Linux rechten probleempje

Pagina: 1
Acties:
  • 58 views sinds 30-01-2008

• Deikke
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:51
Goeienavond,

Ik heb een klein probleempje met linux rechten. De situatie is zo: ik heb een map, die ik deel via FTP (/home/ftp). Op deze map wil ik mezelf rw rechten geven en de groep ftpusers r rechten. Dus ik heb gechownd en vervolgens wil ik chmodden, maar nu stomp ik tegen het volgende:

Directory's hebben de execute bit nodig om browsebaar te zijn, itt files die hierdoor executable worden. Dit is niet wat ik wil. Dus met 1 van deze red ik het niet:

chmod -R 750 *
chmod -R 640 *

Want dan bereik ik of: Geen browserechten op mappen, of execute rechten op de files.

Is hier een oplossing voor, bijvoorbeeld dat ik files of dirs kan uitsluiten van chmod? Ik kon hierover niks vinden in de chmod man page.

TIA,

Marcel

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-02 23:43

SA007

Moderator Tweaking
mm, hier loop ik ook vaak tegenaan, miss toch 's een script voor maken die dat kan :)

post de code over een halfuur ofzo wel :P

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
umask misschien??

http://www.ncl.ac.uk/iss/unix/unixhelp/umask.html

Ik weet niet zeker of dit ook via ftp werkt..

iRacing Profiel

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Hier heeft afhankelijk van je distro/OS chmod gewoon een optie voor (die netjes in de manpage staat), of het kan met find (en -type, maar ook dat staat wel op diverse plekken uitgelegd :).
Kortom, dit is wel uit te vinden, en met de gegeven tips moet je er wel uitkomen denk ik :)

Dit topic is gesloten.