mailserver gedraagt, dan heeft ie genoeg aan poort 25. Oftwel, de mailserver in het apparaat krijgt middels SMTP de mail vanaf externe mailservers gepushed en de TS haalt/leest deze mail van het apparaat op middels IMAP, MAPI of POP.
En dat is dan ook meteen het antwoord op de vraag waarom poort 110 niet zichtbaar is op een poortscan. Het ligt er dus waarschijnlijk aan hoe (en met welke protocollen) het apparaat geconfigureerd is.
[ Voor 31% gewijzigd door lier op 20-11-2006 08:44 ]
Signature van nature
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2026
•
Hosting door TrueFullstaq