Toon posts:

Mobo, cpu of kast/voeding kapot

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hoi,

Van de week was ik tiger woods 2007 aan het spelen toen opeens mijn pc uitviel.
Omdat dit wel eens eerder gebeurd was in eerste instantie geen probleem leek me, maar toen ik de pc weer wilde aanschakelen deed de pc helemaal niks meer, hij reageert dus niet meer op de powerswitch.
De koeling van de cpu draait ook niet eens rond.
Er branden wel een aantal lampjes op het moederbord (a7v8x).
De lampjes branden op 2 plaatsen:
-het groene lampje onderaan wat volgens mij altijd brandt als je stroom op de computer zet, wat dan wil zeggen dat het OK is als ik het goed heb
-en bij de netwerkadapter op het mobo branden een groen en oranje lampje, normaal moet hier alleen het groene lampje branden volgens mij...?

Voordat de lampjes v.d. netwerkadapter op het mobo aanspringen bij het omschakelen van de voeding achter op de pc hoor ik een heel hoog piepgeluid (niet de piepjes v.h. mobo) van 2 a 3 seconden dit geluid lijkt wel afkomstig van de processor.

Iemand een idee wat het probleem hier kan zijn? :?

• Tallguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tallguy

There is no place like 127.0.0

De bekende tips:
Mobo zo kaal mogelijk opstarten, dus geen overbodige geheugenmodules, PCI kaarten etc...
BIOS reset doen (standaard waarden)
CMOS reset doen

Oftewel...wat heb je zelf al geprobeerd?

specs | 3360wP met SE3000

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de cmos al gereset maar dit heeft totaal geen effect gehad.

verder heb ik alleen een tv-kaartje en een 2e ram module als extra hardware.

Ik heb zelf ook zo'n vaag vermoeden dat de powerswitch niet meer schakelt.

vraag: start de computer wel op (draaiende koelers) indien de cpu kapot is?

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22-05 18:23
Verwijderd schreef op vrijdag 17 november 2006 @ 07:14:
Ik heb de cmos al gereset maar dit heeft totaal geen effect gehad.

verder heb ik alleen een tv-kaartje en een 2e ram module als extra hardware.

vraag: start de computer wel op (draaiende koelers) indien de cpu kapot is?
Als je CPU defect is zal mobo gewoon proberen zijn werk te doen, Fans draaien. computer doet zijn basis checks maar gaat daarna piepen.
Wat je zelf nog zou kunnen proberen om met een andere PSU te testen.
Denk zelf det deze kapot is.

A Soldiers manual and a pair of boots.

• ShadowBumble
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:04

ShadowBumble

Professioneel Prutser

Verwijderd schreef op vrijdag 17 november 2006 @ 07:14:

Men trekke ergens een Jumper vandaan en schufit deze voorzichting over de power pinnetjes.

Weet je het gelijk zeker

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

• Ernie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-05 16:16

Voorzover ik weet is je CMOS resetten hetzelfde als je BIOS resetten, de namen worden alleen vaak door elkaar gegooid

Als je enigzins weet hoe een computer in elkaar zit dan kun je zoals hierboven al gezegd is alle onderdelen die eigenlijk niet nodig zijn eruit halen en dan proberen op te starten. Je zou dan zelfs bij wijze van test de CPU eruit kunnen halen en dan opstarten. Dan hoort je moederbord te gaan piepen.

Geeft je moederbord ook piepjes als je de computer probeert op te starten en zo ja wat voor piepjes geeft hij dan?
Lang - kort - lang bijvoorbeeld. Vaak kun je dan in de manual vinden waar die piepjes code voor staat en waar dus het probleem zit.

Om te testen of je schakelaar werkt kun je hem even doormeten met een multimeter. (weerstand meten, als hij een weerstand meet weet je dat hij stroom doorlaat) of je kunt de schakelaar van je moederbord loshalen en daar een jumper overheenschuiven of de pinnetjes contact laten maken d.m.v. van een schroevedraaier.

[ Voor 18% gewijzigd door Ernie op 17-11-2006 07:22 ]

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:20
Gevoelsmatig klinkt dit heel erg alsof de fan van je processorkoeler het opgegeven heeft, dan heb je kans dat je proc op overheating eruit geklapt is.

* CMOS/BIOS heb je gecleared
* Haal alle overbodige hardware eruit, start dus alleen op met mobo/proc/geheugen/vga, de rest even zonder voeding (dus zo kaal mogelijk, ja ook geen HDD even), werkt het dan wel, dan 1 voor 1 de apparaten weer aansluiten tot het probleem zich weer voordoet.

Power schakelen indien de switch los is, kan ook door met een metalen voorwerp (wel voorzichtig natuurlijk) bijvoorbeeld schroevendraaien even de 2 powerswitchpinnetjes aan te tikken.
Worden er zoals vaker gevraagd piepjes gegeven? Zo ja, welke???

Verwijderd

Topicstarter
Arno E schreef op vrijdag 17 november 2006 @ 07:19:

Om te testen of je schakelaar werkt kun je hem even doormeten met een multimeter. (weerstand meten, als hij een weerstand meet weet je dat hij stroom doorlaat) of je kunt de schakelaar van je moederbord loshalen en daar een jumper overheenschuiven of de pinnetjes contact laten maken d.m.v. van een schroevedraaier.
dat moet ik dan maar eens checken...

Het kan ook nog de cpu-cooler zijn bedenk ik me want er zit een cpu protection op mijn mobo waardoor hij misschien niet meer aanschakelt.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb nog geen piepjes gehoord omdat de pc niet meer aan is geweest sinds de uitval.

ik hoor alleen een hele hoge (digitale) piep bij het omschakelen van de PSU achter op de pc, ik denk mijn processor die dat geluid veroorzaakt, want zora de lampjes aangaan is deze hoge bijna niet hoorbare piep weg.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 17-11-2006 07:34 ]

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

CPU's maken geen geluid. Waarschijnlijk zijn het de condensatoren er omheen. Kijk eens of deze bol staan en/of deze zijn aangetast.

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
btw bedankt allemaal voor de inzichten thnx ;)

• Emphyrio
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20-05 22:43
Ik had laatst een vergelijkbaar probleem. Het bleek inderdaad de processor koeler te zijn. Deze veroorzaakte kortsluiting, en heeft daarmee het moederbord gesloopt. Als je de kans hebt zou je 1 voor 1 elk onderdeel moeten uitsluiten. Denk aan: voeding, CPU, geheugen, CPU koeler, moederbord en behuizing. En eventueel nog je videokaart.

Je kunt de behuizing uitsluiten als oorzaak door het moederbord er uit te schroeven en op stuk karton naast of op je kast te leggen. Alleen powerbutton, speakerkabel en ATX voeding aansluiten, en dan maar eens kijken wat hij doet. Zo kaal mogelijk beginnen: alleen processor en geheugen er op.

Je zou de CPU koeler nog kunnen testen door hem op een andere FAN aansluiting op het moederbord te hangen. Je moederbord zal dan sowieso niet booten (als hij op de cpu fan aansluiting geen RPMs detecteert, schakelt ie zichzelf weer uit), maar je weet wel of je CPU koeler het nog doet. Gezien mijn recente ervaring zou ik trouwens een andere CPU-koeler proberen als je die nog hebt liggen.

Verwijderd

Topicstarter
voor zover ik kan zien geen bolle of doorgefikte condensators rond de cpu

Verwijderd

Topicstarter
Emphyrio schreef op vrijdag 17 november 2006 @ 07:41:

Je zou de CPU koeler nog kunnen testen door hem op een andere FAN aansluiting op het moederbord te hangen. Je moederbord zal dan sowieso niet booten (als hij op de cpu fan aansluiting geen RPMs detecteert, schakelt ie zichzelf weer uit), maar je weet wel of je CPU koeler het nog doet. Gezien mijn recente ervaring zou ik trouwens een andere CPU-koeler proberen als je die nog hebt liggen.
ik heb nog een systeemfan en die draait ook niet rond zodra ik aan de power switch kom door de cpu protectie denk ik.

eens kijken of ik me cpu-fan ff op een ander mobo''tje van een werkende pc kan testen

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Daar had je minder dan een minuut voor nodig. Nu een iets langere durende suggestie, Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
Naar alle waarschijnlijkheid s het toch mijn cpu-cooler, nu nog hopen dat mijn cpu/cpu-slot niet is doorgefikt

thnx allemaal :)

Verwijderd

Topicstarter
Het was toch gewoon de voeding. :P Die deed het nog maar voor de helft, zat ook in een kast van 36,- incl. 8)7
Ik lees het toevallig weer na een jaar, ik ben nu bezig met een nieuw systeem te bouwen met 4gb ddr2 8)

• MacDokie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-05 22:37
Verwijderd schreef op woensdag 07 november 2007 @ 00:54:
Het was toch gewoon de voeding. :P Die deed het nog maar voor de helft, zat ook in een kast van 36,- incl. 8)7
Ik lees het toevallig weer na een jaar, ik ben nu bezig met een nieuw systeem te bouwen met 4gb ddr2 8)
Leek me al sterk dat je een jaar zonder pc had gezeten :>

"Have you ever noticed that their stuff is shit and your shit is stuff?" - George Carlin -

Pagina: 1