Toon posts:

[HDD] Vreemde problemen met WD 250GB schijf

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu ongeveer 10 maanden een 250GB Western Digital schijf (S-ATA) en loop nu al tegen vreemde problemen aan.

Regelmatig bij het booten van mijn pc wordt de harde schijf niet herkend (Please reboot and select a proper boot device, ook in de bios is de schijf verdwenen), dit is volledig willekeurig en soms moet ik wel 10 keer rebooten voordat de schijf uiteindelijk wordt herkend (maar soms gaat het ook een week goed :O )

Wat ook nog weleens voorkomt (ook willekeurig) is dat ik in windows ben en dat ik een tik hoor (die vanaf de hardeschijf komt, weet ik bijna zeker, typisch geluid) waarna heel windows vastloopt. Kan nog wel met m'n muis bewegen maar niks reageert meer (moet dan dus gewoon resetten).

Ik heb Data Lifeguard van WD gedraait en deze tool vond eigenlijk helemaal niks (bad sectortje dat nu gerepareerd is).

Alles lijkt erop te wijzen dat het probleem bij de HDD ligt, misschien weet iemand wat het exacte probleem kan zijn? Ik ben van plan om m'n HDD zo snel mogelijk terug te sturen (zit nu iig nog binnen de garantie) maar moet wel weten of het daadwerkelijk aan de HDD ligt (zou wel slecht zijn na 10(!!) maanden)

• Steephh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:16
Verwijderd schreef op vrijdag 17 november 2006 @ 09:26:
Ik heb nu ongeveer 10 maanden een 250GB Western Digital schijf (S-ATA) en loop nu al tegen vreemde problemen aan.

Regelmatig bij het booten van mijn pc wordt de harde schijf niet herkend (Please reboot and select a proper boot device, ook in de bios is de schijf verdwenen), dit is volledig willekeurig en soms moet ik wel 10 keer rebooten voordat de schijf uiteindelijk wordt herkend (maar soms gaat het ook een week goed :O )

Wat ook nog weleens voorkomt (ook willekeurig) is dat ik in windows ben en dat ik een tik hoor (die vanaf de hardeschijf komt, weet ik bijna zeker, typisch geluid) waarna heel windows vastloopt. Kan nog wel met m'n muis bewegen maar niks reageert meer (moet dan dus gewoon resetten).

Ik heb Data Lifeguard van WD gedraait en deze tool vond eigenlijk helemaal niks (bad sectortje dat nu gerepareerd is).

Alles lijkt erop te wijzen dat het probleem bij de HDD ligt, misschien weet iemand wat het exacte probleem kan zijn? Ik ben van plan om m'n HDD zo snel mogelijk terug te sturen (zit nu iig nog binnen de garantie) maar moet wel weten of het daadwerkelijk aan de HDD ligt (zou wel slecht zijn na 10(!!) maanden)
Tikken is nooit goed. Je kan hem het beste zo snel mogelijk RMA'en voordat de garantie vervalt.

_@/'

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:15

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Een tikkende schijf is nooit goed, dus houd er rekening mee dat hij wel stuk 'kan' gaan. Het kan liggen aan rotte kabels, voeding e.d. Als het tooltje aangeeft dat er niets mis is met je schijf, dan zal WD daar ook makkelijk op antwoorden. Om heel zeker te zijn van je zaak, zou ik Western Digital mailen als ik jou was.
Steephh schreef op vrijdag 17 november 2006 @ 09:29:
[...]

Tikken is nooit goed. Je kan hem het beste zo snel mogelijk RMA'en voordat de garantie vervalt.
En die RMA moet je adhv Data Lifeguard doen (dacht ik, het is bij Maxtor wel zo). En als die niks aangeeft, gaat het lastig met je RMA.

[ Voor 35% gewijzigd door Outerspace op 17-11-2006 09:30 ]

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Hij heeft helemaal niks met de fabrikant te maken. Hij heeft garantie via zijn retailer. Die opbellen en je probleem uitleggen.
Pas na de afloop van je 2 jaar garantie heb je evt wat te maken met fabrieksgarantie.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Outerspace schreef op vrijdag 17 november 2006 @ 09:29:[...]

En die RMA moet je adhv Data Lifeguard doen (dacht ik, het is bij Maxtor wel zo). En als die niks aangeeft, gaat het lastig met je RMA.
Mijn ervaring met WD is anders moet ik zeggen.
Ik had een tikkende 120GB hdd, die opz ich nog wel goed leek te werken. Ik heb WD gebeld en mocht de disk gelijk opsturen, omdat een tikkende hdd gewoon niet hoorde. Een paar dagen later had ik een vervangende disk in huis :)

Verwijderd

Topicstarter
Ja, ik zal eerst de winkel eens bellen waar ik dat ding vandaan heb. Dat tikken is uiteraard nooit goed maar ik vind het vrij apart dat hij maar 1 keer tikt en op volledig willekeurige momenten. Soms doet de schijf het 2 weken zonder problemen en dan komt zoiets weer voor (net zoals dat reboot and select a proper boot device) :?

• miliomiliano
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 25-02 19:31
Verwijderd schreef op vrijdag 17 november 2006 @ 14:09:
Ja, ik zal eerst de winkel eens bellen waar ik dat ding vandaan heb. Dat tikken is uiteraard nooit goed maar ik vind het vrij apart dat hij maar 1 keer tikt en op volledig willekeurige momenten. Soms doet de schijf het 2 weken zonder problemen en dan komt zoiets weer voor (net zoals dat reboot and select a proper boot device) :?
Ik had ook ooit een WD 80 gb schijf. Deze ging in het begin ook tikken. Net zoals jij zegt heel soms. Na een tijdje ging het opstarten nauwelijks meer (2 uur). Toen heb ik meteen alles gebackupd en mijn schijf hier opzij gelegd (garantie was al verlopen).

Ik raad je dus aan zo snel mogelijk te backuppen en een RMA aan te vragen.

Dat rebooten en niet herkennen herken ik ook wel met mijn huidige S-ATA schijf, dit gebeurd heel soms. Dit komt vaak omdat het kabeltje niet helemaal goed contact maakt. Even kast openmaken en goed aandrukken en je hebt geen problemen meer.

[ Voor 17% gewijzigd door miliomiliano op 17-11-2006 20:00 ]

Gigabyte B550 Aorus Pro, AMD Ryzen 5900X, Gigabyte RTX 3080 Gaming OC 10G, G.Skill DDR4 3600C16D-32GTZNC (2x16GB), Samsung 980 Pro

Pagina: 1