Hallo,
ik ben bezig om een zelf gemaakt forum te optimaliseren kwa database structuur.
maar nu vroeg ik mij af wat beter is, koppeltabellen of gewoon een koppeling tussen 2 tabellen leggen zonder een extra tabel.
ik heb nu het volgende
situatie 1
nu denk ik zelf aan de volgende situatie (maar of dit beter/sneller is vraag ik mij af)
situatie 2:
Maar een goede redenatie om koppeltabellen tegen te gaan is nog wel dat de query die de topics moet pakken in een extra tabel moet zoeken, dus duurt de query weer langer.
Ik denk zelf dat beiden even snel zijn, maar dat je voor- en nadelen tegen elkaar moet afwegen. Alleen weet ik niet precies wat de voor- en nadelen zijn.
Alvast bedankt voor de reacties!
ik ben bezig om een zelf gemaakt forum te optimaliseren kwa database structuur.
maar nu vroeg ik mij af wat beter is, koppeltabellen of gewoon een koppeling tussen 2 tabellen leggen zonder een extra tabel.
ik heb nu het volgende
situatie 1
ik leg dus de koppeling tussen forum_id (forum_forum) naar forum_id (forum_topic)In tabel `forum_topic` staat het volgende:
topic_id
forum_id
enz
In tabel `forum_forum` staat het volgende
forum_id
enz
nu denk ik zelf aan de volgende situatie (maar of dit beter/sneller is vraag ik mij af)
situatie 2:
op mijn stage zeggen ze dat situatie 2 beter is omdat beide grote tabellen kleiner worden en er een kleintje bij komt.forum_topics:
topic_id
enz
forum_koppel_topics:
topic_id
forum_id
forum_forum:
forum_id
Maar een goede redenatie om koppeltabellen tegen te gaan is nog wel dat de query die de topics moet pakken in een extra tabel moet zoeken, dus duurt de query weer langer.
Ik denk zelf dat beiden even snel zijn, maar dat je voor- en nadelen tegen elkaar moet afwegen. Alleen weet ik niet precies wat de voor- en nadelen zijn.
Alvast bedankt voor de reacties!