Toon posts:

Athlon XP X2 4600+ en Zalman 7000B op laagste stand?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi allemaal,

Ik heb op dit moment een Athlon XP 3000+ in combinatie met een zalman 7000b alcu cooler, en deze antec SLK2650 kast (overigens met een papst casefan ipv de standaard casefan)

Ik denk er aan om te upgraden naar een Athlon XP X2 4600+ (S939).

Zou deze cooler voldoende zijn voor de processor?
Volgens de chart vd zalman link wèl zou je zeggen.

Probleem is dat ik ook stille-pc-freak ben, en ik mij zorgen maak of ik mijn cooler ook met deze nieuwe proc echt op de laagste stand kan laten staan bij niet al te zware load.

Op dit moment draai ik 95% van de tijd met deze cooler op de laagste stand (~1400rpm) waarbij de CPU gemiddeld 49-50 graden is (0-30% belast, core temp meting, omgevingstemp 21 graden).
Als ik ga gamen of iets anders doe wat lange tijd veel kracht kost (zoals compileren), zet ik de fan vaak op voluit (misschien overbodig, maar anders komt hij op 55+).
Als ik mijn cooler 'voluit' zet kom ik gemiddeld rond de 46 graden ipv 49 a 50, dus een verschil van circa 4-5 graden.
Moederbord temp. zit rond de 34 graden.

Is het een illusie dat ik met een X2 4600+ i.c.m. de zalman 7000 ook op laagste (stille) stand kan koelen? Of verstookt die, net als andere processors, ook niet zoveel bij <50% CPU (of eigenlijk: 1 core op 50%)?

Is zoiets als dit vooraf te checken? Bij de zalman info page zie je bijv de "Thermal resistance" van 0.29 C/W. Maar om daar iets uit op te maken zou je toch ook het wattage moeten weten van de proc bij niet-100% load (30% of 50% bijv), en dat kan ik niet echt vinden.

Of, misschien heeft iemand een zalman 7000b in combinatie met een amd64 x2 4XXX+ en ervaringen hiermee?

Ik zag ook de Zalman 7700-AlCu, volgens mij zou die em wel goed en stil moeten kunnen koelen en die paar tientjes erbij kan ook wel. Maar die 7700 komt met een 120mm fan, en in mijn kast zitten alleen 'gaatjes' aan de zijkant en een air guide voor ~80mm (al zit er nu wel een 96mm in, maar dat scheelt niet veel).... Of zou 120mm cpufan op een 80mm air guide/uitgang geen probleem moeten zijn ? Lijkt me niet al te handig :?

Bij nader inzien zie ik dat het verschil tussen de "thermal resistance" van de 7000b en de 7700 (beide alcu) nihil is. 0.29 ~ 0.22 C/W bij de een, en 0.21 ~ 0.28 C/W bij de ander. Mag ik daaruit concluderen dat ze allebei vrijwel even goed koelen? (doch de 7700 op een lagere rpm)
Dus misschien is mijn 7700B zo gek nog niet?

Zoals je kunt zien.. aardig wat verwarring hier :/

Bij voorbaat dank! :)

• enakje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06-10-2025
Gebruik gewoon Cool n Quiet/RMClock als je geen intensieve taken uitvoert (vcore op 1.1v, core speed ong 1.6-2.0ghz, kijk even wat mogelijk is).

Ben zelf in het bezit van 4800+, zalman 7700cu, antec 3700bqe en dat wordt samen idle/lichte load op 1.4volt rond de 35-45 graden (fan minimaal). Gebruik ik vcore 1.1volt is het idle 30 graden fan minimaal.

Het snelheidsverschil merk je toch niet tijdens browsen...

Verwijderd

als je pc veel niets staat te doen is die koeler goed, als hij continu op 100% zit (boinc-projecten enzo), dan maakt het totaal niet uit of je zo'n zalman zet of de stockkoeler met een andere fan erop gebruikt. Ze zijn stil als ze idle staan en traag draaien, als ze fullspeed staan zijn het ook lawaaimakers (en ik heb de volledig koperen versie, dus die zou iets beter moeten zijn). Ik zou je eerder aanraden om een scythe ninja of een sonictower ofzo te zetten, die dingen koelen veel beter (ook op volle belasting) dan zo'n zalman koelertje (en qua prijs scheelt het toch niet zoveel)

edit, ik draai met een x2 4400+, een 7000cu en vlak daarachter 2* 80mm outtake. Voor mij geen zalman's meer, of je moet de duurste zalman's nemen, en voor die prijs zit je al bij de andere genoemde koelers.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 17-11-2006 09:10 ]

Verwijderd

Topicstarter
Thanks voor de info :)

• B-Buster
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 02-02 20:00
Ik heb een s939 X2 4600+ met een 7000cu. Heb cool'n'quiet en automatische fancontrol aanstaan wat in de praktijk betekend dat hij rond de 2000rpm draait. De temperatuur is dan 35 graden en cpu is 75% van de tijd op 1000mhz aan het draaien.

Verder heb ik een low-rpm papst 120mm outtake fan 19dB geloof ik en 2x 80mm fans intake die nog stiller zijn. Geen geweldig grote airflow dus, maar ruim voldoende.

Specs desktop Specs Laptop Opel Omega Portal