CPU-fan start niet op tijdens boot

Pagina: 1
Acties:

• neanderthaler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-01 13:26

neanderthaler

Are friends electric?

Topicstarter
Heb tijdje terug van iemand MSI Mega 651 barebone overgenomen en tijdens het transport zijn de heatsinkbevestigingspunten afgebroken. Mailtje gestuurd naar MSI en die hebben mij nieuwe toegestuurd. MSI bedankt!

Nu kon ik hem dus eindelijk gaan gebruiken. Processor eringeprikt, koeler erop en cd-rom en monitor eraan gehangen. Systeem ging direct aan en de boot in, memory check etc in beeld. Maar de cpu-fan startte slechts heel even op en stopte toen weer. Ik durfde toen niet verder te gaan met een live-cd ofzo vanwege risico op processoroververhitting. Ik heb nog even een andere fan op het mobo aangesloten maar die deed dus hetzelfde. De cpu-fan zelf is dus niet kapot.

In de manual kom ik niet iets tegen wat verwijst naar passieve koeling ofzo.

Weet iemand of dit een standaard feature is mbt. geluidsreductie of dat dit iets is wat niet goed werkt en moet ik me zorgen gaan maken?

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

qfan of dergelijke zal wel aanstaan in bios, dan gaat de koeling pas wat doen bij bepaalde waardes.

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

De fan is temperatuur gestuurd voor zover ik weet. Dus ik weet niet hoe warm de processor wordt, maar als dat té erg uit de klauwen loopt, is er iets anders aan de hand. :)

En misschien is daar een optie voor in het BIOS zoals KillerAce_NL zegt. Sowieso kan je een 'shutdown-temperature' instellen in het BIOS voor als de processor echt extreem warm wordt.

[ Voor 37% gewijzigd door _the_crow_ op 17-11-2006 10:23 ]

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• neanderthaler

neanderthaler

Are friends electric?

Topicstarter
_the_crow_ schreef op vrijdag 17 november 2006 @ 10:19:
De fan is temperatuur gestuurd voor zover ik weet. Dus ik weet niet hoe warm de processor wordt, maar als dat té erg uit de klauwen loopt, is er iets anders aan de hand. :)

En misschien is daar een optie voor in het BIOS zoals KillerAce_NL zegt. Sowieso kan je een 'shutdown-temperature' instellen in het BIOS voor als de processor echt extreem warm wordt.
Op hoeveel graden kan ik de shutdown temp voor een s478 Celeron 2.0 het beste zetten dan?

Maar ik kwam echt niks tegen in de manual over dat variabel roteren of zelfs passief koelen indien de temperatuur beneden een bepaalde grens blijft. Zal vanavond eens een XP install proberen, tijdens het kopieeren van de bestanden zal ie dan toch moeten aanslaan? Lijkt me dat hij op dat soort momenten toch even aardig zijn best moet doen?

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Een Celeron 2.0Ghz? Worden niet warm. Celerons al helemaal niet. Je kan het idd. proberen met instaleren. Wel goed in de gaten houden. Even een Thermometer op je heatsink plakken om te kijken hoe warm alles wordt. Shutdown alarm zou ik op 70 zetten. Aardig hoog maar als je op een zomerdag wat intensiefs doet haalt ie de 60 wel in een barebone. Dan wil je natuurlijk niet dat ie uitgaat.

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

neanderthaler schreef op vrijdag 17 november 2006 @ 10:32:
[...]

Op hoeveel graden kan ik de shutdown temp voor een s478 Celeron 2.0 het beste zetten dan?

Maar ik kwam echt niks tegen in de manual over dat variabel roteren of zelfs passief koelen indien de temperatuur beneden een bepaalde grens blijft. Zal vanavond eens een XP install proberen, tijdens het kopieeren van de bestanden zal ie dan toch moeten aanslaan? Lijkt me dat hij op dat soort momenten toch even aardig zijn best moet doen?
Kijk maar eens in het bios. Bij MSI heet het qfan dacht ik. Je kunt het ook disablen maar dan gaan de fans altijd voluit blazen. Een filecopy vraagt niet veel van de cpu hoor ;)

• neanderthaler

neanderthaler

Are friends electric?

Topicstarter
Bedankt heren, jullie hadden gelijk.

Ik herinnerde mij dat ik ergens een schijf had liggen met xp erop die ik op een andere mobootje met Sis651 chipset had gebruikt. Deze aangesloten en voilá! Netjes in xp met de fan uit. Af en toe bij actie springt ie even aan en dan hoor je hem echt wel. Ik snap echter niet waarom MSI er dan zo'n herriemaker inzet. :?

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06-2025
Dan waaardeer je de technologie meer die ervoor zorgt dat je hem maar af en toe hoort. :+

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

Pagina: 1