Niet al te zwaar systeem, in een Asus TA-211 behuizing

Pagina: 1
Acties:

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Topicstarter
Een neef van mij wil graag een nieuwe Pc voor eigenlijk niet al te zware werkzaamheden. In iedergeval geen zware games of iets van dien aard. Wat ze wel willen gaan doen is Internet/Surfen, tekstverwerken, wat simpele fotobewerking en simpele games voor kinderen tot een jaar of 10. Het is wel leuk dat het systeempje een poosje mee kan.

Onderstaande heb ik bijelkaar gezocht bij één webwinkel en rekening gehouden met leverbaarheid.

AMD CPU Athlon 64 X2 4200+ 65 Watt 2.2 GHz, 1000 MHz, Boxed €187,-
Asus Moederbord M2NPV-MX €78,-
Kingston HyperX Dual Channel 512 MB, PC6400, 800 MHz, 5 €101,-
BenQ DVDRW DW1655 Bulk, Wit, LightScribe €45,99
Maxtor DiamondMax 10 RoHS Compliant 80 GB, 7200 Rpm, 8 MB, S-ATA II/300 €46,01
Asus Behuizing TA-211 Wit, 360 Watt, Geen Case Fan's €73,99
Microsoft Windows XP Home, NL, Single Pack €84,19
Cooler Master Case Fan 80 Mm €5,99

Totaal: €622,17

Nu weet ik alleen niet of de 360 Watt voeding die standaard in de behuizing wordt meegeleverd een beetje fatsoenlijke kwaliteit heeft. Daarnaast zou ik graag van iemand horen of het mogelijk is een tweede optical geplaatst kan worden. Op de Asus site kan ik daar geen duidelijkeheid in krijgen.
De optical die geplaatst kan worden zit namelijk achter een klepje welke open wordt gedrukt wanneer de lade naar buiten komt, ik kan niet vinden of er een tweede mechanisme aanwezig is.

Alvast hartelijk dank voor reacties en commetaar. :)

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:42

Theo

moederbord

Het gegeugen s iet helemaal een goede keuze. J eheb extreem snel extreem duur geheugen genomen. Je kan veel beter 2 x 512 MB pc5300 kopen, dat is exact zo duur, allen heb je meer geheugen welke ook nog eens in dual channel kan draaien waardoor het ook nog een sneller is dan je huidige geheugen.

Verder is je voeding ruim voldoende voor je systeem :)

Nu met WP, PV, EV en PC

• _Dune_
  • Nu online

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Topicstarter
theodouma schreef op donderdag 16 november 2006 @ 23:20:
Het gegeugen s iet helemaal een goede keuze. J eheb extreem snel extreem duur geheugen genomen. Je kan veel beter 2 x 512 MB pc5300 kopen, dat is exact zo duur, allen heb je meer geheugen welke ook nog eens in dual channel kan draaien waardoor het ook nog een sneller is dan je huidige geheugen.

Verder is je voeding ruim voldoende voor je systeem :)
Voor het geheugen heb ik gewoon gekeken naar wat het moederbord max. ondersteund. Ik merk dat ik niet helemaal meer goed door heb hoe het nu zit. De gekozen processor heeft een FSB van 1Ghz PC5300 draaidt op 667Mhz, PC6400 daar in tegen op 800Mhz of ligt dit in het geval van AMD anders? Bij Intel CPU's is het toch verstandig geheugen en CPU op gelijke snelheid te laten lopen. Het zal wel niet want dan zou je met 800Mhz er ook nog niet zijn, mmm ik weet ineens niet meer hoe ik het moet zien... :|

P.s. het PC6400 geheugen dat ik heb uitgezocht is ook een dual channel set van 2x 256MB.

[ Voor 9% gewijzigd door _Dune_ op 16-11-2006 23:30 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:42

Theo

moederbord

_Dune_ schreef op donderdag 16 november 2006 @ 23:28:
[...]

Voor het geheugen heb ik gewoon gekeken naar wat het moederbord max. ondersteund. Ik merk dat ik niet helemaal meer goed door heb hoe het nu zit. De gekozen processor heeft een FSB van 1Ghz PC5300 draaidt op 667Mhz, PC6400 daar in tegen op 800Mhz of ligt dit in het geval van AMD anders? Bij Intel CPU's is het toch verstandig geheugen en CPU op gelijke snelheid te laten lopen. Het zal wel niet want dan zou je met 800Mhz er ook nog niet zijn, mmm ik weet ineens niet meer hoe ik het moet zien... :|

P.s. het PC6400 geheugen dat ik heb uitgezocht is ook een dual channel set van 2x 256MB.
Bij Intel (core2duo) is de fsb 266 (gequadpumped naar 1066). Als je geheugen in dual channel op 266 Mhz loopt (DDR, dus 533 Mhz effectief) dan is de bandbreedte van de cpu gelijk aan die van het geheugen, en daar draait het om.
Bij amd ligt de fsb op 200 (gequadpumped naar 800). Als je geheugen op 200 (effectief op 400 Mhz) in dual channel loopt dan zijn de bandbreedtes gelijk aan elkaar. Zet je in de pc geheugen dat sneller is dan de cpu dan merk je daar erg weinig van. Om die reden kun je het beste geen pc6400 geheugen gebruiken, dit geheugen is veel te snel voor je systeem. Je systeem kan hier makkelijk mee werekn, maar met pc4200 geheugen werkt het allemaal even snel. Voordeel is echter dat pc4200 geheugen niet zo erg duur is, itt pc6400 geheugen dat echt gigantisch duur is.

Ofwel, het verschil tussen 2x 1 GB pc4200 (533 Mhz effectief) en 2 x 1 GB pc6400 (800 Mhz effectief) is 100 euro en misschien één procent betere prestaties... Om die reden kun je het beste gewoon pc4200 nemen. Pc5300 geheugen is vaak net zo duur, echter alleen iets sneller. Om die reden is pc5300 geheugen ook intresant.

Nu met WP, PV, EV en PC

• _Dune_
  • Nu online

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Topicstarter
theodouma schreef op vrijdag 17 november 2006 @ 01:37:
Bij Intel (core2duo) is de fsb 266 (gequadpumped naar 1066). Als je geheugen in dual channel op 266 Mhz loopt (DDR, dus 533 Mhz effectief) dan is de bandbreedte van de cpu gelijk aan die van het geheugen, en daar draait het om.
Bij amd ligt de fsb op 200 (gequadpumped naar 800). Als je geheugen op 200 (effectief op 400 Mhz) in dual channel loopt dan zijn de bandbreedtes gelijk aan elkaar. Zet je in de pc geheugen dat sneller is dan de cpu dan merk je daar erg weinig van. Om die reden kun je het beste geen pc6400 geheugen gebruiken, dit geheugen is veel te snel voor je systeem. Je systeem kan hier makkelijk mee werekn, maar met pc4200 geheugen werkt het allemaal even snel. Voordeel is echter dat pc4200 geheugen niet zo erg duur is, itt pc6400 geheugen dat echt gigantisch duur is.

Ofwel, het verschil tussen 2x 1 GB pc4200 (533 Mhz effectief) en 2 x 1 GB pc6400 (800 Mhz effectief) is 100 euro en misschien één procent betere prestaties... Om die reden kun je het beste gewoon pc4200 nemen. Pc5300 geheugen is vaak net zo duur, echter alleen iets sneller. Om die reden is pc5300 geheugen ook intresant. Daarom had ik ook in mij advies hierboven pc5300 gezet en geen pc6400...
Hartelijk dank voor het opfrissen van mijn geheugen. :D

Maar iemand nog ervaring met de betreffende behuizing?

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Iets gezocht of gevonden? Dit bijvoorbeeld? http://tweakers.net/productsurvey/90014

ARME AOW’er

• _Dune_
  • Nu online

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Topicstarter
Ik geloof dat ik het nog niet helemaal door heb. (ik zit te veel in het I/O en HDD forum :+ ) Zover ik op de site van Balusc heb gezien, heb je eigenlijk alleen Athlon X2 processoren met een fsb van 200Mhz, waarom zou je dan sneller geheugen zoals PC6400 nemen? Puur om te kunnen overklokken? Wanneer je niet gaat overklokken is volgens mij de latancy interressanter b.v. c4 i.p.v. c5.

P.s. Niemand ervaring met de behuizing?
mmm... stom niet eens aan de productsurvey gedacht, google leverde vrij weinig diepgaande info. op.
Ik ga even lezen, thanks.

[ Voor 28% gewijzigd door _Dune_ op 17-11-2006 23:29 ]

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
waarom niet een simpelere brander? Tis maar zo'n 10 euro, maar toch..
Geheugen kan wat trager
je kan zelfs een goedkopere processor overwegen. (de 3500 bijv)

Ik zou voor een internet-cp, plus het feit dat een heel gezin er gebruik van gaat maken, kiezen voor een grotere harde schijf. Het prijsverschil is klein.

Waarom geen Xp + Vista coupon?

Als laatste heb je gekozen voor onboard video. Das voor de eisen goed genoeg, maar wat als die kinderen van 10 langzaam iets veeleisender spellen gaan spelen. Als ik naar nichtjes, neefjes en kinderen van collega;s kijk van rond die leeftijd, dan zijn er toch best veel die t leuk vinden om spellen te spelen en vooral het steeds leuker gaan vinden.
Wellicht een 7300GS overwegen.. (±65 euro), daar hebben ze meer aan, dan aan een "Integrated GeForce 6 GPU"

Dus conclusie:
3500 ipv 4200x2 (-70 euro)
Normale brander (-10 euro)
2x512 geheugen (+20 euro)
Videokaart 7300GS (+65 euro)
Harde schijf upgraden naar 160 gig (+10 euro)
totaal +15 euro

Voor 15 euro meer heb je dan een pc waar je alle spellen van nu kan spelen (of het allemaal op t mooist kan is niet zo interessant), dus kan de pc ook mee als de kinderen wat spellen gaan spelen.
Plus je hebt extra opslagruimte. En verder zullen ze niet zoveel last hebben van de tragere processor, of geheugen.

[ Voor 24% gewijzigd door Quacka op 17-11-2006 23:50 ]

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

• hunters
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23-12-2025
Ik denk dat de processor wel wat minder zou kunnen, ik heb hier een 3200+ en daar kan ik alles wat jij met de pc wilt gaan doen + zware games draaien. Je kan dus redelijk wat besparen op je processor.
Ook kan je brander misschien wat goedkoper.... tientje ofzo.
360 watt is overigens genoeg voor een systeem met een 3200+ processor+low end videokaart etc.

• Maarten-NForce
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07-03-2025

Maarten-NForce

Swipe een tweedehands boot!

Het lijkt mij slimmer om een goedkoop Asrock Conroe bordje met een C2D E6300 te kopen, je bespaart een paar euro op de processor, en het is nog een stuk sneller ook,
En inderdaad is ander geheugen wel slim.

www.koopeendroom.nl

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 30-01 22:41
Maarten-NForce schreef op vrijdag 17 november 2006 @ 23:28:
Het lijkt mij slimmer om een goedkoop Asrock Conroe bordje met een C2D E6300 te kopen, je bespaart een paar euro op de processor, en het is nog een stuk sneller ook,
En inderdaad is ander geheugen wel slim.
Waarom meer snelheid als het niet nodig is? Ik denk dat in dit geval de stabiliteit(asrock is maar een B-merk) belangrijker is dan snelheid.

http://specs.tweak.to/16567

• _Dune_
  • Nu online

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Topicstarter
Heel erg bedankt voor de al aangedragen tips en mogelijkheden, ik heb zelf nog weer het een en ander gewijzigd, ik zal ook even commetaar gegeven waarom ik bepaalde dingen heb gedaan. Overigens wil ik alles bij één leverancier bestellen, waarbij de langst aangegeven leverd tijd hooguit 10 werkdagen is.

Moederbord: MSI K9N NEO-F €68,00
Processor: AMD Athlon 64 3800+ 2,4Ghz, 1000Mhz, boxed €111,00
Geheugen: Kingston Valueram 512MB, PC4300, 533Mhz 4 x2 €120,-
VGA kaart: Asus VGA GeForce EN7300GT Silent 256 MB €83,62
HDD: Maxtor DiamondMAX 10 160GB S-ATA II/300 7200rpm 8MB €59,00
DVDRW: NEC AD-5170 bulk wit €30,00
DVDR: Plextor PX-130A 16x 50x E-IDE/ATAPI, oem, wit €25,00
Case-fan: Enermax Warp Case Fan 92 Mm €10,79
Behuizing: Asus TA-211 Wit, 360Watt €73,99

Totaal: € 665,60

De Athlon 64 3800+ heb ik gekozen i.p.v. een 3500+, omdat de 3500+ op levertijd onbekent staat.

Windows XP Home NL zonder Vista coupon, een dergelijke coupon wordt niet geleverd door deze shop.

Asus VGA GeForce EN7300GT Silent 256 MB i.p.v. de GS uitvoering, omdat de GT passief is gekoeld. Ik vraag mij af of de 150Mhz minder snelle GPU echt erg merkbaar zal zijn. Overigens hoeft het voor mij geen Nvidia kaart te zijn een goede ATI tegenhanger vindt ik ook prima. (nog even zoeken naar een vergelijking of review van deze kaarten :) )

[ Voor 6% gewijzigd door _Dune_ op 21-11-2006 21:52 ]

• Dezjay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 30-01 14:14
koop dan MCE die kun je wel upgraden naar Vista

• _Dune_
  • Nu online

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Topicstarter
*wat hier stond is onzin* :o :+

[ Voor 148% gewijzigd door _Dune_ op 22-11-2006 15:20 ]

• Dezjay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 30-01 14:14
Nou nee geen onzin maar het klopt ook niet helemaal..

Ze moeten worden bij geleverd. Indien dit niet kan de Winkel online een voucher voor je uitprinten.
Windows MCE upgrade naar vista kost je dan alleen verzendkosten.

van Home naar vista kan wel maar krijg je niet de premium

• _Dune_
  • Nu online

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Topicstarter
Dezjay schreef op woensdag 22 november 2006 @ 12:20:
Nou nee geen onzin maar het klopt ook niet helemaal..

Ze moeten worden bij geleverd. Indien dit niet kan de Winkel online een voucher voor je uitprinten.
Windows MCE upgrade naar vista kost je dan alleen verzendkosten.

van Home naar vista kan wel maar krijg je niet de premium
duizend maal excuus voor het misverstand ... :'( "onzin" sloeg niet op jouw posting, maar op wat ik er in eerste instantie had neer getikt....

Maar heeft iemand nog kritiek of commetaar op mijn laatstesamen stelling?

[ Voor 7% gewijzigd door _Dune_ op 22-11-2006 20:11 ]

• _Dune_
  • Nu online

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Topicstarter
Iemand nog tips over mijn laatste samen stelling misschien met betrekking op het geheugen of de grafischekaart? Deze laatste is neem ik aan wel beter kwa performance dan de door mij in eerste instantie geselecteerd onboard VGA? Ik heb jammer genoeg nog niet een mooi vergelijkend overzichtje gevonden.

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:59

Barrycade

Through the...

_Dune_ schreef op donderdag 23 november 2006 @ 08:32:
Iemand nog tips over mijn laatste samen stelling misschien met betrekking op het geheugen of de grafischekaart? Deze laatste is neem ik aan wel beter kwa performance dan de door mij in eerste instantie geselecteerd onboard VGA? Ik heb jammer genoeg nog niet een mooi vergelijkend overzichtje gevonden.
Voor een vergelijkings site zou je bij Tomshardware.com kunnen kijken. Het verschil tussen een 7300GS en 7300GT is niet verschrikkelijk groot.
Pagina: 1