Toon posts:

Wel verbinding, geen data

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Titel is wat vaag maar ik weet het niet anders uit te drukken.

Situatie is een simpele SMC router waarop 1 wired pc en 1 laptop wireless op aangesloten zijn. Situatie werkt perfect. Nu hebben die mensen een UTP kabel naar de benedenverdieping getrokken omdat ze daar ook graag een extra pc willen aansluiten. De kabel konden ze zelf trekken, ze hadden mij even gevraagd de stekkers te monteren.

Geen probleem, 2 stekkers eraan en pc (W2000) aansluiten. Windows geeft dat er een 10mbit verbinding is (ouder 3Com kaartje in die pc) en ipconfig laat netjes een IP config zien die verkregen is via DHCP.

Goed zou je denken, in orde. Niet dus. DHCP gegevens krijgt hij wel, router pingen of op internet zitten is er niet bij. Foutje met de stekkers denk je dan... Stekkers eraf, 2 nieuwe eraan, weer aansluiten, weer connectie, weer netjes DHCP data gekregen, maar verder weer NIETS dat werkt.

Even mijn (werkende) laptop erbij genomen, kabel erin, 100mbit connectie, maar dan werkt zelfs DHCP niet meer.

Sluit ik zowel die pc als mijn laptop met een andere (korte) kabel op de router aan dan werkt alles. Dus het zit duidelijk in de kabel.

Echter, ondertussen die kabel met een cable tester nagekeken, en volgens de cable tester is er niets mis met de kabel..

Ik begrijp er niets meer van. Ik zet al jaren stekkers aan kabels, installeer al jaren pc's, en uiteraard werkt het wel eens niet door welke reden dan ook, maar dit probleem is zo vaag...

Iemand enig idee ? Een werkende pc, en (volgens de cable tester) goede kabel, en toch niet werken...

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Als je de kabel router <-> pc hebt heb je geen crosscable nodig. Waarschijnlijk roept Windows dan wel dat ie verbinding heeft en werkt je kabel tester ook (omdat ie cross cables ook kan testen).

Weet je zeker dat dat wel goed zit?

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Verwijderd schreef op vrijdag 17 november 2006 @ 12:51:
Titel is wat vaag maar ik weet het niet anders uit te drukken.

Situatie is een simpele SMC router waarop 1 wired pc en 1 laptop wireless op aangesloten zijn. Situatie werkt perfect. Nu hebben die mensen een UTP kabel naar de benedenverdieping getrokken omdat ze daar ook graag een extra pc willen aansluiten. De kabel konden ze zelf trekken, ze hadden mij even gevraagd de stekkers te monteren.

Geen probleem, 2 stekkers eraan en pc (W2000) aansluiten. Windows geeft dat er een 10mbit verbinding is (ouder 3Com kaartje in die pc) en ipconfig laat netjes een IP config zien die verkregen is via DHCP.

Goed zou je denken, in orde. Niet dus. DHCP gegevens krijgt hij wel, router pingen of op internet zitten is er niet bij. Foutje met de stekkers denk je dan... Stekkers eraf, 2 nieuwe eraan, weer aansluiten, weer connectie, weer netjes DHCP data gekregen, maar verder weer NIETS dat werkt.

Even mijn (werkende) laptop erbij genomen, kabel erin, 100mbit connectie, maar dan werkt zelfs DHCP niet meer.

Sluit ik zowel die pc als mijn laptop met een andere (korte) kabel op de router aan dan werkt alles. Dus het zit duidelijk in de kabel.

Echter, ondertussen die kabel met een cable tester nagekeken, en volgens de cable tester is er niets mis met de kabel..

Ik begrijp er niets meer van. Ik zet al jaren stekkers aan kabels, installeer al jaren pc's, en uiteraard werkt het wel eens niet door welke reden dan ook, maar dit probleem is zo vaag...

Iemand enig idee ? Een werkende pc, en (volgens de cable tester) goede kabel, en toch niet werken...
Toen je die PC en laptop met een andere kabel aansloot, was dat niet per ongeluk ook op een ander poortje van de router?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:38

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Check even in de router of je met een paar identieke MAC-adresen zit. Zou zomaar eens kunnen. ANders ff router reset, wil ook nog wel eens helpen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Topicstarter
@Mithras : uiteraard heb ik de stekkers gemonteerd met de kleurcodes voor een straight cable.

@Orion84 : nee, opzettelijk hetzelfde poortje gebruikt.

@The Eagle : router gereset en alles. Wat jij aanhaalt is me bekend en durft inderdaad voorvallen maar dat was het dus ook niet.