Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Aansturing Luide-File/Stille-Web server in 1

Pagina: 1
Acties:
  • 101 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik had maar 1 pc meer over om zowel als webserver als fileserver te dienen, heb ik geprobeerd een schematje ineen te steken om met de aanuitknop makkelijk alle fansnelheden enzo te kunnen regelen, zonder dat het veel kost.

Als webserver is het de bedoeling dat hij onhoorbaar is (dat is me al gelukt, ik kan de setup gewoon laten draaien zonder dat ik hem kan horen), terwijl hij als fileserver herrie mag maken zoveel hij wil, als de fileserver draait kijk ik naar films/luister ik muziek en een pc kan toch nooit op tegen 2*40w RMS 8).

Schema'tje
Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/my_space/PD/GoT/Tekening1.jpg

Mijn vraag is dus of jullie direct ergens een fout in kunnen zien, aangezien ik er meestal in slaag om van gelijk wat een kleine kortlevende rookmachine te maken.

Uitleg;

Relais met 4 contactoren;
Ik had nu eenmaal nog een paar Relpol Relais liggen die 5A/250vac kunnen schakelen met 12V spoelstroom. Ik heb die relais maar genomen als referentie. Hierdoor ben ik ook naar 2 contactoren gegaan voor de 12V lijnen, een schijf trekt bij het opstarten al iets van een 1.5A, dus als ik 4 HD's aan een lijn hang trek ik kortstondig 6A. Dat zou het wss wel aankunnen, maar aangezien het toch een blokje van 4 is zie ik het nut niet in om ze niet te gebruiken.

1) Stil normaal aan;
Gewoon mobo case switchje, mobo start op. Dan heb je 1 normaalgesloten contactor die 2 setjes van 4 weerstandjes aanstuurt (op die manier kan ik het vermogen makkelijk opvangen, er gaat zo'n 7.5V verloren over de weerstandjes met 10mA. Dus 0.75W. Voor de zekerheid maar 4*0.25w weerstandjes genomen, die kosten toch niets meer. De weerstandwaarden zijn uitgerekend en uitgetest op de fan's, zodat ze dan nog juistgepast draaien/genoeg koelen). Er zit een schakelaartje over zodat ik ze manueel 100% kan zetten als ik het eens nodig zou hebben.
De Intake fan mag stil liggen dan, aangezien de raid5 toch niet werkt en de bootschijf volledig ingepakt zit in isomo, dus dan maakt het niet uit voor de hitte. De schijf van de webserver ga ik na 1 minuut laten afzetten, dus die zal geen last hebben van oververhitting, verder komt de swapspace op een gehuegenstick te staan. Schijf gaat dus amper werken.

2) Raid5 actief
De aanuitknop daarvan ga ik dubbelpolig nemen, dan kan ik daarmee direct de spoel aansturen. Via de 3de contactor zit er een overname op het relais, blijft dus bekrachtigd. Op contactor 2 en 3 stuur ik de 12V lijnen aan, op 4 de 5V lijn. Op de 12v lijnen heb ik een diode gestoken om de spanning te kunnen tegenhouden als de raid5 niet actief is. Anders loopt via de koperbaantjes de spanning van de cpu fan gewoon terug naar die van de psu fan (terwijl die dan stil moet staan), en komt er 4.5v (psufan) op de 12V rails van de HD's te staan. Die diode staat in sper als de raid5 af ligt (potentiaal is groter aan het uiteinde dan in het begin), dus ze laat geen stroom/spanning door.

Dit was zo'n beetje de opzet, is wat ik gemaakt heb logisch of niet? Ik heb rondgekeken, maar kon niet echt iets vinden met een dergelijke opzet, en 4*250gig is iets te duur om op te blazen :D

topictitel is een beetje slecht gekozen lijkt me, maar ik vond niets beters

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:52

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Waarom zou je hem in godsnaam een herriestand willen geven 8)7

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:34
The Eagle schreef op vrijdag 17 november 2006 @ 09:58:
Waarom zou je hem in godsnaam een herriestand willen geven 8)7
Performance?

Verwijderd

Topicstarter
omdat die voeding gewoon doorbrandt (t is een Aopen 250w waarvan ik de 80mm fan op 4.75v heb, dus amper koeling) als ze 4 harde schijven meer moet trekken, + dat het een raid5 is die op de cpu trekt, en met de cpu continu 50a60% belast wordt die ook te warm.

Verder wil ik ook dat mijn raid5 niet te warm loopt, dus zit er een intake fan voor. Die schijven liggen grotendeels uit, dus dan mag ook de fan uit. Aangezien ik te lui/vergeetachtig ben om met een fancontroller te werken, wil ik de boel gewoon automatisch laten gaan (en qua relais/weerstanden/diodes heb ik toch alles in huis liggen, gewoon nog een printplaatje gaan kopen)

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Je kan ook met een PT100 en een LM317 de fansnelheid laten oplopen bij warmte.

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18-11 12:42
Denk niet dat je voeding het leuk vind als hij opeens zoveel extra belast wordt en daardoor je pc reboot (afvangen met een grote elco misschien?)

Alles is terug te redeneren naar 4

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Ik denk niet dat een fan die opeens wat sneller gaat draaien je pcvoeding (van 300-1000W) zodanig gaat belasten dat de voltages omlaag gaan en de pc gaan rebooten.

Ter vergelijking:
Veel moederborden hebben de mogelijkheid om een fan pwm te regelen dat is een x aantal keer per seconde dat die fan aan en uit schakelt. Ik weet nog van geen enkele voeding die het dan zou begeven.

Ik neem dan aan dat het ook de bedoeling dat hij zijn raid ed inschakelt als zijn pc afstaat. Maar dit zou eigenlijk niets uitmaken, aangezien een externe schijf ook niet de pc laat rebooten.

Ik lees trouwens dat het de bedoeling is om de swap op een geheugenstick te plaatsen, wat ik wel een slecht idee vind. Aan gezien de swapfile zowat het meeste beschreven wordt van alle bestanden op je systeem. En aangezien flash geheugen het niet zo fijn vindt van steeds opnieuw en opnieuw beschreven te worden. (vroeger kwam je niet verder als 1000x herschrijven, tegenwoordig waarsschijnlijk wel wat meer maar toch.)

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18-11 12:42
kluyze schreef op zondag 19 november 2006 @ 00:13:
Ik denk niet dat een fan die opeens wat sneller gaat draaien je pcvoeding (van 300-1000W) zodanig gaat belasten dat de voltages omlaag gaan en de pc gaan rebooten.

Ter vergelijking:
Veel moederborden hebben de mogelijkheid om een fan pwm te regelen dat is een x aantal keer per seconde dat die fan aan en uit schakelt. Ik weet nog van geen enkele voeding die het dan zou begeven.

Ik neem dan aan dat het ook de bedoeling dat hij zijn raid ed inschakelt als zijn pc afstaat. Maar dit zou eigenlijk niets uitmaken, aangezien een externe schijf ook niet de pc laat rebooten.
Tuurlijk een aantal fans bijschakelen is geen punt, dat snap ik ook wel ;) Maar zoals ik zijn schema zie en lees wat hij ermee wilt doen lijkt het dat hij de raid array wilt inschakelen als de pc al aanstaat.

Alles is terug te redeneren naar 4

Pagina: 1