Toon posts:

Beste manier om raster te tekenen?

Pagina: 1
Acties:
  • 157 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Zoals de titel al aangeeft, zoek ik een manier om een raster te tekenen. Dit zal uiteindelijk afgeprint worden op 20*20 cm en een foto-collage bevatten. Dit is geen makkelijk formaat, maar iets groter past net niet in mijn album, ik zit er dus aan vast... De vraag is nu al dadelijk, welke DPI geef ik mee? De afmetingen ingeven in PS is geen probleem, maar op hoeveel DPI printen ze bij de foto-speciaalzaak?

Bijkomen probleem: er moet in het vlak een uitsnede komen van 7.6*7.6 cm. Dit zou het midden moeten vormen, alle foto's worden daarrond opgebouwd. Maar hoe kan ik dit het beste doen? Wat werkt hier soepeler voor: Pixel, PS, Indesign, Illustrator,...? Mijn excuses als dit wat simpele vragen blijken te zijn, ik kom alleen tot nu toe niet ver. Heb geprobeerd iets te fabriceren in Pixel, maar de linialen zijn daar zo gek ingedeeld dat de verhoudingen echt niet meer klopten...

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:41
Photoshop gaat heel makkelijk.

De DPI die je kiest is mede afhankelijk van je bron materiaal. Hogere DPI = meer pixels = scherpere afbeelding. In principe zou ik dan ook kiezen voor 300 DPI. 'Probleem' is dat het bron materiaal meestal allemaal 72 dpi is dus je afbeeldingen worden kleiner. Heb je ze op groot formaat dan is dit geen enkel probleem. En omdat ik in een olijk bui was heb ik het raster voor je gemaakt.

Enige dat je even moet doen is bij image-size de DPI weer even op 300 zetten, anders werd het een bestand van 17mb :')

En ik heb het op 21cm gemaakt, want dan heb je een veilige marge van 0,5cm rondom, als je het op dat formaat laat afrukken kan je de afbeelding op 20x20 bijsnijden zonder witte rand oid erom.

http://www.thewetnuns.com/sjoewe/raster.psd

Verwijderd

Topicstarter
Wow, bedankt! Kan ik toch weer dat ene persoontje blij maken dit weekend! ;) Kan je ook uitleggen hoe je dit nu gedaan hebt? Aangezien mijn manier van lijntjes trekken het niet deed, zou ik dit toch graag weten. Kwestie van dit te weten voor de volgende keer. Simpele uitleg is goed hoor, als je me een aanzet geeft kom ik er wel met wat ge-google. Nogmaals enorm bedankt O+

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:41
Het is een kwestie van de rulers aanzetten en de rulerschaal op centimeters zetten. Dan sleep je met het pijltje lijntjes vanuit de ruler naar de afbeelding. Eerst naar de randen, (dan wordt ie zelf magnetisch voor het midden) dan bepaal je de middellijnen, dan de marges, en vervolgens is het een sommetje maken. :)

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
Als je het in Photoshop doet en de afstand tussen de lijnen moet overal gelijk zijn, kan je beter gebruik maken van een pattern :)