Hoe 3d model te centreren

Pagina: 1
Acties:

• Fiander
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21-01 11:00
Ik ben hobby matig bezig om een simpel schaak spelletje te schrijven.

Na lang ge-etter en geklooi, waarbij het telkens niet lukte om enkele 3D objecten op de plek te krijgen waar ik ze zou willen, ben ik tot de conclusie gekomen dat de 3D objecten niet goed gecentreerd/gepositioneerd zijn.

Ik heb al gezocht op google hoe ik dit kan doen, maar ik word daar echt niet wijs uit.

Ik heb zelf geen enkele ervaring met 3D paketten, behalve dan Pollytrans, om mijn Objecten om te zetten in het door mij benodigde formaat.

Het liefst zou ik hebben dat iemand zo lief zou zijn om het voor me te doen, ben alleen bang dat ik er dan zelf niks van leer. En er dus een volgende keer weer mee zit.
Iemand een idee hoe ik dit kan fixen ?

Deze sig is een manueel virus!! Als je dit leest heb je het. Mail dit bericht naar iedereen die je kent, en verwijder alle bestanden van je computer.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Je wilt het nulpunt van een object verplaatsen dus? Wat voor soort object?

specs

• Fiander
Ik heb van Adriano Del Fabbro een schaakbord inclusief schaakstuken gedownload ( *.3DS ).
en het gaat om alle schaakstuken, en het bord.

Deze sig is een manueel virus!! Als je dit leest heb je het. Mail dit bericht naar iedereen die je kent, en verwijder alle bestanden van je computer.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik heb wel eens DirectX modellen in MAX gemaakt en door ze in max te centreren en dan te exporteren kwam iig het centrum goed te liggen.

specs

• Fiander
En hiervoor zijn geen simpeler methoden beschikbaar ?
Het lijkt mij een beetje overkill, om 3dsMax te gebruiken puur voor het centeren.

Verwijderd

blender kan volgens de site ook .3ds modellen importeren. Blender is gratis dus past misschien beter bij je wensen.

Verwijderd

Als je Blender gebruikt kan je inderdaad gewoon 3ds modellen importeren.

Centreren kan je dan doen door het model te selecteren met de rechtermuisknop (niet links, zoals in de meeste programma's) en in de Editing buttons-tab (F9) op het knopje "centre new" te klikken.

Daarna weer opslaan en klaar is Piet.

• Fiander
Oke, zo strakjes Blender geinstalleerd, veel foutmeldingen ( ik had eerste een te nieuwe versie van python ).
Daarna 20 minuten bezig geweest om een model te importeren, maar wat ik ook deed, ik kreeg geen model te zien.

Van pure elende 3dsmax 8 gedowned ( sorry.... Weet dat het eigenlijks niet mag )
en ik denk dat ik zojuist me eerste model gecentreerd heb.

allemaal erg bedenkt.

Verwijderd

Als je in Blender je model niet kan zien dan is het of te groot, of te klein of er is een fout opgetreden (kan je zien in het console venster dat tegelijk start met Blender).

Wanneer je model te groot of klein is kan de .-toets op het numerieke deel van je toetsenbord indrukken, daarmee wordt een (geselecteerd) model gecentreerd in het midden van het scherm en wordt er op in of uitgezoomd.
Pagina: 1