Opstartproblemen Pentum 4

Pagina: 1
Acties:

• NomadTitan
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 25-05 22:12
Hallo,

ik heb hier een PC liggen,hij doet helemaal niks bij blijft in de bios hangen.
toen ik dit zo bekeek verdacht ik meteen het geheugen, dat het brak was en niet door de selftest heen kwam.

als ik hem nu boot gebeurt er dit:

Scherm gaat aan, krijg een logo van Bios en *vast* doe ik de uitknop inhouden 4 sec heeft geen zin.
Nu force ik hem uit via de voedingsknop.

wat ik al heb geprobeerd:

Bios reset (geen effect)
Ander Mobo (geen effect)
Ander geheugenbankje (geen effect)
Hardeschijf afgesloten (geen effect)

ik kom er dus echt niet uit.. enige ik kan bedenken is dat het geheugen brak is.

Hoe zit het met de Processor ? hij boot wel dus hij werkt wel, kan die ook naar de euwige wafer-velden zijn gegaan ? of beschadigd zijn ?

Specs:

Intel pentium 4 1.6Ghz
Asus P4P800 Se mobo
(2x geheugen getest met : pc2700 Corsair en pc 2100 Hynix)
al ongeveer 10x bios gereset,
2 voedingen geprobeerd
een Geforce4mx 64MB(Asus)
Samnsung 40gig Hard-disk

moederbord 1 = Asus P4P800SE S478
Moederbord2 = Pcchips M916 S478

Nieuwe voeding geprobeerd, Nieuwe graka..(Ati rage128pro & Ati Radeon 9800se) weer een ander geheugenbankje.. hetzelfde als alsvoren.
een keer MET en zonder Hardeschijf opgestart.. mocht allemaal geen baat hebben, het blijft me onvolkomen een mysterie wat er aan de hand is. hij doet precies hetzelfde op het andere moederbord.

[ Voor 27% gewijzigd door NomadTitan op 18-11-2006 11:24 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

PMG Beleid

Als je ons niets vertelt over je systeem kunnen wij ook niet raden wat de oorzaak is of oplossingen bieden. Ook de waarde van een "Ander Mobo" en "Ander geheugenbankje" kunnen we niet inschatten als we niet weten wat het was en wat het geworden is. Er zijn bovendien een paar simpele dingen die je niet geprobeerd hebt, namelijk een andere voeding of gewoon de onderdelen buiten de kast aansluiting om kortsluiting uit te sluiten.

Het is jammer dat je zo weinig informatie geeft want je hebt duidelijk wel zelf inzet getoond, maar helaas kunnen we bij gebrek aan info weinig met dit topic.

Edit:
Ah, daar was je ook al achter...

Heropend ;)

[ Voor 4% gewijzigd door dion_b op 17-11-2006 12:56 ]

Oslik blyat! Oslik!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Ik denk niet dat het je CPU is, dingen gaan zelden stuk (en als ze stuk gaan is het meestal gelijk over, dus ook geen beeld). Heb je een andere voeding om te testen? Hoe zijn je voltages? (evt. meten met multimeter). Werkt het wel als je al het "overbodige" afkoppelt?

• NomadTitan
Exorcist schreef op vrijdag 17 november 2006 @ 14:07:
Ik denk niet dat het je CPU is, dingen gaan zelden stuk (en als ze stuk gaan is het meestal gelijk over, dus ook geen beeld). Heb je een andere voeding om te testen? Hoe zijn je voltages? (evt. meten met multimeter). Werkt het wel als je al het "overbodige" afkoppelt?
Het rare is dus, als de stroom er een tijdje aflaat dan doet hij het wel.. maar zodra ik hem 1x boot en hij loopt vast, dan is het gebeuurt moet ik hem weer een tijdje zonder stroom laten staan.

Ik ga zo even de voeding testen... kijken of dat resultaat levert.
dion_b schreef op vrijdag 17 november 2006 @ 12:55:
PMG Beleid

Edit:
Ah, daar was je ook al achter...

Heropend ;)
jah ik moest het even opzoeken :) ik kon typenummertje op de PCCHIP mobo niet vinden.. (ik was blijkbaar blind stond er in grote letters op)

[ Voor 21% gewijzigd door NomadTitan op 17-11-2006 16:50 ]

• NomadTitan
Hallo,

vandaag weer opgestart, met andere graka erin... beeld sprong aan maar geen beeld.... als je hem dus een xx uur uit-laat dan gaat het beeld aan.. anders niet.
Het is me nog volkomen onduidelijk wat ermee is.
De nieuwe voeding heeft geen effect.. Meschien toch het geheugen die niet door de self-test heen komt ? want ik heb al 2 verschillende getest. wellicht dat ze beiden kapot zijn...

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

NomadTitan schreef op zaterdag 18 november 2006 @ 11:09:
Hallo,

vandaag weer opgestart, met andere graka erin... beeld sprong aan maar geen beeld....
Beeld sprong aan maar geen beeld :?

Leg uit - want hier snap ik weinig van.
als je hem dus een xx uur uit-laat dan gaat het beeld aan.. anders niet.
Het is me nog volkomen onduidelijk wat ermee is.
De nieuwe voeding heeft geen effect.. Meschien toch het geheugen die niet door de self-test heen komt ? want ik heb al 2 verschillende getest. wellicht dat ze beiden kapot zijn...
Begin eens even met *volledige* specs te geven van alle apparaten. Probeer ook alles uit de kast te halen en op een niet-geleidend ondergrond aan te sluiten - het zou zowaar kortsluiting kunnen zijn.

Zie ook: Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

Oslik blyat! Oslik!

• NomadTitan
dion_b schreef op zaterdag 18 november 2006 @ 11:12:
[...]

Beeld sprong aan maar geen beeld :?

Leg uit - want hier snap ik weinig van.

Nou normaal als je je pc opstart springt je beeld aan(dat het lampje niet knippert maar blijft branden en daarna beeld krijgt) Daarna valt hij weer terug in het knipperen.
Gister kwam er wel beeld uit.... het AMI-Bios logo zag ik. toen liep hij vast

[...]

Begin eens even met *volledige* specs te geven van alle apparaten. Probeer ook alles uit de kast te halen en op een niet-geleidend ondergrond aan te sluiten - het zou zowaar kortsluiting kunnen zijn.

Zie ook: Hangen en Opstartproblemen troubleshooter
jah, wat ik ook heb gedaan is de mobo op een anti-statische zak gelegd, alles aangesloten, Idem als in normale case

Specs:

Intel pentium 4 1.6Ghz
Asus P4P800 Se mobo
(2x geheugen getest met : pc2700 Corsair en pc 2100 Hynix)
al ongeveer 10x bios gereset,
2 voedingen geprobeerd
een Geforce4mx 64MB(Asus)
Samnsung 40gig Hard-disk

In het andere moederbord doet hij precies hetzelfde.. ik denk dat het toch aan het geheugen ligt of aan de Processor.. iets anders zou ik me niet kunnen bedenken.

[ Voor 7% gewijzigd door NomadTitan op 18-11-2006 11:26 ]

• NomadTitan
mog niks heeft geholpen.. ik weet het zelf ook niet meer...

• Gamo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-06-2025

Gamo

Research Before You Buy

Tjaah, het enige wat je nog rest is een andere processor gebruiken of de proc testen in iemand ander zijn systeem :) Kun je het meteen pin-pointen.

• InfinityG35
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21-05 22:01
Het lijkt erop dat er nog maar 1 ding over is wat kapot kan zijn en dat is de processor.
Ik zou een andere pentium ergens vandaan vissen om te kijken of het werkt; dan weet je het zeker.

PS. Wat voor Pentium 4 1.6 is het? De Northwood 1.6 stond bekend als overklok monster, die vaak (te) veel voltage door z'n strot kreeg geduwd op hoge snelheden. De symptomen van SNDS lijken er erg op iig.

5800X3D - X570 Elite - 32Gb 3600C16 - 6700XT - 990PRO 2TB - RM750X

• NomadTitan
InfinityG35 schreef op maandag 20 november 2006 @ 15:47:
Het lijkt erop dat er nog maar 1 ding over is wat kapot kan zijn en dat is de processor.
Ik zou een andere pentium ergens vandaan vissen om te kijken of het werkt; dan weet je het zeker.

PS. Wat voor Pentium 4 1.6 is het? De Northwood 1.6 stond bekend als overklok monster, die vaak (te) veel voltage door z'n strot kreeg geduwd op hoge snelheden. De symptomen van SNDS lijken er erg op iig.
Ik zal het even kijken als ik er weer bij ben.. ik hoorde iets dat er wat was met een overclock failure
(lekker als mensen dat pas zeggen als je een paar dagen bezig bent met dat ding)

Hij gaf wel even beeld.. ik weet niet wat ermee is... ik zal dit topic wel ff updaten als ik meer weet.

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-05 18:18
Je zou ook nog even kunnen kijken of de processor niet gigantisch heet word in de korte tijd dat je hem aan hebt staan. Dat zou dan inderdaad op een defecte processor kunnen duiden.
Pagina: 1